Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1576779_0001.png
Handlingsplan 2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Handlingsplan 2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Handlingsplan 2016
© 2016 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form
på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7958-865-3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Indhold
Forord
2
3
4
5
6
7
8
9
Dagtilbud for børn
Grundskole
Ungdomsuddannelse
Videregående uddannelse
Voksen- og efteruddannelse
Tværgående indsatsområder
Fortløbende projekter
Netværk
5
7
9
11
13
14
15
17
18
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0006.png
Forord
Fra vuggestue til videreuddannelse. Uddannelse, læring og udvikling står højt på den samfunds-
mæssige dagsorden i Danmark. Det er der mange gode grunde til: Uddannelse har stor betyd-
ning for den enkelte borgers muligheder på arbejdsmarkedet og i livet generelt. Man lever læn-
gere og er mere i arbejde, hvis man uddanner sig. Samtidig er der i Danmark bred enighed om, at
et højt uddannelsesniveau er en vigtig drivkraft for vækst og generel samfundsudvikling. Dan-
mark er et af de lande i verden, der investerer mest i uddannelse, og derfor forventer samfundet
et sammenhængende uddannelsessystem, hvor alle led i kæden fungerer, og hvor børn, unge og
voksne får mulighed for at blive så dygtige, de kan.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har hermed glæden af at kunne præsentere sin handlingsplan
for 2016, der beskriver, hvordan instituttet i det kommende år vil arbejde med at sikre og udvikle
kvaliteten af undervisning, uddannelse og læring i Danmark. Handlingsplanen er fastlagt af EVA’s
bestyrelse med inddragelse af repræsentantskabet.
Uddannelsessystemet i sin helhed er i fokus
EVA har i kraft af vores fem områder, dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelse, videregående
uddannelse og voksen- og efteruddannelse, en unik position til at kunne se på tværs af uddan-
nelsessystemet. Det giver EVA en enestående mulighed for at skabe ny viden om over-gange og
snitflader i uddannelsessystemet, herunder belyse de tilknyttede udfordringer og anvise mulige
veje frem. Derfor vil EVA i 2016 bl.a. sætte fokus på overgangen fra grundskole til ungdomsud-
dannelse og på unges valg af videregående uddannelse.
Der følges op på store uddannelsesreformer
En anden vigtig opgave for EVA er at følge implementeringen af de store reformer, som præger
uddannelsesområdet. De kommende år vil EVA bl.a. bidrage til det nationale evaluerings- og føl-
geforskningsprogram vedr. folkeskolereformen. EVA ser frem til at deltage i opfølgningen på de
ambitiøse mål og intentioner for folkeskolen, og mange af de tiltag, der er beskrevet i afsnittet
om grundskole, vil være led i den nationale evalueringsindsats, der løber frem til 2020. Derudover
vil EVA se nærmere på den uddannelsesindsats overfor ledige, der er led i beskæftigelsesrefor-
men, samt fortsætte arbejdet med at undersøge og evaluere betydningen af erhvervsuddannel-
sesreformen.
EVA bidrager til praksisudvikling
EVA leverer viden og redskaber, der bidrager til konkret udvikling og kapacitetsopbygning dér,
hvor uddannelse og læring foregår. I 2016 vil EVA fortsætte arbejdet med at udvikle aktiviteter
og metoder, der kan styrke institutionernes og de fagprofessionelles kompetencer og praksis.
Med praksisudvikling for øje vil EVA bl.a. i 2016 have fokus på formidling af EVA’s viden og me-
todekompetencer til praktikere, fx i form af gå-hjem-møder og seminarer samt kursusaktivitet
med hensyn til evalueringsmetode og -design.
Satsningen på kvantitative metoder fortsætter
EVA anvender i evalueringer og undersøgelser både kvalitative og kvantitative metoder. EVA lan-
cerede i 2014 Center for Kvantitative Studier, der har til formål at samle og styrke EVA’s kvantita-
tive metodeberedskab. Centret har spillet en central rolle i en række større EVA-undersøgelser,
bl.a. en omfattende registeranalyse af gymnasiekarakterers betydning for succes på universitetet
samt effektstudier af 10. klasse og af offentlig lederuddannelse. EVA vil også fremover have fo-
kus på at belyse kvalitet og understøtte kvalitetsudvikling via kvantitative studier, hvilket vil afspej-
le sig i de undersøgelser og evalueringer, EVA vil gennemføre i 2016.
Handlingsplan 2016
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0007.png
Ny struktur vil præge EVA’s arbejdsform
Dette års handlingsplan er opbygget på en ny måde: Fremfor konkrete projekter beskriver hand-
lingsplanen for 2016 i stedet indsatsområder, dvs. brede temaer, som EVA vil gå i dybden med
ved at gennemføre et eller flere projekter indenfor den enkelte temabeskrivelse. Arbejdsformen
med indsatsområder er indført for at fremme en højere grad af aktualitet og relevans i EVA’s lø-
bende arbejde. Detaljerede beskrivelser af de konkrete undersøgelser og evalueringer vil løbende
blive offentliggjort på EVA’s hjemmeside – ligesom det også sker i dag.
Udover de planlagte aktiviteter for 2016 rummer handlingsplanen også en oversigt over projek-
ter, som er igangsat som led i tidligere handlingsplaner, og som forløber over flere år (kap. 7),
samt et overblik over nationale og internationale netværk, som EVA deltager i (kap. 8).
Vi håber, at handlingsplanen for 2016 vil give EVA’s interessenter samt skoler, institutioner og
andre interesserede et nyttigt indblik i EVA’s kommende arbejde og den sammenhæng, det ind-
går i.
God læselyst.
Linda Nielsen
Bestyrelsesformand
Mikkel Haarder
Direktør
Handlingsplan 2016
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0008.png
2
Dagtilbud for børn
Formidling af forskning til dagtilbud
Nyere forskning viser, at de udviklings- og læringsmuligheder, børn møder i deres dagtilbuds-
liv, har afgørende betydning for deres senere skolegang og videre uddannelse. Derfor er der
øget opmærksomhed på at udvikle kvalitet i dagtilbud og på at basere denne udvikling på so-
lid forskning på området.
Siden 2011 har EVA samlet kvalitetsvurderet aktuel forskning i databasen Nordic Base of Early
Childhood Education and Care (NB-ECEC). Databasen formidler forskningsresultater til dagtil-
budsområdets praktikere og interessenter. EVA vil fortsat sikre kortlægning og kvalitetsvurde-
ring af skandinavisk dagtilbudsforskning. Intentionen er, at kortlægning og vurdering samt
udvikling og drift af NB-ECEC fortsat sker i et samarbejde med Utdanningsdirektoratet i Norge
og Skolverket i Sverige.
I forlængelse af kortlægningen af forskningen formidler EVA også udvalgte forskningsresulta-
ter i magasinet Bakspejlet, der er udkommet årligt siden 2008. Magasinet skal øge tilgænge-
ligheden af forskning på det pædagogiske område, så målgruppen nemt kan holde sig fagligt
opdateret. Desuden bidrager magasinet med inspiration til udvikling af den pædagogiske
praksis og understøtter konkrete tiltag og handlinger. Målgrupperne for magasinet vil være
ledere og pædagogisk personale inden for dagtilbudsområdet.
Formålet med forskningskortlægningen, databasen og Bakspejlet er at bidrage til en stærkere
vidensbasering af det pædagogiske arbejde på dagtilbudsområdet. Det kan skabe et grundlag
for dagtilbud af god kvalitet.
Forståelse og måling af kvalitet
Kvalitet på dagtilbudsområdet fylder såvel i den politiske debat som i en række af de udviklings-
projekter, som er igangsat på dagtilbudsområdet. ”Kvalitet” er hele tiden det grundlæggende
mål, man prøver at nå med indsatser, programmer, reformer osv., men forståelsen af, hvad kvali-
tet egentlig er, er ofte implicit eller løbende til diskussion, ligesom der er mange forskellige til-
gange til måling af kvalitet.
EVA kan bidrage med ny viden ved at komme med et bud på, hvad kvalitet er, og hvordan man
kan måle kvalitet på institutionsniveau med udgangspunkt i forskellige dimensioner af kvalitet, fx
organisatorisk kvalitet, faglig kvalitet set fra de professionelles perspektiv og oplevet kvalitet på
brugerniveau. Med et mere bredt perspektiv på forståelse og måling af kvalitet ønsker EVA at gi-
ve et grundlag for en nuanceret diskussion af kvalitet. Mange forskellige aktører på forskellige
niveauer efterspørger viden om kvalitet i dagtilbud, og hvordan den kan måles. De konkrete mål-
grupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Evidensbaserede programmer
Mange kommuner og institutioner har de seneste år taget forskellige typer af evidensbaserede
programmer, som fx De Utrolige År, LP-modellen og PMTO (Parent Management Training – Ore-
gon) til sig for at bruge dem som grundlag for den pædagogiske tilgang i institutionerne og fra
kommunalt hold, ofte med en forventning om at styrke sammenhæng i overgangen mellem dag-
tilbud og skole. Samtidig sættes der store forsøg og indsatser i gang på nationalt plan ud fra øn-
sket om at styrke det pædagogiske arbejde gennem øget evidens. Centrale overvejelser for både
Handlingsplan 2016
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0009.png
beslutningstagere og praktikere er karakteren af evidensen, og hvad der evt. kan være af konse-
kvenser for praksisserne i danske dagtilbud.
EVA ønsker at skabe overblik over de forskellige programmer, der anvendes i Danmark, sammen-
ligne dem og analysere deres begrundelser, metoder og resultater. Målet er at tilvejebringe en
viden, der endnu ikke eksisterer nationalt, og som kan være med til at sikre et informeret beslut-
nings- og handlingsgrundlag på nationalt og kommunalt niveau. Et andet muligt fokusområde
kan være at se nærmere på erfaringer med evidensbaserede programmer fra andre lande. De
konkrete målgrupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Handlingsplan 2016
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0010.png
3
Grundskole
Frem mod 2020 bliver folkeskolereformen løbende evalueret. EVA ønsker at bidrage til den lø-
bende evaluering ved at gennemføre en række projekter med fokus på reformen som led i insti-
tuttets årlige handlingsplaner. En del af de projekter, EVA planlægger at gennemføre som led i
den nationale evalueringsindsats, vil løbe over flere år, og nogle helt frem til 2020. EVA’s arbejde
med folkeskolereformen er koordineret med Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
samt med de øvrige videns- og forskningsinstitutioner, der bidrager til det overordnede evalue-
ringsarbejde.
EVA planlægger i 2016 at gennemføre projekter med fokus på folkeskolereformen indenfor de
nedenstående områder:
Den åbne skole
Med udgangspunkt i den åbne skole er kommunerne i dag forpligtet til at sikre et samarbejde
mellem skolerne og det lokale idræts-, kultur-, og foreningsliv. Dette samarbejde kan bl.a. handle
om forløb med idrætsforeninger, musikskoler, ungdomsskoler, ungdomsuddannelser eller lokale
erhvervsvirksomheder for klasser eller grupper af elever, ligesom enkeltelevers undervisning og
træning på musikskoler og i idrætsforeninger kan dække en del af elevens undervisning. Formålet
er dels at styrke elevers kendskab til det lokale forenings- og kulturliv, dels at fremme folkesko-
lens fag og formål gennem samarbejde med lokale foreninger og virksomheder.
I instituttets løbende arbejde er EVA stødt på meget forskelligartede typer af samarbejde. Nogle
initiativer har fokus på at udvikle elevernes forhold til idræt, musik og kulturliv, andre har til hen-
sigt at skabe nye typer fagligt orienterede undervisningsforløb. EVA ønsker derfor at se nærmere
på den betydning, samarbejdet med eksterne aktører har for elevers motivation og udbytte af
undervisningen. EVA’s arbejde vil have særligt fokus på tilrettelæggelsen, gennemførelsen og ele-
vernes perspektiver på udbyttet af undervisningen i relation til den åbne skole. Målgrupperne vil
være ledere, lærere og pædagogisk personale på skolerne.
Understøttende undervisning
Understøttende undervisning er en væsentlig del af skolereformen, der skal bidrage til at hæve
det faglige niveau i folkeskolen og give eleverne mulighed for at arbejde med et bredt udsnit af
deres evner og interesser og møde forskellige måder at lære på.
EVA’s løbende kontakt med skolerne viser, at der er stor forskel på, hvordan skolerne griber op-
gaven med den understøttende undervisning an. Det er meget forskelligt, hvordan skolerne or-
ganiserer, tilrettelægger og gennemfører den understøttende undervisning. Samtidig er der store
variationer i, hvordan skolerne kobler den understøttende undervisning til skolereformens andre
elementer.
EVA ønsker at afdække variationen og gennemføre dybdegående analyser af skolernes måder at
arbejde med understøttende undervisning på, herunder at se på, hvordan skolerne arbejder med
at koble aktiviteterne til den øvrige fagopdelte undervisning og de øvrige elementer i reformen,
og få bl.a. skoleledernes, lærernes og elevernes perspektiver på dette. Målgrupperne for projektet
vil være nationale beslutningstagere, kommunale forvaltninger samt skoleledere.
Handlingsplan 2016
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0011.png
Kvalitetsrapporter
EVA har gennemført flere projekter om kommunernes kvalitetsrapporter om skolevæsnet. De har
bl.a. vist, at skolerne og kommunerne har fået opbygget et datagrundlag og nogle procedurer for
opdatering af data, som er forudsætning for arbejdet med kvalitetsrapporter. Men når det kom-
mer til at bruge datagrundlaget til at foretage vurderinger af kvaliteten og på den baggrund be-
slutte, hvilken opfølgning der skal ske, er det kun en del af kommunerne, der har fundet en hen-
sigtsmæssig form. Der er nu et nyt regelgrundlag for arbejdet med kvalitetsrapporter, som blandt
andet betyder, at kommunerne skal udarbejde kvalitetsrapporter hvert andet år i stedet for hvert
år og således har bedre tid til at arbejde med opfølgning på baggrund af rapporterne.
EVA vil se nærmere på kvalitetsrapporten som redskab til systematisk brug af data om skolerne
som udgangspunkt for en dialog mellem kommunalt niveau og skoleniveau om vurdering af kva-
liteten af skolernes arbejde med særligt fokus på kommunernes praksis for opfølgning. Målgrup-
perne for EVA´s arbejde vil være kommunale forvaltninger og skoleledere.
Forvaltningens rolle i at understøtte ledelse af undervisning og læring
Skolereformen stiller nye krav til ledelsesopgaven i skolen med målsætningen om at skabe lige og
bedre læringsmuligheder for alle elever. Samarbejdet mellem de kommunale forvaltninger og
skoleledelser kan spille en vigtig rolle med hensyn til at understøtte den pædagogiske ledelsesop-
gave og at styrke skolens fokus på opgaven mere generelt. Fx har det stor betydning, at de sty-
ringsmæssige beslutninger, der træffes kommunalt, understøtter et fokus på skolens arbejde med
at skabe gode læringsmuligheder for eleverne.
En tidligere EVA-undersøgelse peger på behovet for at sætte fokus på samarbejdet mellem for-
valtning og skole om den pædagogiske ledelsesopgave. EVA ønsker at bidrage med nye perspek-
tiver på en vigtig opgave i skolens udvikling samt med inspiration til, hvordan samarbejdet og dia-
logen mellem ledere og forvaltninger kan understøtte skolernes arbejde og fokus på opgaven.
Målgrupperne for EVA’s arbejde vil være kommunale forvaltninger og skoleledere.
Magasin om grundskolen
Ligesom i 2014 og 2015 påtænker EVA at udgive magasinet ”Undervisning – for alle” målrettet
lærere i folkeskolen. Magasinet skal give inspiration til, hvordan man kan møde de mange for-
skellige behov, der er blandt eleverne i dag. Magasinet skal bl.a. formidle EVA’s viden om, hvor-
dan man kan arbejde med at give alle elever lige muligheder for deltagelse i og udbytte af under-
visning.
Magasinets målgruppe vil være folkeskolelærere, og vi vil så vidt muligt dække forskellige fag og
klassetrin, så artiklerne samlet set appellerer til hele målgruppen.
Handlingsplan 2016
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0012.png
4
Ungdomsuddannelse
Læring i praktikken på erhvervsuddannelserne
Fra politisk hold er der en stærk ambition om, at erhvervsuddannelserne skal uddanne kvalificeret
arbejdskraft, samt at uddannelsernes omdømme styrkes. En meget stor del af en erhvervsuddan-
nelse foregår typisk i en praktikvirksomhed. Hvis erhvervsuddannelsernes omdømme samlet skal
styrkes, er det væsentligt med mere viden om elevernes læring i praktikken og om, hvordan prak-
tikvirksomhederne arbejder med at sikre en høj kvalitet i praktikoplæringen. Gennem de senere
år er der opbygget en bred viden om de elementer af elevernes uddannelse, som foregår i skole-
regi. Der er derimod begrænset viden om elevernes læring i praktikvirksomhederne og om, hvor-
dan den spiller sammen med elevernes skoleforløb. Samtidig er modellerne for virksomhedsprak-
tik i disse år under forandring, og nye former for aftaler, fx korte aftaler, bliver mere almindelige
indenfor nogle uddannelser.
Mulige fokusområder for EVA kan være, hvordan praktikvirksomhederne understøtter et oplæ-
ringsmiljø, der spiller godt sammen med elevens læring, samt hvordan eleverne oplever deres læ-
ring i praktikken. Målgrupperne for EVA’s arbejde vil være de faglige udvalg, uddannelsesledere,
undervisere og praktikpladsopsøgende medarbejdere på erhvervsskolerne.
Eleven i den digitaliserede ungdomsuddannelse
Digitaliseringen har i de senere år i stadig højere grad gjort sit indtog på ungdomsuddannelserne.
Nye digitale læremidler bliver anvendt i undervisningen, it-bårne læringsressourcer bliver integre-
ret i hele eller dele af undervisningsforløb, og flere prøver og eksaminer digitaliseres. Formålet er
at løfte kvaliteten og at sikre en bedre ressourceudnyttelse. Det gælder både i tilrettelæggelsen,
gennemførelsen og evalueringen af undervisningen. Samtidig skal ungdomsuddannelserne også
danne eleverne til at kunne gebærde sig i et stadig mere digitalt uddannelsessystem og samfund.
Det stiller nye krav til elevernes kompetencer, ligesom det medfører nogle store forandringer af
undervisnings- og læringssituationen.
EVA ønsker at bidrage med viden om, hvordan eleverne oplever anvendelsen af it i undervisnin-
gen på ungdomsuddannelserne. Det kan fx dreje sig om den betydning, de digitale læringsfor-
mer har for elevernes oplevelse af kvalitet og læringsudbytte, og om skolernes brug af undervis-
ningsforløb, der trækker på flere forskellige læringsmedier. Skolerne kan bl.a. bruge denne viden
i det videre arbejde med pædagogiske it-strategier, der tager højde for elevernes perspektiver på
inddragelsen af digitale værktøjer i undervisningen. Målgrupperne for EVA’s arbejde vil være bå-
de undervisere og uddannelsesledere på ungdomsuddannelserne.
Faglighed og faglig specialisering i gymnasiet
Fagligheden står centralt i debatten om fremtidens gymnasiale uddannelser og i de politiske drøf-
telser om en justering af gymnasiet. De fleste kan blive enige om, at det er vigtigt at styrke fag-
ligheden, men hvad vil det helt præcist sige?
Et væsentligt aspekt af faglighedsdiskussionen er at sætte fokus på, hvilke kompetencer aftager-
ne – de videregående uddannelser, virksomhederne og samfundet – efterspørger, og hvordan
gymnasiet bedst giver eleverne dem. Et andet aspekt vedrører studieretningerne, og hvilken ud-
formning og toning de skal have for at understøtte elevernes faglige specialisering. Endelig disku-
teres anvendelsesorientering i undervisningen, og på hvilken måde en øget inddragelse af anven-
delsesorientering kan styrke fagligheden.
Handlingsplan 2016
11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0013.png
EVA ønsker at bidrage til udviklingen af fagligheden i gymnasiet og til at kvalificere det grundlag,
gymnasierne fremadrettet skal arbejde med faglighed og faglig specialisering på baggrund af.
Det kan fx ske ved at udarbejde et videngrundlag for at drøfte, hvad fremtidens krav er til faglig-
heden i gymnasiet, samt ved at bidrage til skolernes arbejde med at udfolde fremtidens studie-
retninger. De konkrete målgrupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Fokus på elevernes læring i gymnasiet
Et centralt uddannelsespolitisk mål er, at alle elever i gymnasiet skal blive så dygtige, som de kan.
Dette indebærer høj kvalitet i undervisningen og et vedvarende fokus på at understøtte alle ele-
vers læring. Der er i dag et øget fokus på at tilrettelægge undervisningen i gymnasiet sådan, at
den fokuserer mere på elevernes læring. Centrale elementer er her øget brug af formativ evalue-
ring, omlagt skriftlighed og forskellige måder at synliggøre læring på over for eleverne. Erfarin-
gerne viser imidlertid, at det er en proces at flytte fokus fra lærerens undervisning til elevernes
læring. Nogle af de udfordringer, der kan opstå, er, hvordan lærerne kan følge elevernes læring
og progression, samt hvordan lærerne kan give virkningsfuld feedback og støtte til forskellige
elevgrupper – ofte med forskellig motivation og forskellige forudsætninger. Endelig arbejder
mange gymnasier med at udvikle og styrke en fælles kultur på den enkelte institution, hvor ele-
vernes læring er i centrum.
EVA vil bidrage med viden og evt. konkrete redskaber med hensyn til, hvordan gymnasierne kan
arbejde med at evaluere og understøtte alle elevers læring, samt med hensyn til, hvordan der kan
skabes en fælles kultur på skolen omkring dette arbejde, hvori både ledelse, lærere og elever ind-
går. Arbejdet vil have fokus på skolens og lærernes tilrettelæggelse samt på, hvad der virker set
fra elevernes perspektiv. Målgrupperne vil være undervisere og ledelse på de gymnasiale uddan-
nelser.
Handlingsplan 2016
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0014.png
5
Videregående uddannelse
Sammenhæng mellem videregående uddannelse og arbejdsmarked
De videregående uddannelsers relevans og de studerendes overgang til arbejdsmarkedet optager
såvel politikere som uddannelsesinstitutioner og studerende. Hvordan kan arbejdsmarkedsrele-
vansen af de videregående uddannelser styrkes? Og hvordan kan samspillet mellem uddannelser-
ne og aftagernes behov på arbejdsmarkedet styrkes?
EVA ser en særlig problemstilling i relation til praktik på de videregående uddannelser. Professi-
onsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne er kendetegnet ved at kombinere teori og prak-
sis, og praktikken spiller en væsentlig rolle i at sikre, at studerende får kompetencer, som matcher
arbejdsmarkedets behov. Der er imidlertid enighed blandt aktørerne om, at kvalitetssikringen af
praktik udgør en stor udfordring for uddannelsesinstitutionerne, og mulige fokusområder for
EVA’s arbejde er kvalitetssikring af praktik på tværs af forskellige praktiksteder samt praktikvejle-
dernes kompetencer og efteruddannelse.
En anden tendens indenfor området er det stigende uddannelsesniveau, der betyder, at mange
dimittender fremover skal finde beskæftigelse indenfor dele af arbejdsmarkedet, som deres ud-
dannelser ikke traditionelt har været i berøring med. Mulige fokusområder for EVA kan være,
hvordan de videregående uddannelser arbejder med praksisnær undervisning samt fremme af
dimittenders generelle kompetencer i lyset af arbejdsmarkedets behov.
En sidste væsentlig udvikling er fremdriftsreformens krav om hurtigere gennemførelse og højere
studieintensitet, som for alvor vil slå igennem i 2016 og forventes at få særlig betydning på uni-
versitetsområdet. Samtidig argumenteres der fra flere sider for, at studiejob, praktik og udlands-
ophold forbedrer de studerendes muligheder for at få et job efter endt uddannelse. EVA overve-
jer her at se nærmere på den betydning, studiejob, praktik og udlandsophold har for de stude-
rendes gennemførelsestid og senere beskæftigelse.
De konkrete målgrupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Forsknings- og udviklingsbasering på professionshøjskoler og erhvervsakademier
Et af nøgleordene i udviklingen af professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne er
forsknings- og udviklingsbasering, som betyder, at underviserne skal følge med i forskningens
udvikling på deres felt, skabe ny viden gennem udviklings- og forskningsaktiviteter samt videre-
formidle den erhvervede viden til de studerende og professionerne. Dermed er der stigende for-
ventninger om, at professionshøjskoler og erhvervsakademier spiller en væsentlig rolle med hen-
syn til at skabe en god kobling mellem forskning og praksis – en stærk videnkultur.
I 2013 blev der lovgivningsmæssigt åbnet op for, at professionshøjskolerne og erhvervsakademi-
erne kan opbygge egne forsknings- og udviklingsmiljøer, og i dag har institutionerne et stort fo-
kus på at opbygge kapacitet med hensyn til opgaven.
EVA ønsker at bidrage med viden om, hvordan institutionerne kan forsknings- og udviklingsbase-
re deres uddannelser og understøtte en stærk videnkultur. De konkrete målgrupper for EVA’s ar-
bejde fastlægges i 2016.
Handlingsplan 2016
13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0015.png
6
Voksen- og efteruddannelse
Uddannelsesindsatsen over for ledige
En stærkere målretning af uddannelsesindsatsen overfor ledige er et hovedelement i beskæftigel-
sesreformen fra 2014. I dag sættes der mere målrettet ind overfor ufaglærte og faglærte med
uddannelser med høj ledighedsrisiko, der bl.a. har fået ret til seks ugers uddannelse og 80 pro-
cent af dagpengeniveauet, mens de uddanner sig til faglærte.
Tidligere undersøgelser har vist, at generelle uddannelsesindsatser ofte ikke har positiv effekt på
beskæftigelse. EVA ønsker derfor at se nærmere på konsekvenserne af målretningen. Det kan
bl.a. være væsentligt at følge, om målretningen af uddannelsesindsatsen fører til de ønskede re-
sultater, i form af at flere ledige kommer i job. En problemstilling under dette tema kunne fx væ-
re, hvad erstatningen af seks ugers selvvalgt uddannelse med et mere styret uddannelsesvalg har
af konsekvenser for de lediges motivation for uddannelse såvel som for deres muligheder på ar-
bejdsmarkedet. De konkrete målgrupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Voksne med svage basale færdigheder
Hver sjette dansker har dårlige læsefærdigheder, knap hver syvende dansker har dårlige regne-
færdigheder, og mere end hver fjerde dansker – eller over en million voksne – har dårlige it-
færdigheder. Det er en stor samfundsmæssig udfordring, at så mange voksne har svage basale
færdigheder.
Det store antal borgere med svage læse-, regne- og it-færdigheder er ikke mindst en udfordring
for den demokratiske samfundsdeltagelse såvel som de ambitiøse nationale mål for digitalisering.
I forlængelse af eksisterende viden på området, herunder EVA’s egne undersøgelser, kan det bl.a.
være relevant at se nærmere på, hvorfor så mange danskere har svage basale færdigheder, samt
at anvise nye veje til at løfte færdighedsniveauet på dette felt. Et muligt fokusområde for EVA
kunne være, hvad de voksne selv mener, at der skal til for, at de går i gang med undervisning
med fokus på basale færdigheder. Et andet muligt fokusområde kan være voksnes personlige og
sociale forudsætninger for tilegnelse af basale færdigheder. De konkrete målgrupper for EVA’s
arbejde fastlægges i 2016.
Handlingsplan 2016
14
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0016.png
7
Tværgående indsatsområder
Nye overgange til ungdomsuddannelse
Overgangen til ungdomsuddannelse vil i 2016 blive påvirket af nogle markante lovændringer. I
2014 blev der indført karakterkrav i forbindelse med optagelse på erhvervsuddannelserne, og ad-
gangskrav overvejes også til gymnasiet. Tilsvarende er rammerne for vejledningsindsatsen i
grundskolen ændret, og vejledningen fokuserer nu primært på de elever, der er i risiko for at bli-
ve erklæret ikke-uddannelsesparate ved afslutningen af grundskolen. Samtidig kan de fleste ele-
ver ikke længere få individuel vejledning i grundskolen, men skal i stedet anvende den digitale
eVejledning som supplement til kollektive vejledningstilbud.
Uanset omorganiseringen af vejledningen og støtten til den svageste gruppe elever kan konse-
kvenserne af de skærpede optagelseskrav blive, at flere unge end tidligere ikke umiddelbart kan
påbegynde en ungdomsuddannelse efter grundskolen, men i stedet må påbegynde uddannelses-
forberedende tilbud, fx på produktionsskolerne, VUC eller den nye kombinerede ungdomsud-
dannelse. Samtidig er spørgsmålet, om de nye initiativer samlet set kan sikre, at en større andel af
unge løftes fagligt, personligt og socialt og dermed bliver uddannelsesparate – og at de unge er i
stand til kvalificeret at vælge uddannelse.
EVA vil bidrage med viden, der belyser, hvad ændringerne betyder for de unges valg og forløb.
Derudover ønsker EVA at se på, hvordan man kan udvikle kvaliteten i vejledningen og de uddan-
nelsesforberedende tilbud, sådan at de unges overgang til ungdomsuddannelse understøttes
bedst muligt. De konkrete målgrupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Overgangen til videre uddannelse
Unges valg af uddannelse fremhæves ofte som noget, der lægger et stort pres på de unge i ud-
dannelsessystemet, der skal træffe valg mellem et stort antal videregående uddannelser. EVA har
tidligere undersøgt unges uddannelsesvalg og fundet ud af, at de unge har begrænset viden om
uddannelserne, herunder om uddannelsernes indhold, og hvilke jobs de kan føre til. Samtidig har
de unge ofte vanskeligt ved at afklare, hvad de vil. Udfordringerne forbundet med at vælge ud-
dannelse viser sig også, ved at mange fortsat falder fra de uddannelser, de starter på (mellem 15
og 16 % frafalder på første år). Dertil kommer, at mange må supplere med yderligere fag for at
blive optaget på en videregående uddannelse, fordi de ikke har de rette fagkombinationer med
sig fra gymnasiet. Det vidner om, at valget af og overgangen til videregående uddannelse kan
være svær, og at der kan være brug for, at processen understøttes og kvalificeres yderligere.
EVA ønsker at bidrage med viden om, hvad der har betydning for de unges valgproces og opstart
på en videregående uddannelse, samt i forlængelse heraf hvordan de forskellige aktører (de
gymnasiale uddannelser, Studievalg-centrene og de videregående uddannelser) i højere grad kan
understøtte og kvalificere overgangen. Et muligt fokus kan være, hvilken betydning undervisnin-
gen i gymnasiet, de forskellige vejledningstilbud samt studiepraktik og andre brobygningstiltag
har for de unges uddannelsesvalg og videre uddannelsesforløb. Herunder hvordan de unges
kendskab til de videregående uddannelser og deres beskæftigelsesmuligheder kan styrkes. De
konkrete målgrupper for EVA’s arbejde fastlægges i 2016.
Handlingsplan 2016
15
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0017.png
Praksisudviklende aktiviteter
EVA har gennem en årrække haft fokus på at formulere aktiviteter, redskaber og metoder med
det mål at understøtte uddannelsesinstitutioner og dagtilbud i at omsætte viden i praksis. Det er
fx sket gennem EVA-dage, gå-hjem-møder, evalueringskurser og udvikling af forskellige redska-
ber til at understøtte den faglige refleksion over undervisning og læring. Der er forskellige erfa-
ringer indenfor de enkelte uddannelsesområder på EVA, ligesom nogle uddannelsesområder har
arbejdet mere specifikt med praksisudviklende aktiviteter end andre.
Som led i arbejdet med instituttets strategi har EVA i 2015 arbejdet med at opsamle erfaringer
med praksisudviklende aktiviteter og igangsat en række nye indsatser og metoder indenfor alle
uddannelsesområder og dagtilbud. Fx har EVA gennemført læringskonferencer med henblik på at
understøtte erhvervsskolernes arbejde med realkompetencevurderinger, og EVA er gået i dialog
med regionernes udviklingsafdelinger med henblik på at identificere deres behov for viden og
understøttelse – og samtidig få mere viden om de muligheder, EVA har for at imødekomme dis-
se.
EVA ønsker yderligere at kvalificere de udviklede aktiviteter og metoder samt evt. at udvikle nye
med fokus på fortsat at styrke institutionernes og de fagprofessionelles kompetencer og praksis.
Det kan fx være med hensyn til at arbejde analytisk og systematisk samt at indgå i professionelle
relationer på tværs af faggrupper og kompetencer.
Handlingsplan 2016
16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0018.png
8
Fortløbende projekter
EVA gennemfører fire projekter, der er igangsat som led i tidligere handlingsplaner, og som for-
løber over flere år. Det drejer sig om:
Unges uddannelsesparathed
EVA følger implementeringen af de uddannelsesparathedsordninger, der trådte i kraft i 2014, og
belyser herunder betydningen af de vejledningsmæssige og faglige indsatser, der tilbydes ikke-
uddannelsesparate unge i folkeskolen. Projektet er igangsat som led i Handlingsplan 2014 og lø-
ber frem til 2020.
Følgeevaluering af pædagoguddannelsen
EVA følger implementeringen af den nye pædagoguddannelse, der trådte i kraft i efteråret 2014.
Projektet er igangsat som led i Handlingsplan 2015 og er planlagt til at løbe, frem til at den nye
uddannelse skal evalueres. Dette forventes at ske i 2020.
Undersøgelse af optagelsessystemet
EVA har som led i handlingsplanerne for 2014 og 2015 undersøgt optagelsessystemets betydning
for unges uddannelsesvalg samt for, hvordan de unge klarer sig på universitetsuddannelserne og
efterfølgende på arbejdsmarkedet. EVA vil fortsætte dette arbejde i 2016, hvor mulige fokusom-
råder vil være at belyse, i hvilken grad karakterer i gymnasiet kan forudsige succes på professi-
onsbacheloruddannelserne samt optagelsessamtalers betydning for, hvordan de studerende kla-
rer sig på de videregående uddannelser.
Følgeevaluering af voksensporet i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen
EVA følger implementeringen af voksensporet for personer på 25 år og derover, der er led i er-
hvervsuddannelsesreformen. Projektet er igangsat som led i Handlingsplan 2015 og gennemføres
sideløbende med følgeevalueringen af den samlede erhvervsuddannelsesreform, som EVA gen-
nemfører sammen med KORA. Projektet forventes at løbe frem til 2018.
Handlingsplan 2016
17
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0019.png
9
Netværk
EVA deltager i netværk af organisationer, der arbejder med uddannelse, evaluering og kvali-
tetsudvikling, for at følge med i den internationale og evalueringsfaglige udvikling. Derudover
deltager instituttet i en række aktiviteter i samarbejde med nationale og internationale organi-
sationer, og vi prioriterer at have en tæt kontakt til evalueringsinstitutioner i andre lande.
Deltagelsen i netværk har til formål at styrke EVA’s position som nationalt videnscenter for den
internationale udvikling på dagtilbuds- og uddannelsesområdet og inden for evaluering. Desu-
den giver netværksdeltagelsen os mulighed for at formidle danske forhold og succeser og
dermed bidrage til den internationale udvikling på området.
I 2016 vil EVA prioritere en aktiv rolle i følgende netværk:
Dagtilbud for børn
ICSEI-netværk om Early Childhood Education and Care
ICSEI (International Congress for School Effectiveness and Improvement) er en international
organisation, der har eksisteret i mere end 40 år, hvor politikere, embedsværk, forskere og
praktikere fra hele verden mødes én gang årligt. Organisationen har traditionelt haft fokus på
skoleområdet, men med det øgede globale fokus på værdien af dagtilbudsområdet som arena
for tidlige indsatser med henblik på at sikre børns udvikling, læring og dannelse som sam-
fundsborgere er der i regi af ICSEI i 2009 etableret et ECEC-netværk (Early Childhood Educati-
on and Care), hvor vi varetager netværksledelsen. I kalenderåret 2016 er EVA valgt til at sidde
med i ICSEI’s bestyrelse som netværksrepræsentant. Kongressen og netværket giver os indblik
i international forskning og globale trends og strømninger samt mulighed for erfaringsudveks-
ling om kvalitetsudvikling i feltet mellem policy, forskning og praksis.
Nordic Network on ECEC
Det nordiske netværk består af deltagere fra de nordiske landes ministerier og statslige evalue-
ringsinstitutioner, der beskæftiger sig med dagtilbudsområdet. Netværket mødes en til to
gange om året med henblik på at udveksle viden om og erfaringer med nordiske tiltag inden
for området samt at opnå mulighed for koordinering af evalueringer og undersøgelser de nor-
diske lande imellem. Vi deltager i netværkets møder med bl.a. oplæg om resultater fra vores
undersøgelser og evalueringer, samt i netværksaktiviteter mellem møderne.
EECERA – Special Interest Group on Young Children’s Perspectives
Den årlige europæiske konference om uddannelsesforskning EECERA (European Early Child-
hood Education Research Association) har eksisteret i godt 20 år. I regi af EECERA er der etab-
leret flere netværk (SIG’er, Special Interest Groups), hvor vi deltager i et netværk om inddra-
gelse af børneperspektiver. I netværket deltager forskere fra de europæiske lande samt New
Zealand og Australien. Gennem deltagelse i netværket får vi opdateret viden om eksisterende
og kommende forskningsprojekter og resultater, ligesom det giver mulighed for metodisk
sparring og erfaringsudveksling om inddragelse af børneperspektiver i EVA’s evalueringer.
Handlingsplan 2016
18
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0020.png
Grundskole og ungdomsuddannelse
Nordisk skolenetværk
Vi er medlem af Nordisk skolenetværk, et netværk for nordiske institutioner, der gennemfører
evalueringer og analyser på skoleområdet. Netværket bliver brugt til tværgående drøftelser af
fælles temaer som kvalitetssikring, test og afgangsprøver, deltagelse i internationale undersø-
gelser, metodeudvikling m.m. Desuden nedsættes der efter behov arbejdsgrupper, ligesom
netværket indimellem fungerer som ramme om fælles projekter.
EVA deltager desuden i en række internationale konferencer – ofte med oplæg – i regi af:
• ICSEI (The International Congress for School Effectiveness and Improvement)
• EQAVET (European Quality Assurance in Vocational Education and Training)
• EERA (European Educational Research Association)
• ECER (European Conference on Educational Research)
• NORDYRK (Nordiskt yrkespedagogiskt och yrkesdidaktiskt nätverk).
Videregående uddannelse og voksen- og efteruddannelse
Dansk Universitetspædagogisk Netværk
EVA er associeret medlem til Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN), der er de danske
universiteters forening for universitetspædagogik og studieudvikling. DUN har til formål at ud-
vikle universitetsuddannelsernes og universitetsundervisningens kvalitet og samler bl.a. under-
visere og pædagogiske konsulenter fra universiteterne. DUN fremmer dette gennem at skabe
netværk og aktiviteter for medlemmerne og ved at tage initiativ til nyhedsbreve, arrangemen-
ter og udgivelsen af Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
ENQA
EVA er fuldgyldigt medlem af ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher
Education). ENQA er en sammenslutning af europæiske evalueringsorganisationer inden for
videregående uddannelse og er det væsentligste internationale netværk på det videregående
område. Sammenslutningen spiller en central rolle i Bologna-processen.
NOQA
Vi deltager i NOQA (Nordic Quality Assurance Network in Higher Education), som er et net-
værk for nordiske institutioner, der arbejder med kvalitetssikring inden for videregående ud-
dannelse. Netværket har som hovedformål at udarbejde et fælles årligt projekt, og resultater-
ne af projektet formidles efterfølgende til europæiske kvalitetssikringsorganisationer og ud-
dannelsesinstitutioner.
Voksenpædagogisk Forum
EVA tager del i et netværk, der går på tværs af det danske voksenuddannelsessystem. Vok-
senpædagogisk Forums primære ambition er at holde liv i debatten om voksenpædagogik,
bl.a. ved at skabe platforme for udveksling af erfaring, viden og ideer om voksenpædagogik
og -uddannelse. Forummets primære aktiviteter er en stor konference i foråret (ca. 100 delta-
gere) og et seminar i efteråret for forummets referencegruppe (ca. 30 deltagere).
Nordisk forskernetværk om basale færdigheder
EVA deltager i et nordisk forskernetværk nedsat i tilknytning til en tværnordisk ministeriel ar-
bejdsgruppe under Nordisk Ministerråd. Forskernetværket deler viden om basale færdigheder
blandt voksne i de nordiske lande, herunder forskningen på feltet i de nordiske lande; hvilke
programmer/indsatser der findes i de nordiske lande med henblik på at styrke voksnes basale
færdigheder i læsning, regning og it; særlige udfordringer på området samt evt. anbefalinger
til det videre arbejde på området.
Handlingsplan 2016
19
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0021.png
Evaluerings- og metodefaglige netværk
DES
Vi er repræsenteret i bestyrelsen for DES (Dansk EvalueringsSelskab) og deltager med oplæg i sel-
skabets årlige konference. Formålet med selskabet er at være platform for erfaringsudveksling og
diskussion af evalueringsfaglige problemstillinger, herunder udviklingen inden for evalueringsteori
og -metode, nyttiggørelse af evalueringsresultater, faglig udvikling og standarder for god eva-
lueringspraksis.
AEA
Vi er medlem af AEA (American Evaluation Association) og deltager ofte i de årlige konferen-
cer. AEA er en international sammenslutning af evaluatorer, hvis mission bl.a. er at udvikle
evalueringspraksisser og -metoder, øge anvendelsen af evaluering og understøtte evaluering
som en profession.
Selskab for Surveyforskning
Vi er repræsenteret i Selskab for Surveyforsknings bestyrelse og deltager desuden i selskabets
ca. fire årlige halvdagsarrangementer. Selskab for Surveyforskning har til formål at være forum
for tværvidenskabelig diskussion og erfaringsudveksling om fremme af forskning i og anven-
delse af surveymetoder, dvs. undersøgelser ved hjælp af spørgeskemaer. Selskabet har desu-
den til formål at udveksle viden med beslægtede selskaber, såvel nationale som internationale.
ESRA
Vi er medlem af ESRA (European Survey Research Association), en europæisk pendant til det
danske Selskab for Surveyforskning. Vi deltager i den konference, der afholdes hvert andet år.
Handlingsplan 2016
20
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om EVA’s handlingsplan for 2016, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1576779_0022.png
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.
2100 København Ø
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut udforsker og udvikler kvaliteten
af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser. Vi leverer viden,
der bruges på alle niveauer – fra institutioner og skoler til
kommuner og ministerier.
Læs mere om EVA på vores hjemmeside, www.eva.dk.
Her kan du også downloade alle EVA’s udgivelser
– trykte eksemplarer kan bestilles via en boghandler.