Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1567973_0001.png
SFI NOTAT
INKLUSIONSPANELET
ET FORSKNINGSPROJEKT OM INKLUSION AF ELEVER MED
SÆRLIGE BEHOV I DEN ALMINDELIGE UNDERVISNING
STATUSNOTAT 2
Af Christiane Præstgaard Christensen
og Chantal Pohl Nielsen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0002.png
INKLUSIONSPANELET
ET FORSKNINGSPROJEKT OM INKLUSION AF ELEVER MED SÆRLIGE
BEHOV I DEN ALMINDELIGE UNDERVISNING – STATUSNOTAT 2
Afdelingsleder: Mette Deding
Afdelingen for Skole og Uddannelse
Forfattere:
Christiane Præstgaard Christensen
Chantal Pohl Nielsen
Layout: Hedda Bank
Fotos: Ole Bo Jensen og Colourbox
© 2015 SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11
1052 København K
Tlf. 33 48 08 00
[email protected]
www.sfi.dk
SFI’s publikationer kan frit citeres med tydelig angivelse af kilden.
SFI-notater skal danne grundlag for en faglig diskussion. SFI-notater er foreløbige resultater, og
læseren bør derfor være opmærksom på, at de endelige resultater og fortolkninger fra projektet
vil kunne afvige fra notatet.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0003.png
3
INDLEDNING
Dette notat er det andet statusnotat i forsk-
ningsprojektet ”Inklusionspanelet”, som
blev igangsat af Undervisningsministeriet
i 2013. Formålet med projektet er bl.a. at
indsamle og udbrede viden om inklusion af
elever med særlige behov i folkeskolens
almindelige klasser.
Statusnotat 2 har til formål at afdække
elevernes trivsel og deltagelse i 2015 og
sammenligne med resultaterne fra 2014.
Resultaterne fra den første dataindsamling
udkom i Statusnotat 1 i 2014 (Lynggaard &
Lausten, 2014). Der ses på to dimensioner
af trivsel: den individuelle og den kollek-
tive. Deltagelse bliver også afdækket fra to
vinkler, nemlig den faglige og den sociale.
Notatet belyser elevernes egne oplevelser
af inklusion og omfatter både elever med
særlige behov og deres klassekammerater.
DET BYGGER ANALYSEN PÅ
Cirka 9.000 elever fordelt på mere end 400 skoleklasser i hele Danmark er blevet invi-
teret til at deltage i Inklusionspanelet. De har foreløbig besvaret tre spørgeskemaer – i
januar 2014, november 2014 og maj 2015 – og vil blive fulgt af forskerne frem til 2016.
Eleverne gik i 5. og 7. klasse i 2014 og vil i 2016 gå i 7. og 9. klasse.
Dette notat bygger på besvarelser fra knap 5.500 elever, der har deltaget i den seneste
spørgeskemabesvarelse i 2015.
For at undersøge, hvordan forskellige elevgrupper oplever inklusionen, trækkes der
også på registerdata fra Danmarks Statistik om elevernes baggrund, familie og andre
karakteristika.
Læs mere om Inklusionspanelet på side 6.
TIDLIGERE UDGIVET I PROJEKTET INKLUSIONSPANELET
• Lynggaard, M. & M. Lausten (2014): Inklusionspanelet – statusnotat 1. København.
• Amilon, M. et. al.: Inkluderende skolemiljøer – elevernes roller (SFI-rapport 15:15,
2015)
Derudover er følgende planlagt i starten af 2016:
• En analyse af effekten af opkvalificeringskursus til lærerne med fokus på elevers læ-
ring og trivsel
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0004.png
4
MÅL OM ØGET INKLUSION
Med afsæt i ønsket om at skabe 'den rum-
melige skole', introduceredes begrebet
'inklusion' i Danmark i løbet af 1990'erne.
Hensigten om at inkludere så mange børn
som muligt på almindelige skoler formali-
seredes i 1994 med Danmarks tilslutning til
Salamanca-erklæringen. Målet gjaldt også
elever med særlige behov og skulle nås
bl.a. gennem differentieret undervisning. På
trods af anerkendelsen af det inkluderende
skolemiljø som et bidrag til at forhindre
diskrimination og en måde at opbygge et
inkluderende samfund på, så har der siden
midten af 1990'erne alligevel været en
stigning i andelen af elever i segregerede
undervisningstilbud. Foranlediget af denne
udvikling aftalte regeringen og kommuner-
ne en målsætning om inklusion, og det blev
fulgt op af en ændring i folkeskoleloven i
2012.
Inklusion handler om, at så mange elever
som muligt – også dem med særlige behov
– skal kunne modtage undervisning i al-
mindelige klasser i stedet for i segregerede
undervisningstilbud, som fx specialskoler
og specialklasser.
For at lykkes med denne målsætning, skal
der tilbydes den nødvendige støtte og de
relevante hjælpemidler til elever med sær-
lige behov, der bliver fastholdt i almenun-
dervisningen eller er kommet tilbage fra et
segregeret specialundervisningstilbud.
Derudover har kommuner og skoler med
lovændringen fra 2012 fået mere fleksible
muligheder for at tilrettelægge under-
visningen på måder, der kan understøtte
inklusionen af elever med særlige behov.
Ud over undervisningsdifferentiering kan
der fx bruges holddannelse, supplerende
undervisning, tolærerordninger og undervis-
ningsassistenter. Sådanne tiltag kan både
støtte den enkelte elev og klassen som
helhed (Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestilling, 2015).
Samtidig er det ambitionen for hele folkesko-
len, at alle elever skal blive fagligt dygtigere
og der skal fortsat være en høj grad af triv-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0005.png
5
sel. Ikke alle elever vil kunne få et passende
undervisningstilbud i den almene undervis-
ning – selv med det øgede fokus på inklusion
– og derfor vil elever, der har et mere omfat-
tende støttebehov end det, der kan tilbydes
inden for det almene undervisningsområde,
fortsat blive henvist til specialundervisning i
specialklasser og specialskoler.
I forbindelse med aftalerne om kommuner-
nes økonomi for 2013 nedsatte man tre mål
i forbindelse med omstillingen til øget in-
klusion; nemlig at andelen af elever, som er
en del af den almindelige undervisning skal
øges, samtidig med at trivslen fastholdes
og de faglige præstationer øges. Det er med
udgangspunkt i disse mål med øget inklu-
sion i folkeskolen, at vi i dette notat under-
søger, hvordan eleverne i den almindelige
undervisning trives, samt om de deltager i
fællesskabet.
MÅLSÆTNINGER OM ØGET INKLUSION
I aftalen om kommunernes økonomi for 2013 fastlagde den daværende regering og
kommunerne en række konkrete målsætninger for en succesfuld omstilling til øget
inklusion. De tre vigtigste er:
1. Andelen af elever, der inkluderes i den almindelige undervisning, øges. Konkret er
målet, at andelen af elever i den almindelige undervisning stiger fra 94,4 pct. af det
samlede elevtal i folkeskolen i 2010 til 96,0 pct. i 2015. Tal fra UVM viser, at andelen
af elever i inkluderede tilbud i skoleåret 2014/15 nåede op på 95,2 pct.
2. Elevernes faglige resultater skal forbedres, således at andelen af elever, der får 2
eller derunder i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse, skal
falde frem mod 2018.
3. Elevernes trivsel skal fastholdes i takt med omstillingen til øget inklusion.
Kilde: (Regeringen og KL, 2013)
AFGRÆNSNING AF SPECIALUNDERVISNING
I forbindelse med en lovændring i 2012 blev specialundervisning afgrænset til at være
undervisning, hvor eleven får støtte i mindst 9 undervisningstimer (dvs. hele klokke-
timer) om ugen.. Specialundervisningen kan foregå på specialskoler, i specialklasser
eller i de almindelige klasser.
De børn, der har behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt, skal opnå
denne støtte gennem bl.a. undervisningsdifferentiering, holddannelse, anvendelse af
tolærerordninger og brug af undervisningsassistenter. Denne form for støtte skal foregå
inden for den almene undervisnings regi.
Børn, hvis behov ikke kan understøttes indenfor disse rammer, skal tilbydes suppleren-
de undervisning eller anden faglig støtte.
Kilde: LOV nr 379 (2012) og Nyt fra Danmarks Statistik (2015)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0006.png
6
INKLUSIONSPANELET
I forbindelse med den øgede omstilling
til inklusion og målene herfor igangsatte
Undervisningsministeriet i 2013 forsknings-
projektet ”Inklusionspanelet”. Det har til
formål at indsamle og udbrede viden om
inklusion af elever med særlige behov samt
undersøge effekten af to konkrete inklusi-
onsrettede indsatser.
Som et led i forskningsprojektet er der
igangsat en større dataindsamling fra et
panel bestående af ca. 9.000 elever fordelt
på mere end 400 skoleklasser i hele Dan-
mark. Eleverne vil blive fulgt af forskerne i 3
år – fra de gik i henholdsvis 5. og 7. klasse i
2014, til de går i henholdsvis 7. og 9. klasse
i 2016.
Der er foreløbig foretaget tre målinger: i ja-
nuar 2014, i november 2014 og i maj 2015.
I hver måling har eleverne besvaret de
samme spørgsmål, hvilket giver forskerne
et unikt datagrundlag til at belyse udviklin-
gen i elevernes opfattelse af deres skole-
dag. En hel del af spørgsmålene til eleverne
stammer fra eksisterende gennemtestede
spørgeskemaer, hvilket gør resultaterne
mere pålidelige (se boks nedenfor).
Derudover foretages der også målinger
af elevernes koncentrationsevne, som
ikke afrapporteres i dette notat, men som
anvendes i andre analyser i forbindelse
med forskningsprojektet. Foruden eleverne,
besvarer lærere og skoleledere fra de
deltagende skoler spørgeskemaer målret-
tet dem. Helt overordnet er intentionen,
at resultaterne fra forskningsprojektet
kan inspirere politikere, kommuner, sko-
ler og andre, som dagligt arbejder med
at inkludere elever med særlige behov i
almenundervisningen.
TRE FORMÅL MED INKLUSIONSPANELET
1. Sikre viden: Inklusionspanelet skal sikre øget viden om inklusion af elever med sær-
lige behov i den almindelige undervisning.
2. Kortlægge effekter af to inklusionsrettede indsatser: De følgende to indsatser har vist
sig effektive i inklusion af elever med særlige behov i andre lande, hvorfor de også er
blevet efterprøvet herhjemme.
a. Opkvalificeringskursus til lærerne, så de bedre kan håndtere elever med særlige
behov.
b. Mestringsstrategiforløb, som giver eleverne redskaber til bedre at kunne håndtere
dét at gå i skole.
3. Formidling: Den indsamlede viden skal formidles til fagpersoner i og omkring folke-
skolen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0007.png
7
DET BYGGER SPØRGESKEMAERNE TIL ELEVERNE PÅ
For at afdække elevernes egne oplevelser af inklusion benyttes tre typer af spørgsmål:
1. Skolernes trivselsmåling: Der bruges udvalgte spørgsmål fra trivselsmålingen fra
Dansk Center for undervisningsmiljø (DCUM) til at afdække elevernes generelle triv-
sel (DCUM, 2015).
2. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): Der bruges udvalgte spørgsmål fra
SDQ’en til at sige noget om elevernes emotionelle symptomer, adfærdsvanskelighe-
der og hyperaktivitet/uopmærksomhed (Goodman, 1997).
3. SFI’s egne spørgsmål: Der bruges spørgsmål fra SFI’s tidligere spørgeskemaer om
inklusion til at afdække elevernes egen oplevelse af inklusion (Baviskar m.fl., 2014)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0008.png
8
OM DETTE NOTAT
Formålet med dette notat er at afdække
elevernes oplevelse af inklusion – både som
den så ud ved den seneste, tredje måling i
2015, og som den har udviklet sig siden den
første måling i starten af 2014.
FOKUS PÅ TRIVSEL OG DELTAGELSE
Elevernes oplevelse af inklusion afdækkes
i dette notat fra to vinkler: deres trivsel og
deres deltagelse.
Trivsel opdeles her i to dimensioner: indi-
viduel og kollektiv trivsel. Mens individuel
trivsel – som navnet antyder – handler om,
hvordan eleverne selv trives i skolen, dæk-
ker den kollektive trivsel, hvordan eleverne
vurderer, at klassen som helhed trives.
Helt præcist handler kollektiv trivsel i dette
notat om, hvordan eleverne oplever, at de
behandler hinanden i klassen og om de
voksne gør noget ved eventuel mobning.
Også deltagelse opdeles i to dimensioner
i notatet, nemlig den sociale deltagelse
og den faglige deltagelse. Det første mål
handler om elevernes deltagelse i en række
sociale sammenhænge både i og uden
for skolen, mens den faglige deltagelse
handler om, hvorvidt de deltager aktivt i
undervisningstimerne.
Notatet giver både et indblik i, hvordan
eleverne i undersøgelsen generelt trives
og deltager, og sætter derudover fokus på
udvalgte elevgruppers trivsel og deltagelse
(se boks).
EN SKALA FRA 1 TIL 5
Eleverne besvarer alle enkeltspørgsmål,
der indgår i trivsels- og deltagelsesmålin-
gerne, på en 5-point-skala, hvor 1 er lavest
(fx lavest mulige trivsel eller deltagelse)
og 5 er højest (fx højest mulige trivsel eller
deltagelse). I analysen danner vi de samle-
de trivsels- og deltagelsestal ved at lægge
besvarelserne af de enkelte spørgsmål om
samme emne sammen og udregner deref-
ter gennemsnittet. Selvom eleverne således
kun har fem svarmuligheder i de enkelte
spørgsmål, så er figurerne i dette notat
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0009.png
9
inddelt med forskellige intervaller. På den
måde får vi de nuancer med, som fremkom-
mer, når vi udregner gennemsnittet af flere
forskellige spørgsmål om samme emne.
UDVIKLINGEN OVER TID
Det første statusnotat, som udkom i 2014,
gav et øjebliksbillede af, hvordan eleverne
trivedes og deltog i skoledagen i starten
af 2014. Nærværende andet notat giver et
øjebliksbillede fra foråret 2015, og der ses
også på, hvordan elevernes trivsel og delta-
gelse har ændret sig siden 2014. Eleverne
er således blevet knap halvandet år ældre
og går på et højere klassetrin end da under-
søgelsen startede.
Selvom der kan gives bud på mulige årsager
til den udvikling, der kan ses, så er det
vigtigt at sige, at der ikke kan drages hånd-
faste konklusioner om, hvorvidt eventuelle
ændringer fx skyldes den øgede inklusi-
onsindsats, skolereformen eller noget helt
tredje. Skolereformen, som trådte i kraft ef-
ter sommerferien 2014 har nemlig medført
en lang række ændringer i folkeskolen, som
pågår sideløbende med inklusionsarbejdet.
De eventuelle ændringer vi kan se over tid i
dette notat, kan altså ikke ubetinget tilskri-
ves den øgede omstilling til inklusion.
UDVALGTE ELEVGRUPPER I FOKUS
I dette notat opdeles eleverne i forskellige grupper. Hvordan disse grupper defineres,
og hvilke betegnelser der bruges om dem, forklares her. Oplysningerne er indhentet fra
elevernes besvarelser af spørgeskemaer.
Støtteelever:
Elever, der svarer bekræftende på, at de får ekstra støtte i undervisnin-
gen. Den ekstra støtte kan foregå enten i klassen eller uden for klassen. Der er således
tale om elevernes egen angivelse af, om de modtager ekstra støtte i undervisningen el-
ler ej, og betegnelsen refererer således ikke til den officielle definition af specialunder-
visning eller støtte. Elever, der ikke selv angiver, at de modtager ekstra støtte i undervis-
ningen, betegnes som
ikke støtteelever.
Klassekammerater til støtteelever:
Elever, der har klassekammerater, som angiver,
at de modtager ekstra støtte i undervisningen.
Elever i klasser uden støtteelever
går
i klasser, hvor ingen elever har svaret, at de modtager ekstra støtte i undervisningen i
eller uden for klassen..
Tilbageførte elever:
Elever, der svarer bekræftende på, at de er kommet til den al-
mindelige folkeskoleklasse fra en specialklasse – på eller uden for den aktuelle skole
– eller fra en specialskole. Der spørges til sådanne skoleskift inden for dette eller sidste
skoleår. Elever, der ikke selv angiver, at de er kommet til klassen fra et specialtilbud
inden for de seneste to skoleår, betegnes som
ikke tilbageførte elever.
Klassekammerater til tilbageførte elever:
Elever, der har klassekammerater, som
efter eget udsagn er tilbageførte elever.
Elever i klasser uden tilbageførte elever
går i klasser, hvor ingen elever har svaret, at de er kommet til klassen fra et specialtil-
bud inden for de seneste tre år.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0010.png
10
MÅLING AF TRIVSEL
En af de politiske målsætninger er, at ele-
vernes trivsel skal fastholdes (se boks side
5). Målingen bygger på fem spørgsmål om
trivsel (se boks nedenfor). Tre omhandler
den individuelle trivsel, mens to omhandler
den kollektive trivsel. Det, at de to trivsel-
saspekter er baseret på flere forskellige
spørgsmål, giver et mere robust mål for den
pågældende trivselsform.
I alle fem spørgsmål angiver eleverne
deres svar på en skala fra 1 (lavest mulige
trivsel) til 5 (højest mulige trivsel).
SPØRGSMÅL TIL MÅLING AF ELEVERNES TRIVSEL
INDIVIDUEL TRIVSEL
• Er du glad for at gå i skole?
• Er du glad for din klasse?
• Tænker du nogen gange på at skifte
skole?
KOLLEKTIV TRIVSEL
• Behandler I hinanden godt i klassen?
• Hvis nogen i din klasse bliver mobbet,
gør de voksne så noget ved det?
Eleverne besvarer spørgsmålene på en 5-point-skala, hvor 1 er lavest trivsel og 5 er højest
trivsel. På baggrund af hver spørgsmålsgruppe dannes et trivselstal, som er gennemsnittet
af elevens besvarelser.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0011.png
11
ELEVERNES INDIVIDUELLE TRIVSEL
Målingen af elevernes individuelle trivsel
bygger på tre spørgsmål (se boks side 10).
Ved at tage gennemsnittet af de tre spørgs-
mål får vi ét individuelt trivselstal for hver
elev. Fordelingen af alle elevernes individu-
elle trivselstal kan ses i figur 1.
Som det fremgår, trives eleverne generelt
rigtig godt. Langt størstedelen (67,8 pct.) af
alle eleverne i Inklusionspanelet angiver at
de i høj grad trives, med et individuelt triv-
selstal på 4 eller derover. Faktisk angiver
hele 11,1 pct. af eleverne at de trives bedst
muligt, med det højest mulige individuelle
trivselstal 5. Det er 7,6 pct. af eleverne, der
har angivet lav trivsel med et trivselstal på
mindre end 3. Disse resultater indikerer, at
langt de fleste elever i Inklusionspanelet
trives rigtig godt i skolen, om end der sam-
tidig er en mindre gruppe elever, der ikke
trives særlig godt
FIGUR 1: ELEVERNES INDIVIDUELLE TRIVSEL I 2015
Procent
25
20
15
10
5
0
1,67
4,00
3,67
3,00
4,33
3,33
1,33
2,33
5,00
1,00
2,00
2,67
4,67
Antal besvarelser: 5.492.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0012.png
12
INDIVIDUEL TRIVSEL OVER TID
I figur 2 sammenholder vi den gode indivi-
duelle trivsel i maj 2015 med resultaterne
fra 2014. Det fremgår, at der er sket en lille
forskydning over tid, men det overordnede
billede er, at størstedelen af eleverne i alle
tre målinger trives rigtig godt, med et indivi-
duelt trivselstal på 4 eller derover.
Den lille forskydning over tid kan sam-
menfattes til, at der er sket et fald på 2,8
procentpoint i løbet af perioden i andelen af
elever med et trivselstal på 4 eller derover.
Der er altså lidt færre elever, som angiver
en høj trivsel, men ændringen er relativt
lille.
I den anden ende af skalaen er der kommet
en anelse flere elever, som angiver, at de
trives mindre godt, dvs. med et individuelt
trivselstal under 3. Ændringen er imidlertid
blot 1,1 procentpoint, hvilket må siges at
være meget lille.
Det samlede indtryk er således, at elever-
nes individuelle trivsel generelt er god, og
at ændringerne over de knap halvandet år,
der er gået fra januar 2014 til maj 2015 er
ret begrænsede.
Der kan være mange årsager til at vi obser-
verer de (begrænsede) ændringer over tid. I
den sammenhæng er det vigtigt at holde sig
for øje, at eleverne i panelet alle er blevet
et år ældre og at det i sig selv kan påvirke
svarmønstrene (se Bilaget).
FIGUR 2: ELEVERNES INDIVIDUELLE TRIVSEL OVER TID
Procent
25
20
15
10
5
0
4,00
3,00
4,33
3,33
1,33
2,33
1,67
4,67
5,00
1,00
2,00
3,67
2,67
Jan. 2014
Nov. 2014
Maj 2015
Antal besvarelser: n
1
= 8.075, n
2
= 7.225 og n
3
= 5.492.
Kilde: SFI's spørgeskemaundersøgelse blandt elever i Inklusionspanelet. Eleverne gik i 5. og 7. klasse i januar 2014, mens de gik i 6.
og 8. klasse i november 2014 og maj 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0013.png
13
ELEVERNES KOLLEKTIVE TRIVSEL
Det kollektive trivselstal er beregnet på
baggrund af to spørgsmål, som omhandler
elevens opfattelse af, hvordan klassen som
helhed trives (se boks side 10). Fordelingen
af elevernes kollektive trivselstal kan ses i
figur 3.
Elevernes opfattelse af deres klassers kol-
lektive trivsel er generelt rigtig god. Stør-
stedelen (67,3 pct.) af eleverne i Inklusi-
onspanelet angiver – med et trivselstal på 4
eller derover – at deres klasse har det rigtig
godt. 10,5 pct. af eleverne angiver svar, der
indikerer, at klassen i højeste grad trives
(dvs. trivselstallet er 5). Der er 6,2 pct., som
har angivet lav trivsel med et kollektivt
trivselstal på mindre end 3.
FIGUR 3: ELEVERNES KOLLEKTIVE TRIVSEL I 2015
Procent
40
35
30
25
20
15
10
5
0
4,00
3,00
5,00
4,50
1,00
2,00
3,50
1,50
2,50
Antal besvarelser: 5.492.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0014.png
14
KOLLEKTIV TRIVSEL OVER TID
I figur 4 sammenholder vi den kollektive
trivsel i 2015 med de tidligere målinger.
Som med den individuelle trivsel ses også
her en lille forskydning over tid. Siden den
første måling i 2014 er der sket et samlet
fald 4,3 procentpoint i andelen af elever
med kollektive trivselstal på 4 eller derover.
I lighed med den individuelle trivsel er an-
delen af elever, der har angivet lav kollektiv
trivsel (dvs. et trivselstal på mindre end 3)
steget en anelse, nemlig med 1,2 procent-
point siden den første måling i 2014.
Alle ændringerne er dog relativt små. Det
overordnede billede er således, at elevernes
kollektive trivsel generelt er god, og at der
ikke er sket større ændringer fra 2014 til
2015.
Der kan være mange årsager til at vi obser-
verer de (begrænsede) ændringer over tid. I
den sammenhæng er det vigtigt at holde sig
for øje, at eleverne i panelet alle er blevet
et år ældre og at det i sig selv kan påvirke
svarmønstrene (se Bilag).
FIGUR 4: ELEVERNES KOLLEKTIVE TRIVSEL OVER TID
Procent
40
35
30
25
20
15
10
5
0
4,00
3,00
5,00
4,50
1,00
2,00
3,50
Maj 2015
1,50
2,50
Jan. 2014
Nov. 2014
Antal besvarelser: n
1
= 8.075, n
2
= 7.225 og n
3
= 5.492.
Kilde: SFI's spørgeskemaundersøgelse blandt elever i Inklusionspanelet. Eleverne gik i 5. og 7. klasse i januar 2014, mens de gik i 6.
og 8. klasse i november 2014 og maj 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0015.png
15
INDIVIDUEL TRIVSEL I UDVALGTE ELEVGRUPPER
Selvom eleverne generelt trives godt både
individuelt og kollektivt, så er billedet ikke
nødvendigvis ens for alle elevgrupper. I
dette afsnit ses på trivslen hos udvalgte
elevgrupper. Vi definerer en række grupper,
dels baseret på skolerelaterede forhold – fx
klassetrin, om eleven er tilbageført fra spe-
cialtilbud osv. – og dels familieforhold, fx
om eleven kommer fra en kernefamilie, om
forældrene er på overførselsindkomst mv.
KLASSETRIN OG ELEVTYPER
Vi ser af figur 5, at der ikke er forskel på
elevernes individuelle trivsel, når der sam-
menlignes mellem elever på hhv. 6. og 8.
klassetrin. Da forskning har vist, at børn
og unges (selvrapporterede) trivsel typisk
falder med alderen (se fx Ottosen m.fl.
(2010)), har vi undersøgt, om elevernes
trivsel er faldet over tid, når vi følger ele-
verne, som gik i 5. klasse i 2014, til de gik i
6. klasse i 2015 og tilsvarende for de ældre
elever. I overensstemmelse med forsknin-
gen ser vi, at andelen af elever, der angiver
en lavere trivsel øges lidt, jo ældre eleverne
bliver (se Bilag). Dette kan være med til at
forklare den underliggende faldende ten-
dens, vi observerer i elevernes trivsel over
tid (se figur 2).
Elever, som angiver, at de enten får støtte
eller er tilbageførte (se bokse nedenfor),
trives ikke helt så godt som de øvrige elever.
At elever, som modtager støtte eller er tilba-
geførte, trives en anelse dårligere end elever
uden støtte eller elever, som ikke er tilbage-
førte, skyldes formentlig, at disse elever har
nogle ekstra vanskeligheder i forhold til de
elever, som ikke har særlige behov. Forskel-
lene er dog små, og man bør holde sig for
FIGUR 5. INDIVIDUEL TRIVSEL: ENKELTE ELEVGRUPPER GENNEMSNITLIGE
TRIVSELSTAL FORDELT PÅ SKOLERELATEREDE FORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
*
Antal besvarelser: 5.429. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for trivselstallene for hver af subgrupperne.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0016.png
16
øje, at der stadig for både støtteelever og
tilbageførte elever generelt er tale om en
høj grad af trivsel, med gennemsnitlige indi-
viduelle trivselstal på lige under 4.
Sammenligner man resultaterne her med
dem fra den første måling i januar 2014
(Statusnotat 1, Lynggaard & Lausten, 2014),
er der tilsyneladende sket en indsnævring
i forskellen mellem den individuelle trivsel
blandt hhv. tilbageførte og ikke-tilbageførte
elever. Det er primært gruppen af tilbage-
førte elever, der synes at trives bedre, mens
de ikke-tilbageførte elever snarere synes
at følge den almindelige alderstrend, hvor
den individuelle trivsel reduceres jo ældre
eleverne bliver (jf. Bilag). Der skal dog tages
det forbehold, at definitionen af at være
tilbageført eller ej i dette notat alene beror
på elevernes spørgeskemabesvarelser. Til
den forskningsrapport, der kommer i 2016,
vil specialundervisningsoplysninger fra regi-
strene blive koblet på data for at opnå mere
sikkerhed om dette resultat.
Figur 5 viser endvidere, at elever med
klassekammerater, der er tilbageførte
fra et specialundervisningstilbud, trives i
gennemsnit lige så godt som elever, der
går i klasser helt uden tilbageførte elever.
Det samme gælder elever i klasser med
og uden klassekammerater, der modtager
ekstra støtte i undervisningen.
KØN OG FAMILIEBAGGRUND
Figur 6 viser, hvilken betydning køn og
familiebaggrund har for, hvor godt ele-
verne trives. Det overordnede billede er, at
FIGUR 6. INDIVIDUEL TRIVSEL: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGE
TRIVSELSTAL FORDELT PÅ FAMILIERELATEREDE FORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
**
**
**
Antal besvarelser: 5.429. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for trivselstallene for hver af subgrupperne. Kernefamilier er defineret som familier, hvor børnene
bor sammen med både mor og far. Opgørelse af forældre med grundskole som højeste uddannelse: Såfremt forældrene bor sammen,
tæller den forælder med højeste uddannelse. Bor barnet med moren, tæller morens uddannelsesniveau. Bor barnet med faren, tæller
farens uddannelsesniveau.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet), samt Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0017.png
17
forskellene er små, men der er tegn på, at
pigerne trives lidt ringere end drengene, og
at elever, der lever i kernefamilier, trives en
anelse bedre end de elever, som ikke lever i
kernefamilier.
Tilsvarende ses små forskelle i individuel
trivsel i retning af at elever, hvis forældre
har grundskole som højeste uddannelse
trives lidt dårligere end elever, hvis foræl-
dre har mere end grundskolen som højeste
uddannelse. Det samme billede gør sig
gældende, når vi sammenligner elever, hvis
forældre er på overførselsindkomst med
elever, hvis forældre ikke er det. Men som
det ses af figur 6, så er forskellene små,
dvs. i størrelsesordenen ca. 0,1 point. Det
overordnede indtryk er, at elevernes familie-
baggrund synes at have begrænset indfly-
delse på, hvordan de trives i skolen.
MODTAGER ELEVEN STØTTE?
Elever, der modtager støtte, er identificeret ved to spørgsmål:
Får du ekstra støtte i undervisningen i klassen?
Svarmuligheder: 1) Ja, 2) Nej, 3) Engang imellem, 4) Det ved jeg ikke
Er der nogen timer, hvor du får ekstra støtte i undervisningen uden for klassen?
Svarmuligheder: 1) Ja, 2) Nej, 3) Det ved jeg ikke
Elever er talt som modtagende støtte, hvis de svarer ”ja” eller ”engang imellem” på
spørgsmålet om ekstra støtte i klassen, eller hvis de svarer ”ja” på spørgsmålet om
ekstra støtte uden for klassen.
ER ELEVEN TILBAGEFØRT?
Elever, der er tilbageførte, er identificeret ved et spørgsmål:
Er du kommet til klassen fra en specialskole eller en specialklasse i dette eller sidste
skoleår?
Svarmuligheder: 1) Ja, jeg har gået i en specialskole/klasse, 2) Ja, jeg går stadig i en
specialskole/klasse, 3) Nej, jeg har aldrig gået i en specialskole/klasse, 4) Det ved jeg
ikke
Elever er talt som værende tilbageført, hvis de vælger svarmulighed 1.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0018.png
18
KOLLEKTIV TRIVSEL I UDVALGTE ELEVGRUPPER
I dette afsnit ses der på, om elevernes
karakteristika også har en indflydelse på,
hvordan de vurderer, at klassen som helhed
trives, dvs. den kollektive trivsel.
KLASSETRIN OG ELEVTYPER
Af figur 7 fremgår det, at der ikke er forskel
på elevernes opfattelse af den kollektive
trivsel, når der opdeles på de udvalgte ka-
rakteristika. Ligesom med den individuelle
trivsel er der også med elevernes kollektive
trivsel en tendens til, at den mindskes en
anelse, efterhånden som de bliver ældre (se
Bilag).
Der er kun én sammenligning af grupper,
hvor der er en forskel på den kollektive
trivsel. Det gælder den kollektive trivsel
blandt elever, som har en eller flere støtte-
elever i deres klasse, og elever, som ikke
har støtteelever i deres klasse. Forskellen
er imidlertid meget lille, og der må afventes
resultater fra de næste dataindsamlinger,
inden man kan sige noget om, hvorvidt
denne forskel betyder noget i praksis eller
ej.
Samlet set er billedet, at eleverne generelt
trives rigtig godt kollektivt, og dette afhæn-
ger efter alt at dømme ikke nævneværdigt
af om der i klassen går elever, der modtager
ekstra støtte i undervisning eller ej, og om
der er tilbageførte elever eller ej.
Ligesom med den individuelle trivsel, ses
der også her en tilsyneladende indsnævring
af forskellen mellem den kollektive trivsel
blandt hhv. tilbageførte og ikke-tilbageførte
FIGUR 7. KOLLEKTIV TRIVSEL: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGE
TRIVSELSTAL FORDELT PÅ SKOLERELATEREDE FORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
*
ø
St
tte
e
el
r
ve
k
Ik
es
tte
e
el
ve
r
til
ø
st
se
e
el
tte
ve
r
tt
Kl
se
as
ka
m
m
er
a
r
te
ri
El
e
ev
s
kla
d
ru
en
ø
st
le
ee
r
ve
ba
ge
rte
e
el
ve
r
ev
El
er
la
ik
ss
u
er
de
il
nt
Antal besvarelser: 5.429. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for trivselstallene for hver af subgrupperne.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0019.png
19
elever når der sammenlignes med de første
resultater i januar 2014 (Statusnotat 1,
Lynggaard & Lausten, 2014). Det er pri-
mært en umiddelbart stigning i de tilbage-
førte elevers kollektive trivsel, der forklarer
indsnævringen. Hvorvidt dette resultat er
robust kan dog først afgøres, når der kobles
registerbaserede informationer om tilba-
geførsel fra specialundervisningstilbud på
data i forbindelse med den forskningsrap-
port, der kommer i 2016.
KØN OG FAMILIEBAGGRUND
Figur 8 viser, at elevernes familiebaggrund
må siges at have ret begrænset indflydelse
på, hvordan eleverne opfatter den kollek-
tive trivsel i klassen. Der er således kun
meget små forskelle mellem de forskellige
elevgruppers vurdering af klassernes kol-
lektive trivsel. Derudover vurderer pigerne,
at klassernes kollektive trivsel er lille
smule ringere, end drengene gør. Elever,
som kommer fra en kernefamilie, vurderer,
at den kollektive trivsel er en lille smule
højere end elever, som ikke kommer fra en
kernefamilie.
Elever med en forælder på overførselsind-
komst vurderer den kollektive trivsel en
anelse ringere end de elever, hvis forældre
ikke er på overførselsindkomst. Derimod
spiller forældrenes uddannelsesniveau
ikke umiddelbart nogen rolle for elevernes
vurdering af den kollektive trivsel.
Forskellene er i alle tilfælde små, hvilket
betyder, at elevernes familiebaggrund
generelt må siges at have meget begrænset
indflydelse på, hvordan eleverne opfatter
klassens kollektive trivsel.
FIGUR 8. KOLLEKTIV TRIVSEL: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGE
TRIVSELSTAL FORDELT PÅ FAMILIERELATEREDE FORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
**
*
Antal besvarelser: 5.429. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for trivselstallene for hver af subgrupperne. Kernefamilier er defineret som familier, hvor børnene
bor sammen med både mor og far. Opgørelse af forældre med grundskole som højeste uddannelse: Såfremt forældrene bor sammen,
tæller den forælder med højeste uddannelse. Bor barnet med moren, tæller morens uddannelsesniveau. Bor barnet med faren, tæller
farens uddannelsesniveau.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0020.png
20
MÅLING AF DELTAGELSE
I dette afsnit sættes fokus på, hvordan
eleverne opfatter deres egen deltagelse i
faglige og sociale aktiviteter i og uden for
skolen.
I lighed med trivslen måles elevernes
deltagelse ved hjælp af to deltagelsestal,
som hver er et gennemsnit af en række
spørgsmål om henholdsvis faglig og social
deltagelse (se boks nedenfor).
Deltagelsesaspektet er vigtigt i forhold til
inklusion, da deltagelsesadfærden siger
noget om, i hvilket omfang eleverne oplever,
at de er en del af fællesskabet. Her ses der
på, om elevernes deltagelse er fastholdt
eller måske endda steget, i takt med at der
er kommet øget fokus på deltagelse i det
inkluderende fællesskab i hverdagen ude på
skolerne.
I alle spørgsmålene angiver eleverne deres
svar på en skala fra 1 (deltager aldrig) til 5
(deltager altid).
SPØRGSMÅL TIL MÅLING AF ELEVERNES DELTAGELSE
FAGLIG DELTAGELSE
• Når jeg laver gruppearbejde med mine
klassekammerater, får jeg lov til at være
med.
• Jeg rækker fingeren op, når læreren stil-
ler et spørgsmål, og jeg kender svaret.
• Når vi diskuterer ting i timerne, deltager
jeg.
• Når jeg skal samarbejde med mine klas-
sekammerater i skolen, siger jeg noget.
SOCIAL DELTAGELSE
• Er du sammen med de andre fra klassen
i frikvarterene?
• Er du sammen med dine klassekamme-
rater uden for skoletiden?
• Deltager du, når der er sociale arran-
gementer på skolen? Det kan fx være
klassefester eller skovtur med forældre
eller andre arrangementer, hvor klassen
er inviteret.
Eleverne besvarer spørgsmålene på en 5-point-skala, hvor 1 svarer til, at eleven aldrig del-
tager og 5 svarer til, at eleven altid deltager. På baggrund af hver spørgsmålsgruppe dannes
henholdsvis et tal for social og faglig deltagelse, som er beregnet som et gennemsnit af
spørgsmålene i den pågældende gruppe.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0021.png
21
ELEVERNES FAGLIGE DELTAGELSE
I dette afsnit analyseres omfanget af
elevernes faglige deltagelse, baseret på
elevernes besvarelser af fire spørgsmål
om, hvordan de selv oplever deres faglige
deltagelse i klassen (se boks side 20).
Af tallene i figur 9 fremgår det, at elevernes
faglige deltagelse er ret høj. Størstedelen
(62,2 pct.) af eleverne angiver, at de delta-
ger aktivt i det faglige fællesskab i klassen,
med et fagligt deltagelsesstal på 4 eller
derover. I den øverste ende af skalaen
angiver 5,8 pct. af alle elever højest mu-
lig deltagelse i alle fire spørgsmål. I den
anden ende af skalaen er andelen af elever,
som udtrykker lav deltagelse (med en score
på mindre end 3) 6,6 pct. Altså dannes der
et billede af, at eleverne generelt er meget
aktivt deltagende i det faglige fællesskab.
FIGUR 9: ELEVERNES FAGLIGE DELTAGELSE I 2015
Procent
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
4,00
3,00
5,00
4,50
1,00
2,00
3,50
1,50
2,50
4,25
4,75
3,25
3,75
1,25
1,75
2,25
2,75
Antal besvarelser: 5.492.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0022.png
22
FAGLIG DELTAGELSE OVER TID
I figur 10 sammenlignes den faglige delta-
gelse i 2015 med de to tidligere målinger. Vi
ser en mindre forskydning over tid.
Andelen af elever, der har angivet, at de
deltager aktivt i det faglige fællesskab, med
et fagligt deltagertal på 4 eller derover,
er steget med 3,7 procentpoint siden den
første måling i 2014. Andelen af elever, som
selv synes, at de deltager maksimalt, er
også steget i perioden.
Selvom der er sket en lille stigning i andelen
af elever, som har angivet en lav faglig del-
tagelse, er der kun tale om 0,7 procentpoint
fra første til sidste måling, og ændringen er
ikke statistisk sikker. Der er derimod sket en
statistisk sikker stigning i andelen af elever,
som angiver en høj faglig deltagelse, og der
er blevet lidt færre, hvis deltagelsestal lig-
ger mellem 3 og 4. Derfor er den samlede
konklusion, at forskydningen over tid er lille,
men resultaterne peger forsigtigt i retning
af en positiv underliggende trend, hvad
angår elevernes faglige deltagelse.
FIGUR 10: ELEVERNES FAGLIGE DELTAGELSE OVER TID
Procent
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
4,00
3,00
5,00
4,50
1,00
2,00
3,50
1,50
2,50
4,25
4,75
3,25
3,75
1,25
1,75
2,25
2,75
Jan. 2014
Nov. 2014
Maj 2015
Antal besvarelser: n
1
= 8.075, n
2
= 7.225 og n
3
= 5.492
Kilde: SFI's spørgeskemaundersøgelse blandt elever i Inklusionspanelet. Eleverne gik i 5. og 7. klasse i januar 2014, mens de gik i 6.
og 8. klasse i november 2014 og maj 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0023.png
23
ELEVERNES SOCIALE DELTAGELSE
I dette afsnit analyseres omfanget af
elevernes sociale deltagelse, baseret på
elevernes besvarelser af tre spørgsmål om,
hvordan de selv oplever deres sociale delta-
gelse i skolen og med kammeraterne derfra
(se boks side 20).
Figur 11 viser de sociale deltagelsestal for
eleverne i foråret 2015. Igen ser vi, at ele-
verne generelt deltager aktivt i det sociale
fællesskab i og udenfor skolen. Størstedelen
(69,7 pct.) af eleverne angiver, at de deltager
aktivt i det sociale fællesskab med et socialt
deltagelsestal på 4 eller derover. Der er 10,1
pct., som har angivet højest mulig delta-
gelse på alle tre spørgsmål. Kun 6,3 pct. af
eleverne har angivet en lav social deltagelse
med et deltagelsestal på under 3.
FIGUR 11: ELEVERNES SOCIALE DELTAGELSE I 2015
Procent
25
20
15
10
5
0
1,67
4,00
3,67
3,00
4,33
3,33
1,33
2,33
5,00
1,00
2,00
2,67
4,67
Antal besvarelser: 5.492.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0024.png
24
SOCIAL DELTAGELSE OVER TID
I figur 12 sammenligner vi målingerne fra
2014 med målingen i 2015. Der ses ikke de
store ændringer i fordelingerne over de tre
målinger. I den første måling havde hele 72
pct. af eleverne angivet aktiv social delta-
gelse. Det samme har 69,7 pct. gjort i 2015,
dvs. et fald på 2,3 procentpoint.
Den overordnede konklusion er, at elevernes
sociale deltagelse har været høj gennem
alle målinger, og at ændringerne over tid
indtil videre er minimale. Der må afventes
resultaterne af de kommende målinger for
at vurdere, om det lille fald, der observeres
i andelen af elever, der tager aktivt del i det
sociale fællesskab, varer ved.
FIGUR 12: ELEVERNES SOCIALE DELTAGELSE OVER TID
Procent
25
20
15
10
5
0
4,00
4,67
1,67
3,67
2,67
3,00
4,33
3,33
1,33
2,33
5,00
1,00
2,00
Jan. 2014
Nov. 2014
Maj 2015
Antal besvarelser: n
1
= 8.075, n
2
= 7.250 og n
3
= 5.492.
Kilde: SFI's spørgeskemaundersøgelse blandt elever i Inklusionspanelet. Eleverne gik i 5. og 7. klasse i januar 2014, mens de gik i 6.
og 8. klasse i november 2014 og maj 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0025.png
25
FAGLIG DELTAGELSE I UDVALGTE ELEVGRUPPER
Selvom eleverne generelt deltager aktivt
både fagligt og socialt, så er det ikke ens for
alle elevgrupper. I dette afsnit ses der igen
på udvalgte elevgrupper, defineret ved de-
res skole- og familiekarakteristika – og på,
om der er en sammenhæng mellem disse
karakteristika og deres faglige deltagelse i
skolen.
KLASSETRIN OG ELEVTYPER
Som figur 13 viser, er der ikke forskel
på elevernes faglige deltagelse i 6. og 8.
klasse. På samme måde som for elevernes
trivsel har vi undersøgt, om der bag denne
sammenlignelighed alligevel er forskelle på
elevernes deltagelse, efterhånden som de
bliver ældre. Vi udnytter, at vi kan følge de
samme elever over to klassetrin. Følger vi
de yngre elever fra 5. klassetrin i 2014 til 6.
klassetrin i 2015, finder vi, at deres faglige
deltagelse stiger en anelse med alderen.
Følger vi de ældre elever fra 7. klassetrin
i 2014 til 8. klassetrin i 2015, finder vi
imidlertid, at deres faglige deltagelse ikke
ændrer sig (se Bilag).
For de øvrige skolerelaterede forhold ses
det samme billede for den faglige delta-
gelse, som vi så for den individuelle trivsel:
Støtteeleverne har et lidt lavere gennem-
snitligt fagligt deltagelsestal end eleverne,
som ikke får støtte. Der er tale om 0,3
points forskel på 5-point-skalaen.
Det samme gælder elever, som er tilbage-
førte fra et segregeret undervisningstilbud.
Tilbageførte elever har et lavere gennem-
snitlig faglig deltagelsestal end de øvrige
elever. Vi ved imidlertid ikke, hvor meget de
tilbageførte elever deltog i de faglige aktivi-
teter i deres forrige specialundervisningstil-
bud, og derfor kan der ikke siges noget om,
hvorvidt det, at de er blevet inkluderet i det
almene undervisningsregi, har betydet en
stigning eller et fald i den faglige deltagel-
se. Det giver dog god intuitiv mening, at dis-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0026.png
26
se elever under alle omstændigheder ville
deltage mindre end andre elever. Elever, der
får støtte i undervisningen, og elever, der er
blevet tilbageførte fra et specialundervis-
ningstilbud har netop særlige behov, som fx
kan gå ud over deres koncentrationsevne,
eller som bare kan tage fokus væk fra deres
deltagelse i undervisningen.
Til gengæld ser vi, at hverken klassekam-
merater til støtteelever eller klassekamme-
rater til tilbageførte elever deltager mindre
i det faglige fællesskab end elever, der går i
klasser uden hhv. støtteelever eller tilbage-
førte elever.
Gennemsnitligt ser vi, at alle elever, uanset
skolerelaterede forhold, har en forholdsvis
høj faglig deltagelse. Det er de tilbageførte
elever, som har det sværest med den fag-
lige deltagelse, da de har et gennemsnitligt
deltagelsestal på 3,6. Sammenlignet med
de andre elevgrupper, der har en deltagelse
omkring de 4, er der tale om en relativt
begrænset forskel på 0,4 point.
Alligevel skal det pointeres, at denne
forskel er blandt de største, der observeres
mellem elevgrupper for de fire trivsels- og
deltagelsestal, vi ser på i dette notat. Den
allerstørste forskel ses mellem den sociale
deltagelse blandt hhv. tilbageførte og ikke-
tilbageførte elever, jf. figur 13 nedenfor.
Konklusionen er således, at de skolerela-
terede forhold vi ser på her, har en vis, men
ikke en stor betydning for, om eleverne
deltager aktivt i det faglige fællesskab.
FIGUR 13. FAGLIG DELTAGELSE: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGE
DELTAGELSESTAL FORDELT PÅ SKOLERELATEREDE FORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
**
Antal besvarelser: 5.492. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for deltagelsestallene for hver af undergrupperne.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0027.png
27
KØN OG FAMILIEBAGGRUND
Figur 14 viser, at køn og familiebaggrund
synes at have en indflydelse på, hvor aktivt
eleverne deltager i det faglige fællesskab,
men at betydningen er meget begrænset.
Drenge angiver eksempelvis en anelse hø-
jere faglig deltagelse end pigerne. Vi ser at
elever, som bor i kernefamilier, også angiver,
at de deltager mere aktivt i det faglige end
elever, som ikke bor i en kernefamilie. De
elever, hvis forældre har en højere uddan-
nelse end grundskolen, deltager mere i fag-
lige aktiviteter end de elever, hvis forældre
har grundskole som højeste fuldførte ud-
dannelse. Samme billede ses for forældre
på overførelsesindkomst: En elev, hvis for-
ældre er på overførelsesindkomst, deltager
en smule mindre aktivt, end de elever, hvis
forældre ikke er på overførelsesindkomst.
Disse resultater indikerer, at der kan være
grund til at være opmærksom på, at elever
af forældre med lavere socioøkonomisk sta-
tus ikke deltager helt lige så aktivt fagligt,
som de øvrige elever. Forskellene er dog
små, og overordnet set er budskabet, at ele-
vernes familiebaggrund kun synes at have
en meget begrænset betydning for deres
deltagelse i det faglige fællesskab.
FIGUR 14: FAGLIG DELTAGELSE: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGT
DELTAGELSESTAL FORDELT PÅ FAMILIEFORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
**
**
**
Antal besvarelser: 5.429. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for deltagelsestallene for hver af undergrupperne.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0028.png
28
SOCIAL DELTAGELSE I UDVALGTE ELEVGRUPPER
I dette afsnit ses der på, hvordan elever-
nes skole- og familiekarakteristika hænger
sammen med, hvor meget de selv siger, de
deltager i det sociale fællesskab på skolen.
KLASSETRIN OG ELEVTYPER
Figur 15 viser elevernes sociale deltagelse
fordelt på de udvalgte skolerelaterede
karakteristika.
Modsat de tidligere mål, er der her en
forskel på elevernes sociale deltagelse i
6. og 8. klasse, om end den er meget lille.
Eleverne i 8. klasse deltager en lille smule
mindre aktivt i sociale sammenhænge end
eleverne i 6. klasse. Der er også her en
aldersdimension, der er vigtig at holde for
øje. Følger vi de samme elever, finder vi,
at eleverne på begge klassetrin deltager
mindre aktivt i sociale sammenhænge i takt
med at de bliver ældre (se Bilag).
Vi ser igen, at støtteelever og tilbageførte
elever angiver en lavere social deltagelse
end de elever, som henholdsvis ikke får
ekstra støtte, og dem, som ikke er tilbage-
ført fra et segregeret undervisningstilbud.
Der er en forskel på 0,5 point mellem de
tilbageførte elever og de øvrige elevers gen-
nemsnitlige sociale deltagelse. Sidstnævnte
forskel er den største, der observeres mel-
lem elevgrupper for de fire trivsels- og del-
tagelsestal, vi har set på i dette notat. Det
er, som tidligere nævnt, ikke overraskende,
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0029.png
29
men et klart opmærksomhedspunkt i
forbindelse med det fortsatte arbejde med
inklusion ude på skolerne. De elever, som
modtager støtte eller som er tilbageførte,
er elever med særlige behov, hvilket kan
gøre det svært at overskue sociale aktivite-
ter i og uden for skolen.
Klassekammerater til støtteelever angiver
en marginal højere deltagelse end elever
i klasser, som ikke har nogle støtteelever,
men forskellen er meget lille, nemlig på 0,1
point. For klassekammerater hhv. med og
uden tilbageførte elever er der slet ingen
forskel på den sociale deltagelse.
Overordnet set må vi igen konkludere, at
den sociale deltagelse generelt er rimelig
høj for alle elevgrupper, og at skolerela-
terede forhold har en overvejende lille
indflydelse på elevernes deltagelse i sociale
fællesskaber. Dog viser disse tal, at der er
grund til at være særligt opmærksom på de
tilbageførte elevers deltagelse i det sociale
aspekt af klassefællesskabet.
FIGUR 15: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGE DELTAGELSESTAL
FORDELT PÅ SKOLERELATEREDE FORHOLD, FOR SOCIAL DELTAGELSE I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
**
**
*
Antal besvarelser: 5.492. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for deltagelsestallene for hver af undergrupperne.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0030.png
30
KØN OG FAMILIEBAGGRUND
Figur 16 viser, at familiebaggrund har en
målbar, men meget lille indflydelse på
elevernes sociale deltagelse i klassefælles-
skabet. Modsat trivsel og faglig deltagelse
spiller elevernes køn tilsyneladende slet
ikke nogen rolle for elevernes sociale delta-
gelse: Piger og drenge deltager lige aktivt i
det sociale fællesskab.
Elever, som bor i en kernefamilie, angiver,
at de deltager en lille smule mere aktivt i
sociale aktiviteter end de elever, som ikke
bor i en kernefamilie. Også forældrenes
uddannelsesniveau synes at have en vis
indflydelse. Elever, hvis forældre har grund-
skolen som højeste fuldførte uddannelse,
deltager marginalt mindre aktivt end elever,
hvis forældre har en højere uddannelse end
grundskolen.
Det samme gælder elever, hvis forældre
er på overførselsindkomst sammenlignet
med elever, hvis forældre ikke er på overfør-
selsindkomst. Disse resultater indikerer, at
elever af forældre med lavere socioøkono-
misk status ikke deltager helt lige så aktivt
socialt, som de øvrige elever, men der er
som nævnt tale om meget små forskelle og
derfor formentlig af begrænset betydning i
praksis.
Samlet set må det derfor konkluderes, at
elevernes familiebaggrund synes at have
begrænset betydning for deres deltagelse i
klassernes sociale fællesskaber.
FIGUR 16: SOCIAL DELTAGELSE: DE ENKELTE ELEVGRUPPERS GENNEMSNITLIGE
DELTAGELSESTAL FORDELT PÅ FAMILIEFORHOLD I 2015
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
**
**
*
Antal besvarelser: 5.429. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for deltagelsestallene for hver af undergrupperne.
Kilde: SFI’s spørgeskemaundersøgelse blandt elever i 6. og 8. klasse (Inklusionspanelet)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0031.png
31
SAMMENFATNING
Analysen af svarene fra de knap 5.500 ele-
ver, der har deltaget i den seneste måling
i Inklusionspanelet, giver anledning til to
overordnede konklusioner:
For det første kan vi fastholde konklusionen
fra Statusnotat 1, nemlig at det generelt går
godt med elevernes trivsel og deltagelse i
skolen.
For det andet må elevernes trivsel og
deltagelse siges at være forholdsvis stabil
over tid.
INDIVIDUEL OG KOLLEKTIV TRIVSEL
Langt størstedelen af eleverne har en klar
opfattelse af, at de både individuelt og
kollektivt trives rigtig godt i skolen. Udvik-
lingen over tid viser relativt små ændringer
i negativ retning for begge mål – størst for
den kollektive trivsel. Da elevernes trivsel
dog generelt er høj, og ændringerne over
tid er ret små, er den overordnede konklu-
sion, at elevernes individuelle og kollektive
trivsel er god og relativt stabil.
I forhold til målsætningen om at fastholde
elevernes trivsel, viser denne foreløbige
analyse således, at vi er godt på vej, om end
der er grund til fortsat at være opmærksom
på at fastholde fokus på begge former for
trivsel – nok især den kollektive trivsel, hvor
der observeres den største gennemsnitlige
ændring over tid.
FAGLIGE OG SOCIALE AKTIVITETER
Elevernes deltagelse i såvel faglige som
sociale aktiviteter er generelt stor. Eleverne
tager aktivt del i fællesskaber i og uden for
skolen. Vi ser igen, at både den faglige og
sociale deltagelse er forholdsvis stabil over
tid, med relativt små ændringer. Det tyder
på, at elevernes faglige deltagelse er svagt
stigende, mens elevernes sociale deltagelse
er svagt faldende.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
32
Selvom det overordnet ser godt ud for
eleverne i den almindelige undervisning,
viser vores analyse, at enkelte elevgrupper
oplever lidt lavere trivsel og en lidt mindre
aktiv deltagelse i og uden for skolen. Resul-
taterne tyder på, at der fortsat skal være
opmærksomhed omkring den faglige del-
tagelse blandt støtteelever og tilbageførte
elever. Ligeledes skal der fortsat arbejdes
for at sikre den sociale deltagelse af disse
to grupper – især de tilbageførte elever, der
i gennemsnit har angivet et lavere gennem-
snitligt social deltagelsestal end de øvrige
elever. Generelt er billedet dog positivt, med
ingen eller meget små forskelle mellem
elevgrupperne, når der opdeles på køn og
familiekarakteristika. Der tegnes således et
overordnet billede af en relativt homogen
folkeskole på tværs af de grupperinger
vi har set på i dette notat. Med andre ord
oplever de fleste elever i alle de undersøgte
grupper, at være en aktiv del af fællesska-
bet og trives med det – uanset familiebag-
grund eller skolemæssig baggrund.
Vi ser dog samtidig, at der i alle de under-
søgte grupper er en mindre del af eleverne,
der hverken trives eller deltager aktivt.
Disse elever bør der være en særlig op-
mærksomhed omkring.
OPSUMMERING
Vi ser, at elevernes egen opfattelse af at
gå i en skole med fokus på øget inklusion
og endda med en påbegyndt skolereform i
skoleåret 2014/15, er overvejende god, og
at de gode takter fra 2014 overordnet set er
fastholdt i 2015. På trods heraf ser vi også,
at det fortsat bør være en prioritet at sikre
elevernes trivsel og deltagelse, således
at de nuværende, relativt små negative
ændringer ikke øges – og for at den mindre
andel af elever, som hverken trives eller
deltager aktivt, bedre kan hjælpes. Det er
særlig vigtigt for nogle af de mere udsatte
elevgrupper, nemlig de tilbageførte elever
og de elever, der har brug for ekstra støtte
i undervisningen, da netop disse grupper
har givet udtryk for, at de ikke deltager
helt så meget som de øvrige elever. Resul-
taterne vedrørende disse elevers trivsel
synes imidlertid generelt at pege i en mere
positiv retning sammenlignet med tidligere
resultater. Robustheden af disse resultater
afventer imidlertid grundigere analyser, der
gennemføres i 2016, hvor der bl.a. supperes
med registerbaserede oplysninger om tidli-
gere specialundervisning på elevniveau.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
33
LITTERATUR
Amilon, M. et. al. (2015): Inkluderende
skolemiljøer - elevernes roller. SFI - Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd,
15:15.
Baviskar, S., C.B. Dyssegaard, N. Egelund,
M. Lausten & M. Lynggaard (2014): Do-
kumentationsprojektet: Kommunernes
omstilling til øget inklusion pr. marts 2014.
København.
DCUM (2015): Velkommen til
Termometeret.
Goodman, R. (1997): “The Strengths and
Difficulties Questionnaire: a research note.”
Journal of Child Psychology and Psychiatry,
38(5), s. 581–6.
LOV nr 379 (2012): Lov om ændring af lov
om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndar-
bejdsskoler (frie kostskoler).
Lynggaard, M. & M. Lausten (2014): Inklusi-
onspanelet – statusnotat 1. København.
Nyt fra Danmarks Statistik (2015): Special-
undervisning i grundskolen 2014/2015.
Ottosen, M.H., D. Andersen, M. Lausten, L.
Palmhøj & S. Stage (2010): Børn og unge
i Danmark. Velfærd og trivsel 2010. SFI –
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd,
10:20.
Regeringen og KL (2013): Aftale om kom-
munernes økonomi for 2013.
Undervisningsministeriet (2015): Om
inklusion Baggrund. Tilgængelig på: http://
www.emu.dk/modul/om-inklusion. Besøgt
17-07-2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 51: Rapporterne "Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015, 19 skolers erfaringer med inklusion september 2015 og Inklusionspanelet Statusnotat 2" af 3. november 2015
1567973_0034.png
34
BILAG
FIGUR 17: ELVERNES UDVIKLING, SOM DE BLIVER ÆLDRE, TRIVSELSTAL
Procent
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
5. klasse 6 . klasse
7 . klasse 8 . klasse
5. klasse 6. klasse
7. klasse 8 . klasse
Individuel trivsel
Kollektiv trivsel
**
**
**
**
Antal besvarelser: 5.521. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for trivselstallene for eleverne. Det er elevernes trivselstal i jan. 2014 mod deres trivselstal i maj
2015.
Kilde: SFI's spørgeskemaundersøgelse blandt elever i Inklusionspanelet. Eleverne gik i 5. og 7. klasse i januar 2014, mens de gik i 6.
og 8. klasse i november 2014 og maj 2015.
FIGUR 18: ELEVERNES UDVIKLING, SOM DE BLIVER ÆLDRE, DELTAGELSESTAL
Procent
5
4,5
4
3,5
3
2,5
2
1,5
1
0,5
0
5. klasse 6. klasse
7. klasse 8. klasse
5 . klasse 6. klasse
7. klasse 8 . klasse
Faglig deltagelse
Social deltagelse
**
*
**
Antal besvarelser: 5.521. * = p < 0,05, ** = p < 0,01
Note: Der ses her på en middelværdi for deltagelsestallene for eleverne. Det er elevernes deltagertal i jan. 2014 mod deres deltagertal
i maj 2015.
Kilde: SFI's spørgeskemaundersøgelse blandt elever i Inklusionspanelet. Eleverne gik i 5. og 7. klasse i januar 2014, mens de gik i 6.
og 8. klasse i november 2014 og maj 2015.