Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1575278_0001.png
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
I tabel 1 findes parameterestimaterne for de enkelte socioøkonomiske baggrunds-
variable i modellen for gennemsnittet af de bundne prøvefag. De viste estimater
vedrører de såkaldte simple modeller, hvor kun én baggrundsvariabel er medtaget
af gangen.
Estimaterne i de endelige (multiple) modeller med samtlige baggrundsvariable kan
afvige fra de viste, da de socioøkonomiske baggrundsvariable ikke er uafhængige. Fx
er forældrenes højeste fuldførte uddannelse og forældrenes bruttoindkomst ikke
uafhængige. Det samme gælder bruttoindkomsten og arbejdsmarkedsstatus samt
en række af de øvrige baggrundsvariable.
Endvidere er angivet den del af variationen i elevernes karakterer, der kan forklares
af den pågældende socioøkonomiske baggrundsvariabel.
I tabel 2 og tabel 3 er angivet den samlede models forklaringsgrad i modellerne for
dels skoleåret 2014/2015 og dels 3-års perioden 2012/2013 – 2014/2015. Der er
angivet såvel den del af variationen i elevernes karakterer, der kan forklares af mo-
dellen, som den del af variationen mellem institutionerne der kan forklares af de
socioøkonomiske baggrundsvariable.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575278_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Parameterestimater (standard error i parentes) og forklaringsgraden for den en-
kelte socioøkonomiske baggrundsvariabel. Gennemsnit af de bundne prøvefag.
Skoleåret 2014/2015
Kodning
Dreng
Pige
15 år eller yngre
15-16 år
16-17 år
Ældre end 17 år
Dansk herkomst
Indvandrere Vestlige lande
Indvandrere Ikke-vestlige
Efterkommere Vestlige lande
Efterkommere Ikke-vestlige
Grundskolen
Gymnasial uddannelse
Erhvervsfaglig uddannelse
Kort videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
Selvstændig
Lønmodtager
Ledig
Uddannelsessøgende
Øvrig uden for arbejdsmarkedet
Selvstændig
Lønmodtager
Ledig
Uddannelsessøgende
Øvrig uden for arbejdsmarkedet
- 200.000 kr.
200 - 300.000 kr.
300 – 400.000 kr.
400 – 500.000 kr.
500.000+ kr.
Estimat (SE)
0
0,77 (0,02)
0
-0.64 ( 0.21)
-1.06 ( 0.21)
-2.96 ( 0.21)
0
-1.14 ( 0.10)
-1.61 ( 0.07)
-0.29 ( 0.13)
-1.31 ( 0.04)
0
1.10 ( 0.06)
1.13 ( 0.04)
1.83 ( 0.05)
2.37 ( 0.04)
3.29 ( 0.04)
-0.22 ( 0.03)
0
-0.80 ( 0.06)
-0.18 ( 0.25)
-1.11 ( 0.03)
0.01 ( 0.05)
0
-0.91 ( 0.06)
-0.40 ( 0.11)
-1.21 ( 0.03)
0
0.55 ( 0.04)
1.25 ( 0.03)
1.99 ( 0.04)
2.47 ( 0.04)
Forklaringsgrad (%)
2%
grad
4%
Baggrunds
Køn
oplysning
Alder
Herkomst og
oprindelsesland
3%
Forældrenes
højeste
fuldførte
uddannelse
17 %
Faderens
arbejdsmarkeds-
status
3%
Moderens
arbejdsmarkeds-
status
5%
Forældrenes
gennemsnitlige
bruttoindkomst
14 %
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575278_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1 (fortsat)
Baggrunds
Faderens
oplysning
ledig-
hedsgrad
Kodning
0%
1 – 50 %
50+ %
Moderens ledig-
0%
hedsgrad
1 – 50 %
50+ %
Familietype
Par
Enlig
Antal børn og
Enebarn
placering i
Ældste barn i børneflok
børneflokken
Midterbarn i børneflok på højst 4 børn
Yngste barn i børneflok på højst 4 børn
Øvrige
Andel indvandrere 0 - 5 %
og efterkommere
5 – 10 %
10 – 20 %
20+ %
Andel med mellem- 0 – 30 %
lang eller lang vide- 30 – 40 %
regående uddan-
40 – 50 %
nelse
50+ %
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Estimat (SE) Forklaringsgrad
0
1%
grad
-0.56 ( 0.04)
-0.75 ( 0.07)
0
1%
-0.65 ( 0.04)
-0.73 ( 0.06)
0
-0,52 (0,02)
0
0.34 ( 0.03)
0.30 ( 0.04)
0.38 ( 0.03)
-0.77 ( 0.09)
0
0.08 ( 0.06)
-0.22 ( 0.07)
-0.78 ( 0.07)
0
0.51 ( 0.06)
0.96 ( 0.06)
1.54 ( 0.05)
1%
1%
1%
6%
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575278_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 2
Modellernes samlede forklaringsgrad (%).
Skoleåret 2013/2014
Modellens
Forklaringsgrad
totale
mellem
forklaringsgrad institutioner
Bundne
Dansk
prøvefag
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
16 %
17 %
19 %
20 %
12 %
11 %
18 %
18 %
25 %
62 %
50 %
47 %
45 %
57 %
31 %
53 %
59 %
68 %
54 %
63 %
58 %
32 %
28 %
37 %
49 %
35 %
31 %
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig
Problemløsning
Færdigheder
Gennemsnit
Prøvefag
Biologi
til
Engelsk
udtræk
Geografi
Historie
Skriftlig
Skriftlig
Skriftlig
Mundtlig
18 %
17 %
19 %
12 %
12 %
13 %
12 %
16 %
16 %
Kristendomskundskab Mundtlig
Matematik
Samfundsfag
Tysk
Mundtlig
Mundtlig
Mundtlig
Skriftlig
Kilde: Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575278_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 3
Modellernes samlede forklaringsgrad (%).
3-års perioden 2011/2012 - 2013/2014
Modellens
Forklaringsgrad
totale
mellem
forklaringsgrad institutioner
Bundne
Dansk
prøvefag
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
16 %
16 %
18 %
19 %
12 %
11 %
18 %
18 %
24 %
66 %
59 %
52 %
56 %
63 %
37 %
58 %
58 %
69 %
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig
Problemløsning
Færdigheder
Gennemsnit
Kilde: Styrelsen for It og Læring