Børne- og undervisningsudvalget
Dato
Jnr.
Deres ref.
Init.
27.09.2016
ANJ/madb
Trepartsaftale II og erhvervsuddannelserne
I august 2016 har arbejdsmarkedsparter og regeringen indgået Trepartsaftale om til-
strækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser. Aftalen rummer
flere positive elementer for beskæftigelsesindsatsen og erhvervsuddannelserne. Sidst-
nævnte inkluderer tiltag, der kan anspore erhvervslivet til at etablere flere praktikplad-
ser. Det hilser vi naturligvis velkommen, om end måltallet på ”… mindst 8.000 – 10.000
flere praktikpladser årligt end i dag” forekommer at være mere end ambitiøs.
Det fremgår ligeledes af aftalen, at der skal indføres fordelsuddannelser, mål og dimen-
sionering.
De historiske erfaringer med dimensionering inden for uddannelsessektoren er ikke po-
sitive. Det er et fåtal af mennesker – men åbenbart flere regneark - der påberåber sig
at kunne se ind i fremtiden, men det er det, dimensionering er udtryk for. Et år frem lyder
måske ikke af så meget, men man skal også huske, at tallene bag vurderingen bygger
på allerede er to år gamle.
Inden for erhvervsuddannelserne skal man bare huske få år tilbage, hvor elektrikerud-
dannelsen var kvotebelagt, og hvilke uheldige konsekvenser det har i dag, hvor der er
decideret mangel på elektrikere. En sådan procedure, som foreslås indført, medfører,
at der bliver en meget lang reaktionstid, når der er et ændret behov i markedet.
Fordelsuddannelser giver erhvervslivet yderligere incitament til at ansætte inden for fag-
områder med et særligt behov. Dette er i sig selv rimeligt, men der stilles visse krav til
uddannelserne for at forblive på positivlisten.
Det fremgår af aftaleteksten, at ”Såfremt antallet af aktivt søgende elever, som ikke har
fået en aftale inden for tre måneder efter fuldført grundforløb, overstiger 10 pct., eller
omfanget af skolepraktik på den pågældende uddannelse overstiger 15 pct. pr. år, kan
uddannelsen ikke længere være fordelsuddannelse. Dette opgøres årligt”.