ÅBENT BREV til Folketingets uddannelsesudvalg
Når støvet har lagt sig!
På os, der er i mange år har været ansat på et VUC, virker det yderst mærkværdigt og uden rod i
virkeligheden, at der skal spares yderligere i sektoren – både 2% som generelle besparelser, men
derudover ekstra besparelser på fjernundervisning på VUC og endelig fra 2017 besparelser på
ordblindeundervisning.
Mattias Tesfaye (socialdemokratiet) og Undervisningsministeren giver begge udtryk for at
sektoren er velpolstret og at der derfor godt kan findes både de 2% og de øvrige besparelser.
Hvad begge (ikke forholder sig til)undlader at se er, at der siden selvejet blev indført i sektoren i
2007 er der sket følgende:
-
-
-
-
Der er sket en stor tilgang af kursister til sektoren, bl.a. som følge af finanskrisens
udvikling fra 2008 og den faldende beskæftigelse.
Der har været en politisk prioritering (95%) af hvor mange unge der skulle have
en ungdomsuddannelse.
Der er sket en omprioritering i sektoren der har betydet et omfattende byggeri
og en udvidelse af omfanget af ledelse.
Der er sket en økonomisk konsolidering i sektoren – læs: der er blevet udviklet
overskud, der kunne være med til at sikre at skolerne ikke kom ud med
underskud – altså havde en kassebeholdning at trække på når der skete større
udsving i tilgangen af kursister.( I øvrigt anbefalet af regeringen i forbindelse med
overgangen til selveje 2007)
Der er i sket en reduktion af taxameteret i takt med overgangen til selveje –
denne reduktion svarer til 3 – 5% af det beløb, der var udgangspunktet for
taxameteret ved overgangen til selveje.
Der er i stadig større grad kommet unge i sektoren, der ønsker uddannelse, og
som har en baggrund, der gør det vanskeligt for dem at gennemføre og vanskeligt
for underviserne at lave de optimale rammer og indhold for undervisningen.
Mange unge har en svag uddannelsesmæssig baggrund, flere har en svag social
baggrund, flere har en sårbar psykisk indgang osv. – mange med diagnoser.
Skolerne har udviklet et bredt tilbud af indsatser for at støtte de unge i at
gennemføre deres uddannelse som de har finansieret inden for den økonomi
som taxameteret har givet (en investering i at få unge til at gennemføre og få
succes)
Der er indført en overenskomst (OK13) for underviserne på VUC, hvor målet
parallelt har været at spare udgift på undervisning, hvorved tiden til forberedelse
-
-
-
-
-