Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1669091_0001.png
Se barnets udvikling
Vælg et barn i børnegruppen I kan bruge
som eksempel i refleksionen
1. Hvad har barnet særligt behov for at lære?
2. Hvad er barnets nærmeste udviklings-
zone? Hvor skal vi begynde?
3. Hvornår opstår læringsmulighederne,
og hvordan udnytter vi dem?
Hvornår skal vi udfordre barnet, og
hvordan?
4. Hvordan holder vi øje med, om barnet
lærer det, vi har fokus på?
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Publikation: Dialogkort til refleksion over arbejdet med 0-2-årige børns læring, fra Danmarks Evalueringsinstitut
1669091_0002.png
Se barnets udvikling
Se barnets udvikling handler om at se, anerkende og
forstå det enkelte barn ved at være opmærksom på,
hvor barnet er i sin udvikling, hvad barnet har behov
for og hvad der er barnets nærmeste udviklingszone.
Opmærksomheden på den nærmeste udviklingszone
indebærer, at det pædagogiske personale hele tiden
overvejer hvilke læringsmuligheder og udfordringer
de tilbyder det enkelte barn.
WWW.EVA.DK