Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1574322_0001.png
Formand for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Pernille Rosenkrantz-Theil
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Kære Pernille Rosenkrantz-Theil
De første resultater fra evalueringen og følgeforskningen om implemente-
ring af folkeskolereformen blev for nylig offentliggjort. Det er positivt, at
resultaterne viser, at eleverne er glade for at gå i skole og for at lære.
Parterne omkring folkeskolen er enige om, at de første resultater fra føl-
geforskningen udgør en fælles baseline for omstillingen, da undersøgel-
serne er foretaget i reformens første år. Resultaterne viser, at vi er godt
på vej, men selvfølgelig ikke i mål. Der er brug for politisk opbakning og
tålmodighed, når så stor og ambitiøs en reform skal implementeres.
Der bliver gjort en kæmpe indsats på skolerne og i kommunerne for at
lykkes med omstillingen. Det er der god grund til at anerkende.
Der er udgivet fire rapporter, som sætter fokus på, hvordan elever, med-
arbejdere og skoleledere oplever den nye folkeskole efter at reformen
blev indført sidste år, og hvordan det går med at skabe en længere og
mere varieret skoledag. Resultaterne giver naturligvis anledning til drøf-
telser af status på implementeringen i kommunerne og i KL. Vi drøfter
også, hvad der skal til for, at kommunerne og skolerne kan tage de næ-
ste vigtige skridt i arbejdet.
KL har netop gennemført den fjerde spørgeskemaundersøgelse om om-
stilling til en ny folkeskole. Alle 98 kommuner har deltaget i undersøgel-
sen, som er gennemført i efteråret 2015. Resultaterne offentliggøres in-
den for de kommende uger.
Undersøgelsen viser, at en stor og stigende andel af kommunerne ople-
ver at være i god udvikling på flere af de centrale elementer i reformen,
herunder i forhold til at styrke teamsamarbejdet på skolerne, åben skole
og den politiske målstyring. Undersøgelsen viser også, at der stadig er
udfordringer i forhold til flere af reformens mange elementer, der tilsam-
men skal give en varieret skoledag. Det gælder fx i forhold til pædago-
gernes opgaver i skolen.
Der er brug for ro og plads til, at skoler og kommuner kan eksperimentere
med de nye elementer i folkeskolereformen. Det kræver fleksible rammer
at skabe en mere varieret og motiverende skoledag. Der er behov for at
fokusere mindre på, hvornår eleverne får fri og på det traditionelle skema
og mere på indholdet i og udbyttet af skoledagen. Der arbejdes benhårdt
og målrettet i alle kommuner for at leve op til intentionerne i reformen om
at øge elevernes læring og trivsel. Og her er det vigtigt med tillid, ar-
bejdsro og opbakning.
Dato: 30. november 2015
Sags ID: SAG-2014-00551
Dok. ID: 2119797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 65: Henvendelse af 30/11-15 fra KL om invitation til udvalget til en drøftelse om status i forhold til implementeringen af folkeskolereformen og de næste skridt i arbejdet
1574322_0002.png
Dato: 30. november 2015
KL vil meget gerne stille op til et møde med udvalget for at drøfte status i
forhold til implementeringen og de næste skridt i arbejdet, herunder hvor-
dan alle parter bedst kan understøtte det videre reformarbejde.
Udvalget er inviteret til KL’s Børn & Unge Topmøde i Aalborg den 19. og
20. januar 2016. Topmødet sætter fokus på kommunernes arbejde med
læring og trivsel for børn og unge på hele 0-18 års området. Her er et
særskilt temamøde om folkeskolereformen. Vi glæder os til at se jer der.
Vi håber meget, at et møde med udvalget kunne etableres snarest muligt.
Udvalgssekretariatet kan kontakte konsulent Helle Steiness Olsen på
mail
[email protected]
i KL’s sekretariat med henblik på mødeplanlægning.
Brevet her er ligeledes sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til ori-
entering.
Sags ID: SAG-2014-00551
Dok. ID: 2119797
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3889
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Martin Damm
Anna Mee Allerslev