Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1668709_0001.png
Notat
Til:
Fra:
Notat til sagen:
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Odder Kommune
Høring vedr. private pasningsordninger
Ledelse & Udvikling
Rådhusgade 3
8300 Odder
Tlf. 8780 3333
www.odder.dk
Nærværende notat er udarbejdet som bidrag til høring om private pasningsord-
ninger 28. september 2016.
Notatet tager udgangspunkt i de praktiske erfaringer Odder Kommune har med
private pasningsordninger i både dagpleje- og institutionsform. Notatet beskæf-
tiger sig med de problemstillinger Odder Kommune oplever både i forhold til det
pædagogfaglige arbejde samt de juridiske forhold omkrig etableringen og drif-
ten af private pasningsordninger, særligt i institutionsform.
Baggrund
Odder Kommune har med sine ca. 22.000 indbyggere relativt mange private
pasningsordninger. Der er i øjeblikket godkendt 13 pasningsordninger i dagple-
jeform og 2 på vej til at blive godkendt samt 3 pasningsordninger i institutions-
form. Byrådet i Odder Kommune har besluttet, at det alene er børn i alderen 0-
3 år, der kan passes i privat pasningsordning. Ud af kommunens 422 børn i
alderen 0-3 år passes 84 børn således i privat pasningsordning.
Private pasningsordninger drives uden offentlige midler og er alene finansieret
af forældrebetaling, forældrene kan dog søge om tilskud til pasningen.
Private pasningsordninger er ikke underlagt regler om forældrebetaling, opta-
gelse, forældreindflydelse, pædagogiske læreplaner, børnemiljøvurderinger
m.m. som er gældende for privat og kommunal dagpleje/institution.
Pædagogfaglige betragtninger
Rammerne for etablering af privat pasningsordning er meget vide, og der skal
alene ske godkendelse af de fysiske forhold, pasningsaftalen der indgås med
forældrene og passerens personlige kvalifikationer.
Det betyder, at der med etablering af pasningsordninger ikke kan stilles krav
om at personalet har en pædagogisk uddannelse, at der er ledelseskompeten-
cer i pasningsordningen eller til det pædagogiske arbejde med børnene. Disse
krav kan alene stilles ved etablering af egentlig privat dagpleje og privat institu-
tion.
Pasningsordninger i dagplejeform giver forældrene mulighed for et friere valg i
forhold til ligestillede pasningsformer i privat/kommunal dagpleje eller vugge-
stue. Med private pasningsordninger i dagplejeform gives forældre mulighed for
at vælge et pasningstilbud, som rammer deres individuelle behov. Der er tale
om et pasningstilbud uden kommunalt tilskud og derfor er kravene til godken-
delse proportionelt hermed. Begrænsningen på maksimalt 10 børn harmonerer
med kravene til privat og kommunal dagpleje og sikrer at enhederne ikke bliver
for store.
Pasningsordning i institutionsform kan derimod eksempelvis etableres med
pasning af 80 børn i alderen 0-3 år, hvor der med den nuværende lovgivning,
ikke kan sættes krav om pædagoguddannet personale, ledelsesmæssige kom-
petencer i pasningsordningen eller anvendelse af de pædagogiske læreplaner
eller andet pædagog fagligt grundlag i arbejdet med børnenes udvikling.
Jo flere børn, der er i en pasningsordning i institutionsform jo højere vil kom-
pleksiteten være i arbejdet med børnegruppen. Da vi fra forskningen ved, at
det særligt er indsatsen i de første år, der har afgørende betydning er det
uhensigtsmæssigt, at der kan etableres pasningsordninger i institutionsform,
26-09-2016
Sags Id. 727-2009-9645
Sagsbeh.
Mette Lunau Larsen
Tlf. 8780 3354
[email protected]
Dok id. 727-2016-136714
Side 1/2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Henvendelse af 27/9-2016 fra Odder Kommune om bidrag til høring om private pasningsordninger som afholdes den 28/9-2016
med et stort børnetal, hvor der ikke kan stilles krav om pædagoguddannet per-
sonale samt det pædagogfaglige grundlag for arbejdet med børnenes udvik-
ling. Bekymringen i pasningsordninger i institutionsform er særligt i forhold til
sårbare børn og børn med særlige behov, hvor der ofte kræves fagligt uddan-
net personale for se og imødekomme disse børns behov.
Pasningsordninger i institutionsform kommer derved til at stå som et udvik-
lingsmæssigt ringere tilbud for børnene end en privat eller kommunal instituti-
on. Ligeledes er kravene til privat pasningsordning i institutionsform en skæv-
vridning i proportionaliteten af de krav der ellers stilles til private og kommunale
institutioner.
Juridiske udfordringer
Dagtilbudsloven har et overordnet fokus på at sikre mod skævvridning af kon-
kurrencen mellem kommunal og privat pasning. Privat pasning må således i
kommunens godkendelse ikke stilles hverken ringere eller bedre end den
kommunale pasning.
Med pasningsordninger i institutionsform skævvrides forholdet mellem pas-
ningsordning og privat/kommunalinstitution. Dagtilbudsloven giver alene mulig-
hed for at stille relativt få krav til etablering af pasningsordning i institutions-
form, hvor der intet maksimum er på antallet af børn der kan modtages.
Privat pasningsordning i institutionsform er et pasningstilbud, som pga. det
manglende maksimum på børnetallet kommer til at udgøre et institutionstilbud,
som ikke harmonerer med det indhold, der findes i privat/kommunal institution,
hvor der er uddannet pædagogisk personale, pædagogisk leder, regler for for-
ældreindflydelse, pædagogiske læreplaner, børnemiljøvurderinger m.m.
For en privat vuggestue er kravene til pasningsordningen i institutionsform
skævvredne idet der jf. Dagtilbudsloven vil blive stillet væsentlig skarpere krav
til en privat vuggestue med børn i alderen 0-3 år. En privat vuggestue skal ved
etablering sidestilles med en kommunal institution og honorerer krav om ud-
dannet pædagogisk personale, pædagogisk leder, anvendelse af læreplaner
osv. Eneste forskel på pasningsordningen og vuggestuen er, at vuggestuen
modtager kommunalt tilskud direkte pr. barn, hvor det er forældrene i pas-
ningsordningen, der modtager tilskuddet til pasningen af barnet. Tilskuddet til
vuggestuen er ligeledes højere end det tilskud forældre kan modtage til pas-
ningsordning.
Misforholdet mellem pasningsordningens mulighed at have 80 børn i alderen 0-
3 indskrevet i et tilbud, uden at skulle sikre pædagogfagligt personale, arbejde
med læreplaner m.m. er også en skævvridning i forhold til reglerne der be-
grænser de kommunale institutioners mulighed for at tilpasse tilbuddene.
Som eksempel kan Odder Kommune jf. Dagtilbudsloven ikke etablere et gæ-
stehus til dagplejebørn til midlertidig pasning af børn ved dagplejerens sygdom,
med flere end 10 pladser. Dette selvom personalet i gæstehuset har gennem-
gået kommunale kurser for dagplejere, arbejder ud fra de pædagogiske lære-
planer samt er under vejledning af tilsynsførende pædagoger og pædagogiske
leder.
Anbefalinger/overvejelser
At man overvejer at ændre Dagtilbudsloven, så der stilles skarpere
krav til pasningsordninger i institutionsform eller fjernes denne mulig-
hed for pasningstilbud, da den i højere grad bør reguleres som Dagtil-
budsloven allerede foreskriver i forhold til privatinstitution.
At man i dagtilbudsloven giver mulighed for, at der kan etableres gæ-
stehuse i kommunal dagpleje med pasning af mere end 10 børn.
Side 2/2