Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1589541_0001.png
PÆDAGOGISK
Dagtilbudstype og
skolepræstationer
Er der forskel på de resultater,
vuggestue- og dagplejebørn opnår?
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0002.png
Indhold
Forord
Baggrund og hovedresultater
Dagtilbud og senere skolekarakterer
Dagtilbud og senere testresultater
Diskussion
Det snævre mål
Analyser på historiske data
Hvilke faktorer har betydning?
Teknisk bilag
3
4
8
15
19
19
20
21
22
Politisk ansvarlig:
Mogens Bech Madsen
Undersøgelsen
er udført for FOA af seniorkonsulent
Niels Glavind og seniorkonsulent Susanne Pade,
Bureau 2000.
Redaktion:
Birgit Stechmann
Layout:
Joe Anderson
Produktion:
Pjec1heden og
FOAs trykkeri
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0003.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
3
Forord
“Ny undersøgelse af fortidens dag-
pleje” var overskriften på en pres-
semeddelelse, som FOA sendte ud
i oktober 2013. Pressemeddelelsen
var en reaktion på offentliggørelsen
af en undersøgelse foretaget af
professorerne Nabanita Datta Gupta
og Marianne Simonsen fra institut
for Økonomi på Aarhus Universitet.
Deres undersøgelse viste, at dagple-
jebørn klarede sig dårligere i skolen
end børn, der havde gået i vugge-
stue.
Vores kritik af undersøgelsen gik
især på, at man ikke på en baggrund
af skoleresultater for børn, der havde
gået i vuggestue eller dagpleje 15 år
tidligere, kunne udtale sig om kvali-
teten af dagplejen eller vuggestuen
i 2013. Men vi undrede os også over,
at de to forskere bag undersøgelsen
påstod, at forældrene i undersø-
gelsen havde samme uddannel-
sesniveau. Vi fik derfor professor i
matematisk statistik Peter Allerup
fra Institut for Uddannelse og Pæ-
dagogik på Aarhus Universitet samt
analytiker Niels Glavind fra Bureau
2000 til at gennemgå undersøgel-
sen. Deres konklusion var at Datta
Gupta og Simonsens analyse havde
så mange svagheder, at der ikke var
belæg for dens konklusioner.
Pædagogisk sektor sendte Peter
Allerup og Niels Glavinds kritik af
Nabanita Datta Gupta og Marianne
Simonsens undersøgelse til samtlige
kommuner, ministeriet, relevante
forskere, de politiske partiers børne-
ordførere og til interesseorganisa-
tioner på børneområdet. Alligevel har
vi i FOA oplevet, at undersøgelsen
igen og igen dukker op og betragtes
som valid forskning. Vi besluttede
os derfor for at få analysebureauet
Bureau 2000 til at gennemføre en
tilsvarende undersøgelse, med brug
af en korrekt statistisk metode. Tak
til Professor Peter Allerup fra Aar-
hus Universitet, som har godkendt
den metode, som Bureau 2000 har
brugt.
Den nye undersøgelse Dagtilbudsty-
per og skolepræstationer foreligger
hermed, og er sendt ud til alle rele-
vante aktører og beslutningstagere
på børneområdet.
Undersøgelsen viser, at der ikke er
noget der tyder på, at dagplejebørn
og vuggestuebørn klarer sig forskel-
ligt i skolen, når man tager højde
for forældrenes baggrund. Det ses
blandt andet, at andelen af aka-
demikerbørn er betydeligt højere i
vuggestuerne end i dagplejen, som
til gengæld har en større andel af
børn af erhvervsuddannede foræl-
dre. Undersøgelsen viser også, at en
række andre parametre er relevante,
når baggrunden for børns skolepræ-
stationer vurderes. Endeligt lægger
Bureau 2000 vægt på, at en regi-
sterundersøgelse desværre aldrig
vil kunne fortælle os, hvilke forhold
i hverdagen i dagplejen og vugge-
stuerne, der har størst betydning for
børns udvikling.
Mogens Bech Madsen
Sektorformand
Pædagogisk Sektor
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0004.png
4
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Baggrund og
hovedresultater
Baggrund
Der er en bred enighed om, at gode
dagtilbud kan lægge et godt funda-
ment for børnenes senere tilegnelse
af færdigheder i skolen. Dels sker der
en konkret læring i dagtilbuddene, fx
om: sprog og begreber, krop, natur,
kultur m.v. Dels understøtter gode
dagtilbud en social og personlig ud-
vikling, der giver et godt grundlag for
børnenes senere deltagelse i under-
visningen og i skolens liv.
Der er dog ikke enighed om, hvilke
kvaliteter i dagtilbuddene, der er
vigtigst i denne forbindelse. Hvad er
fx betydningen af gode normeringer,
god ledelse, kommunal eller statslig
målfastsættelse? – Der foregår en
løbende debat herom.
Et led i denne diskussion har været
diskussionen om dagpleje vs. vugge-
stue . Her har to forskere fra Aarhus
Universitet (Marianne Simonsen og
Nabanita Datta Gupta) offentliggjort
en registeranalyse, der angiveligt
viser, at børn, der har været i vug-
gestue, opnår bedre skolekarakterer
end børn, der har været i dagpleje ².
Undersøgelsen er metodemæssigt
blevet kraftigt kritiseret, men de to
forfattere har ikke ønsket at trække
den tilbage .
Undersøgelsen fra Simonsen og
Gupta er tværtimod blevet bredt ci-
teret og anses af mange for at give
fagligt belæg for, at man satser på
vuggestuer frem for dagpleje.
I perioden 2007 til 2014 er antallet
af indskrevne børn i dagpleje faldet
med ca. 25.000 børn. Heraf kan ca.
11.000 børn henføres til det fal-
dende børnetal, men Bureau 2000s
beregninger viser, at hvis man i hver
enkelt kommune havde haft samme
andel af de 0-2-årige i dagpleje i
2014 som i 2007, ville der have væ-
ret ca. 14.000 flere børn i dagpleje,
end der faktisk er . Det svarer til, at
mere end 3000 dagplejere har mi-
stet deres job, fordi der prioriteres
anderledes i kommunerne. Denne
udvikling skyldes en række faktorer,
hvoraf antagelsen om vuggestuens
overlegenhed i forhold til dagpleje
kun er én. Men der henvises ofte
hertil som en videnskabelig kends-
gerning.
På den baggrund har FOA bedt Bu-
reau 2000 om at undersøge, hvad
effekten på skolepræstationer af
vuggestue hhv. dagpleje faktisk er,
hvis man anvender en korrekt stati-
stisk metode.
² Simonsen og Gupta: “Academic performance and
type of Early Childhood Care”, IZA Discussion Paper
nr. 9045, maj 2015. IZA er et privat institut, der især
driver arbejdsmarkedsforskning, og som er tilknyt-
tet Bonns Universitet. Der er ingen krav om “peer
review” for de discussion papers, der offentliggøres
af forskere med tilknytning til IZA (som Simonsen
og Gupta).
 Børn i aldersintegrerede institutioner i vugge-
stuealderen regnes alle steder i denne analyse som
vuggestuebørn.
 Se således Peter Allerup og Niels Glavind: “Vug-
gestue vs. dagpleje – en tvivlsom analyse”, FOA
efteråret 2014.
 Ud over at vuggestuerne har fået en øget andel er
antallet af børn hos private børnepassere steget
med ca. 4000 børn.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0005.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
5
Hovedresultater
Figur 1. Skolekarakterer 2014 - og pasningsform 2001
7,2
7,17
Dagpleje
7,1
Vuggestue, børnehave,
aldersintegreret institution
(Gennemsnitskarakter: 6,9)
Undersøgelsen er gennemført som
en registeranalyse med data fra
Danmarks Statistik. Desuden er der
anvendt data fra Undervisningsmini-
steriet vedr. de nationale test.
Det undersøges således, om der er
nogen langtidsvirkning i forhold til
de skolekarakterer, børnene opnå-
ede ved folkeskolens afgangsprøve i
2014, af, om de var i vuggestue eller
i dagpleje i 2001 – dvs. som 2-årige
– når man tager højde for forældre-
nes uddannelsesbaggrund, etnisk
baggrund, familietype og forældre-
nes tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det undersøges tilsvarende, om der
er nogen virkning på kortere sigt i
forhold til de nationale testresulta-
ter, man finder i hhv. dansk i 2. klas-
se og matematik i 3. klasse, om bør-
nene var i vuggestue eller i dagpleje i
2007/2006 – dvs. som 2-årige – når
man tager højde for forældrenes
uddannelsesbaggrund, etnisk bag-
grund, familietype og forældrenes
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Som det fremgår af figur 1, synes
der umiddelbart at være en sam-
menhæng mellem tidligere pas-
ningsform og skolekarakter.
7
6,96
6,9
6,87
6,8
6,8
6,7
6,6
Dansk
Matematik
Figur 1 tager ikke højde for, at forældre til de tidligere dagplejebørn i gennemsnit
ikke har så højt et uddannelsesniveau som forældre til de tidligere daginstitutionsbørn,
jf. figur 2 .
 Forskellen hænger bl.a. sammen med, at dagplejen
og daginstitutionerne har en forskellig geografisk
udbredelse.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0006.png
6
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Figur 2. Højeste uddannelsesniveau blandt forældrene i dagpleje og daginstitution
100%
90%
80%
Uoplyst
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Dagpleje
Daginstitution
Forsker
Lang videregående
Mellemlang videregående
Kortere videregående
Erhvervsfaglig
Gymnasium mv.
Kun skole
Det ses, at andelen af akademikere
mv. er betydeligt højere blandt for-
ældre til tidligere daginstitutions-
børn end blandt forældre til tidligere
dagplejebørn. Dagplejebørnenes
forældre har til gengæld en højere
andel af forældre med en erhvervs-
uddannelse.
Det er imidlertid velkendt, at for-
ældrenes uddannelsesbaggrund
spiller en afgørende rolle for
skolekaraktererne. Ser vi på skole-
karakterer i 2014, fremgår sammen-
hængen af figur 3.
 Se fx Niels Glavind: ”Skolekarakterer og social bag-
grund”, AEraadet 2003.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0007.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
7
Figur 3. Hvor meget ligger karakteren over eller under skolens gennemsnit
– ved forskellig uddannelsesbaggrund hos forældrene
Højeste uddannelse hos forældrene
Forsker
1,51
1,11
0,98
0,82
0,47
0,47
0,12
-0,03
-0,5
-0,44
-0,06
-0,03
-1,25
-1
-1
-0,5
0
0,5
Gennemsnitlig afvigelse fra skolens gennemsnit
1
Lang videregående
Mellemlang videregående
Kort videregående
Erhvervsfaglig uddannelse
Gymnasium mv.
Kun grundskole
-1,5
Matematik
1,5
Dansk
2
Det ses, at fx akademikerbørn i gen-
nemsnit opnår langt bedre skoleka-
rakterer end børn af forældre med
en erhvervsuddannelse.
Det vil sige at, der er ingen sammen-
hæng er mellem valg af vuggestue/
dagpleje og børnenes skolepræsta-
tioner senere i livet. Ikke når man
tager højde for forskelle i forældre-
nes baggrund (dvs. forældrenes
uddannelsesbaggrund, etnisk bag-
grund, familietype og forældrenes
tilknytning til arbejdsmarkedet). Helt
afgørende for skolepræstationerne
er i stedet forældrenes uddannel-
sesbaggrund .
I et afsluttende diskuterende afsnit
påpeges, at denne konklusion ikke
bringer vor viden meget videre i
forhold til, hvad der faktisk fremmer
børnenes udvikling. Analysen har
imidlertid været nødvendig på grund
af de fejlagtige analyser, der tidligere
har været fremme, og som desværre
i manges bevidsthed er valide.
Der er tre grunde til, at vores konklu-
sion ikke kan bruges til at vurdere,
hvad der faktisk fremmer børns ud-
vikling:
1
Resultater fra de nationale test
og skolekarakterer er kun et af
mange mål for børnenes udvik-
ling – og er i sig selv et meget
snævert mål.
2
Analyserne bygger på historiske
data og afspejler ikke nødvendig-
vis dagens dagtilbud.
3
Registeranalyser siger ikke så
meget om, hvilke forhold i hver-
dagen, der evt. har betydning.
Der er således behov for en helt
anden type forskning for at kunne
belyse, hvilke forhold i dagtilbud-
dene der har betydning for børnenes
udvikling.
 Den vigtigste fejl i Simonsens og Datta Guptas
analyse er, at de ikke skelner mellem fx akademiker-
børn og børn af forældre med en erhvervsmæssig
uddannelse.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0008.png
8
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Dagtilbud og senere
skolekarakterer
I det følgende ses først på effekten i
form af skolekarakterer. For at vur-
dere, hvilken betydning det evt. har
for de senere skolepræstationer, om
et barn har været i enten dagpleje
eller i daginstitution (vuggestue eller
vuggestuegruppe) i de første leveår,
tages der udgangspunkt i børn, som:
1
var 15 år i begyndelsen af 2014
2
havde dansk CPR-nummer i
2001 (dvs. ikke er indvandret i de
mellemliggende år)
I alt drejer det sig om 63.583 børn.
Tabel 1 viser, hvor disse børn blev
passet i foråret 2001, dvs. det år,
hvor de var 2 år ved årets start.
Ser vi nu på, hvilke gennemsnits-
karakterer børnene opnåede ved
folkeskolens afgangsprøve efteråret
2014, fremgår dette af tabel 2.
Det ses, at børn, der har været i
vuggestue/vuggestuegruppe som
2-årige, i gennemsnit scorer 0,3
karakterpoint højere i dansk og 0,16
point højere i matematik end børn,
der har været i dagpleje .
Dette kan skyldes forskellige forhold:
1
Det kan skyldes, at vuggestuer
rent faktisk gør børnene bedre
rustet til at klare sig i skolen.
2
Det kan skyldes, at der er forskel
i den familiemæssige baggrund
mellem de familier, der sender
deres barn i dagpleje, og dem,
der sender børnene i vuggestue.
3
Det kan skyldes, at de skoler, hvor
der er mange børn, der har gået
i vuggestue, hyppigere lægger
vægt på og er gode til at fremme
gode karakterpræstationer, end
de skoler, hvor mange børn har
gået i dagpleje (fx fordi der er
forskel mellem by og land).
Lad os tage det sidste først: Sko-
lerne er forskellige til at fremme
gode karakterpræstationer. Det kan
igen enten skyldes forskelle i sko-
lernes dygtighed i forhold til at sikre
gode skolekarakterer, eller det kan
skyldes forskelle i skolernes sociale
miljø, fx hvis den samlede baggrund
i forældregruppen gør, at der kan
undervises på et højt niveau, og det
“ligger i luften”, at skoleelever satser
på gymnasievejen .
For at komme uden om denne van-
skelighed, kan man – i stedet for at
se på de absolutte karakterer – se
på, hvor godt eleverne klarer sig, når
man sammenligner deres karakterer
med skolens gennemsnit.
Resultaterne fremgår af tabel 3.
Tabellen skal forstås således: Hvis
et barn som 2-årig har været i dag-
pleje, ligger dets karakter i dansk ved
folkeskolens afgangsprøve i gen-
nemsnit 0,01 karakterpoint lavere,
end man gennemsnitligt ser for
skolens elever. Har barnet derimod
været i daginstitution, ligger dansk-
karakteren i gennemsnit 0,07 karak-
terpoint højere end gennemsnittet.
Der er med andre ord en forskel mel-
lem børn, der har været i dagpleje og
børn, der har været i daginstitution
13 år tidligere, på 0,08 karakterpoint.
De resultater, som fremgår af tabel
3, tager imidlertid kun højde for, at
der er forskelle på skolerne og på
skolemiljøerne. De tager ikke højde
for, at der også er forskelle i børne-
nes og familiernes individuelle bag-
grund.
Men der er store forskelle på fx den
uddannelsesmæssige sammensæt-
ning mellem de familier, der har haft
børn i dagpleje, og dem, der har
anvendt daginstitution. Dette frem-
går af tabel 4.
 Dette svarer stort set til den forskel, Gupta/Si-
monsen finder.
 Se fx Niels Glavind ”Skoler og karakterer – effekti-
vitet og klassekammerateffekt” (AEraadet, 2005).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0009.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
9
Tabel 1. Børn der var 15 år 1. januar 2014 fordelt på, hvor de blev passet, foråret 2001
Pasningstype
Ikke i offentlig pasning
Dagpleje
Vuggestue, børnehave, aldersintegreret institution
Anden pasningsform
I alt
Antal børn
17.653
23.473
22.323
134
63.583
Tabel 2. Gennemsnitskarakterer for børn, der var 15 år i begyndelsen af 2015,
ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse efteråret 2014 fordelt på, hvor børnene
blev passet, foråret 2001
Pasningstype i 2001
Ikke i offentlig pasning
Dagpleje
Vuggestue, børnehave,
aldersintegreret institution
Anden pasningsform
I alt
Dansk
6,82
6,87
7,17
6,91
6,97
Matematik
6,72
6,80
6,96
6,69
6,83
Note: De angivne karakterer er gennemsnit for elevens forskellige delprøver i dansk og matematik.
Tabel 3. Gennemsnitlig forskel til skolegennemsnittet for børn, der var 15 år i begyndelsen
af 2015, ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse efteråret 2014 fordelt på, hvor børnene
blev passet foråret 2001
Pasningstype i 2001
Ikke i offentlig pasning
Dagpleje
Vuggestue, børnehave,
aldersintegreret institution
Anden pasningsform
I alt
Forskel i karakter-
gennemsnit i dansk
-0,09
-0,01
0,07
-0,02
0,00
Forskel i karakter-
gennemsnit i matematik
-0,10
0,01
0,06
-0,17
0,00
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0010.png
10
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Tabel 4. Højeste uddannelsesniveau i familien i 2014 for børn med forskellig pasning som 2-årige
Højeste uddannelsesniveau
blandt forældre/papforældre
Kun skole
Gymnasium mv,
Erhvervsfaglig
Kortere videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Forsker
Uoplyst
I alt
Antal børn
Ikke off. pasning
Dagpleje
Pct.
13,5
3,9
37,7
7,7
23,2
11,3
1,4
1,6
100
17.934
10,6
2,5
43,5
8,5
23,5
9,4
1
1,1
100
23.730
10,9
4,2
31,1
6,4
25,1
17,7
2,6
2,1
100
22.801
11,9
3
41,5
5,2
23
13,3
1,5
0,7
100
135
11,5
3,5
37,5
7,5
24
12,8
1,7
1,6
100
64.600
Daginstitution
Andet
I alt
Note: Den højeste uddannelse er den højeste uddannelse blandt de forældre/papforældre, som barnet bor hos.
Tabel 5. Afvigelse i skolekarakterer fra skolens gennemsnit blandt børn med forskellig uddannelsesbaggrund i familien i 2014
Højeste uddannelsesniveau blandt forældre/
papforældre
Kun grundskole
Gymnasium mv.
Erhvervsuddannelse
Kort videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Forsker
Gennemsnitlig afvigelse i skolekarakter
fra skolens gennemsnit ved folkeskolens
afgangsprøve i dansk
-1
-0,03
-0,44
-0,03
0,47
0,82
1,11
Gennemsnitlig afvigelse i skolekarakter fra
skolens gennemsnit ved folkeskolens
afgangsprøve i matematik
-1,25
-0,06
-0,5
0,12
0,47
0,98
1,51
Tabel 6. Gennemsnitlig afvigelse fra skolegennemsnit i danskkarakter i 9. klasse fordelt på forældrenes uddannelsesbaggrund i 2014
og barnets pasning i 2001
Ikke i offentlig
pasning
Kun grundskole
Gymnasium mv.
Erhvervsfaglig uddannelse
Kort videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Forsker
I alt
-1,03
-0,15
-0,47
-0,12
0,44
0,73
1,15
-0,09
Dagpleje
Daginstitution
Anden pasning
I alt
Gennemsnitlig afvigelse fra skolens gennemsnit
-0,96
0,06
-0,41
0,06
0,51
0,90
1,12
-0,02
-1,02
-0,02
-0,46
-0,07
0,44
0,83
1,09
0,07
-1,29
1,80
-0,19
0,37
-0,16
0,94
4,03
-0,01
-1,00
-0,03
-0,44
-0,03
0,47
0,82
1,11
-0,00
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0011.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
11
Det ses, at der i de familier, hvor bar-
net har været i dagpleje, er en højere
andel af forældre med erhvervsfaglig
baggrund, men langt færre akade-
mikere, end i familier, hvor barnet
har været i daginstitution. Som det
ses af tabel 5, er der imidlertid en
markant sammenhæng mellem
forældrenes uddannelsesbaggrund
og barnets skolepræstationer. Har
forældrene en akademisk baggrund
ligger børnene i gennemsnit langt
højere, end hvis forældrene fx har en
erhvervsuddannelse.
Tabel 6 og 7 viser herefter, hvordan
børnene klarer sig i forhold til sko-
lens gennemsnit, hvis vi kombinerer
oplysningerne om forældrenes ud-
dannelsesbaggrund med deres pas-
ningsform som 2-årige.
Det ses, at man for mange uddan-
nelsesgrupper finder, at dagple-
jebørnene faktisk klarer sig noget
bedre end institutionsbørnene.
Som vi dog senere skal se, viser en
nærmere statistisk analyse dog, at
denne sammenhæng ikke er stati-
stisk signifikant.
Hvis man skal have et samlet og
mere præcist billede af, hvilke bag-
grundsfaktorer, der har betydning
– sammenholdt med dagpasning i
de første leveår – bør man inddrage
yderligere betydende baggrundsva-
riable, hvor der kan være forskel på
dagplejebørn og institutionsbørn.
Tabel 7. Gennemsnitlig afvigelse fra skolegennemsnit i matematikkarakter i 9. klasse fordelt på forældrenes uddannelsesbaggrund i 2014
og barnets pasning i 2001
Ikke i offentlig
pasning
Kun grundskole
Gymnasium mv.
Erhvervsfaglig uddannelse
Kort videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Forsker
I alt
-1,25
-0,27
-0,53
0,01
0,45
0,87
1,62
-0,10
Dagpleje
Daginstitution
Anden pasning
I alt
Gennemsnitlig afvigelse fra skolens gennemsnit
-1,12
0,04
-0,44
0,23
0,54
1,04
1,33
0,00
-1,37
0,03
-0,56
0,06
0,42
1,00
1,53
0,07
-0,18
-1,30
-1,07
1,20
0,49
1,19
2,71
-0,16
-1,25
-0,06
-0,50
0,12
0,47
0,98
1,51
-0,00
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0012.png
12
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
I figur 4 er familiens samlivsform
i 2014 således koblet med pasning
i 2001 .
Det ses, at de tidligere daginstitu-
tionsbørn er dem, der oftest har en
enlig forsørger.
I figur 5 ses tilsvarende på den etni-
ske sammensætning.
Der er flere indvandrere og efter-
kommere blandt daginstitutionsbør-
nene end blandt dagplejebørn.
Endelig ses der på forældrenes til-
knytning til arbejdsmarkedet. Foræl-
drene er opdelt i tre grupper:
1
Begge forældre er erhvervsaktive
(eller den enlige forsørger er er-
hvervsaktiv).
2
Den ene forælder er erhvervsak-
tiv. Den anden er det ikke.
3
Ingen erhvervsaktive forældre .
Forældregruppens sammensætning
fremgår herefter af figur 6.
Figur 4. Familietype i 2014 og barnets pasning i 2001 (Pct.)
Ægtepar
Reg. partnere
Samlevende par
Samboende par
Enlig
Ikke offentlig
pasning
63,1
0
4,7
5,6
25,6
Dagpleje
62,1
0,1
6,1
6,3
25,5
Institution
58,3
0,1 4,6
5,8
31,2
Figur 5. Andel børn med dansk etnisk baggrund i 2001
fordelt på pasningstype
97,4 %
90,3 %
86,6 %
 Der skelnes mellem “samlevende”, som er papirlø-
se par med fælles børn, og ”samboende”, hvor nogle
af børnene har andre forældre.
 I praksis er anvendt Danmarks Statistiks
socioøkonomiske klassifikation (SOCIO02).
Ikke offentlig pasning
Dagpleje
Institiution
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0013.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
13
Det ses, at børn, der tidligere har
været i dagpleje, hyppigere end
andre lever i en fuldt erhvervsaktiv
familie.
De forskelle, man finder m.h.t. til
familieform, tilknytning til arbejds-
markedet og etnisk sammensætning
hænger formentlig sammen med
tilbuddenes forskellige fordeling
mellem by og land.
Taget hver for sig har disse faktorer
betydning for barnets skolepræsta-
tioner. Tabel 8 viser således sam-
menhængen mellem familietype og
skolekarakterer i 9 klasse.
Det ses, at børn af enlige i gennem-
snit ikke opnår så gode skoleka-
rakterer som de børn, de går i skole
med.
Tabel 9 viser sammenhængen mel-
lem barnets oprindelsesland og sko-
lekarakterer.
Det ses, at de etnisk danske børn i
gennemsnit får den højeste skole-
karakter.
Figur 6. Tilknytning til arbejdsmarkedet 2014 – når børnene
har været i forskellige typer af dagtilbud 2001 (Pct.)
Begge erhvervsaktive eller enlig erhvervsaktiv
Kun en erhvervsaktiv
Ingen erhvervsaktiv
Institution
74,3
15,4
10,3
Dagpleje
78,6
8,8
12,7
Ikke offentlig pasning
72,1
13,2
14,7
Tabel 8. Familietype og gennemsnitlig forskel fra skolens gennemsnit i karakterer
ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse
Familietype
Ikke enlig
Enlig
Alle
Gennemsnitlig forskel til
skolens gennemsnit i dansk
0,08
-0,26
0
Gennemsnitlig forskel
til skolens gennemsnit
i matematik
0,14
-0,44
0
Tabel 9. Oprindelsesland og gennemsnitlig forskel fra skolens gennemsnit i karakter
ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse
Familietype
Gennemsnitlig forskel til
skolens gennemsnit i dansk
0,06
-0,79
-0,67
0
Gennemsnitlig forskel
til skolens gennemsnit
i matematik
0,07
-1,15
-0,77
0
Dansk oprindelse
Anden europæisk oprindelse
Oprindelse i øvrige verden
I alt
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0014.png
14
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Tabel 10 viser endelig sammenhæn-
gen mellem forældrenes tilknytning
til arbejdsmarkedet og skolekarak-
ter.
Det ses, at børn fra familier med
tilknytning til arbejdsmarkedet i
gennemsnit opnår de bedste skole-
karakterer.
Tabel 8-10 viser imidlertid forskel-
lene, når man
ikke
tager højde for,
at variablene kan være indbyrdes
forbundne. Fx har forældre med ik-
ke-dansk baggrund ofte ikke så højt
et uddannelsesniveau som dansk-
etniske forældre.
For at kunne vurdere betydningen af
den række variable, som er nævnt
ovenfor under ét, kan man kombine-
re dem i en samlet regressionsana-
lyse, hvor der søges svar på følgende
spørgsmål:
Hvilke faktorer har betydning for,
hvor høj en danskkarakter barnet har
i sammenligning med skolens gen-
nemsnit, hvis vi søger at lægge føl-
gende parametre ind i en statistisk
model, hvor vi alene ser på børn, der
har været i enten dagpleje eller insti-
tution som 2-årige:
om barnet har været i dagpleje
eller daginstitution
om barnet bor hos en enlig forsør-
ger eller ej
højeste uddannelsesniveau i
familien
etnisk baggrund
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Tabel 10. Forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet og gennemsnitlig forskel fra skolens
gennemsnit i karakter ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse
Familietype
Gennemsnitlig forskel til
skolens gennemsnit i dansk
Gennemsnitlig forskel
til skolens gennemsnit
i matematik
0,17
-0,46
-1,14
0
Begge forældre (eller
enlig forsørger) på
arbejdsmarkedet
Parfamilie med en på
arbejdsmarkedet
Ingen på arbejdsmarkedet
I alt
0,13
-0,37
-0,80
0
Det viser sig, både i forhold til
dansk
og til matematik,
at følgende fakto-
rer (i rækkefølge) har betydning for,
hvor gode karakterer barnet får:
forældrenes uddannelsesniveau
forældrenes arbejdsmarkedstil-
knytning
etnisk baggrund
om der er tale om en enlig forsør-
ger eller ej
Uddannelsesniveau spiller langt den
største rolle.
Se i øvrigt nærmere Teknisk bilag
– se side 22.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0015.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
15
Dagtilbud og senere
testresultater
En svaghed ved analysen af den
eventuelle sammenhæng mellem
dagtilbudstype, når barnet er 2 år,
og skolekarakterer i 15 års alderen
er, at der er gået 13 år fra det tids-
punkt, hvor barnet er i dagtilbud, til
man måler effekten. Ikke alene øger
det risikoen for, at en række faktorer,
som ikke er med i den statistiske
model, kan spille ind. Det betyder
også, at man analyserer på dag-
tilbud med den kvalitet, de havde i
foråret 2001. Men i vuggestuerne
er der sket en kraftig reduktion af
personalet, mens man ikke har set
noget tilsvarende i dagplejen, hvor
forholdet mellem voksne og børn er
bundet af lovgivningen og af over-
enskomster. Samtidig er der sket en
konsolidering af dagplejernes ud-
dannelse og indførelse af pædagogi-
ske læreplaner i 2005 i alle dagtilbud
for 0-5-årige, hvilket har skærpet
opmærksomheden på læring i dag-
plejen.
Disse store ændringer betyder, at de
virkninger, der evt. måtte være på
skolekarakterer, ikke siger så meget
om, hvad de dagtilbud, vi har i dag,
betyder for børnenes udvikling.
Analysen inddrager derfor også re-
sultaterne fra de nationale test, som
i dansk finder sted første gang i 2.
klasse og i matematik første gang
i 3. klasse. Disse kobles med dag-
tilbudstype for barnet i henholdsvis
efteråret 2007 og efteråret 2006.
Det betyder en omtrentlig halvering
af tidsspandet mellem dagtilbuds-
placering og den formodede effekt.
De nationale test gennemføres på
den måde, at eleverne skal udføre en
række prøver i læsning og matema-
tik direkte via en computer. Der be-
regnes en score for den enkelte elev,
idet eleven under det såkaldt adap-
tive system vedbliver at få stillet
opgaver indtil chancen for at svare
rigtigt ligger på 50 pct.. Elevscoren
kan gå fra 1 til 100. Figur 7 viser,
hvordan resultaterne fordelte sig i
dansk i 2. klasse i foråret 2014.
Figur 7. Testresultater i dansk 2. klasse. Foråret 2014
Elever
1.000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
15
23
0
1
7
27
35
49
63
71
43
85
57
77
93
99
Score
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0016.png
16
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Figur 8 viser den tilsvarende forde-
ling for matematik i 3. klasse.
Den anvendte metode ved analysen
af dagtilbuddenes betydning for,
hvilken score børnene opnår i 2./3.
klasse er i øvrigt helt parallel til den
metode, som blev anvendt i forhold
til skolekarakterer.
Tabel 11 viser således den gennem-
snitlige score for 2. klasses elever i
dansk foråret 2014 sammenholdt
med deres pasningsform i 2007.
Tabel 12 viser tilsvarende den gen-
nemsnitlige score i matematik i 3.
klasse sammenholdt med tidligere
dagtilbudstype.
Begge tabeller viser, at de tidligere
dagplejebørn scorer lidt lavere end
de tidligere vuggestuebørn, men
forskellen er lille. Samtidig er der,
som vi tidligere har set, betydelige
forskelle mellem de to grupper m.h.t.
til bl.a. forældrenes uddannelsesni-
veau.
Og som det ses af tabel 13 har
forældrenes uddannelsesniveau en
langt mere markant betydning end
spørgsmålet om dagpleje/vugge-
stue.
Også familietype, etnicitet og til-
knytning til arbejdsmarkedet har
betydning for barnets score ved de
nationale test. Dette fremgår af ta-
bel 14-16.
Figur 8. Testresultater Matematik 3. klasse. Foråret 2014
Elever
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
15
27
49
63
23
35
43
57
71
77
85
93
Score
99
-1,86
-0,23
0,80
-0,25
0,00
-0,91
-0,17
0,79
-9,03
0,00
1
7
Tabel 11. Gennemsnitsscore for børn, der var 8 år i begyndelsen af 2015, ved de nationale
test i dansk 2. klasse i 2014 fordelt på, hvor børnene blev passet i efteråret 2007
Pasningstype i 2007
Ikke i offentlig pasning
Dagpleje
Vuggestue, børnehave,
aldersintegreret institution
Anden pasningsform
I alt
Gennemsnitsscore
55,72
58,30
60,90
58,64
59,10
Afvigelse fra skolens
gennemsnit
Tabel 12. Gennemsnitsscore for børn, der var 9 år i begyndelsen af 2015, ved de nationale
test i matematik 3. klasse i 2014 fordelt på, hvor børnene blev passet i efteråret 2006
Pasningstype i 2006
Ikke i offentlig pasning
Dagpleje
Vuggestue, børnehave,
aldersintegreret institution
Anden pasningsform
I alt
Gennemsnitsscore
52,85
53,69
56,14
47,12
54,45
Afvigelse fra skolens
gennemsnit
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0017.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
17
Tabel 13. Højeste uddannelse blandt forældrene og gennemsnitlig afvigelse i score ved
nationale test fra skolens gennemsnit
Højeste uddannelsesniveau
blandt forældre/papforældre
Ingen oplyst uddannelse
Kun skole
Gymnasium mv.
Erhvervsfaglig
Kortere videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Forsker
I alt
Gennemsnitlig afvigelse fra
skolens gennemsnit i dansk
i 2. klasse
-5,25
-9,99
-1,89
-4,24
0,23
3,05
6,99
8,37
0,00
Gennemsnitlig afvigelse fra
skolens gennemsnit
i matematik i 3. klasse
-5,28
-10,17
-2,36
-4,42
0,77
3,16
7,06
10,28
0,00
Tabel 14. Familietype og gennemsnitlig afvigelse i score ved nationale test fra skolens
gennemsnit
Familietype
Ikke enlig
Enlig
I alt
Gennemsnitlig afvigelse fra skolens Gennemsnitlig afvigelse fra skolens
gennemsnit i dansk i 2. klasse gennemsnit i matematik i 3. klasse
0,91
-3,54
0,01
1,00
-3,81
0,00
Tabel 15. Etnisk baggrund og gennemsnitlig afvigelse i score ved nationale test fra
skolens gennemsnit
Etnisk
baggrund
Dansk
Øvrige Europa
Resten af
verden
I alt
Gennemsnitlig afvigelse fra skolens Gennemsnitlig afvigelse fra skolens
gennemsnit i dansk i 2. klasse gennemsnit i matematik i 3. klasse
0,82
-9,07
-10,69
0,00
0,70
-8,18
-8,70
0,00
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0018.png
18
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Også her er det derfor undersøgt,
hvordan betydningen af de enkelte
variable er, hvis man kombinerer
dem i én samlet regressionsanalyse
med alle variable taget med i ana-
lysen. Det er hensigten at svare på
følgende spørgsmål:
Først ser vi på, hvilke faktorer, der
har betydning for, hvor god en test-
score i dansk læsning, barnet opnår
i sammenligning med skolens gen-
nemsnit, hvis vi søger at lægge føl-
gende parametre ind i en statistisk
model, hvor vi alene ser på børn, der
har været i enten dagpleje eller insti-
tution som 2-årige:
om barnet har været i dagpleje
eller daginstitution
om barnet bor hos en enlig forsør-
ger eller ej
højeste uddannelsesniveau i
familien
etnisk baggrund
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det viser sig, at tidligere dagtilbud
ikke har nogen statistisk sikker be-
tydning.
Tabel 16. Forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet og gennemsnitlig afvigelse i score
ved nationale test fra skolens gennemsnit
Forældrenes tilknytning
til arbejdsmarkedet
Begge forældre (eller
enlig forsørger) på
arbejdsmarkedet
Parfamilie med en på
arbejdsmarkedet
Ingen på arbejdsmarkedet
I alt
Gennemsnitlig afvigelse fra
skolens gennemsnit i dansk
i 2. klasse
1,52
-3,71
-8,92
0,01
Gennemsnitlig afvigelse fra
skolens gennemsnit i
matematik i 3. klasse
1,58
-3,81
-9,81
0,00
I forhold til såvel dansk som mate-
matik har følgende faktorer (i ræk-
kefølge) derimod betydning for, hvor
god en score barnet får:
forældrenes uddannelsesniveau
forældrenes arbejdsmarkedstil-
knytning
etnisk baggrund
om der er tale om en enlig
forsørger eller ej
Ser man nærmere på de enkelte
faktorers betydning, er det tydeligt,
at forældrenes uddannelsesniveau
er den parameter, der kan forklare
langt den største del af forskellene i
skolekarakterer.
Se i øvrigt nærmere det tekniske
bilag.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0019.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
19
Diskussion
Konklusionen af analysen er, at der
ikke er nogen sammenhæng mel-
lem valg af dagtilbudstype og senere
skolepræstationer, når disse måles
enten ved hjælp af de nationale test
eller ved hjælp af skolekarakterer.
Desværre bringer denne konklusion
os ikke meget videre – selv om den
har været nødvendig på grund af de
fejlagtige analyser, der har været
fremme.
Der er tre grunde hertil:
1
Resultater fra de nationale test
og skolekarakterer er et meget
snævert mål for børnenes udvik-
ling
2
Analyserne bygger på historiske
data og afspejler ikke nødvendig-
vis dagens dagtilbud
3
Registeranalyser siger ikke så
meget om, hvilke forhold i hver-
dagen, der evt. har betydning.
Tabel 17. Barnets køn og gennemsnitlig forskel fra skolens gennemsnit i karakter
ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse
Barnets køn
Gennemsnitlig forskel til
skolens gennemsnit i dansk
-0,73
0,64
0
Gennemsnitlig forskel til
skolens gennemsnit
i matematik
0,20
-0,22
0
Dreng
Pige
Alle
Tabel 18. Barnets køn og gennemsnitlig testscore i 2./3. klasse ved de nationale
test i dansk og matematik
Barnets køn
Dreng
Pige
Alle
Gennemsnitlig testscore
i dansk
55,9
62,2
59,1
Gennemsnitlig testscore
i matematik
54,9
54,2
54,5
Det snævre mål
Det er åbenbart, at såvel skoleka-
rakterer som testscore er meget
snævre mål for børnenes udvikling.
Dette sættes i relief, hvis vi fx sam-
menholder karakterer og testscore
med barnets køn, som det er sket i
tabel 17 og tabel 18.
Det ses, at pigerne klarer sig mar-
kant bedre i dansk, navnlig ved
folkeskolens afgangsprøve, mens
drengene måske i gennemsnit er
lidt
bedre til matematik. Det disku-
teres, om årsagerne hertil bl.a. er
biologiske, fordi drengene udvikler
sig senere end pigerne, eller om det
måske også afspejler, at skoler og
daginstitutioner er mindre gearet til
en drengeverden end en pigeverden
– eller helt andre forhold. Men når
skolekarakterer og testdata har så
forskelligt niveau for fx drenge og
piger, skal man være varsom med
at anvende dem som markører for,
hvor vellykket en pædagogisk ind-
sats, man har givet. Børns udvikling
handler nu engang om utrolig meget
andet end skolepræstationer i dansk
og matematik.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0020.png
20
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Analyser på historiske data
Som tidligere nævnt er der i perio-
den sket et betragteligt standard-
fald i vuggestuerne. Dagplejen er
derimod bundet af bestemmelsen
i Dagtilbudslovens § 22 og over-
enskomsten med de kommunale
arbejdsgivere, der sætter loft over
antal børn i det enkelte dagpleje-
hjem og dermed betyder, at antal-
let af børn pr. dagplejer er omtrent
uændret.
Standardfaldet fremgår af neden-
stående tabel:
Tabellen peger i retning af, at antal-
let af børn pr. voksen i vuggestuer og
vuggestuegrupper, der faktisk er til
stede med børnene, er øget med ca.
en fjerdedel i perioden 2000-2014.
Det betyder bl.a., at der i halvdelen
af vuggestuegrupperne er perioder
på dagen, hvor der ikke er skema-
lagt mere end én medarbejder til
gruppen. En stor del af de ansatte
fortæller, at de dagligt har oplevelser
af ikke at kunne give tilstrækkelig
omsorg.
Det er almindeligt anerkendt, at
børns udvikling de første leveår på
afgørende måde er afhængig af tæt
voksenkontakt, så hvis omsorgen i
vuggestuerne er blevet reduceret de
senere år, kan man ikke gå ud fra, at
de resultater, man får af en historisk
analyse, kan overføres til dagens
daginstitutioner og dagpleje.
Tabel 19. Samlet udvikling i personalestandard 1986-2014. Hovedtal
2000
Personaletimer
pr. vuggestuebarn
Andel timer i pct., som
anvendes på børnene
Timer til rådighed
pr. vuggestuebarn
Opholdstid vuggestuebørn
Børn pr. voksen vuggestuer
12,15
56,7
6,89
36
5,2
2010
11,33
51
5,78
36
6,2
2014
10,93
51
5,57
36
6,5
Note: For den nærmere beregningsgang henvises til “Notat om udviklingen i daginstitutionernes bemanding siden 1986”, Bureau 2000, 2015.
 Jf. Daginstitutionernes hverdag 2015, FOA-
Bureau 2000, 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
21
Hvilke faktorer har betydning?
Dette leder over til spørgsmålet om,
hvilke forhold i henholdsvis dagpleje
og vuggestue, der eventuelt har be-
tydning for børnenes udvikling. Dette
spørgsmål siger en registeranalyse
slet ingen ting om. Og det er i vir-
keligheden det mest interessante
spørgsmål, hvis forskningen skal
kunne vise veje til en bedre kvalitet
i dagtilbuddene.
Hidtidig kvalitativ forskning peger i
retning af, at vuggestuer og dagple-
jer har hver deres styrker og svaghe-
der. Forskere har besøgt vuggestuer
og fundet eksempler på, at børnene
ikke bliver set og hørt på den måde,
som er så vigtig for denne alders-
gruppe (men også eksempler på det
modsatte). Det kan modvirkes gen-
nem en bedre personalenormering
og en god pædagogisk ledelse, hvor
man konsekvent prioriterer, at det
enkelte barn får respons.
I dagplejen søger man at sikre, at
børnene får den rette opmærksom-
hed og stimulation gennem regel-
mæssig supervision af erfarne pæ-
dagoger. Men nogle steder er dette
tilbud sparsomt. Og nogle steder
kan det også skorte på udfordringer
for fx de større børn, hvis der ikke er
legestuer og en passende aldersfor-
deling i blandt børnene.
Man kan således ikke sige, at vugge-
stue eller dagpleje pr. definition giver
børnene de bedste muligheder. For
begge tilbudstyper er der formentlig
behov for undersøgelser og diskus-
sion af, hvordan man sikrer et godt
udviklingsmiljø for de mindste børn.
Det skal til slut understreges, at
nærværende undersøgelse ikke skal
tolkes på den måde, at det er lige-
gyldigt, hvilken kvalitet, der er i til-
buddene til de mindste, hvad enten
det er daginstitution eller dagpleje.
Talrige undersøgelser har tværtimod
vist, at den tidlige indsats spiller en
afgørende rolle – ikke mindst for
børn fra ressourcesvage hjem.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
22
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Teknisk bilag
Analysen af betydning for skolekarakterer
Populationen er børn, der har været
i enten dagpleje eller daginstitution i
2001, og som har aflagt folkeskolens
afgangsprøve i 2014.
I SAS-programmet PROC REG kodet
således:
1 Afhængig variabel=Afvigelse
fra skolens gennemsnit, når det
gælder
gennemsnit af skolekarakterer
ved folkeskolens afgangsprøve
i 9. klasse for den pågældende
elev i hhv. dansk og matematik.
Forklarende variable:
2
Om barnet har været i dagpleje
eller daginstitution
(daginst):
Dagpleje=0; Daginstitution=1;
3
Om barnet bor hos en enlig for-
sørger eller ej
(enlig):
Enlig=1; An-
dre familier=0;
4
Om en erhvervsmæssig uddan-
nelse er højeste fuldførte uddan-
nelse
(erhvervud): Ja=1;Nej=0.
5
Om studentereksamen er højeste
fuldførte uddannelse
(student):
Ja=1;Nej=0.
6
Om en kortere videregående ud-
dannelse er højeste fuldførte ud-
dannelse
(kvu):
Ja=1;Nej=0.
7
Om en mellemlang videregående
uddannelse er højeste fuldførte
uddannelse
(mvu)
: Ja=1;Nej=0.
8
Om en lang videregående ud-
dannelse eller forskeruddannelse er
højeste fuldførte uddannelse
(lvu):
Ja=1;Nej=0.
9
Om barnets oprindelsesland er et
andet europæisk land end Dan-
mark
(euro):
Ja=1;Nej=0.
10
Om barnets oprindelsesland er
land uden for Europa
(verden):
Ja=1;Nej=0.
11
Om familien er en parfamilie med
én på arbejdsmarkedet
(mar-
gin1).
Ja=1;Nej=0.
12
Om ingen af de voksne i familien
er på arbejdsmarkedet
(mar-
gin2).
Ja=1;Nej=0.
I forhold til danskkarakter fås
følgende værdier:
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0023.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
23
Variable
Parameter
Estimate
-0.45561
-0.00256
-0.12942
0.13559
0.68247
0.54159
1.00740
1.40917
-0.43595
-0.44801
-0.35087
-0.34861
Heteroscedasticity Consistent
Standard Error
0.04929
0.02512
0.03111
0.04870
0.07984
0.06339
0.05115
0.05420
0.08729
0.07144
0.04610
0.05434
t Value
-9.24
-0.10
-4.16
2.78
8.55
8.54
19.69
26.00
-4.99
-6.27
-7.61
-6.42
Pr > |t|
<.0001
0.9187
<.0001
0.0054
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
Intercept
daginst
enlig
erhvervud
student
kvu
mvu
lvu
euro
verden
margin1
margin2
Det ses, at variablen
daginst
(om
barnet har været i vuggestue
eller dagpleje) ikke er signifi-
kant ved det sædvanlige 95 pct.
konfidensinterval. Forældrenes
eventuelle gennemførelse af mel-
lemlang – og især lang videregående
uddannelse – har klart den største
betydning.
I forhold til matematikkarakter fås
følgende værdier:
Det ses igen, at variablen daginst
(om barnet har været i vuggestue
eller dagpleje) ikke er signifikant ved
det sædvanlige 95 pct. konfidensin-
terval . Forældrenes eventuelle gen-
nemførelse af mellemlang – og især
lang videregående uddannelse – har
klart den største betydning.
Variable
Parameter
Estimate
-0.39156
-0.03327
-0.32483
0.11122
0.79430
0.70088
1.02159
1.60521
-0.76398
-0.39402
-0.50772
-0.58308
Heteroscedasticity Consistent
Standard Error
0.05797
0.02963
0.03693
0.05718
0.09608
0.07442
0.06032
0.06344
0.10338
0.08485
0.05397
0.06346
t Value
-6.75
-1.12
-8.79
1.94
8.27
9.42
16.94
25.30
-7.39
-4.64
-9.41
-9.19
Pr > |t|
<.0001
0.2616
<.0001
0.0518
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
 Bruger man et 90 pct. konfidensinterval er der
dog en sammenhæng, idet dagplejebørnene klarer
sig en smule bedre.
Intercept
daginst
enlig
erhvervud
student
kvu
mvu
lvu
euro
verden
margin1
margin2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0024.png
24
FOA
|
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
Analysen af betydning for
testresultater
Variable
Parameter
Estimate
-3.68992
-0.02127
-1.58783
1.06586
5.98218
4.94894
7.55454
11.61934
-6.57336
-7.35548
-2.61921
-4.49055
Heteroscedasticity Consistent
Standard Error
0.46242
0.22736
0.31211
0.46355
0.72877
0.58630
0.48027
0.49642
0.79184
0.63233
0.39306
0.49685
t Value
-7.98
-0.09
-5.09
2.30
8.21
8.44
15.73
23.41
-8.30
-11.63
-6.66
-9.04
Pr > |t|
<.0001
0.9255
<.0001
0.0215
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
Populationen er børn, der har været
i enten dagpleje eller daginstitution
i 2007/2006, og som har deltaget i
de nationale test i dansk læsning i 2.
klasse eller de nationale test i mate-
matik 2014.
Afhængig variabel=Afvigelse fra
skolens gennemsnit, når det gælder
testresultaterne.
De forklarende variable er de samme
som i analysen vedr. skolekarakterer.
I forhold til dansktesten fås følgende
værdier:
Det ses, at mønstret er helt det
samme som for skolekarakterer. Va-
riablen daginst (om barnet har væ-
ret i vuggestue eller dagpleje) er ikke
signifikant ved det sædvanlige 95
pct. konfidensinterval. Forældrenes
eventuelle gennemførelse af mel-
lemlang – og især lang videregående
uddannelse – har klart den største
betydning.
I forhold til matematiktesten fås føl-
gende værdier:
Der ses det samme mønster som
tidligere. Variablen
daginst
(om
barnet har været i vuggestue eller
dagpleje) er ikke signifikant ved det
sædvanlige 95 pct. Heller ikke evt.
gennemførelse af erhvervsuddan-
nelse har en signifikant betydning.
Intercept
daginst
enlig
erhvervud
student
kvu
mvu
lvu
euro
verden
margin1
margin2
Variable
Parameter
Estimate
-2.79435
-0.08667
-1.96682
0.08603
3.51174
4.63168
6.77826
11.18387
-6.23620
-5.20825
-3.17165
-5.17270
Heteroscedasticity Consistent
Standard Error
0.53659
0.26760
0.35088
0.53005
0.81660
0.66977
0.55047
0.56635
0.92566
0.64314
0.46406
0.55673
t Value
-5.21
-0.32
-5.61
0.16
4.30
6.92
12.31
19.75
-6.74
-8.10
-6.83
-9.29
Pr > |t|
<.0001
0.7460
<.0001
0.8711
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
Intercept
daginst
enlig
erhvervud
student
kvu
mvu
lvu
euro
verden
margin1
margin2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0025.png
DAGTILBUDSTYPE OG SKOLEPRÆSTATIONER
|
FOA
25
Analyse på karakterernes/testresul-
taternes absolutte værdi
Variable
Label
Parameter
Estimate
Heteroscedasticity Consistent
Standard
Error
0.05304
0.02642
0.03268
0.05239
0.08353
0.06731
0.05485
0.05785
0.09051
0.07374
0.04880
0.05762
t Value
118.57
6.63
-6.10
3.69
12.26
11.32
24.10
34.79
-7.39
-8.45
-10.31
-12.15
Pr > |t|
<.0001
<.0001
<.0001
0.0002
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
Det giver det sikreste resultat at
vurdere effekten af uddannelse,
tidligere dagtilbud m.v. ved at se på
forskellen til skolens gennemsnit,
idet man derved kan begrænse det
problem, at skolerne har forskellig
evne til at sikre gode præstationer.
Børnenes skolepræstationer påvir-
kes ikke alene af forældrenes bag-
grund, men også af den samlede
sammensætning af skolens elever.
Hvis man som afhængig variabel i
stedet for afvigelse fra skolens gen-
nemsnit tager den absolutte højde
af skolekarakteren, får man for
dansk
følgende værdier:
Her har valg af dagtilbud en betyd-
ning (omend den er mindre end en
tiendedel af evt. akademisk uddan-
nelse hos forældrene). Men dette
skyldes, at dagpleje og vuggestue
har forskellig geografisk udbredelse
med forskellige skolemiljøer.
For matematik får man følgende
værdier:
I forhold til matematik har den tidli-
gere pasning ingen betydning – hel-
ler ikke i denne analyse.
Tilsvarende resultater får man, hvis
man ser på virkningen for de abso-
lutte testresultater i dansk og ma-
tematik – og ser bort fra geografi og
hvilken skole barnet går på. Her har
valg af dagtilbud en uhyre lille – men
dog signifikant betydning. Men slet
ikke på niveau med betydningen af
forældrenes uddannelse.
Intercept
daginst
enlig
erhvervud
student
kvu
mvu
lvu
euro
verden
margin1
margin2
Variable
Intercept
6.28874
0.17521
-0.19941
0.19354
1.02426
0.76186
1.32182
2.01237
-0.66871
-0.62307
-0.50318
-0.70009
Label
Parameter
Estimate
Heteroscedasticity Consistent
Standard
Error
0.06252
0.03130
0.03916
0.06177
0.10026
0.07883
0.06497
0.06820
0.10882
0.08852
0.05736
0.06820
t Value
99.91
1.58
-12.69
3.10
11.78
12.63
21.49
34.05
-10.54
-7.92
-12.35
-14.82
Pr > |t|
<.0001
0.1142
<.0001
0.0020
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
<.0001
Intercept
daginst
enlig
erhvervud
student
kvu
mvu
lvu
euro
verden
margin1
margin2
Intercept
6.24629
0.04944
-0.49697
0.19131
1.18137
0.99575
1.39657
2.32204
-1.14690
-0.70143
-0.70836
-1.01063
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0027.png
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Publikationer: Dagtilbudstype og skolepræstationer og vuggestue vs. dagpleje?, fra FOA
1589541_0028.png
DECEMBER 2015
Dagtilbudstype og
skolepræstationer
Er der forskel på de resultater,
vuggestuebørn og dagplejebørn opnår?
Undersøgelsen Dagtilbudstyper og skolepræstationer viser, at der ikke
er noget, der tyder på, at børn i alderen 0-2 år, der har gået i dagpleje og
børn, der har gået i daginstitution, klarer sig forskelligt i skolen, når man
tager højde for forældrenes uddannelsesniveau. Bureau 2000, der har
foretaget undersøgelsen for FOA, lægger vægt på, at undersøgelsen er en
registerundersøgelse, som ikke kan fortælle os noget om kvaliteten af det
pædagogiske arbejde i hverken dagplejen eller daginstitutionerne. Under-
søgelsen fastslår alene, at man ikke generelt kan sige, at forældrenes valg
af 0-2-årsdagtilbuddet er afgørende for barnets senere skolepræstatio-
ner.
Henvendelser vedr. undersøgelsens tekniske indhold til:
Bureau 2000 – Analyse og forskning
Tlf.: 44 66 22 64. www.bureau2000.dk
Pædagogisk Sektor
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Tlf. 46 97 26 26
www.foa.dk
FOA er Danmarks tredjestørste fagforening. Siden 1899 har vi kæmpet
for bedre løn- og arbejdsforhold til vores medlemmer. Hovedopgaven er
at indgå overenskomster, som sikrer en god løn og moderne, ordnede
arbejdsvilkår. Det er FOA, der aftaler din løn, dine tillæg, din arbejdstid,
din pension, dine barselsregler, dine ferieregler og dine muligheder for
uddannelse. Vores opgave i FOA er også at sikre et stærkt fagligt fælles-
skab – og at udvikle din og vores faglighed på det pædagogiske område,
så velfærden og gode arbejdspladser går hånd i hånd.