Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Til
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II af Danmark.
Hofmarskallatet
Amaliegade 18
Postboks 2142
1015 København K
Sendt pr. mail: [email protected]
Finansminister Claus Hjort Frederiksen
Sendt pr. mail: [email protected]
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Sendt pr. mail: [email protected]
Minister for Børn, Undervisning, Ligestilling Ellen Trane Nørby
Sendt pr. mail: [email protected]
Ministerium for Børn, Undervisning, Ligestilling
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Sendt pr. mail: [email protected]
Social- og Indenrigsminister Karen Ellemann- Jensen
Sendt pr. mail: [email protected]
Social og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail: [email protected]
Viborg, den 27. september 2015 / m. redigeringer d. 03. november 2015
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565178_0002.png
Folkeråd Danmark annoncerer en udvidet delegation
1
med det borgerlige ombud og anmoder
Finansministeriet,
Ministerium
for
Børn,
Undervisning,
Ligestilling
og
Social
og
Indenrigsministeriet om en høring i Folketinget – Landstingssalen.
Folkeråd Danmark kalder
sammen til en høring med et borgerpanel, et ekspertpanel og et politikerpanel med de nye
Ministre for områderne og Partiformændene inden for hver af de respektive partier. Under
høringen vil de aktuelle bekymringsforhold og konfliktsituationen i den førte børne- og
familiepolitik søges skildret, hvoraf børne- og familiesagerne tales med faciliteringen af
vidneførelsen, ekspert- og politikerudtalelser såvel som der gøres plads til folkelig deltagelse
incl. fagpersoner og politikere i Landstingssalen med en evt. parallel gående demo ved
Christiansborg slotsplads.
Folkeråd Danmark citerer:
Der er observeret følgende tilstande oven på den seneste tids europæiske politik, at d. 08.
september 2015 stod det klart v. Statsministeren, at schengen aftalen var blevet
suspenderet såvel som det europæiske lovområde er kollapset. Folkeråd Danmark påstår, at
civilbefolkningen er blevet offer for en meningsløs politisk grænseløs kontrol og klemt i
schengen aftalen med et kuldsejlet europæisk reformarbejde, hvorfor der nedlægges
vetoret på præjudicielle spørgsmål, som bl.a. omfatter det sociale-, sundhedsfaglige-, politi-
og
retslige
fællesskabssamarbejde
om
straffesager
dansk
territorium.
Heraf
fremsætter Folkeråd Danmark følgende appel til statsrådet, at den restriktive lovgivning i
Danmark er uklar og inkonsistent og skader restsikkerheden i forhold til at forhindre en klar
gennemførelse af domme i nationalstaten Danmark.
Emner
og
sagsforhold
der
sættes
til
dialog
med
ønsket
om
at
håndteret
konfliktsituationen vedrører:
-
-
-
Kontakt til kommunen
Samtale med kommunen
Sagsbehandler
Social- og Sundhedsfagligt ekspert- og borgerlig delegation med kompetencer i børne- og familiesager, hvor børnefamilier er
blevet brudt op.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tavshedspligt
Samtykke
Velfærd, teknologi, ydelser versus service
It- systemer
Metoder: Den danske kvalitetsmodel / LEAN m. flere
Journalisering
Underretning
Praktiserende læge
Familiekonsulent
Psykologundersøgelse
Statusmøde
På hospitalets fødegang eller andre afdelinger
Advokat
Støttekontakt person
Skole
Behandlingsskoler
Pleje, omsorg og behandlingssystemer
Netværksplejefamilie
Plejefamilie
Fostercare
Institutioner
Politi
Dommere
Ankestyrelsen
Ombudsmanden
Klage
Børn & Unge / Tvangsudvalget og grundlovens §71
Formanden
Ansvar og embedsførelse
Opfølgning og evaluering
Bonusser og resultatkontrakter
Kvoter
Refusion og forretningsvirksomhed
Ledelse
Top- og Erhvervslivet
Politikere
Tillid
Faglighed og kompetencer / fagbevægelse
Studerende
Løsningsforslag
At blive hørt
Grundloven / Forfatning
Folketing
Aktindsigt og den omstridte §24 i offentlighedsloven
Ministerloven
Fovaltningsloven
Magtens tredeling og magtfordelingsprincippet – Lovgivende magt, udøvende magt og dømmende magt herunder
samspillet imellem.
Personel, Kommunernes selvstyre og Centraladministrationen v. Christiansborg
Kulturen på Christiansborg og i kommunerne såvel som i regionerne m.v.
Folkeretten
Centralisering versus decentralisering
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565178_0004.png
Borgerne stiller krav - Der gøres indsigelse
2
på den førte socialpolitik
og 2020- planen
med
indflydelse og ret til at nedlægge veto i alle
vigtige beslutninger:
Den førte socialpolitik og 2020- planen har fået store konsekvenser for almenheden og den
måde økonomien ses forvaltet på, hvorfor den danske befolknings tilværelser har undergået
en uholdbar situation i den ganske nation, hvoraf man har aflært mennesker at tage stilling og
ansvar.
Folkeråd Danmark citerer præmissen om de fatale konstruktionsfejl i velfærdsstaten
Danmark
og
som
har
medført
en
dyb
socialkrise
i
systemkrisen
med
alvorlige
menneskelige tab og folk der er klemt og gemt i systemet:
Kommunerne med statens førte socialpolitik har unddraget at handle på den korrekte hjælp
til stor skade for danske børn, deres forældre / familier såvel til skade for fagekspertisens
renome´og image, og har uretmæssigt beslaglagt børn fra deres familier og sat dem i en
kommunale plejefamilier og-/eller institutioner, hvoraf der fra systemets side er begået
omsorgssvigt i sådan en grad, at det skal sidestilles med WHO´s angivelser af risikofaktorer
relateret til børns opvækst og i de forhold hvor multinationale virksomheder ulovligt har
spekuleret i menneskeliv. I forhold til at handle med rettidigt omhu og redde børn- og familie
ud af et svigt, er der
gået længere tid end nødvendigt i det forvaltningsretslige
arbejdsmiljø. Øjensynligt fordi, at der fra kommunernes såvel som fra politiets side ikke har
været en kultur forankret, der har mestret de retssikkerhedsmæssige kompetencer på
forsvarlig vis, således, at man har fulgt ordentlig op på sagsbehandlingen med de korrekte
undersøgelser, som der skal foretages af børn og deres familier, når der tilbydes hjælp til en
børnefamilie eller undervisning m.v. I stedet har kommunerne med den førte socialpolitik
diskrimineret hele børnefamilier m. pårørende ligesom fagpersoners faglige ekspertise er
2
Bruxelles konventionens præjudicielle spørgsmål
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
blevet diskrimineret. Børnene og deres familier er bare blevet "parkeret" uden retning, så
længe som muligt såvel som man har forsøgt at miskreditere familie og deres pårørende i
deres roller såvel som fagpersoner der bød ind på opgaven er blevet miskrediteret og ført
fagligt bag lyset, med den konsekvens, at hele børnefamilier med hjælpen systematisk er
blevet brudt op. Civilbefolkningen var i god tro, at det handlede om at varetage ”barnets
tarv” men at staten har mulighedsudnyttet kommunalreformen (2007) med 2020- planen og
har spekuleret i at feje alt og alle af vejen med brugen af tvang, hvoraf børn og familier helt
eller delvis har mistet kontakten til sine nære og er i dyb krise herover eller er blevet
livsvarigt invalideret. Alt sammen er sket mod ”barnets tarv” og på trods af, at der fra
begyndelsen var en forestilling om, at det var muligt at indgå et fornuftigt samarbejde med
myndighederne herom.
Folkeråd Danmark giver et eksempel på en kommunes beregning af de økonomiske
konsekvenser for en familieafdeling, men som alle danske børnefamilier, syge, handicappede,
krigstraumatiserede m. flere og som er en konsekvens af et omfattende udliciteringssystem
der har vokset sig gigantisk stort i den private- og offentlige sektor:
Her kommer et citatuddrag af en kommunes budgetsituation (2014) og som blot er en
kommune ud af 98 kommuner:
”Men der var ikke noget at tage fejl af, da Esbjerg Byråd mandag aften var tvunget til at bevilge
yderligere 50 millioner kroner til området for anbringelser og udsatte børn - i utide midt i
budgetperioden. Borgmester Johnny Søtrup (V) fik med al ønskelig tydelig understreget, at det er
absolut sidste gang, han (og Venstre) vil se familieafdelingen anmode om en stor tillægsbevilling.
Kommer der ikke styr på økonomien, hvor udgifterne er så gigantiske, at de belaster alle andre
driftsområder i kommunen, vanker der afskedigelser - om nødvendigt hele familieafdelingen:
Det er et område, vi har drøftet mange gange hen over årene, men vi har for længst overskredet
smertegrænsen. Vi bruger nu mere end 400 millioner kroner om året på familieområdet, og det er
penge, der skal findes på andre store serviceområder: dagpasning, ældreomsorg og skoler. Jeg håber
for alles skyld, der kommer styr på det her. Og med alle mener jeg også alle borgerne, for ellers er vi
nødt til at gøre noget radikalt. Så kan det være, vi skal skifte hele holdet ud, der har med det her at
gøre, lød det fra borgmesteren, der samtidig erklærede sig tilfreds med, at Børn & Familieudvalget nu
har besluttet at overvåge budgettet måned for måned.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565178_0006.png
At fyringstruslerne ikke bare var en finke, der røg af panden, blev klart lidt senere i debatten, da
Søtrup igen tog ordet:
- År efter år har vi lagt lag på lag. Kursen må ændres, der er ingen vej uden om. Det er så alvorligt, at
jeg håber, at alle, der arbejder med det her, inklusive byrådet, forstår det.
AF:
HEIDI BJERRE-
CHRISTENSEN
Folkeråd
Danmark
peger
på,
at
folkerettens
korrekte
protokol
vedrører
at
retsforbeholdet skal tættere på borgeren og som der må berører alle medborgere i
kongeriget Danmark:
At staten anmodes om at genfinde en proaktiv socialpolitik og som afspejler at der gøres en
forskel i forhold til at håndterer en børne-, unge- og familie venlig politik med respekt for
det enkelte menneskes autonomi og integritet såvel som den faglige ekspertise, samt ønsket
om udstedelsen af et
DEKRET
til den specielle enhed, med pligt til at retfærdiggøre
beslutningen om at hente fejlanbragte børn og unge hjem
til det rigtige tilbud
såvel som yde
medhjælp til nødstedte mennesker.
-
Den juridisk enklave for danske børne- og familiesager søges omgjort
3
(d. 25. august
2015).
-
Tildelingen af et mandat via Finansministeriet til Folkeråd Danmark med ophævelse af
finansministeriets topstyrede vidensøkonomi og den måde finansministeriets rolle
udmøntes på med de offentlige- private partnerskabsaftaler, eftersom denne
embedsførelse har kuldsejlet social- sundheds- politi- og retsvæsnets integritet og
autonomi i forebyggelsens substantielle opfattelse og har ført til et fatalt sambrud af
den universielle velfærd. Der stilles et folkeligt krav til et mandat, med retten på
indflydelse på den ledelsemæssige udfordring og fordeling af vidensøkonomien i
velfærdssektoren.
-
At pågå et uafhængigt samarbejde med Socialstyrelsen ved det ændret driftansvar
med en rekonstruktion af et kriseramt social-, sundheds-, politi- og retsvæsen på
lokal- og nationalt- og internationalt niveau og bringe sager for en domstol.
Den europæiske menneskerettighedsdomstol (EMRK).
At påberåbe sig en menneskerettighedskrænkelse ved de danske
domstole med støtte i EMRK art. 13, danner mulighed for at opnå kompensation for myndighedssvigt.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
-
At tilknytte et privilegium til en uafhængig velfærdsbistand i Danmark og som tages
op på finansloven. Således, at der kan pågå det korrekte tilbud og pengene bruges
rigtigt. Dette med oprettelsen af en uafhængig pædagogisk psykologisk enhed i staten
m. regionale kontorer, der dækker decentraliseret enheder i lokalområdet med
praksisnære tilbud og aktiviteter. Herunder krav til en interventions- og kriseindsats.
-
At tilknytte den uafhængige statsstøttet indsats til børn- og familier i krise såvel som
familier der er blevet brudt op og som er en foranstaltning, der besidder en universel
hjælpeforanstaltning i den praksisnære børn, unge og familiers tilværelser på lokal- og
nationalt- og internationalt niveau. Særligt til de mennesker der har været i åbenbar
risiko for tvang eller har oplevet tvang tæt inde på livet eller omgivelserne såvel som
mennesker der har oplevet tvang hos en eller flere pårørende.
Ud fra ovenstående gør Folkeråd Danmark hermed gældende, at et opstrammet indsatskrav
rettet mod kommunernes ulovlige sagsbehandling midt i en social- og systemkrise ikke er en
vej frem, eftersom staten m. regionerne og kommunerne er nød til at komme tilbage med en
indsats der er konkret brugbar og handlingsorienteret. Allerede haves der uoverskuelige
store menneskelige- og økonomiske konsekvenser, hvorfor det vil være belejligt at finde
sammen om at anvende decentraliseret vurderede servicestandarder i relation til en
overnational vision og strategi, således, at nationen kan hjælpe folket på fode igen.
Desuden erklærer Folkeråd Danmark, at usikkerheden på de opstrammede indsatskrav holdt
op imod de voldsomme konsekvenser social- sundheds- politi- og retsvæsnet står med
håndteringen af, er imod proportionalitetsprincippets grundforudsætning om, at indgrebet
skal stå i rimeligt forhold til formålet med indgrebet i den menneskelige tilværelse. Navnlig,
at instanserne må spørge sig selv, om en krig med alt hvad der følger med skaber løsninger og
gør andre menneskers liv bedre?
På forhånd mange tak!
Med venlig hilsen
Folkeråd Danmark
Det borgerlige ombud v.
Anne-Marie O. Thomsen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565178_0008.png
Cc:
Partiformand (V) Lars Lykke Rasmussen – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (DF) Kristian Thulesen Dahl - mailadr.:
[email protected]
Partiformand (LA) Anders Samuelsen – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (K) Søren Pape – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (KD) Stig Grenov – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (B) Morten Østergaard – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (A) Uffe Elbæk – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (S) Mette Frederiksen – mailadr.:
[email protected]
Partiforman (SF) Pia Olsen Dyhr – mailadr.:
[email protected]
Partiformand (EL) Johanne Schmidt- Nielsen – mailadr.:
[email protected]
Institut For Menneskerettigheder:
Direktør Jonas Christoffersen – mailadr.:
[email protected]
Chefreadaktør v. Berlisnke:
Lisbeth Knudsen – mailadr.:
[email protected]
Advokatrådet:
Advokat Tine Rønde – mailadr.:
[email protected]
Lægeforeningen:
Formand: Andreas Rudkjøbing – mailadr.:
[email protected]
Dansk Psykologforening:
Formand Eva Secher Mathiasen – mailadr.:
[email protected]
Pædagogisk Psykologisk Forening:
Formand Bjarne Nielsen – mailadr.:
[email protected]
Socialrådgiverforeningen:
Formand Majbrit Berlau – mailadr.:
[email protected]
Jordmoderforeningen:
Formand Lilian Bondo – mailadr.:
[email protected]
Dansk Sygeplejeråd:
Formand Grete Christensen – mailadr.:
[email protected]
Ergoterapeutforeningen / Sundhedskartellet:
Formand Gunnar Gamborg – mailadr.:
[email protected]
Socialpædagogerne:
Forformand Benny Andersen – mailadr.:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565178_0009.png
Social- og sundhedsfagligt ekspertdelegation med specialiserede kompetencer i
børne- og familiesager:
1.
Socialkonsulent certificeret §54 støtteperson Tenna Ann Dajani – mailadr.:
[email protected]
2.
3.
Social- og sundhedsfaglig Konsulent Stina Bargmann Toft – mailadr.:
[email protected]
Det borgerlige ombud v. Pædagogisk Psykologisk Konsulent: Anne-Marie O. Thomsen – mailadr.:
[email protected]
4.
5.
Formand i Foreningen Danmarks Børn Thomas Piber - Mailadr.:
[email protected]
Pædagog
&
Psykoterapeut,
Forfatter:
Aniella
Bonnichsen
mailadr.:
Mailadr.:
[email protected]
6.
Forfatter & Sygeplejerske med speciale på anbringelsesområdet Elin Iversen Søndergaard –
mailadr.:
[email protected]
7.
SSA - Bredsskabs uddannet i alle tjeneste grene, Brand/ Redning - Forplejning/ indkvartering
- Kommunikation og inden for ledelse
v.
Jeanett Pedersen – mailadr.:
[email protected]
Borgerlig delegation:
8.
9.
Lene Damgaard – mailadr.:
[email protected]
Lasse Pehrson – mailadr.:
[email protected]
10.
Pia Hauge – mailadr.:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
1565178_0010.png
Bilag:
A. Bonnichsen (2014).
Adoption er alt for pænt et ord – prøv med børnehandel.
Information. Lokaliseret d. 16.
september 2015 på World Wide Web:
http://www.information.dk/490381
A. Bonnichsen (2013).
Adoption – for hvis skyld.
Modkraft. Lokaliseret den 16. september 2015 på World Wide
Web:
http://modkraft.dk/artikel/adoption-%E2%80%93-hvis-skyld
A. Bonnichsen (2012).
Biologiske mødre har også brug for et godt liv.
Modkraft. Lokaliseret den 16. september
2015 på World Wide Web:
http://modkraft.dk/artikel/biologiske-m%C3%B8dre-har-ogs%C3%A5-brug-et-godt-liv
A. Bonnichsen (2013).
Vores stemme skal også høres.
Modkraft. Lokaliseret den 16. september 2015 på World
Wide Web:
http://modkraft.dk/artikel/vores-stemmer-skal-ogs-h-res
A. S. Sæther (2015).
Advokater slår alarm: – Barnevernet tar for mange barn fra foreldrene -
Barnevernsadvokater vil ha debatt om omsorg.
Lokaliseret den 15. juli 2015 på World Wide Web:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernet/advokater-slaar-alarm-barnevernet-tar-for-mange-barn-fra-
foreldrene/a/23467943/
B. Nielsen (2013).
Høringssvar til rapport fra udvalget om evaluering af kommunalreformen – TABUKA
Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte børn.
Lokaliseret på World Wide Web:
http://oim.dk/media/476075/Landsforeningen%20for%20nuværende%20og%20%20tidligere%20anbragte.pdf
Bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om EF-domskonventionen m.v. og af retsplejelovens § 247.
(1986).
Lokaliseret d. 05. maj 2015 på World Wide Web: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57769
Fælles Velfærd – Pejlemærker for fremtidens offentlige sektor
(2015). Finansministeriet. Lokaliseret den 05. maj
2015 på på World Wide Web:
http://www.fm.dk/
Højesteret har fejlbehandlet Lissabon Traktaten.
180 Grader. Lokaliseret den 01. maj 2015 på World Wide Web:
https://www.180grader.dk/Politik/hjesteret-har-fejlbehandlet-lissabon-traktaten.
H. H. Lund (2011).
Offentlige- private partnerskaber --
Genvej til flere velfærdsinvesteringer eller en anden form
for privatisering? Fagligt Ansvar. Netværk for en bedre fremtid.
H. H. Lund (2012).
på World
2020-planen bringer ikke ”Danmark i arbejde.
Lokaliseret d. 04. september 2015
Wide Web:
http://www.kritiskdebat.dk/articles.php?article_id=1150
J. Christoffersen (2013).
Kronik: Domstolen i modvind.
Institut For Menneskerettigheder. Lokaliseret d. 11.
September 2015 på World Wide Web: http://menneskeret.dk/nyheder/kronik-domstolen-modvind
J. Schroeder & E. Søndergaard (2013).
Svigtet ingen vil se.
Socialpædagogernes Landsforbund.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Henvendelse af 3/11-15 fra Folkeråd Danmark om barnets tarv
Orientering om Barnets Reform v. Socialpædagogernes Landsforbund.
(2009). Lokaliseret den 05. maj 2015 på
World
Wide
Web
på:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&frm=1&source=web&cd=4&cad=rja&
ved=0CEIQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.sl.dk%2Fda%2FAktuelt%2FNyheder%2F2009%2F10%2F%7E%2Fmed
ia%2FFaggrupper%2FFamiliepleje%2FOrientering_Barnets_Reform.ashx&ei=Dk9hUrL1Fsiu4ATym4DgAw&usg=AF
QjCNE58t5VE3DC49aGD04VRe4-w_1flQ&bvm=bv.54934254%2Cd.bGE
V. B. Vendelbo & A. H. Jørgensen, (2014).
Kommunernes ansvar overfor udsatte børn og unge.
Kandidat speciale –
Juridisk institut. Ålborg Universitet 2014.