Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1669969_0001.png
www.eva.dk
i
Rammer for pædagogisk arbejde og
kvalitetssikring
Signe Bohm, Områdechef for dagtilbud
Høring om private pasningsordninger i Børne- og Undervisningsudvalget d. 28.
september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0002.png
Kort om Danmarks Evalueringsinstitut
EVA er en
selvstændig
statslig organisation.
EVA dækker hele uddannelsessystemet:
dagtilbud,
grundskole,
ungdomsuddannelse, videregående uddannelse samt voksen- og
efteruddannelse.
EVA’s formål er at undersøge, udforske og udvikle kvaliteten
gennem
formidling af forskning og viden, analyser,
udvikling af redskaber og evalueringer.
2
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0003.png
Hvorfor fokusere på kvalitetsudvikling og
-sikring i dagtilbud?
Tidlig investering betaler sig
(Heckman m.fl.)
Effekter af forældres uddan-
nelsesniveau og dagtilbud for
læsning i syvårs alderen (EPPE)
3
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0004.png
Hvad ved vi fra forskningen om kvalitet i
pædagogisk arbejde?
Strukturel kvalitet
Gruppestørrelse.
Andel mandligt personale.
Kompetencer og uddannelse.
Normeringer.
Stabilitet i personalegruppen.
(…)
Processuel kvalitet
Kvalitet i sproglig interaktion.
Børn og voksne kommunikerer.
Interaktion med her-og-nu
perspektiv.
Understøtte børns
konfliktløsning.
Stimulerende læringsmiljø.
Understøtte børns læring i
hjemmet.
(…)
4
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0005.png
Rammer for pædagogisk arbejde og
kvalitetssikring
Omfatter blandt andet to lovgivningsbestemte rammer/redskaber
til udvikling og -sikring af kvalitet i dagtilbud:
1.
Tilsyn.
2.
Pædagogiske læreplaner.
5
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0006.png
Hvad ved vi om tilsyn?
EVAs undersøgelse
Kvalitetsarbejde i dagplejen
(2011)
omfattede kommunal dagpleje, privat dagpleje og privat
børnepasning.
Dialog med kommunerne indikerede uklarhed om forskellen
mellem privat dagpleje og privat pasningsordning.
EVA igangsatte derfor en mindre op følgende undersøgelse om
Kvalitetssikring af privat dagpleje og privat pasning
(2012).
Kommunernes besvarelser heri om, hvorvidt de havde private
pasningsordninger og om antallet af disse, afveg fra
kommunernes indberetningerne til Danmarks Statistik.
6
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0007.png
Hvad ved vi om tilsyn?
Undersøgelserne viser, at:
Ikke alle kommuner har
retningslinjer for de temaer,
som
tilsynet skal omfatte for private pasningsordninger. Det har
kommunerene for private dagplejere.
En større andel af kommuner har
retningslinjer for
hyppigheden
af tilsyn i de private pasningsordninger og
private dagplejere end for den kommunal dagpleje.
7
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0008.png
Hvad ved vi om tilsyn?
EVAs undersøgelse
Pædagogisk tilsyn
(2015) i daginstitutioner
viser, at:
2/3 af kommunerne og godt halvdelene af de private
institutionsledere vurderer, at tilsynet
skaber et kvalitetsløft
i
de private institutioner. For de offentlige glæder det langt flere,
idet 9/10 af kommunerne og 6/10 af lederne vurderer dette.
Flertallet af lederne oplever, at kommunerne bruger tilsynet til
at
understøtte pædagogisk udvikling
i daginstitutioner. (86
pct. offentlige og 70 pct. private ledere.) Endnu flere mener, at
tilsynet i endnu højere grad bør understøtte udviklingen.
Kommunerne angiver, at de væsentligste udfordringer med
private institutioner er at sikre, at der sker en
opfølgning
tilsynet, og at kommunen ikke har tilstrækkelige
sanktionsmuligheder.
8
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0009.png
Hvad ved vi om pædagogiske læreplaner?
EVAs evaluering af
Læreplaner i praksis
(2012) beskriver, at de
pædagogiske konsulenter mener, at:
Arbejdet med at udarbejde de pædagogiske læreplaner i sig selv
bidrager til ‘væsentlige
refleksioner’
i personalegrupperne.
Blandt andet mere fokus på
didaktisk overvejelser
om
aktiviteter og hverdagens rutiner. (Over 80 pct.)
Læreplaner sikrer, at pædagogerne
arbejder systematisk
med
at planlægge og gennemføre pædagogiske aktiviteter. (90 pct.)
Læreplaner er et godt redskab til at formidle, hvad der sker i
daginstitutionen
til forældrene.
(Knap 90 pct.)
Børnene særligt på det
sproglige område
har fået bedre kompe-
tencer. (80 pct.) Dette synspunkt deles af børnehaveklasseledere.
Læreplanerne ikke i sig selv bidrager til, at der sættes fokus på
børn med særlige behov.
(Ca. 10 pct. mener det sker
fyldestgørende alle steder.)
9
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0010.png
Hvad ved vi om pædagogiske læreplaner?
EVAs undersøgelse
Kvalitetsarbejde i dagplejen
(2011) viser,
at kommunerne understøtter arbejdet med de pædagogiske
læreplaner i den kommunale dagpleje (94 pct.). Fx gennem
besøg i hjemmet (86 pct.) og/eller skriftlig vejledning (45 pct.).
De understøttende aktiviteter til trods viser undersøgelsen, at
særligt
evalueringen af læreplansarbejdet
af nogle
dagplejere ses som en udfordrende opgave at varetage inden
for de rammer, der er i dagplejen. (Casemateriale.) Ca. 1/3 af
kommunerne har ikke evalueret læreplanen for dagplejen.
Undersøgelsen viser også, at kommunerne fastsætter
lokale
retningslinjer
for kvalitetsarbejdet - udover de lovgivnings-
mæssige rammer. (70 pct.). Nogle kommuner stiller krav til
pædagogiske
kompetencer/erfaring
(46 pct.), og de fleste
tilbyder grundkurser (93 pct.).
10
Høring om private pasningsordninger d. 28. september 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 293: Præsentationer fra høringen om private pasningsordninger afholdt den 28/9-2016
1669969_0011.png
www.eva.dk
www.eva.dk/dagtilbud
11