Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1669946_0001.png
Til: Ansøgere om udbud af erhvervsuddannelser og praktikcentre
Kopi til:
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
Regionsrådene
De faglige udvalg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
EUD-kontoret
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
30. september 2016
Sags nr.:16/10160
Udbudsrunden 2017: Godkendelser og afslag
1. Indledning
Ministeriet indkaldte ved brev af 9. december 2015 ansøgninger om ud-
bud af erhvervsuddannelser og praktikcenter.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har i alt modtaget
2.391 ansøgninger til grundforløbets 1. del, grundforløbets 2. del, hoved-
forløb og praktikcentre.
Ministeriet vil gerne takke ansøgerne for det store arbejde, der er lagt i at
udarbejde ansøgninger til udbudsrunden.
Ministeriet har efter ansøgningsfristens udløb og på baggrund af indstil-
ling fra REU besluttet at nedlægge uddannelserne til oliefyrstekniker og
modelsnedker, som der ikke er modtaget udbudsansøgninger til.
2. Kriterier og proces for vurdering af udbudsansøgningerne
Ministeriet har vurderet ansøgningerne ud fra de fire udmeldte kriterier
for vurdering af ansøgningerne, som fremgår af ministeriets brev af 9.
december 2015.
Kriterierne for udbud af erhvervsuddannelser er:
1. Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til erhvervs-
udvikling og herunder det forventede lokale/regionale praktikplads-
potentiale.
2. Sikring af fagligt bæredygtige og kvalitativt forsvarlige uddannelses-
miljøer.
3. Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til efterspørg-
sel og behov.
4. Bidrag til opfyldelse af de fire klare reformmål.
Kriterierne for udbud af praktikcentre er:
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1. Forventet lokal og regional erhvervsudvikling, herunder i praktik-
pladspotentialet.
2. Sikring af fagligt bæredygtige og kvalitativt forsvarlige uddannelses-
miljøer.
3. Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til efterspørg-
sel og behov.
4. Sikring af flest mulig praktikpladser i virksomheder.
Regionsrådene har i maj måned afgivet indstillinger om grundforløbets 1.
og 2. del.
REU har i juni 2016 afgivet indstillinger om grundforløbets 1. og 2. del,
hovedforløb og praktikcentre.
Ministeriet har i vurderingen af ansøgningerne inddraget indstillingerne
fra både regionsrådene og REU.
3. Udbudsgodkendelser
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling godkender efter ansøg-
ning, hvilke institutioner godkendt efter lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse, der kan udbyde grund- og hovedforløb. Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser afgiver indstilling til
ministeren om godkendelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om erhvervsuddannel-
ser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077 af 8. juli 2016.
Ministerens godkendelser af institutioner til at udbyde grundforløb sker
desuden efter indstilling fra regionsrådene, jf. § 34 b i lov om institutio-
ner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 749 af 21.
juni 2016.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser godkende, at
andre skoler, institutioner og virksomheder meddeler grundforløb eller
hovedforløb, jf. erhvervsuddannelseslovens § 18, stk. 3.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling godkender efter ansøg-
ning fra skoler og indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervs-
rettede Uddannelser, hvilke skoler der må varetage opgaver som praktik-
center inden for de enkelte uddannelser, jf. erhvervsuddannelseslovens §
66 b, stk. 1.
Ministeriet meddeler hermed godkendelser og afslag på godkendelser til
udbud af:
Grundforløbets 1. del
Grundforløbets 2. del
Hovedforløb
Praktikcenter.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
I bilag 1 a og 1 b fremgår samtlige godkendelser og afslag. I bilagene ses
hvilke ansøgere, der er godkendt til udbud af erhvervsuddannelser og
praktikcenter, og hvilke ansøgere, der får afslag på godkendelse, samt
begrundelserne for afslag.
De private udbydere, der godkendes til udbud, modtager ud over dette
brev et separat brev om godkendelse til udbud.
Godkendelserne til de enkelte uddannelsesdele omfatter også følgende
tilrettelæggelsesformer:
Fagretninger:
Oprettelse af fagretninger inden for det eller de hoved-
områder på grundforløbets 1. del, som institutionen er udbudsgod-
kendt til, jf. § 20, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 367 af 19. april 2016
om erhvervsuddannelser.
Studiekompetencegivende forløb,
jf. erhvervsuddannelseslovens § 12, stk.
1, som indgår i kontoruddannelse med specialer, handelsuddannelse
med specialer og finansuddannelsen samt i det merkantile eux-
forløb: Udbudsretten følger af godkendelsen til at udbyde grundfor-
løbets 2. del til de respektive merkantile uddannelser.
Studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux):
Kan gennemføres af skoler m.v., der er godkendt til at udbyde er-
hvervsuddannelsen, og som har de nødvendige forudsætninger for
at udbyde undervisning og afholde prøver på gymnasialt niveau eller
har indgået en samarbejdsaftale med en lokal skole, der har sådanne
forudsætninger, jf. erhvervsuddannelseslovens § 33 a, stk. 3.
Erhvervsuddannelse for voksne (euv):
Gennemføres på institutioner m.fl.,
der er godkendt til at udbyde den pågældende uddannelses hoved-
forløb, jf. erhvervsuddannelseslovens § 66 u, stk. 3.
Erhvervsuddannelse plus (eud+):
Kan gennemføres af institutioner m.fl.,
der er godkendt til at udbyde den pågældende uddannelses hoved-
forløb, jf. erhvervsuddannelseslovens § 66 l, stk. 1.
Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse:
Kan udbydes af institutioner
m.fl., der er godkendt til at udbyde den pågældende uddannelsens
hovedforløb, og som samarbejder herom med en produktionsskole,
jf. erhvervsuddannelseslovens § 66 p, stk. 2.
Pr. 1. januar 2017 kan der ikke længere optages nye elever på den trindel-
te social- og sundhedsuddannelse, som erstattes af to nye uddannelser:
Erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper og erhvervsuddan-
nelsen til social- og sundhedsassistent. Ansøgerne til udbudsrunden har
alene kunnet søge om udbud af den eksisterende social- og sundhedsud-
dannelse.
Udbudsgodkendelser til social- og sundhedsuddannelsen, jf. bilag 1 a og
1 b, omfatter de to nye erhvervsuddannelser til hhv. social- og sund-
hedshjælper og social- og sundhedsassistent. Ministeriet har vurderet, at
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1669946_0004.png
uddannelserne ikke er ændret i så væsentligt omfang, at der er behov for
en ny vurdering af udbuddet.
4. Rettigheder og pligter for udbud af erhvervsuddannelser
Med en godkendelse til at udbyde erhvervsuddannelser følger både ret-
tigheder og pligter.
Ministeriet fastsætter følgende rettigheder ved udbudsgodkendelserne:
Institutionen kan udbyde uddannelser, den udbudsgodkendes til.
Institutionen får en udbudsret, men skal løbende tage stilling til, om
der er grundlag for udbuddet.
Ministeriet fastsætter følgende pligter ved udbudsgodkendelserne:
De gældende rammer for skolernes placering af udbuddet på institu-
tionens afdelinger m.v. har ministeriet beskrevet i et notat til REU
af 13. juni 2016 om udbudsgodkendelser og placering af udbud på
eventuelle afdelinger (bilag 3). Som det fremgår af notatet, forventer
ministeriet, at skolerne udbyder uddannelserne på de adresser, de
har forudsat i deres ansøgninger. Det fremgår også, at det er skoler-
nes ansvar at placere uddannelserne efter godkendelserne er givet og
udbyde dem under hensyntagen til, at det kan ske hensigtsmæssigt
økonomisk og pædagogisk set.
Hvis institutionen efterfølgende ønsker at ændre udbudsplacerin-
gen, skal den overholde de retningslinjer for udlagt undervisning
m.v. inden for erhvervsuddannelserne, som er udmeldt af ministeri-
et i brev af 9. december 2015 (bilag 2).
Godkendte udbydere af erhvervsuddannelser har pligt til at sikre et
uddannelsesudbud, der er passende i forhold til både efterspørgslen
og uddannelsesbehovet. Det forudsætter et samarbejde med andre
institutioner, der har samme udbudsgodkendelse om, hvor uddan-
nelserne afholdes, herunder om udbud af trin, specialer, talentspor,
eux og højniveaufag (se afsnit 6 om samarbejder mellem udbyder-
ne).
Godkendte udbydere er forpligtet til at sikre faglig og pædagogisk
bæredygtighed i uddannelserne, jf. § 16, stk. 1, i bekendtgørelse om
erhvervsuddannelser.
Alle udbydere (både private og offentlige) skal aflægge revisorat-
testeret regnskab for anvendelsen af det ydede tilskud efter nærmere
anvisning af ministeriet.
Hertil kommer, at godkendte udbydere er forpligtet til at overholde ge-
nerelle regler om erhvervsuddannelserne og regler om de uddannelser,
godkendelserne omfatter.
Udbudsgodkendelsen kan tilbagekaldes, hvis de fastsatte pligter ikke
overholdes. Der kan desuden ske tilbagekaldelse, hvis der ikke længere er
behov for, at institutionen gennemfører uddannelsen, og hvis institutio-
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1669946_0005.png
nen ikke overholder reglerne om uddannelsen eller påbud fra ministeren,
jf. erhvervsuddannelseslovens § 18, stk. 4.
5. Rettigheder og pligter for udbud af praktikcenter
Ministeriet fastsætter følgende rettigheder ved udbud af praktikcenter:
Godkendte praktikcentre kan udbyde og markedsføre tilbuddet om
skolepraktik i praktikcentret indenfor det geografiske afgrænsede
område, som forretningsplan og aftaler med naboskoler har fastlagt.
Praktikcentret skal indgå aftaler med skoler, der ikke har et praktik-
center og kan efter nærmere aftale med de enkelte skoler udlægge
centret til en anden geografisk beliggenhed, herunder til andre sko-
ler.
Udlægning til andre skoler forudsætter, at den modtagende skole er
godkendt til at udbyde det pågældende hovedforløb. Udlægning bør
ikke finde sted i perioden lige efter godkendelsen er givet (se neden-
for under afsnit 7).
Ministeriet fastsætter følgende pligter ved udbud af praktikcenter:
Godkendte udbydere af praktikcentre har pligt til indenfor det geo-
grafiske område, som godkendelsen omfatter, at sikre et praktikcen-
terudbud, der svarer til den indsendte forretningsplan, efterspørgs-
len og uddannelsesbehovet.
Godkendte udbydere af praktikcentre er forpligtet til at sikre faglig,
pædagogisk og arbejdspladslignende bæredygtighed i skolepraktik-
ken.
Alle udbydere skal aflægge revisorattesteret regnskab for anvendel-
sen af det ydede tilskud.
Godkendte udbydere af praktikcentre skal indgå samarbejdsaftaler
med relevante erhvervsskoler om:
o
Udførelse af skolepraktik på vegne af et praktikcenter
o
Overførsel af elever, der skal optages til praktikuddannelse i
praktikcenteret
o
Udførelse af det praktikpladsopsøgende arbejde, således at
praktikcenteret ikke reducerer øvrige skolers mulighed for at
fortsætte med at udbyde skoleundervisning i uddannelsernes
hovedforløb for elever med uddannelsesaftaler
o
Sikring af at virksomhederne tilføres det mulige og nødvendige
antal elever samtidig med at
o
Eleverne tilskyndes til at indgå uddannelsesaftaler i videst mu-
ligt omfang.
Godkendte udbydere af praktikcentre skal indgå samarbejdsaftaler
med andre godkendte udbydere af praktikcentre med henblik på at
sikre, at praktikcentrene samlet set dækker hele Danmark i forhold
til:
o
Oprettelse af flest mulig praktikpladser
o
Fordeling af elever på institutioner med praktikcentre
o
Effektivitet i elevernes praktikpladssøgning
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
o
Arbejdsmarkedets forsyning med kvalificeret arbejdskraft.
Aftalerne skal i videst muligt omfang dokumenteres i forretnings-
planen med tilhørende forretningsmodel.
Hertil kommer, at godkendte udbydere er forpligtet til at overholde alle
til enhver tid gældende regler om praktikcentre.
Udbudsgodkendelsen kan tilbagekaldes, hvis de fastsatte pligter ikke
overholdes. Der kan desuden ske tilbagekaldelse, hvis institutionen mi-
ster sin godkendelse til udbud af det pågældende hovedforløb med sko-
lepraktik.
6. Samarbejder om uddannelsernes tilrettelæggelse
Hvis den godkendte institution ikke selv kan udbyde uddannelsen med
alle dens specialer og tilrettelæggelsesformer mv., skal institutionen indgå
samarbejdsaftale med en eller flere andre godkendte udbydere, så elever-
ne gennem dette samarbejde sikres at kunne gennemføre uddannelsen i
sin helhed. Samarbejdsaftalen skal være skriftlig og være tilgængelig på
institutionens hjemmeside inden undervisningens start, jf. § 2, stk. 1, i lov
om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 771 af 10. juni 2015.
Institutioner, som godkendes til at udbyde et hovedområde, skal sikre
sig, at eleven i en fagretning på grundforløbets 1. del kan tilbydes under-
visning, der som udgangspunkt retter sig mod flere konkrete erhverv, jf.
§ 20, stk. 5, i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. Udbyder instituti-
onen ikke alle de relevante grundforløbs 2. dele, skal institutionen indgå
samarbejdsaftaler med andre institutioner, som udbyder relevante dele af
grundforløb, herunder eux, så eleven er sikret et ubrudt uddannelsesfor-
løb.
Institutioner, som godkendes til at udbyde grundforløbets 2. del og ikke
godkendes til at udbyde det tilhørende hovedforløb, skal samarbejde
med andre institutioner, som udbyder dette hovedforløb, jf. § 23 i be-
kendtgørelse om erhvervsuddannelser. Samarbejdet skal omfatte aftaler
om lokale uddannelsesudvalgs virksomhed og om gennemførelse af
grundforløbsprøver.
Institutioner, som godkendes til at udbyde hovedforløb, skal kunne til-
byde eleven fx undervisning på højere niveauer, talentspor, jf. §§ 35 og
36 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, og eux (hvis disse indgår
som en mulighed i uddannelsen) samt studierettet og erhvervsrettet på-
bygning, jf. § 37 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. Institutionen
skal også tilbyde undervisning i alle specialer, jf. § 66, stk. 3, i bekendtgø-
relse om erhvervsuddannelser, og trin i det hovedforløb, som institutio-
nen godkendes til at udbyde.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Institutioner, godkendt efter institutionsloven, skal efter § 34 i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 749
af 21. juni 2016, samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner i et lo-
kalt fællesskab. Samarbejdet har til formål at sikre, at institutionerne ud-
nytter deres ressourcer bedst muligt, og at de informerer og vejleder
samordnet om deres samlede uddannelsesudbud. Samarbejdet kan angå
udbuddet af uddannelser. Som led i samarbejdet skal institutionerne
danne et lokalt fælles samarbejdsforum, som mødes mindst en gang
hvert kvartal.
7. Nye udbud og udlægninger i perioden 1. august 2017 til 1. au-
gust 2018
Ministeriet gør opmærksom på, at de nye udbudsgodkendelser, som gæl-
der fra og med 1. august 2017, tilsammen forventes at dække efter-
spørgslen lokalt, regionalt og nationalt. Behov for godkendelse af nye
udbud eller udlægning af undervisning fra en udbudsgodkendt til en ik-
ke-udbudsgodkendt institution forventes derfor først at være relevant,
når der er gået en periode på et år, efter afgørelserne om udbud af grund-
og hovedforløb får gyldighed.
Der kan derfor alene foretages flytninger og udlægninger i perioden fra 1.
august 2017 til 1. august 2018 med ministeriets forudgående godkendel-
se. Dette forudsætter en ansøgning fra skolen, som dokumenterer, at der
foreligger ganske særlige omstændigheder, herunder fx større lokale æn-
dringer i erhvervsstrukturen, andre pludseligt opståede eller væsentligt
ændrede behov for lokalt udbud, nedlæggelse eller sammenlægning af
uddannelser eller institutioner.
De nærmere rammer for udlagt undervisning, udlægning af praktikcen-
teropgaver samt anden ændret stedlig placering er udmeldt af Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet i brev af 9. december 2015 om retningslin-
jer for udlagt undervisning m.v. inden for erhvervsuddannelserne (bilag
2). Retningslinjerne træder i kraft den 1. august 2017.
8. Betingede godkendelser – geografisk afgrænsning
Ministeriet har i fire særlige og konkret begrundede tilfælde fastsat betin-
gelser for udbudsgodkendelsernes geografiske dækningsområde. De
konkrete betingelser fremgår af oversigten over godkendelser m.v.(bilag
1 a og b).
9. Konsekvenser af afslag på at bevare eksisterende udbudsgod-
kendelser
Ministeriet tilbagekaldte ved brev af 9. december 2015 om indkaldelse af
ansøgninger i udbudsrunde 2017 de nuværende godkendelser til at udby-
de erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb, herunder som udlagt
undervisning, samt godkendelser til at være praktikcenter, herunder som
udlagte praktikcenteropgaver, med virkning fra 1. august 2017.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Institutioner, der mister deres nuværende udbudsgodkendelser, kan der-
for ikke fortsætte med at udbyde undervisning og afholde prøver på de
uddannelsesdele (grundforløbets 1. del, grundforløbets 2. del eller hoved-
forløbet), som institutionen ikke er udbudsgodkendt til fra den 1. august
2017. Tilsvarende gælder for praktikcenteropgaver, hvis institutionen
ikke godkendes til at være praktikcenter fra den 1. august 2017.
Det betyder, at elever, der er optaget på institutionen og ikke har fuldført
den uddannelse, de har påbegyndt, skal overflyttes til en anden instituti-
on, der er udbudsgodkendt til uddannelsen.
Institutioner, der mister deres udbudsgodkendelse pr. 1. august 2017, er i
sagens natur forpligtet til at orientere de elever, der er optaget på uddan-
nelsen, og deres eventuelle praktikvirksomheder herom, samt medvirke
til, at eleverne overføres til en institution, der har fået en udbudsgodken-
delse.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet udarbejder en administrativ vej-
ledning om overflytning af elever fra en ikke-udbudsgodkendt institution
til en udbudsgodkendt institution, som sendes til institutionerne inden
udgangen af 2016.
10. Supplerende bemærkninger
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 19. august 2016:
Tre-
partsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktik-
pladser.
Det fremgår blandt andet af aftalen, at der i 2018 – efter høring af
REU – indføres dimensionering på en række uddannelser, jf. aftalens
bilag 4.
Forud for, at der kan tages endelig stilling til konsekvenserne af treparts-
aftalen i udbudssammenhæng, er der behov for, at den endelige ud-
møntning af dimensioneringen drøftes med REU.
Ministeriet har derfor og af hensyn til optaget i 2017 besluttet, at ud-
budsrunden – undtagen for den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
– færdiggøres på baggrund af de nuværende ansøgninger og indstillinger
fra REU. Udbudsgodkendelserne er således givet med udgangspunkt i, at
aktiviteten på de berørte uddannelser forventes reduceret væsentligt som
følge af den kommende dimensionering, som udspringer af trepartsafta-
len.
Regeringen har som opfølgning på trepartsaftalen den 31.august 2016
indgået:
”To-årig dimensioneringsaftale om offentlige praktikpladser på uddannel-
serne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent samt pædagogisk
assistent”
med LO, KL og Danske Regioner. Som følge af dimensione-
ringsaftalen vil der ske en reduktion i antallet af PAU-praktikpladser fra
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1669946_0009.png
1.597 til 700. Endvidere indebærer aftalen, at der skal etableres adgangs-
begrænsning til grundforløbets 2. del til PAU, så antallet af pladser på
grundforløbets 2. del modsvarer antallet af praktikpladser under hensyn-
tagen til et forventet frafald på grundforløbet samt ved overgangen til
hovedforløbet.
Ministeriet har derfor besluttet at gennemføre en ny proces for udbuds-
placeringer af grundforløbets 2. del og hovedforløbet på PAU. Ministeri-
et har ved brev af 14. september 2016 orienteret skolerne, regionsrådene,
REU og de faglige udvalg om processen. Ansøgerne til PAU-udbud vil få
svar inden udgangen af oktober 2016.
Dette brev inklusive bilag kan også findes på ministeriets hjemmeside,
hvor det øvrige materiale om udbudsrunden 2017 også er tilgængeligt:
http://uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Ansvar-og-
aktoerer/Udbud-af-erhvervsuddannelser/Udbudsrunde-2017
Med venlig hilsen
Maria Nørby
Kontorchef
EUD-kontoret
Direkte tlf. 3392 6373
[email protected]
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Bilagsoversigt
Bilag 1 a.
Bilag 1 b.
Bilag 2.
Bilag 3.
Oversigt over godkendelser, afslag og begrundelser på
afslag opdelt på uddannelser.
Oversigt over godkendelser, afslag og begrundelser på
afslag opdelt på ansøgere.
STUK’s brev af 9. december 2015: Retningslinjer for ud-
lagt undervisning m.v. inden for erhvervsuddannelserne.
STUK’s notat til REU af 13. juni 2016 om udbudsgodken-
delser og placering af udbud på eventuelle afdelinger.
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 292: Orienteringsbrev om resultat af udbudsrunden for erhvervsuddannelser, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
11