Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Kære politikere
Jeg har til min afsluttende eksamen som pædagog skrevet en bachelor opgave
omkring mindfulness og udsatte unge, som jeg lige vil dele med jer. Jeg mener det
relevant da der er flere børn og unge end nogensinde før der er udsatte. Børn og
unge der bl.a. har depression, angst, og stress.
Som min opgave argumenter for så tror jeg det vigtigt at vi giver alle børn og unge et
redskab til at vende opmærksomheden indad, især i vores samfund nu til dags som
kræver så meget ydre opmærksomhed. Det mener jeg at mindfulness kan hjælpe til.
Ikke som noget højtflyvende eller spirituelt, men som et redskab til at få kontakt til
sig selv, til at forstå ens tanker og følelser og hvad der sker inde i sig selv. Hvis børn
og unge lærer det i en tidlig alder, så tror jeg de kan gå gennem rigtig mange af livets
udfordringer, da det giver en livsduelighed. Vi har jo fokus på at de skal være
robuste her er måde de kan lærer det. Ved at de forstår dem selv, deres tanker og
følelser bliver børn og unge også mere empatiske, de kan altså bedre indgå i
fællesskaber. Mindfulness kan altså hjælpe på rigtig meget og det kan give dem en
tilgang til sig selv og omverden. Det ikke kun mig der argumentere for det, det viser
forskning også! Derfor syntes jeg også det vil være meget relevant som en fast del af
folkeskolen.
Jeg modtog et 12 tal for bachelor opgaven til eksamen d. 14.01.16.
Jeg håber i vil give jer tid til at læse dette, da jeg mener det kan gøre en forskel og jeg
lige som jer ønsker at gøre samfundet bedre :-)
Med venlig hilsen
Den nyuddannede pædagog
Morten Snog Dahl