Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1669295_0001.png
HØRING PÅ CHRISTIANSBORG:
I Danmark har vi undervisningspligt
– ikke skolepligt. Hvad betyder det?
5. OKTOBER 2016
LANDSTINGSSALEN,
CHRISTIANSBORG
Tre professorer fremlægger perspektiver på, hvordan vi skal
forstå og administrere bestemmelserne i grundlovens §76 om at
friskolerne skal ”stå mål med” undervisningen i folkeskolen,
professor i forfatningsret,
Københavns Universitet
Jens Elo Rytter,
professor (mso) i ret, religion og
samfund, Roskilde Universitet,
professor i pædagogik
Lisbet Christoffersen
,
Ove Korsgaard
,
Tilmelding
nødvendigt på:
[email protected]
Skriv venligst navne
på alle deltagere.
senest 30.9.2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Invitation til høring: »I Danmark har vi undervisningspligt - ikke skolepligt. Hvad betyder det?« den 5/10-2016 på Christiansborg
1669295_0002.png
PROGRAM:
LANDSTINGSSALEN,
CHRISTIANSBORG
5. 10.2016
15.00
15.10
Velkomst og præsentation
Undervisningsfrihedens frihed
– en juridisk kulegravning af Grundlovens § 76
v. professor i forfatningsret, Københavns Universitet, Jens Elo Rytter
15.40
På baggrund af et juridisk responsum vil det blive besvaret, hvilket forfatnings-
retligt grundlag de frie grundskoler står på i dag, og hvilket fortolkningsrum,
grundlovens §76 efterlader. Hvordan er både tilsyn og statstilskud til friskoler
og private grundskoler knyttet til §76, og hvad indebærer det, at friskoler og
private grundskoler skal »stå mål med folkeskolen«?
Fra loven til skolen – et forvaltningsretligt blik på friskolelovens tekst
og praksis v. professor (mso) i ret, religion og samfund, Roskilde
Universitet, Lisbet Christoffersen
Ved at se på de aktuelle brud og den historiske kontekst og udvikling vil Lisbet
Christoffersen kaste et blik på, hvordan bestemmelserne omkring ”at stå mål
med”, ”frihed og folkestyre” samt et eventuelt fremtidigt krav om ”demokratisk
dannelse” i forhold til konkret lovgivning kan administreres på friskoleområdet.
Hvilke bevægelser på friskolernes lovgivningsområde har der historisk set væ-
ret? Hvad er de retlige kategorier, hvor klare er de, og hvordan kan de anvendes
i praksis?
Pause
Fra frihed og folkestyre til demokratisk dannelse – et skole- og sam-
fundsperspektiv v. professor i pædagogik, Ove Korsgaard
I dagens skolepolitiske dagsordener spiller frihed og demokrati en central rolle
som forsvar for vores samfunds kerneværdier og dannelse af fremtidige borge-
re. Senest med et begreb om demokratisk dannelse. Men hvad består demo-
kratisk dannelse i og af? Er det en holdning, man skal undervises i, eller er det
(også) en holdning, man skal have? Og hvordan kan staten føre tilsyn med dette
krav inden for retsstatens rammer?
Opsamling med mulighed for debat med oplægsholderne
Tak for i dag
16.10
16.20
16.50
17.15
Kom i god tid, da
alle skal igennem
security...
Dansk Friskoleforening
www.friskoler.dk
T: 62613013
M: [email protected]