Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Socioøkonomiske referencer på grundskolekarakterer for 2014/2015
De socioøkonomiske referencer på grundskoleområdet viser karaktererne ved sidste års 9.-
klasseprøver set i forhold til elevernes sociale og økonomiske baggrund. Opdaterede tal fra
skoleåret 2014/2015 er nu tilgængelige.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har opdateret beregningerne for de socioøkonomiske
referencer på baggrund af 9.-klasseprøverne 2014/2015. Beregningerne viser, hvordan eleverne klarer
sig ud fra deres forældrenes indkomst, uddannelse og jobsituation samt ud fra elevernes køn og her-
komst.
Kommuner, skoler, forældre og elever kan bruge resultaterne som et udviklingsredskab, netop fordi de
tager højde for en række af de socioøkonomiske forskelle, der er blandt eleverne.
Prøvekaraktererne og de tilhørende referenceberegninger er dog blot én indikator ud af flere, som siger
noget om skolernes udvikling og kvalitet. Man kan derfor ikke bruge de socioøkonomiske referencer til
at tegne et entydigt billede af kvaliteten på skolerne, ligesom skolernes indsatser også skal ses i forhold
til andre lokale rammebetingelser som eksempelvis måden, man organiserer specialundervisning på.
På ministeriets hjemmeside kan man finde de socioøkonomiske referenceberegninger i ministeriets da-
tavarehus.
[SÆT LINK IND HER]:
Faktaboks om socioøkonomiske baggrundsvariable
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individniveau. Karakterda-
taene er baseret på indberetninger til STIL, mens alle oplysningerne vedrørende elevens baggrundsfor-
hold er hentet fra registre hos Danmarks Statistik.
Baggrundsoplysningerne er:
Elevens køn
Elevens alder
Elevens herkomst
Forældrenes højeste fuldførte uddannelse
Forældrenes bruttoindkomst
Farens og morens arbejdsmarkedsstatus
Farens og morens ledighedsgrad
Antal børn i familien og placering i søskendeflokken
Familietype
Kontaktpersoner:
Lone Juul Hune
Sabrina Drevsfeldt