Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
BUU alm del – samrådsspørgsmål D og E
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 10 minutter
Børne- og Undervisningsudvalget
Tirsdag den 17. november 2015. Samrådet begynder fem
minutter efter afstemningerne i FT, dog tidligst kl. 14.15
Vær. 2-080 på Christiansborg
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Talepapir fra samrådet den 17. november 2015 om besparelser på erhvervsuddannelserne, jf. BUU alm. del - samrådsspm. D og E, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1573185_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
En økonomisk nødvendighed
Lokalt kendskab
Tidligere regerings analyse af effektiviseringsmuligheder
Fokus på erhvervsuddannelsesreformens mål
Afslutning
Samrådsspørgsmål D
Hvilke analyser lægger ministeren til grund for vurderingen af, at det er muligt at spa-
re 2 pct. årligt på erhvervsuddannelserne, og vil ministeren redegøre for, hvilke typer
besparelser der kan forventes at udgøre de 2 pct., herunder hvor mange penge de en-
kelte typer besparelser forventes at udgøre? Ministeren bedes i den sammenhæng gi-
ve et konkret eksempel på, hvordan en gennemsnitlig erhvervsskole kan opnå de
nødvendige besparelser i 2019.
Samrådsspørgsmål E
Hvilke konsekvenser får besparelserne på 2 pct. på uddannelsesområdet ifølge mini-
steren for målene i erhvervsuddannelsesreformen herunder på aktiviteter i folkesko-
len, der skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse; på initiativer, der skal
øge gennemførselsprocenten og trivslen på erhvervsuddannelserne; samt på antallet
højniveauspor og deraf følgende små hold?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV).
1. En økonomisk nødvendighed
Tak for spørgsmålene. Jeg vil tillade mig at besvare de to spørgsmål samlet.
Regeringens kasseeftersyn har vist et begrænset økonomisk råderum i statens
finanser. Det skyldes i høj grad, at den tidligere regering har kørt økonomien til
kanten. Derfor er der behov for at prioritere og effektivisere
Store dele af den offentlige sektor har gennem en årrække holdt for med et år-
ligt omprioriteringsbidrag på 2 procent. Med finanslovsforslaget for 2016 ud-
vides omprioriteringsbidraget til uddannelsesområdet og dermed også til er-
hvervsuddannelserne
Men vi skal huske at se omprioriteringsbidraget i en større sammenhæng: Vo-
res opgørelser viser, at udgifterne til ungdomsuddannelser samlet set er steget
med 31 pct. siden 2008, fordi vi politisk har prioriteret uddannelse. Det vil vi
fortsat gøre.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Talepapir fra samrådet den 17. november 2015 om besparelser på erhvervsuddannelserne, jf. BUU alm. del - samrådsspm. D og E, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Det er også på den baggrund, vi mener, at der er rum for at finde effektivise-
ringer på de enkelte institutioner
2. Lokalt kendskab
Ansvaret for at gennemføre effektiviseringerne ligger hos ledelserne på de en-
kelte institutioner. Det er dem, der med deres lokale kendskab skal organisere
arbejdet mest hensigtsmæssigt
Institutionerne skal vende midlerne en ekstra gang og se, om de kan strækkes
lidt længere eller bruges på en smartere måde. Det er altid en sund øvelse at
kigge på, om pengene kan strækkes længere, når man modtager offentlige mid-
ler
De kan blandt andet se på administrative arbejdsgange, tilrettelæggelsen af ar-
bejdet, kapacitetsudnyttelser af bygninger, digitalisering og en lang række an-
dre elementer
Samtidig viser Rigsrevisionens beretning om erhvervsskolerne – som spørge-
ren også henviser til – at der i hvert fald er noget at komme efter ift. at bruge
pengene mere rationelt
På sidste samråd nævnte jeg også, at Uddannelsesforbundet blandt andet har
peget på eksempler med et ishockey-sponsorat og lederlønninger. Det er ikke
eksempler, som jeg har fundet frem. Det er noget, jeg har citeret Uddannelses-
forbundet for at pege på
Hvordan effektiviseringskravet kommer til at virke, er endnu for tidligt at sige.
Det afhænger fuldstændig af, hvordan ledelserne lokalt udmønter effektivise-
ringerne
Men skolerne står heller ikke alene med opgaven. Regeringen vil understøtte
arbejdet, bl.a. ved at forenkle og afbureaukratisere, men også ved at hjælpe
med at udbrede erfaringer med effektiviseringer fra andre dele af den offentlige
sektor
Jeg ved godt, at det ikke er nogen let øvelse, men jeg er sikker på, at vores dyg-
tige ledelser og vores stærke institutioner kan gøre det
Derfor har jeg også tiltro til, at man kan omprioritere og effektivisere, uden at
det går ud over kerneydelsen
På den måde kan reformens mål føres ud i livet, samtidig med at der fokuseres
på gennemførsel og trivsel, selvom pengene skal strække lidt længere
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Talepapir fra samrådet den 17. november 2015 om besparelser på erhvervsuddannelserne, jf. BUU alm. del - samrådsspm. D og E, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3. Tidligere regerings analyse af effektiviseringsmuligheder
Den tidligere regering efterlod en regning for erhvervsuddannelsesreformen.
Det er spørgeren bekendt med. De penge har vi skullet finde på det øvrige ud-
dannelsesområde for at sikre finansiering af erhvervsuddannelsesreformen
For at understøtte det arbejde igangsatte den tidligere regering en række analy-
ser af effektiviseringsmuligheder på institutionerne. Analysernes resultater har
været drøftet i eud-aftalekredsen
Analyserne af erhvervsskoler, gymnasierne og VUC ser på indkøb, bygnings-
drift, administration og ledelse. Der ses altså ikke på selve kerneydelsen, dvs.
undervisningen og forberedelse af undervisningen
Analyserne viser, at der kan hentes betydelige besparelser på fx indkøb af
computere og telefoni-abonnementer gennem tilgængelige indkøbsaftaler, mere
samarbejde om it- og administrationsopgaver og bedre bygningsdrift
Analyserne, som den tidligere regering gennemførte, og som vi har overtaget,
opgør det samlede effektiviseringspotentiale for ungdomsuddannelsesinstituti-
onerne i størrelsesordenen 930 mio. kr. til 1,26 mia. kr. Heraf udgør effektivi-
seringspotentialet alene for erhvervsskolerne mellem 520-700 mio. kr.
Alle effektiviseringsforslagene baserer sig på konkrete observationer af, hvad
der allerede gøres på de mest effektive institutioner. Der er altså ikke tale om
forslag, der alene er udtænkt bag et skrivebord
Jeg vil ikke angive, hvilke af forslagene der skal sættes i værk på den enkelte
skole. Den beslutning skal tages lokalt. Derfor vil jeg heller ikke opstille et
konkret eksempel
De færdige rapporter, som den tidligere regering gennemførte, vil snarest blive
offentliggjort, så de kan være med til at understøtte institutionernes arbejde.
Tanken er, at de kan tjene som inspiration, når ledelserne lokalt skal indfri ef-
fektiviseringskravet
4. Fokus på erhvervsuddannelsesreformens mål
Til sidst vil jeg gerne understrege, at jeg er meget optaget af, at vi får ført er-
hvervsuddannelsesreformens mål ud i livet. Det er vigtigt, at vi får gjort er-
hvervsuddannelserne bedre og mere attraktive og sikrer, at flere unge får en er-
hvervsuddannelse af høj kvalitet
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Talepapir fra samrådet den 17. november 2015 om besparelser på erhvervsuddannelserne, jf. BUU alm. del - samrådsspm. D og E, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Derfor er jeg rigtig glad for, at det foreløbigt ser ud som om, at de skærpede
optagelseskrav har en positiv effekt. Frafaldet målt 1 1/2 måned efter skole-
start, er betydeligt lavere end tidligere år, og skolerne landet over melder, at
eleverne i år virker mere motiverede og har en større lyst til at fortsætte på ud-
dannelserne end tidligere. Det er rigtig positivt ift. at sikre, at erhvervsuddan-
nelsesreformen bliver en succes
Jeg er også tilfreds med, at vi i fællesskab har afsat en pulje på 150 mio. kr. til
udstyr på erhvervsuddannelserne, at vi har ligestillet stx- og hhx-taksten, så der
ikke længere er en historisk, ubegrundet forskel mellem taxametrene, og at vi
samtidig også har afsat midler til blandt andet talentudvikling, som kan være
med til yderligere at understøtte erhvervsuddannelsesreformen
Derudover er der også netop, mens vi sidder her, indgået en politiaftale, som
udover regeringen også omfatter Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, hvor der derudover også i fælles-
skab er fundet 150 mio. kr. i 2016 til et ekstraordinært løft af erhvervsuddan-
nelserne. Det skal understøtte erhvervsskolernes arbejde med at implementere
erhvervsuddannelsesreformen
Fra 2017 omfattes erhvervsuddannelserne også af omprioriteringsbidraget. Det
betyder, at man også dér skal kigge på, om man kan have en mere effektiv drift
Men jeg er sikker på, at både de 150 mio. kr., som er afsat til udstyrspuljen, og
de 150 mio. kr. til at understøtte implementeringen af erhvervsuddannelsesre-
formen er noget, som kan give et økonomisk rygstød til erhvervsskolerne
Det er en håndsrækning til de ledelser, som står over for en stor opgave med at
kigge på, hvordan vi får pengene til at strække lidt længere – også på vores er-
hvervsuddannelser – uden at det går ud over den høje kvalitet
5