Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1575275_0001.png
De socioøkonomiske referencer for
grundskolekarakterer 2015
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0003.png
Indhold
Sammenfatning…………………………………………………………………………………………………….. 4
Elevgrundlag................................................................................................................ 8
Skoleåret 2014/2015................................................................................................... 8
3-års perioden 2012/2013-2014/2015 ..................................................................... 10
Skoletype................................................................................................................... 11
November 2015
Side 3 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0004.png
Sammenfatning
Beregningen af den socioøkonomiske reference for skoleåret 2014/2015 er baseret på
karaktererne fra 9. klasseprøverne i hele grundskolen.
Elever på alle folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler med undta-
gelse af specialskoler og efterskoler med samlet særligt tilbud indgår. Elever i special-
klasser og privatister indgår ikke.
For skoleåret 2014/2015 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske refe-
rencer for 1374 institutioner.
Beregningerne er baseret på en avanceret statistisk model, der tager højde for elevens
køn, alder, herkomst, forældrenes uddannelsesniveau, økonomi og arbejdsmarkedssta-
tus, samt familietypen.
Der er beregnet en statistisk model for hvert af prøvefagene, hvor sammenhængen mel-
lem elevens karakter og de socioøkonomiske baggrundsvariable er undersøgt.
De socioøkonomiske baggrundsvariable, som individuelt bedst forklarer karaktervariati-
onen, er forældrenes højeste fuldførte uddannelse, forældrenes bruttoindkomst, ar-
bejdsmarkedsstatus samt elevens herkomst.
Et sammendrag af resultaterne for de bundne prøvefag ses af tabel 1.
Tabel 1
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence.
Under ref. Ingen afvi-
(%)
gelse (%)
6,5
86,2
4,7
11,6
8,9
4,5
11,2
13,4
10,4
6,8
91,3
73,6
80,7
92,8
79,6
73,7
78,3
86,7
Over ref.
(%)
7,4
4,1
14,8
10,4
2,8
9,2
12,9
11,3
6,5
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig
Problemløsning
Færdigheder
Gennemsnit
Kilde: Styrelsen for It og Læring
November 2015
Side 4 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0005.png
For et gennemsnit af de bundne prøvefag har 6,8 % af institutionerne et karaktergen-
nemsnit, der ligger statistisk signifikant under deres socioøkonomiske reference, mens
6,5 % af institutionerne har et karaktergennemsnit, der ligger statistisk signifikant over
referencen.
Udover karaktererne for skoleåret 2014/2015, er der også
beregnet socioøkonomiske
referencer for skolernes karakterer over en samlet tre års periode 2012/2013 –
2014/2015.
I denne tre års periode gælder, at 14 % af institutionerne har et karakter-
gennemsnit baseret på de bundne prøvefag, der ligger statistisk signifikant under deres
socioøkonomiske reference, mens 16 % af institutionerne har et karaktergennemsnit,
der ligger statistisk signifikant over referencen.
Der er stor
forskel på skoletyperne
med hensyn til hvor mange institutioner, som ligger
statistisk signifikant over henholdsvis under de socioøkonomiske referencer (tabel 2).
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har efterskolerne den største andel (24 % af
institutionerne), som ligger statistisk signifikant under deres referenceværdi. Den tilsva-
rende andel for folkeskolerne er på 5 %, og for friskolerne og de private grundskoler er
den på 2 %.
Tabel 2
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence fordelt på skoletyper.
Under ref.
(%)
5,0
1,9
23,7
6,8
Ingen afvi-
gelse (%)
88,5
88,0
76,3
86,7
Over ref.
(%)
6,5
10,2
0,0
6,5
Gennemsnit Folkeskoler
af bundne
Frie og private grundskoler
prøvefag
Efterskoler
Total
Note: Alle resultater vedrører kun prøvekarakterer fra 9. klasse.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Andelen af efterskoler med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er stati-
stisk signifikant under den socioøkonomiske reference, er på niveau 2013/2014 hvor
resultatet var 24 %.
November 2015
Side 5 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0006.png
Indledning
De socioøkonomiske referencer for grundskolekaraktererne har været beregnet siden
skoleåret 2009/2010. Der foreligger nu en opdatering af disse beregninger med de sene-
ste grundskolekarakterer fra prøverne i 9. klasse for skoleåret 2015/2015.
Den enkelte skoles faktiske karaktergennemsnit i 9. klasse har sammenhæng med man-
ge forskellige forhold. Der er både forhold, som skolen har indflydelse på, og forhold
som skolen ikke har indflydelse på. Skolens elevgrundlag i bred forstand ligger uden for
skolens indflydelse.
Selv om elevgrundlaget i udgangspunktet ikke ligger inden for skolens indflydelse, er det
dog vigtigt at huske på, at skolen også har mulighed for at indrette sin undervisning efter
de elever, der går på den.
Ved at foretage statistiske beregninger, i andre sammenhænge ofte refereret til som
korrektioner, er det muligt til dels at reducere de forskelle i skolernes karaktergennem-
snit, som skyldes forskelle i skolernes elevgrundlag. Herved opnås et mere nuanceret
billede af skolernes niveau målt ved karaktergennemsnittet. Beregningerne skal helst
tage højde for alle de forhold, som skolen ikke har indflydelse på, fx køn, herkomst, for-
ældrenes uddannelsesniveau mv.
Der er dog forhold, som ikke er direkte målbare og/eller statistisk registrerede, og som
derfor ikke kan inddrages. Det gælder fx motivation, familie og venners påvirkning, syg-
dom, handicap mv. Beregningerne skal som følge heraf betragtes med det forbehold, at
der ikke nødvendigvis er taget højde for samtlige forhold uden for skolens indflydelse.
Vurderingen af den enkelte skoles karaktergennemsnit set i forhold til elevernes sociale
baggrund tilvejebringes ved, at det
faktisk
opnåede karaktergennemsnit sammenlignes
med et statistisk beregnet udtryk for, hvad elever på landsplan med lignende baggrunds-
forhold forudsiges at opnå. Dette tal defineres som en socioøkonomisk reference.
Udtrykket ’socioøkonomisk reference’ anvendes til at beskrive, hvilket karakterniveau
man statistisk set ville forvente på skolen ud fra dens elevsammensætning.
Den socioøkonomiske reference er et statistisk udtryk for, hvordan elever på lands-
plan med samme baggrundsforhold som skolens elever har klaret 9.-
klasseprøverne.
Socioøkonomisk
refererer til elevernes sociale og økonomiske bag-
grund, mens
reference
fortæller, at tallet kan bruges som et sammenligningsgrund-
lag for skolens faktisk opnåede prøvekarakterer
Når en skole vurderes i forhold til dens socioøkonomiske reference, er det vigtigt, at der
også tages højde for den tilfældige variation, der er mellem elevernes karakterer, såle-
des at der ikke konkluderes på et resultat, som lige så godt kunne være opstået ved en
tilfældighed. Skolens størrelse, målt ved antallet af elever med en prøvekarakter, har en
November 2015
Side 6 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0007.png
væsentlig betydning for, hvor sikkert den socioøkonomiske reference er bestemt. Færre
elever giver mere usikre resultater. Derfor beregnes et sikkerhedsinterval
1
, således at
det er muligt at afgøre, hvorvidt en forskel mellem skolens faktiske karaktergennemsnit
og den beregnede socioøkonomiske reference er reel, eller om den blot kan være et
udtryk for tilfældig variation.
Dette notat beskriver de overordnede resultater på landsplan for alle fag med prøveka-
rakterer.
For en beskrivelse af det anvendte datagrundlag og den anvendte statistiske model hen-
vises til
Bilag 1: Baggrundsoplysninger
og
Bilag 2: Den statistiske model.
1
Der anvendes et 95 % sikkerhedsinterval. Se nærmere i bilag 2
November 2015
Side 7 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0008.png
Resultater
Elevgrundlag
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på følgende elever:
Elever på alle folkeskoler, frie og private grundskoler samt efterskoler med und-
tagelse af elever på specialskoler og på efterskoler med samlet særligt tilbud
(specialefterskoler)
Elever i normalklasser, såvel årgangsopdelte som ikke årgangsopdelte. Elever i
specialklasser indgår ikke
Elever, der har aflagt 9.-klasseprøverne som privatister, indgår ikke
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er foretaget for såvel de bundne prøve-
fag som for prøvefag til udtræk
2
.
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individni-
veau. En detaljeret gennemgang af baggrundsoplysningerne og den valgte kodning kan
findes i
Bilag 1: Baggrundsoplysninger.
En beskrivelse af den anvendte statistiske model
kan findes i
Bilag 2: Den statistiske model.
Skoleåret 2014/2015
For skoleåret 2014/2015 er der beregnet karaktergennemsnit og socioøkonomiske refe-
rencer for 1374 hovedinstitutioner.
Af tabel 3 fremgår, hvor mange af institutionerne der har et karaktergennemsnit, der er
statistisk signifikant under henholdsvis over den socioøkonomiske reference. Det er kun
hovedinstitutioner med mindst 5 elever med registreret karakter, der er medtaget.
Af tabellen ses, at for dansk læsning ligger karaktergennemsnittet på 89 institutioner,
svarende til 7 % af de analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference.
I dansk skriftlig ligger karaktergennemsnittet på 143 institutioner, svarende til 10 % af de
analyserede institutioner, over den socioøkonomiske reference. Omvendt er der 122
institutioner (9 %), hvor karaktergennemsnittet er under den socioøkonomiske referen-
ce.
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har 7 % af institutionerne et karaktergennem-
snit, der ligger under den socioøkonomiske reference. 7 % af institutionerne har et ka-
raktergennemsnit, der ligger over den socioøkonomiske reference.
2
Eksklusiv fransk, hvor der er relativt få elever, der har aflagt prøve
November 2015
Side 8 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0009.png
Tabel 3
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvigelse) eller
statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske reference. 2014/2015
Under
ref.
N
%
Ingen
afvigelse
N
%
Over
ref.
N
%
I alt
N
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
89
64
6,5 1184 86,2 101
4,7 1254 91,3
56
7,4 1374
4,1 1374
160 11,6 1011 73,6 203 14,8 1374
122
61
8,9 1109 80,7 143 10,4 1374
4,5 1268 92,8
38
2,8 1367
9,2 1363
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
Praktisk/mundtlig 153 11,2 1085 79,6 125
Problemløsning
Færdigheder
184 13,4 1010 73,7 177 12,9 1371
142 10,4 1074 78,3 155 11,3 1371
94
6,8 1191 86,7
5,6
6,3
5,6
4,0
634 86,8
448 87,7
638 87,6
558 92,2
552 79,1
548 95,0
578 87,6
533 89,9
252 89,7
236 78,1
89
55
31
49
23
64
13
35
26
17
6,5 1374
7,5
6,1
6,7
3,8
9,2
2,3
5,3
4,4
6,0
730
511
728
605
698
577
660
593
281
302
Gennemsnit
Prøvefag
til
udtræk
Biologi
Engelsk
Geografi
Historie
Idræt
Skriftlig
Skriftlig
Skriftlig
Mundtlig
Praktisk/Mundtlig
41
32
41
24
82 11,7
16
47
34
12
2,8
7,1
5,7
4,3
Kristendomskundskab Mundtlig
Matematik
Samfundsfag
Tysk
Mundtlig
Mundtlig
Mundtlig
Skriftlig
34 11,3
32 10,6
Note: Der er for få elever med en karakter i fransk til, at det er muligt at beregne socioøkonomiske
referencer for dette prøvefag.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
I
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
findes estimaterne for de socioøko-
nomiske baggrundsvariable for gennemsnittet af de bundne prøvefag. For alle fag er
forældrenes højeste fuldførte uddannelse den enkeltstående socioøkonomiske bag-
grundsvariabel, der har den største betydning. I bilaget er ligeledes angivet de statistiske
November 2015
Side 9 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0010.png
modellers såkaldte forklaringsgrader, dvs. den del af variationen i elevernes karakterer,
der kan forklares af de socioøkonomiske baggrundsvariable. Betragtes elevernes karak-
tergennemsnit af de bundne prøvefag, kan den statistiske model forklare 26 % af varia-
tionen i karaktererne. Denne forklaringsgrad er helt sammenlignelig med, hvad der tidli-
gere er fundet i disse modeller.
Betragtes udelukkende variationen mellem institutionerne, kan 68 % af variationen i
karaktergennemsnittet af de bundne prøvefag forklares af de socioøkonomiske bag-
grundsvariable.
De socioøkonomiske baggrundsvariable forklarer således en meget stor del af forskellen
i karaktergennemsnittene
mellem
institutionerne. Der er stadig en stor (tilfældig) varia-
tion mellem elevernes karakterer
inden for
institutionerne, som ikke kan forklares af de
anvendte socioøkonomiske baggrundsvariable.
3-års perioden 2012/2013-2014/2015
Af tabel 4 ses, hvor mange af institutionerne der har et karaktergennemsnit, der er stati-
stisk signifikant under (Under ref.) henholdsvis over (Over ref.) den socioøkonomiske
reference, når de 3 skoleår 2012/2013, 2013/2014 og 2014/2015 betragtes under ét.
For 3-års perioden beregnes gennemsnit af karaktererne og den tilhørende socioøko-
nomiske reference for hvert af de bundne prøvefag samt for gennemsnittet af de bund-
ne prøvefag. Der beregnes ikke 3-års resultater for prøvefag til udtræk, da disse ofte kun
vil bestå af resultaterne fra et enkelt år (de udtrækkes med en vis cyklus).
Tabel 4
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit, der er statistisk signifi-
kant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra (Ingen afvi-
gelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske refe-
rence. 2012/2013-2014/2015
Under
ref.
N
Bundne
prøvefag
Dansk
Læsning
Mundtlig
Retskrivning
Skriftlig
Engelsk
Fysik/kemi
Matematik
Mundtlig
%
159 11,8
115
Ingen
afvigelse
N
%
Over
ref.
N
%
I alt
N
990 73,3 201 14,9 1350
99
7,3 1350
8,5 1136 84,1
272 20,1
182 13,5
131
749 55,5 329 24,4 1350
955 70,7 213 15,8 1350
8,8 1345
9,7 1095 81,4 119
Praktisk/mundtlig 220 16,4
Problemløsning
Færdigheder
254 18,9
251 18,6
186 13,8
910 67,7 215 16,0 1345
792 58,8 300 22,3 1346
838 62,3 257 19,1 1346
943 69,8 222 16,4 1351
Gennemsnit
November 2015
Side 10 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0011.png
Resultater vedr. 3-års perioden vises kun for institutioner med mindst 5 elever med en
prøvefagskarakter i mindst 2 af årene i perioden. Der bliver beregnet karaktergennem-
snit og socioøkonomiske referencer for 1351 institutioner.
Da beregningerne er baseret på 3 skoleår og dermed 3 årgange af elever, er forskellen
mellem karakteren og den socioøkonomiske reference for hver institution mere sikkert
bestemt i forhold til, når forskellen er bestemt ud fra kun én årgang. Dette betyder, at
95 % sikkerhedsintervallerne omkring forskellen bliver en del snævrere. Hermed øges
sandsynligheden for, at karaktergennemsnittet for den enkelte institution enten er stati-
stisk signifikant under eller over den socioøkonomiske reference.
Fx har 201 (15 %) af institutionerne et karaktergennemsnit i dansk læsning, der ligger
over den socioøkonomiske reference, når der vurderes over en 3-års periode. Betragtes
kun ét enkelt år, da er den tilsvarende andel på 7 % i 2014/2015 (Tabel 3).
For gennemsnittet af de bundne prøvefag har 14 % af institutionerne et karaktergen-
nemsnit, der ligger under den socioøkonomiske reference, mens 16 % af institutionerne
har et karaktergennemsnit, der ligger over den socioøkonomiske reference, når de 3
skoleår 2012/2013, 2013/2014 og 2014/2015 betragtes under ét.
I
Bilag 3: Parameterestimater og forklaringsgrader
er angivet de statistiske modellers
forklaringsgrader, dvs. den del af variationen i elevernes karakterer, der kan forklares af
de socioøkonomiske baggrundsvariable. Betragtes elevernes karaktergennemsnit af de
bundne prøvefag, kan den statistiske model forklare 25 % af variationen i karaktererne.
Betragtes udelukkende variationen mellem institutionerne, kan 69 % af variationen i
karaktergennemsnittet af de bundne prøvefag forklares af de socioøkonomiske bag-
grundsvariable.
Skoletype
Sammenhængen mellem karakter og socioøkonomisk reference fordelt på skoletyper,
dvs. folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler ses af
Fejl! Henvis-
ingskilde ikke fundet..
Efterskolerne modtager først eleverne fra og med 9. klassetrin (med enkelte undtagel-
ser), hvilket bør medtænkes i vurderingen af efterskolernes resultater.
Endvidere kan der være en sammenhæng mellem valg af skoletype og forhold som ikke
er statistisk registrerede og derfor ikke er med i disse modeller. Her tænkes på forhold
som motivation, opbakning fra hjemmet mm. Disse forhold ligger i udgangspunktet ikke
inden for skolens indflydelse, men kan naturligvis spille ind på elevernes karakterer.
En større andel af efterskolerne har et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant
under den socioøkonomiske reference, mens en større andel af friskoler og private
grundskoler har et karaktergennemsnit, der er statistisk signifikant over den socioøko-
nomiske reference.
Betragtes gennemsnittet af de bundne prøvefag, da har 7 % af folkeskolerne et karak-
tergennemsnit, der er statistisk signifikant over den socioøkonomiske reference, mens
den tilsvarende andel for friskoler og private grundskoler er på 10 % og for efterskolerne
på 0 %.
November 2015
Side 11 af 12
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Orientering om offentliggørelse af de socioøkonomiske referencer for grundskolekarakterer 2014/2015, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1575275_0012.png
5 % af folkeskolerne har et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk
signifikant under den socioøkonomiske reference, mens den tilsvarende andel for frisko-
ler og private grundskoler er 2 % og for efterskolerne på 24 %.
Betragtes gennemsnittet af de bundne prøvefag i løbet af skoleårene 2010/2011-
2014/2015, da er det mest markante (tabel 6), at for efterskolerne er andelen med et
karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der er statistisk signifikant under den socio-
økonomiske reference, faldet fra 20 % i 2010/2011 til 16 % i 2011/2012, herefter er det
så steget igen til ca. 24 % i 2014/2015.
Tabel 5
Andel af institutioner med et karaktergennemsnit af de bundne prøvefag, der
er statistisk signifikant under (Under ref.), ikke statistisk signifikant forskellig fra
(Ingen afvigelse) eller statistisk signifikant over (Over ref.) den socioøkonomiske
reference fordelt på skoletyper og årstal
Under
ref.
Ingen
afvigelse
N
848
276
157
835
287
166
795
284
159
774
281
145
761
285
145
%
88,5
88,2
77,7
92,9
90,3
82,2
90,2
87,9
80,7
89,1
87,5
75,5
88,5
88,0
76,3
N
55
36
5
32
29
4
52
36
4
62
34
1
56
33
0
5,7
0,3
19,8
3,6
0,6
15,8
3,9
0,9
17,3
3,8
1,9
24,0
5,0
1,9
23,7
Over
ref.
%
5,7
11,5
2,5
3,6
9,1
2,0
5,9
11,1
2,0
7,1
10,6
0,5
6,5
10,2
0
I alt
N
958
313
202
899
318
202
881
323
197
869
321
192
860
324
190
Skoleår
2010/2011
Skoletype
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
N
55
1
40
32
2
32
34
3
34
34
6
46
43
6
45
%
2011/2012
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
2012/2013
2013/2014
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
2014/2015
Folkeskoler
Frie og private grundskoler
Efterskoler
Note: Alle resultater vedrører kun prøvekarakterer fra 9. klasse.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
November 2015
Side 12 af 12
Styrelsen for It og Læring