Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1567200_0001.png
H.P. Geil og Hans Jørgen Hansen
Kære H. P. Geil og Hans Jørgen Han-
sen
19-10-2015
Tak for jeres brev af 6. oktober 2015 om besparelser på VUC-området i
forlængelse af den politiske aftale om udmøntning af den negative bud-
getregulering på ministeriet for børn, undervisning og ligestillings om-
råde.
Jeg er opmærksom på, at indførelse af nyt taxameter for fjernundervis-
ning har stor betydning for VUC Syd, der i dag er én af landets største
udbydere af fjernundervisning.
Baggrunden for indførelse af nyt taxameter for fjernundervisning er, at
institutionerne i dag modtager samme tilskud for elever i fjernundervis-
ning som i traditionel undervisning. Det betyder, at fjernundervisning fx
udløser fuldt bygningstaxameter, selvom elever og kursister ikke fysisk
eller kun i begrænset omfang befinder sig på undervisningsstederne.
På den baggrund har Qvartz under den tidligere regering på opdrag fra
det daværende Undervisningsministeriet og Finansministeriet gennem-
ført en analyse på ungdomsuddannelsesområdet og almen voksenuddan-
nelse, der kortlægger omfang af og omkostninger til fjernundervisning
samt praksis og effektiviseringsmuligheder ved tilrettelæggelse og gen-
nemførelse af fjernundervisning. Analysen af fjernundervisning indgik i
udmøntningen af den efterladte regning fra reformen af erhvervsuddan-
nelserne.
Jeg kan forstå, at de berørte uddannelsessektorer har været tæt inddraget
i processen, herunder via følgegruppemøder samt i dataindsamlingen og
-behandlingen. Der er gennemført et omfattende survey på 217 instituti-
oner og 9 besøg på institutioner, der udbyder fjernundervisning. Formå-
let med besøgene var at indsamle kvalitativt input vedrørende fjernun-
dervisning med henblik på at forstå gevinster og udfordringer, målgrup-
per, kortlægge variation i praksis samt skabe indblik i nøgledrivere for
kvalitets- og omkostningseffektivitet.
Analysen viser, at institutionerne med de nuværende indtægter og deres
nuværende praksis og omkostningsniveau havde et samlet overskud på
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Henvendelse af 12/11-15 fra Lederforening for VUC om indholdet af undervisningsminister Ellen Trane Nørbys svar den 19. oktober til VUC Syd, efter debat om besparelser på VUC-området
2
fjernundervisningsaktiviteten på 35-40 mio. kr. i 2013. Der er dertil iden-
tificeret 23 konkrete effektiviseringsinitiativer, som tilvejebringer et sam-
let effektiviseringspotentiale på 55-80 mio. kr. årligt. Det samlede effekti-
viseringspotentiale er fremkommet ved en kombination af tre bereg-
ningsmetoder, som tager afsæt i den observerede forskellighed i praksis
hos institutionerne.
Det er samlet set ministeriets vurdering, at der med analysen af fjernun-
dervisning er tale om et meget robust datagrundlag og et gennemarbejdet
grundlag for de beregnede potentialer. Analysen viser et samlet effektivi-
seringspotentiale på 120 mio. kr. årligt ved et aktivitetsniveau som i 2013.
Det er korrekt, at der i aftalen er forudsat en forbedring på 162 mio. kr.
Det skyldes, at der på baggrund af den hidtidige aktivitetsudvikling og til-
bagemelding fra institutioner, der forventer at igangsætte fjernundervis-
ning, forventes en stigning på 15 procent årligt i 2014 og 2015. Fra 2016
og frem fremskrives fjernundervisningsaktiviteten fladt. Den forventede
aktivitetsstigning i 2014 og 2015 har ingen betydning for den enkelte in-
stitutions tilskud, der i lighed med i dag afhænger af den gennemførte ak-
tivitet.
Fremadrettet bliver der med særskilte taxametre for fjernundervisning
tale om, at tilskuddene til afholdelse af fjernundervisning i højere grad
svarer til institutionernes udgifter til afholdelse af fjernundervisning.
Analysen viser, at det ud fra nuværende praksis på institutionerne kan
lade sig gøre. Ændringerne på fjernundervisningsområdet har derfor ikke
til hensigt at blokere for fortsat udvikling af fjernundervisning. Men rap-
porten peger bl.a. på, at udviklingen af undervisningen kan ske smartere
og mere effektivt ved at samarbejde om udvikling og anvendelse af digi-
talt undervisningsmateriale frem for, at lærere individuelt udvikler og
sammensætter forløb. Sammen med rapportens øvrige effektiviserings-
forslag mener jeg, at digitalisering, e-læring og nye måder at undervise på
med den løbende udvikling af nye digitale redskaber og tilrettelæggelses-
former fortsat er interessant med de nye særskilte takster til afholdelse af
fjernundervisning. Har I yderligere spørgsmål til analysen og den an-
vendte metode, er I velkomne til at kontakte ministeriet.
Jeg vil gerne mødes med jer, hvis I finder behov herfor. I regeringen er
vi optaget af, om vi kan blive bedre til at understøtte uddannelsesinstitu-
tionerne lokalt, bl.a. ved at fokusere på forenkling og afbureaukratise-
ringstiltag. Jeg hører gerne om jeres umiddelbare tanker og ideer til afbu-
reaukratisering.
Med venlig hilsen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Henvendelse af 12/11-15 fra Lederforening for VUC om indholdet af undervisningsminister Ellen Trane Nørbys svar den 19. oktober til VUC Syd, efter debat om besparelser på VUC-området
3
Ellen Trane Nørby