Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1565179_0001.png
Til:
H.M. Dronningen
Hofmarskallatet
Amaliegade 18
Postboks 2142
1015 København K
Viborg, den 17. april 2015
Til Hendes Majestæt Dronning Margrethe II af Danmark.
Bekymringsærindet vedrører:
Jeg / Anne-Marie O. Thomsen annoncerer det borgerlige ombud og anmoder Hendes
Majestæt om et privat foretræde / audiens. Der er tale om et særligt alment
bekymringsærinde, eftersom der er fundet manglende
hjemmel i loven til at undlade
retsforbeholdet og Euro spørgsmålet jf. Lissabon Traktaten, da teksterne var ændret af EU
1
hvilket vækker foruroligende tilstande på velfærds- og serviceområdet over hele nationen,
hvorfor alle danske borgerlige menige uanset rang og funktion har mulighed for at gøre brug
af denne nødret, at tale en sag og kæmpe folkestyrets kamp – ved den regerende Dronnings
hof, når det drejer sig om væsentlige nationale suverænitetsanliggender og særinteresser.
Og for så vidt er der begyndt at blæse andre kolde vinde ind over det ganske land, men ej af
det gode. Det er en realitet at Anbringelsesreformen, Barnets Reform såvel som
Forældreansvarsloven
har
bidraget
til
væsentlige
tilbageskridt
børn,
unge
og
familieområdet, men ligeså flere andre reformer på nationens territorium, hvorfor
befolkningen d.d. står som skræmte mennesker og som tilskuer til en række fejlbehandlet
1
Højesteret har fejlbehandlet Lissabon Traktaten", så betyder det, at " bryder Unionen hvilken som helst lov mod en dansker, hvor der er brud på
menneskerettigheder så gælder den danske retsplejelov og nu også den danske straffelov, så kan medlemmerne af Unionen retsforfølgelses hvis det
sker. Det betyder også at Unionen ikke kan bryde dansk Grundlov, da Lov om rettens pleje og den danske straffelov høre til Danmarks Grundlov".
Citat slut:
https://www.180grader.dk/Politik/hjesteret-har-fejlbehandlet-lissabon-traktaten
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
sager og som på meget tragiske vis har udviklet sig til katastrofelignende humanitær
tilstande.
Et eksempel på hvordan velfærden er blevet reduceret bort på børne- og familieområdet
- Endnu en tvangsfjernelse af et spædbarn skete:
Den. 24. april 2015 blev endnu et spædbarn vilkårligt revet ud af hænderne på en vordende
mor. Denne gang v. Aarhus Kommune og som kommunen søger fjernet til en hinsides ukendt
plejefamilie, men som kun er en midlertidig anbringelse på tre måneder. Ikke nok med at
kommunen har spekuleret i et anbringelsessted, så har kommunen allerede forhåndskalkuleret
dette spædbarn, at dette lille menneske skal anbringes et nyt sted allerede efter de tre
måneder. Vi er efterhånden mange flere i det ganske land, der ræsonnere tanken, hvordan er
det kommet så vidt for Danmark, eftersom det ikke kun er Aarhus Kommune der bedriver den
slags omstridt praksis? Men at disse dagligdags foreteelser i vid udstrækning forgår i det
ganske land og uden konsekvenser for kommunens og statens folk, men at delegationen m.
hjælpere kæmper under trange vilkår og op imod insolvensen af en forfejlet praksis.
Statistik:
Statistikken viser, at i 2012 blev 38 spædbørn tvangsfjernet i Danmark, hvoraf 4 spædbørn
alene blev tvangsfjernet på Langeland, hvilket var det samme antal der blev tvangsfjernet på
landsplan i 2007 (Nordjysk Stiftidende 2013). Der spørges til, hvad denne eksplosive
udvikling er et udtryk for? Og lå der noget bag den oprindelige hensigt, med at reformere,
som er ukendt for befolkningen?
Reformernes korstog med forbløffelsen over det forfærdede retsvæsen:
Befolkningen kan næppe have kendskab til Barnets Reform (2011) og som skal ses i
sammenhæng med Anbringelsesreformen, der trådte i kraft 1. januar 2006, men at disse har
slået fejl på næsten alle områder og de fatale eftervirkninger formodes at fortsætte længe
frem. Her skal det meddeles hvad der blev oplyst om Anbringelsesreformen, at den
oprindeligt skulle have fokus på at styrke det faglige grundlag, dette med henblik på at kunne
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
vurdere hvordan børn, de unge og deres familier bedst kunne hjælpes. Desuden svor man med
Barnets Reform , at reformen skulle kunne supplere barnets fokus og tilsikre, at den indsats
der tilbydes, skulle være den bedst mulige. Men at vi i dag ser det alvorlige stridspunkt, at
den socialfaglige indsats alene er blevet degraderet til en funktionel disciplinerede indsats og
hvor det tungeste argument drejer sig om, at al omsorg er blevet reduceret ud af praksis.
Advokater har som udgangspunkt fulgt med i den langt barskere politik på området såvel som
Kammeradvokaten får tre gang så meget i salær end børnefamiliernes Advokater, men at
denne form for Advokatpraksis hævdes at have indkasserede alvorlige mennesketab,
eftersom juraen kommer til at strande på en rivalisering om bedste argument til fordel for et
honnorar. Men at hele bureaukratiet har evnet at drejet den universielle velfærd ud af trit
med en passiv via refusionstaksternes indtog, hvorfor børn, unge og familier rent faktisk står
uden den fornøden hjælpeindsats og menneskeliv går til grunde.
Derfor
peges der på et nødvendigt retsområder inden for den sociale retssikkerhed,
velfærd og trivsel på børne- unge og familieområdet, og hvor loven i sagsbehandlingen ikke
har været overholdt og hvor der er sket et alvorligt systemsvigt. Særligt fordi, at redde
disse børne- og familiesager ud til en retskaffen praksis, hviler på opfattelsen af at der er
tale om en kompleks opgavekarakter, hvorfor det ikke kun vil kræve specialfaglig viden i
intervention- og kriseindsatsen, men at der også vil være behov for ekstra ressourcer til
efterforskning i forhold til at få kortlagt og skabt det fornøden overblik i forhold til at
målrette,
organisere,
tilrettelægges
og
rekonstruerer
den
mest
hensigtsmæssige
hjælpeindsats, men hvor der samtidig vurderes at være en vis følsomhed behæftet med
håndteringen.
Mistillidsvotum til ”Barnets Tarv”:
Imidlertid giver Formand v. foreningen TABUKA, Bente Nielsen, Landsforeningens
høringssvar med en indføring v. den foregået indsats over for udsatte børn og unge (B&U
området), hvor evaluering af kommunalreformen viser kvaliteten i indsatsen, som har at gøre
med at den omlagte indsats har virket stik mod det formålstjenlige (Nielsen, 2013) – nemlig,
at den stramme økonomi har stillet et mistillidsvotum til forståelsen af ”Barnets
tarv”,
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
hvorfor vi i dag kan konkludere at økonomien vejer højere og som undertegnede underbygger
med den ”statslige kommunal refusionstakststøtte”. Således ses der et generelt og principielt
mønster i den dybe forundring, at kommunen egentlig ikke behøver at sætte egene initiativer
igang, da de kan tjene penge på at hente refusionstakter hjem og sende barnet til en anden
kommune. Men at flere kan bevidne fortællinger om, at kommunerne ikke har vist at de kan
løfte denne opgave til et ordentligt og respektfyldt niveau, eftersom fagligheder og politiker
i princippet er snurret rundt i manegen. Hvorfor det eksempelvis kan være det lokale
postbud, der bestrider Formandstaburetten i Børne & Ungeudvalget og kan være den person
der sidder med så væsentligt et ansvar, som at fjerne andre menneskers børn med en
Formandsbeslutning. Men som reelt er helt ude af trit med virkeligheden, men i den virkelig
verden ville kræve en fagperson med specialviden på det specialiserede område.
Derfor anmoder undertegnede Hendes Kongelige Højhed om hjælp:
Der peges på den alvorlighed, at det er en realitet, at borgerne ikke længere kan fortsætte
de voldsomme overgreb på deres børn, unge og familier. Mange flere børn og familier er så
alvorlig medtaget af stress, forårsaget af kommunernes brug af en vanvittig kassetænkning
og lønfrås med servicelovens §50 undersøgelsen mangfoldige undersøgelser og som er gået
fuldstændig over gevind.
Imidlertidig arbejder undertegnede for nærværende med at fremme og nuancere nogle
specielle pædagogiske psykologiske synspunkter inden for social retssikkerhed, velfærd og
trivsel, og som der går på tværs af nogle fag, civilsamfund og socialpolitiske initiativer såvel
som rådgive inden for det offentlige systems virke. Herunder bevæger min opmærksomhed
sig især på den
vitale betydning af det sunde familieliv og arbejdsliv.
Det betyder, at jeg I
takt med Danmarks øgede globaliseringsaktiviteter, er optaget af at støtte borgere der er
kommet i klemme i en fejlbehandlet praksis såvel som at bistå med at belyse og analysere
forskellige komplekse forhold i den multi kulturelle samarbejdspraksis, hvoraf personlige
helbredsmæssige problemer indgår, om end en mistepraksis er hændt. Dette betegner jeg
som et resultat af noget, hvor menig borger har stået mål med erhvervslivets irrelevante
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565179_0005.png
praksis, som konsekvenser af globaliseringsrationalets nysgerrighed på konkurrence og
knaphedsøkonomi.
For nærværende har jeg været beskæftiget med en selvstændig konsulentfunktion ved navn
lifeFRAMING,
og som tog sin begyndelse i 2008. Nogle af de arbejdsområder som især har
vagt mit interessefelt vedrører børn- og børnefamilier, som enten er i åbenbar risiko for en
anbringelse af et barn eller flere og-/ eller børnefamilier der lever med en anbringelse, hvor
der ses alvorlige symptomer på stress relaterede lidelser
2
i børnefamilierne såvel som hos de
forskellige medvirkende aktører har måtte bukke under for en uhensigtsmæssig praksis.
Således har jeg arbejdet med
occupational health
aktiviteter i overensstemmelse med en
uvildig enmands praksis jævnfør følgende principper:
-
helhedsorienteret indsats
-
ikke-stigmatiserende indsats
-
adskilt fra myndighedsafgørelser
-
inddragelse af civilsamfundet
-
resultatbaseret indsats
Således betjener jeg akut opståede behov, hvor der er behov for kortvarig- eller
længerevarende rådgivningsforløb eller yder konsulentbistand til specialiserede enheder og-/
eller bistår med sagsadministration. Men at jeg i den parallel gående funktion samtidig har
fungeret i nogle freelance jobs i socialpsykiatrien og psykiatrien.
Et uddannelsestilbud til genopretning af en retskaffen undersøgelse v. fejlbehandlet
børnesager hævdes at måtte kræve en nedefra op proces, med
uddelegering
og
brugervejledning i god forvaltningsskik.
Dette i forhold til at tage en børnesag op til
gennemsyn og varetage
Barnets Tarv.
I forlængelse heraf, handler det om at analysere og
oplyse borgerne om rettigheder og stille op sammen med borgeren og få håndteret
sagsbehandlingen korrekt på procesniveau incl. visiterer et passende servicetilbud. Følgende
2
Rehabilitering af alvorlige stressrelaterede lidelser med reference til ICD-10 og DSM-IV. Herunder depression,
udbrændthed, angst eller posttraumatisk stresssyndrom.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
nøglebegreber er centrale for arbejdet,
selvbestemmelse, medbestemmelse
og
indflydelse på
egen tilværelse
og
familieliv.
Indflydelse og ret til at nedlægge veto i alle vigtige beslutninger:
Civilbefolkningen er således ej begejstret for, at finansieringen til velfærd aldrig kom på
plads med Barnets Reform og med flere andre reformer i det ganske land. Men har som
tidligere anført, rettet en reprimande, at reformerne tilsammen har bevirket nogle uheldige
juridiske- som såvel socialfaglige skred med et økonomisk sigte. Hvordan denne forseelse
kunne ske, står uklart. Men har forårsaget, at kommunerne har kunnet handle på et usagligt
arbejdsgrundlag alene baseret på et skøn og som mange flere børnefamilier har været udsat
for, uden grund. Men at denne usaglige opførsel danner nogle ukuelige samfundsmæssige
skelsættende ar såvel som menneskelige omkostninger på sjæl og legeme. Det er naturligvis
et stærkt utilfredsstillende praksisdilemma og håber naturligvis Hendes Kongelig Højhed er
velvillig til at se på embedsfunktionen og medgive sin indflydelse til den indsatsmæssige
foranstaltning til en humanitær intervention- og kriseindsats.
Derfor understreger vi i delegationen den altafgørende vigtighed v. / Hendes Kongelig
Højhed, at den altafgørende høflighedsetikette er storartet og vil gøre stort indtryk på
mange flere, med anmodningen om, at vinde respekt ved at følge den korrekte protokol. Som
eksempelvis at tale om at tilknytte et privilegium til en uafhængig bistand i Danmark og som
kan tages op på finansloven via Finansministeriet, hvilket berører undertegnede og
medborgere. Således, at det vil være muligt at arbejde videre med at bistå en
eksekveringsstrategi, hvoraf det er ønskeligt med udstedelsen af et
DEKRET
til denne
specielle enhed og som skal retfærdiggøre beslutningen om at hente fejlanbragte børn og
unge hjem
til det rigtige tilbud,
og heraf bistå med en tilfredsstillende rekonstruktion og
genopretningsplan via en tillidsdagsorden på børne, unge og familieområdet.
Derfor anmoder undertegnede om tildelingen af et mandat via Finansministeriet. Dette med
oprettelsen af en uafhængig Pædagogisk Psykologisk Konsulentstilling i staten, hvis formål
handler
om,
at
undertegnede
/Anne-Marie
O.
Thomsen
kan
tiltræde
en
uvildig
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
konsulentfunktion og ad den vej bistå igangsætningen af et udviklende og nytænkende
servicetilbud i det borgernære samfund m. opstart på Langeland.
Servicetilbuddets formål indskriver sig som en uvildig
socialfaglig
indsats på det
specialiserede social- og retsområde, og som kan bistå børn, unge og forældre og støtte dem i
deres rettigheder v. genopretningen af en almennyttig retsskaffen universel velfærd med
reference til kommunernes moderniseringsstrategi (2011).
Statsstøttet uafhængig bistand:
I forlængelse heraf, har jeg bemærket Socialstyrelsen via en satspulje tidligere har
finansieret en uddannelse i funktionen som brugervejleder i
medborgerskab
såvel som
Finansm inisteriet tidligere har haft en uafhængig instans med på finansloven, hvilket jeg har
fundet interessant. Hvoraf jeg anmoder om støtte til at finde en statsstøttet finansiel
løsning. Således drejer min henvendelse sig om, at jeg ønsker at pågå et samarbejde med
Socialstyrelsen v. det ændret driftansvar med en rekonstruktion på lokalniveau -, og med en
genopretningsplan til en dybt bekymret situation i Langeland Kommune såvel som i de øvrige
danske kommuner. Opgavefunktionen medfører ikke blot et samarbejde med staten, men skal
bidrage til at støtte forældre der enten er i risiko for en tvangsanbringelse af et barn eller
flere, eller har været udsat for en tvangsanbringelse af et eller flere børn en korrekt
håndteret velfærd. Nemlig, at det er den rette hjælp der gives og at pengene bruges rigtigt.
Jeg står imidlertid til rådighed med yderligere oplysninger og ser naturligvis frem til et
foretræde v. Hendes Kongelighed Højhed med drøftelse af nogle højaktuelle samfundsemner.
På forhånd mange tak!
De hjerteligste hilsner
Pædagogisk psykologisk konsulent
Aut. ergoterapeut / Cand. pæd. pæd. psyk.
lifeFRAMING
Nørremøllevej 109
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
8800 Viborg
Tlf. 23387276
Web: www.lifeframing.dk
Bilag:
Nielsen, B. (2013).
Høringssvar til rapport fra udvalget om evaluering af kommunalreformen – TABUKA
Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte børn.
World Wide Web:
http://oim.dk/media/476075/Landsforeningen%20for%20nuværende%20og%20%20tidligere%20anbragte.pdf
(2009)
Orientering
om
Barnets
Reform
v.
Socialpædagogernes
Landsforbund
World
Wide
Web:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&frm=1&source=web&cd=4&cad=rja&
ved=0CEIQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.sl.dk%2Fda%2FAktuelt%2FNyheder%2F2009%2F10%2F%7E%2Fmed
ia%2FFaggrupper%2FFamiliepleje%2FOrientering_Barnets_Reform.ashx&ei=Dk9hUrL1Fsiu4ATym4DgAw&usg=AF
QjCNE58t5VE3DC49aGD04VRe4-w_1flQ&bvm=bv.54934254%2Cd.bGE