Til alle lokalvalgte MF’ere og byrådsmedlemmer.
Finanslovens bebudede nedskæringer på gymnasieområdet vil ramme hårdt i hele gymnasiesektoren. Frede-
riksværk Gymnasium og HF vil desværre blive meget hårdt ramt. Det er klart, at når mere end 80% af gym-
nasiets samlede budget går til undervisning, vil en besparelse på over 10 % af budgettet i 2019 få alvorlige
konsekvenser.
På Frederiksværk Gymnasium og HF har vi en klart formuleret politik om, at fokus er på undervisningen og
den enkelte elevs læring, og derfor skal flest mulige ressourcer bruges netop til det. Derfor har vi heller ikke
skabt store økonomiske overskud de seneste år. Vi har brugt pengene til det, de var beregnet til, nemlig un-
dervisning. Rent faktisk har vi brugt, og bruger forsat, flere penge på undervisning end det tilskud vi får til
denne opgave. Det kan lade sig gøre, fordi vi har en yderst effektiv og omkostningsbevidst tilgang til byg-
ningsvedligeholdelse, varme, administration, rengøring og indkøb af fx IT, samt et meget lavt sygefravær på
2%. Vores udgifter til disse poster er med andre ord allerede trimmet helt i bund. Det er derfor helt uden hold
i virkeligheden, når det femføres, at nedskæringer kan klares ved at spare på andre poster end undervisning.
Der er ikke mere at hente på disse poster. For at gøre det krystalklart: De samlede udgifter til bygningsvedli-
gehold, varme, rengøring og indkøb af IT udgør end ikke så stort et beløb, som der skal spares i 2019.
Regeringens udspil til nedskæringer vil derfor betyde, at der skal spares på undervisningen. Her er det end
ikke tilstrækkeligt at spare på ekstra støtte til de elever, der har særlige behov, på ekskursioner, efteruddan-
nelseskurser, talentarbejde, støtte til frafaldstruede elever og lektiehjælp. Hvis nedskæringerne bliver fuldt
gennemført, vil det betyde, at der bliver væsentligt færre lærere til det samme antal elever. Lærerne må un-
dervise flere hold og der bliver mindre tid til forberedelse og mindre tid til den enkelte elev. Dette er alvor-
ligt, da det netop er den gode lærer-elev-relation og personlige feedback, der er et vigtigt udgangspunktet for
god læring.
Vi har lagt stor vægt på, i undervisning og i vejledning, at møde eleverne som individer med forskellige be-
hov, både for at øge elevernes studieparathed, for at mindske frafald og for at udfordre den enkelte, præcis
hvor vedkommende er fagligt og socialt. Det har vi blandt andet gjort ved at bruge tid på ekstra tryghedsska-
bende aktiviteter i form af forskellige sociale og kreative aktiviteter, tilbyde ekstra hjælp til elever, som er
startet eller overflyttet til gymnasiet senere, brugt ekstra skrivemoduler på de elever, som er kommet bagud
med skriftlige afleveringer, lavet individuelle indslusningssamtaler i studievejledningen, sørget for, at der er
en studievejleder til rådighed minimum et modul om dagen, udbudt assertionstræning til elever, som har
svært ved at sige noget i timerne, udbudt eksamenstræning til alle vores første klasser og særlige kurser for
elever på alle årgange, som har eksamensangst, udbudt Masterclass i dansk, samfundsfag og engelsk, delta-
get i Akademiet for talentfulde unge. Alt sammen for at sikre, at vores elever har en høj grad af faglig og