Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16, Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 4, BUU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1553598_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
8.oktober 2015
Til udvalgenes orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det fælles, åbne
samråd i Børne- og Undervisningsudvalget og Uddannelses- og Forskningsudvalget
tirsdag den 6. oktober 2015.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
15/024524-06
Esben Lunde Larsen
Ref.-nr.
Side
1/3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Talepapir fra samrådet den 6. oktober 2015 om de bebudede besparelser på uddannelsesområdet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1553598_0002.png
Det talte ord gælder
Efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL), Eva Flyvholm (EL) og Jacob Mark (SF) har
udvalget stillet følgende spørgsmål:
UFU samrådsspørgsmål C / BUU samrådsspørgsmål D
Vil ministrene redegøre for, hvordan ministrene mener, at det er muligt at opret-
holde kvaliteten i uddannelsessystemet samtidig med, at uddannelsesinstitutioner-
ne pålægges en besparelse på 2 procent?
UFU samrådsspørgsmål D / BUU samrådsspørgsmål E
Vil ministrene forholde sig til den massive kritik de kommende besparelser på ud-
dannelsesområdet har affødt, eksempelvis jf. ”Uddannelsesledere: Milliardbespa-
relser rammer de svageste” bragt i Politiken den 29. august 2015 og ”DI: Spar ikke
på uddannelse” bragt i Politiken den 30. august 2015?
(Spørgsmålene er stillet til både Uddannelses- og forskningsministeren og Mini-
steren for børn, undervisning og ligestilling.)
Svar på spørgsmål C/D og D/E (i sammenhæng med svar på samme spørgsmål fra
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling).
Tak til udvalgene for at møde op til samrådet. Jeg har set frem til at komme sam-
men med min kollega, fordi det er jo et højest relevant emne, vi diskuterer - kvalite-
ten i vores uddannelser, uanset om det er på Ministeren for børn, undervisning og
ligestillings område eller på mit område.
Det er ikke regeringens intention, at omprioriteringsbidraget skal medføre kvali-
tetsforringelser på de danske uddannelsesinstitutioner.
Regeringen vil fortsat prioritere uddannelse og behovet for højt kvalificeret ar-
bejdskraft. Og vi har jo netop i regeringsgrundlaget fokuseret på kvaliteten på de
videregående uddannelser.
Ligesom Ministeren for børn, undervisning og ligestilling nævnte det for sit områ-
de, har der også været en enorm vækst på de videregående uddannelser.
Siden 2008 er vores udgifter vokset med 37 procent – fordi vi prioriterer uddannel-
se.
Det er også derfor, vi kan glæde os over, at over 60 procent af de unge nu får en
videregående uddannelse – fordi vi tilbage i nullerne valgte at prioritere uddannel-
se.
Og selv med de nye effektiviseringskrav, vi nu stiller, er det faktisk sådan, at vi næ-
ste år budgetterer med at bruge flere penge end i år på vores videregående uddan-
nelser. Og vi budgetterer med, at uddannelsesbevillingerne til videregående ud-
dannelse i 2017 bliver de højeste nogensinde.
Jeg er godt klar over, at uddannelsesinstitutionerne – selvom de i et vist omfang
har været friholdt fra de generelle omprioriteringsbidrag – også de forudgående år
Side
2/3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Talepapir fra samrådet den 6. oktober 2015 om de bebudede besparelser på uddannelsesområdet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1553598_0003.png
har været pålagt at finde effektiviseringer. Og jeg ved, at ingen institutioner føler
sig polstrede eller har lyst til at skære ned.
Jeg mener ikke, at en løbende effektivisering af driften af uddannelsesinstitutio-
nerne bør gå ud over hverken de svageste eller de stærkeste for den sags skyld. Men
det er klart, at hvis institutionerne ikke effektiviserer, så vil det have konsekvenser
for både de svageste, bredden og eliten.
Og man kan godt understøtte kvalitet, uden at det koster flere penge. Én måde er at
hanke op i de studerendes indsats. Kvalitetsudvalgets anbefalinger, som kom under
den daværende SR-regering, pegede på, at hver fjerde studerende på de videregå-
ende uddannelser ofte møder uforberedt op til undervisningen. Forberedte flere sig
til deres undervisning, kunne de helt gratis få mere ud af deres studium.
Ansvaret ligger hos ledelserne ude på de enkelte institutioner. Det er dem, der med
deres det lokale kendskab skal organisere arbejdet mest hensigtsmæssigt.
Hvordan effektiviseringskravet kommer til at virke hvert enkelt sted er endnu for
tidligt at sige. Det afhænger helt af, hvordan ledelsen på den enkelte institution
vælger at udmønte effektiviseringerne.
Når jeg taler med uddannelsesinstitutionerne, får jeg det klare indtryk, at instituti-
onerne anerkender, at der er en samfundsmæssig opgave, der skal løses.
I den forbindelse vil jeg gerne kvittere for universiteternes invitation til at se på, om
der også er nogle af de centralt fastsatte krav, der medfører unødigt bureaukrati, og
som kan afskaffes eller omlægges. Det er en meget konstruktiv tilgang, som jeg
sætter pris på.
Vi vil understøtte arbejdet, bl.a. ved at forenkle og afbureaukratisere, men også ved
at hjælpe med at udbrede erfaringer fra andre dele af den offentlige sektor, som
allerede har effektiviseret. En politik, som regeringer før os også har praktiseret.
Til sidst vil jeg også gerne benytte lejligheden til at orientere udvalgene om, at rege-
ringen netop har taget fat på en reform af taxametersystemet på de videregående
uddannelser.
Herunder skal vi ikke mindst kigge på, hvordan et tilskudssystem i højere grad
fremover kan understøtte kvaliteten i vores uddannelser, men også lade uddannel-
sesinstitutioner være til stede i hele landet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jeg ser frem til drøftelsen med udvalgene og takker for muligheden for at komme.
Side
3/3