Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1669095_0001.png
Rollemodeller
1. Hvornår har vi sidst observeret, at børnene
lærte af hinanden? Hvad skete der?
2. Hvordan kan vi understøtte, at børnene
lærer af hinanden?
3. Hvordan kan vi bruge os selv som rolle-
modeller i arbejdet med børnenes læring?
Kan vi finde eksempler på, at en kollega
har været rollemodel for et barn?
4. Hvordan reagerer vi, når børnene spejler
vores handlinger eller ord?
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Publikation: Dialogkort til refleksion over arbejdet med 0-2-årige børns læring, fra Danmarks Evalueringsinstitut
1669095_0002.png
Rollemodeller
Rollemodeller beskriver det forhold, at børnene lærer
ved at imitere andre børn og voksne omkring dem.
For det pædagogiske personale indebærer det en
opmærksomhed på at bruge sig selv som rollemodel for
at inspirere børnene ved at deltage aktivt i børnenes
aktiviteter og lege. De lader også børnene være
rollemodeller for hinanden ved at skabe situationer,
hvor børnene kan lære af hinanden, fx ved at sætte
større og mindre børn sammen, så de mindre børn
kan blive inspirerede og lære af de større børn.
WWW.EVA.DK