10. december 2015
Fakta om Fjernundervisning på KVUC i 2015
Hf (hf-flex)
AVU (avu-flex)
I alt
Lærere tilknyttet fjernundervisning på hf (hf-flex)
Lærer tilknyttet fjernundervisning på avu (avu-flex)
I alt
Vækst i årskursister i pct. fra 2014 til 2015
636 årskursister
144 årskursister
780 årskursister
125 lærere
17 lærere
142 lærere
18%
Bilag til Foretræde for Børne- og Uddannelsesudvalget den 15. december 2015:
Konsekvenser af besparelser på fjernundervisning på
Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC)
Finanslov 2016 indeholder flere samtidige besparelser, der rammer KVUC ganske markant.
Ud over det årlige omprioriteringsbidrag på 2% i årene 2016-2019, er der aftalt
besparelser på ordblindeundervisningen og især på fjernundervisningen. Besparelserne på
fjernundervisningen vil blive på 25-30%, og vil for KVUC’s vedkommende udgøre ca. 17
millioner årligt. Dertil kommer det årlige omprioriteringsbidrag på ca. 7 millioner kr. Så i
2016 er besparelsen kr. 24 millioner kr. på KVUC, og i 2018 vil besparelsen være 38
millioner kr.
Vores henvendelse handler alene om fjernundervisningen. Af notatet her fremgår bl.a. fire
vigtige pointer:
1:
Effektiviseringsforslagene peger samlet set mere i retning af at reducere
fjernundervisning som uddannelsestilbud end mod at effektivisere fjernundervisningen.
2:
En del af effektiviseringsforslagene er udmærkede pejlemærker for VUC’er, som
overvejer at starte med at tilbyde fjernundervisning. Derimod fungerer
forbedringspotentialerne ikke for VUC’er som har tilbudt fjernundervisning i mange år.
3:
Lærerne vil skulle sænke deres tidsforbrug til feedback til hver enkelt kursist svarende
til 30%. Der er entydig forskningsmæssig evidens for, at netop feedback er afgørende for
læring.
4:
Man kan frygte, at færre af de svage eller særligt udfordrede kursister kan få adgang til
uddannelse, hvis de aktuelle besparelser medfører at adgangen til fjernundervisning
begrænses.
1