Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1589542_0001.png
Pædagogisk
dagplejen
Vuggestue vs.
dagpleje?
– en tvivlsom analyse
af Peter allerup, aarhus Universitet
og Niels glavind, Bureau 2000
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0002.png
Indhold
Indhold
Vugestue vs. dagpleje – en tvivlsom analyse
En registeranalyse
Uforståeligt valg af variable
Næsten 20 år gamle tal
2
3
5
6
9
Politisk ansvarlig: Jakob Sølvhøj
Redaktion: Birgit Stechmann
Layout: Joe Anderson
Produktion: Pjec1heden og FOAs Trykkeri.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0003.png
vuggeSTue vS. DAgPLeJe?
|
FOA
3
Vuggestue vs. dagpleje
– en tvivlsom analyse
Under overskriften “Vuggestuen er bedst” offentligjorde BUPL i efteråret 2013 forskningsrapporten “Effekter af
daginstitutionstilbud.” Der er imidlertid ikke statistisk belæg for rapportens konklusioner.
Af Peter Allerup, Aarhus Universitet og Niels Glavind, Bureau 2000
De første leveårs betydning for personens senere udvikling er de senere år
blevet mere og mere anerkendt. Bedst kendt er nobelpristageren James
Heckmanns påvisning af, at en god indsats i den tidlige barndom også er
fornuftig set ud fra et økonomisk synspunkt. For jo senere i barndommen,
man sætter ind i forhold til en problematisk udvikling, jo sværere – og dyrere
– bliver det senere at rette op på den. Det er desværre endnu ikke en dagsor-
den, der for alvor er slået igennem i dansk politik.
Ser man på de vigtigste politiske initiativer (fx 2020-planen )
1
starter indsat-
sen for en bedre uddannelse således i folkeskolen og fortsætter med ung-
domsuddannelserne. Men ved festlige lejligheder nævnes også, at daginstitu-
tionerne må ses som en del af den samlede uddannelse, og at man skal øge
indsatsen for de børn fra ressourcesvage hjem i tilbud til børn under skoleal-
deren. Dog uden at der følger ressourcer med.
Men i kommunerne lægges der politik. Der spares penge. KORA har netop
offentliggjort en rapport, der viser et standardfald (forstået som voksentimer
pr. barn) i vuggestuer og børnehaver på 6-7 procent fra 2007-12 – et fald,
som ligger i forlængelse af flere års nedgang.
2
Og så sker der en omlægning
af dagplejepladser til pladser i daginstitutioner. I perioden 2007 steg antallet
af 0-2-årige i vuggestuer/vuggestuegrupper således fra 62.514 til 73.694
børn. Omvendt faldt antallet af 0-2-årige i dagpleje fra 65.495 til 46.284
børn. Denne udvikling synes at fortsætte.
I flere kommuner henviser man bl.a. til, at forskningen viser, at daginstitu-
tioner er bedst for børnene. Denne opfattelse har fået vind i sejlene med en
Citat
Peter allerup og
Niels glavind
Det burde nok fra
starten have vakt
undren, at man ved
hjælp af statistik mener
sig i stand til at kunne
forudsige én fælles
virkning 12-13 år
senere af 1-1 �½ års
forskel i pasning af børn
i 0-2-års alderen,
på børnenes
karakterer i 9. klasse.
1
2
Se ”Danmark i arbejde – udfordringer for dansk økonomi frem mod 2020”, s. 95,
hvor der står: ”I folkeskolen dannes fundamentet for al videre uddannelse”. 2012.
Personale og børn I kommunernes dagtilbud, KORA 2014.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0004.png
4
FOA
|
vuggeSTue vS. DAgPLeJe
Citat
Peter allerup og
Niels glavind
Efter at have studeret
den endelige rapport
nærmere og haft en
mindre korrespondance
med de to forskere, er
det vores opfattelse, at
analysen har så mange
svagheder, at der ikke
er statistisk belæg for
dens konklusioner.
analyse gennemført af to professorer fra Aarhus universitet, Nabanita Datta
gupta og Marianne Simonsen, hvis konklusion er, at børn der har gået i
vuggestue klarer sig bedre senere i skolen end børn, der har gået i dagpleje.
en foreløbig rapport blev offentliggjort i efteråret 2013 af BuPL, som har
finansieret analysen. en mere fyldig analyse kom i januar i år.
3
Problemet er, at analysen har så mange svagheder, at der ikke er statistisk
belæg for dens konklusioner.
Det burde nok fra starten have vakt undren, at man ved hjælp af statistik
mener sig i stand til at kunne forudsige én fælles virkning 12-13 år senere af
1-1 �½ års forskel i pasning af børn i 0-2-års alderen, på børnenes karakte-
rer i 9. klasse. Denne kraft i forudsigeligheden burde kalde på andre typer af
overvejelser end kort at konkludere, at vuggestuen giver dygtigere børn end
dagplejen – når man vurderer det ud fra 9. klasses karakterer.
vores forundring blev styrket af, at de to forskere i en tidligere undersøgelse
fra 2010
4
ikke fandt nogen væsentlig effekt af henholdsvis dagpleje og vug-
gestue på, hvordan børnene senere klarede sig, når man tog højde for social
og familiemæssig baggrund. Denne tidligere analyse byggede på Socialforsk-
ningsinstituttets børneforløbsundersøgelse. Den inddrog ikke skolekarakterer
(de forelå endnu ikke for denne børneårgang), men en række andre forhold
omkring børnenes formåen, blandt andet om de vurderes at være gode til
dansk og matematik. Desuden så man på risikoadfærd (havde børnene prøvet
at ryge/drikke).
De to grupper af børn, der ifølge Datta gupta og Simonsen syntes at klare sig
nogenlunde lige godt i 11-12-års alderen, viser pludselig markante forskelle,
når de når til 9. klasse. Hvordan kan det være?
efter at have studeret den endelige rapport nærmere og haft en mindre kor-
respondance med de to forskere, er det vores opfattelse, at analysen har så
mange svagheder, at der ikke er statistisk belæg for dens konklusioner.
3
4
Datta Gupta og Simonsen. Academic Performance and type of Early Childhood
Care. 2014.
Where to put the kids? Effects of Type of Non-parental Child Care on Pre-teen
Skills and Risky Behavior. Working Paper fra CSER – Center for Strategical Educational
Research ved Aarhus Universitet. Et nyt center finansieret af Trygfonden. 2010.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0005.png
vuggeSTue vS. DAgPLeJe?
|
FOA
5
En registeranalyse
Datta guptas og Simonsens nye analyse er en såkaldt registeranalyse. De to
professorer har fået Danmarks Statistik til at gennemføre en registersam-
kørsel med data fra børn født i 1994/95. I det anonymiserede datasæt, man
herefter har kigget på, kan man bl.a. se hvilken type pasning, børnene har haft
i ca. 2-års alderen, hvilke skolekarakterer de har fået i 9. klasse, og om de er
begyndt på en erhvervsuddannelse. Hertil kommer en række oplysninger om
forældres status i 1994: Indkomst, uddannelse, eventuelle arbejdsløshedspe-
rioder og alder. endelig har Datta gupta og Simonsen benyttet nogle data, de
har fået fra Bureau 2000 om eventuel institutionsgaranti i kommunen.
Når man skal gennemføre en analyse af denne karakter, gør man to ting:
– dels ser man på, om de to grupper (dagplejebørn og daginstitutionsbørn)
klarer sig forskelligt, fx med hensyn til skolekarakterer senere i livet.
– dels ser man, om forskellen helt eller delvist kan forklares ud fra en forskel-
lig baggrund, fx forskelligt uddannelsesniveau hos forældrene. Med andre ord:
Hvis der er forskelle mellem dagplejebørn og vuggestuebørn med hensyn til
senere skolekarakterer, må man undersøge, om disse forskelle kan hænge
sammen med, at dagplejebørn og vuggestuebørn har forældre med forskellig
baggrund. For så kan det være, at det i virkeligheden er forældrenes baggrund
– og ikke om børnene går i dagpleje eller vuggestue – der spiller ind.
I praksis sætter man alle data ind i et statistikprogram, som så fortæller én,
hvad der har betydning for skolekarakterer, når man tager højde for den ene
eller den anden baggrundsvariabel – og for dem alle sammen.
Det siger sig selv, at analysens værdi afhænger af, om de baggrundsvariable,
man vælger:
1) kan tænkes at have betydning for resultatet (her skolekarakterer)
2) er baggrundsvariable, hvor de to grupper faktisk er forskellige
3) er de vigtigste variable, der kan tænkes at have betydning.
Det sidste er naturligvis i praksis svært, bl.a. fordi der er en masse vigtige
oplysninger, man ikke kan finde registerdata for, fx familiens opdragelses-
mønster og kvaliteten i den enkelte institution/det enkelte dagplejehjem. Det
er en svaghed ved enhver registeranalyse, og derfor kan registeranalyser kun
give et fingerpeg om de sammenhænge, der er i virkeligheden. Men man kan
søge at få de mest oplagte baggrundsforhold med.
Citat
Peter allerup og
Niels glavind
Der er en masse vigtige
oplysninger, man ikke
kan finde registerdata
for, fx familiens op-
dragelsesmønster og
kvaliteten i den enkelte
institution/det enkelte
dagplejehjem.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0006.png
6
FOA
|
vuggeSTue vS. DAgPLeJe
Uforståeligt valg af variable
Her springer det i øjnene, at de variable, Datta gupta og Simonsen har valgt,
er nogle, hvor der er en meget lille forskel på dagplejebørn og institutions-
børn. Det gælder fx barnets fødselsvægt og længde ved fødslen. Men det
gælder, ifølge deres analyse, også en helt central variabel som forældrenes
uddannelsesbaggrund.
Den baggrundsvariabel Datta gupta og Simonsen her tager med er spørgs-
målet, om forældrene har en uddannelse ud over grundskoleuddannelsen.
Som det fremgår af figur 1, er det et punkt, hvor der ingen nævneværdig
forskel er på dagpleje- og vuggestuemødres uddannelsesniveau:
Figur 1
Hvor stor en del af mødrene har ingen uddannelse?
Pct. af mødre
0
5
10
15
20
25
30
40
Barnet har kun
været i dagpleje
Barnet har kun været
i institution
Barnet har både været
i institution og dagpleje
25%
24%
25%
Kilde: Bureau 2000 kørsler på SFI’s forløbsundersøgelse ’Årgang 95’, hvor 6.000 børn født i 1995 og deres familier er fulgt.
Derimod er der en markant forskel i andelen med en videregående
uddannelse, men den har Datta gupta og Simonsen ikke inddraget, jf.
figur 2. Det er ret uforståeligt.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0007.png
vuggeSTue vS. DAgPLeJe?
|
FOA
7
Figur 2
Hvor stor en del af de uddannede mødre har en videregående uddannelse?
Pct. af mødre
0
10
20
30
40
50
60
70
Barnet har kun været
i dagpleje
Barnet har kun været
i institution
Barnet har både været
i institution og dagpleje
36%
55%
41%
Kilde: Bureau 2000 kørsler på SFI’s forløbsundersøgelse ‘Årgang 95’, hvor 6.000 børn født i 1995 og deres familier er fulgt.
Datta gupta og Simonsen påviser selv, at modellen er utilstrækkelig. Den
overordnede model har lave forklaringsgrader
5
, men man bruger den til at
levere marginalt signifikante variable. Det er noget rod, og man burde have
gennemført andre typer af statistiske analyser, hvori man fx effektivt kunne
have kontrolleret for angiveligt betydende variable, som ikke i denne analyse
er medtaget, fx børnenes socioøkonomiske baggrund.
Forældrenes uddannelsesbaggrund spiller en rolle på to måder. Dels direkte
ved, at fx børn af akademikere (i gennemsnit, naturligvis – ikke med slavisk
lovmæssighed) får mere støtte og stimulation hjemmefra end børn af ikke-
akademikere. Dels indirekte ved, at børn, der kommer i skole med mange
veluddannede forældre, får undervisning på et højere niveau og anspores til at
søge videre i uddannelsessystemet.
I 2002-2004 fik et barn, hvis forældre ikke havde nogen uddannelse ud over
folkeskolen, i gennemsnit 7,55 ved folkeskolens afgangsprøve (den gamle
karakterskala). Men hvis barnet var i en skole, hvor under 20 pct. af de andre
børns forældre havde en videregående uddannelse, var karaktergennem-
5
R
2
og overordnede F-tests for samlet model, der viser, at der ingen model er.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0008.png
8
FOA
|
vuggeSTue vS. DAgPLeJe
Citat
Peter allerup og
Niels glavind
Det kan ikke vides, om
en analyse, hvor man
faktisk inddrog relevante
baggrundsvariable, ville
nå frem til, at der var
forskelle i skolekarakte-
rer, når man sammen-
ligner dagplejebørn med
vuggestuebørn.
snittet kun 7,36. var barnet derimod i en skole med mere end 80 pct. børn
af forældre med en videregående uddannelse, var gennemsnittet 8,12. Hele
uddannelsesmiljøet omkring barnet spiller således en rolle.
6
Denne sammenhæng kunne man i nogen grad have opfanget, hvis forskerne
havde inddraget sammensætningen på den enkelte skole eller en geografisk
baggrundsvariabel – fx forskellige kommunetyper (uddannelsesniveauet er jo
forskelligt i by og på land). Det har man ikke gjort.
Man risikerer dermed at overse en velkendt fælde ved analyserne, som består
i, at når man ikke aktivt inddrager forældrenes socioøkonomiske baggrund,
ser man mønstre som fejlfortolkes. Fx ligger det socioøkonomiske niveau i
små kommuner ofte lavere end tilsvarende fra store kommuner, med den
konsekvens (af den såkaldte ’negative sociale arv’), at elevpræstationerne
forventes at ligge lavere i de små kommuner.
Derimod har Datta gupta og Simonsen inddraget en variabel, som man har
fået fra Bureau 2000 vedrørende en såkaldt institutionsgaranti. Denne til-
lægges stor betydning i deres analyse. Det er imidlertid helt usandsynligt, at
denne variabel skulle kunne spille nogen rolle, da den slet ikke vedrører den
aldersgruppe, analysen drejer sig om, nemlig de 0-2-årige. variablen handler
om, hvorvidt 3-årige børn i midten af 90’erne kunne regne med børnehave-
plads, når de flyttede til en kommune.
Det kan ikke vides, om en analyse, hvor man faktisk inddrog relevante bag-
grundsvariable, ville nå frem til, at der var forskelle i skolekarakterer, når man
sammenligner dagplejebørn med vuggestuebørn.
De påpegede karakterforskelle mellem vuggestue- og dagplejebørn ved
9. klasses afgangsprøve er i øvrigt små, når man kender den baggrund, som
karaktererne gives på. Den påpegede forskel i dansk læsning kan man få frem
ved mange andre grupperinger af eleverne, og signifikansen skyldes hoved-
sageligt de mange observationer. Forfatternes forståelse for en tilsvarende
manglende signifikant forskel i faget matematik, skyldes en decideret fejlag-
tig henvisning til, at elever i de små klasser ikke lærer matematik i matema-
tiktimerne, men mest er optaget af ’socialisation og sprogtilegnelse’.
6
Niels Glavind: Skoler og karakterer – effektivitet og klassekammerateffekt. AEraadet,
2005. Kan downloades fra Bureau 2000s hjemmeside.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0009.png
vuggeSTue vS. DAgPLeJe?
|
FOA
9
Næsten 20 år gamle tal
en yderligere afgørende svaghed – ud over det statistiske – er naturligvis, at
analysen er gennemført med udgangspunkt i data fra slutningen af 90’erne.
Siden da er der sket en udvikling af dagplejen, bl.a. i form af flere legestuer og
øgede krav til udvælgelse af dagplejere. Omvendt er der sket et drastisk fald
i personalenormeringen i vuggestuer og en forøgelse af den tid, der bruges
til andet arbejde end arbejdet i børnegrupperne. Det betyder, at der er klart
mindre tid til en tæt voksenkontakt i vuggestuerne, end der var tidligere.
Men selv om forfatterne fremhæver betydningen af at frembringe kvalitativ
fremfor kvantitativ evidens (”quality rather than quantity” p 5)
7
, er der intet
sted i deres rapport fremført indholdsrelaterede argumenter for påstanden
om kvalitetsforskellen mellem de to tilbud til børnene (altså ’hvad’ er det, som
i de to tilbud afstedkommer de observerede forskelle i dansk læsning). Det gør
det endnu sværere at overføre analysens resultater til nutidens virkelighed.
Hidtidig kvalitativ forskning peger i retning af, at vuggestuer og dagplejer har
hver deres styrker og svagheder. Forskere har besøgt vuggestuer og fundet
eksempler på, at børnene ikke bliver set og hørt på den måde, som er så
vigtig for denne aldersgruppe (men også eksempler på det modsatte). Det
kan modvirkes gennem en bedre personalenormering og en god pædagogisk
ledelse, hvor man konsekvent prioriterer, at det enkelte barn får respons.
I dagplejen søger man at sikre, at børnene får den rette opmærksomhed og
stimulation gennem regelmæssig supervision af erfarne pædagoger. Men
nogle steder er dette tilbud sparsomt. Og nogle steder kan det også skorte på
udfordringer for fx de større børn, hvis der ikke er legestuer og en passende
aldersfordeling blandt børnene.
Mange børn begynder i børnehave uden at være rigtig klare til at klare bør-
nehavens udfordringer. Det gælder både børn, der kommer fra vuggestuer,
og børn, der har gået i dagpleje. Det er rigtig skidt for børnene, og det er som
nævnt dyrt for samfundet på længere sigt. Der er brug for en diskussion om,
hvordan vi imødegår dette problem, både i vuggestuer og i dagplejen.
Den diskussion afspores, hvis man bare påstår, at den ene pasningsform er
bedre end den anden. Og det bliver faktisk værre, når der ikke er belæg for at
sige det – som det er tilfældet med Datta gupta og Simonsens rapport.
Datta Gupta og Simonsen. Academic Performance and type of Early Childhood Care.
2014.
Citat
Peter allerup og
Niels glavind
En yderligere afgørende
svaghed – ud over det
statistiske – er natur-
ligvis, at analysen er
gennemført med ud-
gangspunkt i data fra
slutningen af 90’erne.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0010.png
10
FOA
|
vuggeSTue vS. DAgPLeJe
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0011.png
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589542_0012.png
OKTOBeR 2014
Vuggestue vs. dagpleje?
– en tvivlsom analyse
under overskriften “vuggestuen er bedst” offentligjorde BuPL
i efteråret 2013 “effekter af daginstitutionstilbud” en foreløbig
rapport, udarbejdet af professorerne Nabanita Datta gupta og
Marianne Simonsen – begge forskere fra Institut for Økonomi
på Aarhus universitet. Den endelige rapport blev offentliggjort i
januar 2014.
I denne artikel konkluderer professor i matematisk statistik Peter
Allerup fra Institut for uddannelse og Pædagogik på Aarhus
universitet, samt Niels glavind analytiker og direktør i Bureau
2000, at Datta gupta og Simonsens analyse har så mange
svagheder, at der ikke er statistisk belæg for dens konklusioner.
Pædagogisk Sektor
Staunings Plads 1-3
1790 København v
Tlf.: 46 97 26 26
www.foa.dk
FOA er Danmarks tredjestørste fagforening. Siden 1899 har vi
kæmpet for bedre løn- og arbejdsforhold til vore medlemmer.
Hovedopgaven er at indgå overenskomster, som sikrer en god løn
samt moderne og ordnede arbejdsvilkår. Det er FOA, der aftaler
din løn, dine tillæg, din arbejdstid, din pension, dine barselsregler,
dine ferieregler og dine muligheder for uddannelse. vores opgave
er også at slås for din tryghed – og at udvikle din og vores faglig-
hed på det pædagogiske område, så velfærden og gode arbejds-
pladser går hånd i hånd.