Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1669972_0001.png
Læreplaner, kvalitet og private
pasningsordninger
Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, UCC
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg • 28. september 2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0002.png
Perspektiver
Hvorfor fokus på kvalitet og den tidlige indsats?
Kvalitet i dagtilbud – hvad skal der til?
En styrket pædagogisk læreplan – ramme for det pædagogiske
arbejde i dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0003.png
”Det meste af børns kognitive udvikling
sker i daginstitutionsalderen, og det er
vigtigt for børns muligheder senere hen,
at de bliver tilstrækkeligt stimuleret
meget tidligt i livet.”
Produktivitetskommissionen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0004.png
“Forskellen mellem de bedste og de dårligste børn ved
folkeskolens afslutning er stort set den samme, som da de
begyndte i skolen. Et tegn på, at skolen ikke kan reparere på
de skader, der er opstået i børnenes liv, før de kommer i
skole”
James Heckman
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0005.png
Kvalitet
Proceskvalitet
Strukturel kvalitet
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0006.png
Strukturel
kvalitet
Normeringer
Gruppestørrelse
Det pædagogiske personales
kompetencer og uddannelse
Andel af mandlige ansatte
Stabilitet i personalegruppen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0007.png
Kvalitet i sproglig interaktion
Viden om børns læring og forståelse af
læringsindholdet
Understøtte børns
konfliktløsning
Stimulerende læringsmiljø
Understøtte børns læring i hjemmet
7
Proceskvalitet
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669972_0008.png
En styrket pædagogisk læreplan
- Et fælles pædagogisk grundlag
- Skabe læringsmiljøer, hvor barnet er medskaber af egen læring – og
hvor leg og nysgerrighed er i centrum
- Et bredt læringsbegreb – fra leg til kompetencer
- Et differentieret forældresamarbejde – inddragelse og involvering
- Skarpt fokus på pædagogisk arbejde med børn i udsatte positioner
- Læreplanstemaer – men bredere fokus på det tværgående