Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1668705_0001.png
Sagsnr.
Dato
Sagsbehandler
16.05.07-P27-1-10
22-7-2015
Bente Bækvad Jensen
Cpr. Nr.
Navn
Godkendelseskriterier for oprettelse af privat institution revideret pr. 23.07.2015
GODKENDELSE AF PRIVATE INSTITUTIONER PÅ DAGTILBUDSOMRÅDET I
HENHOLD TIL DAGTILBUDSLOVENS §19 OG §20
Krav til /vilkår for private institutioner
LOVGIVNING og STANDARDER
Institutionen skal leve op til:
Formålsbestemmelsen for dagtilbud jfr. Dagtilbudslovens §1 og §7
Dagtilbudslovens §8 og §9 vedrørende Pædagogiske læreplaner
Dagtilbudslovens §11 vedrørende sprogvurdering og sprogstimulering
Samme myndighedskrav og standarder som kommunale institutioner i forbindelse med
bygningsforhold, brandværnsmæssige forhold, sikringsrum, arbejdsmiljøforhold,
sundhedsmæssige forhold, køkkenmæssige forhold, bestemmelser vedr. befordring af
børn m.v
Lokalt fastsatte kriterier, som f.eks. kommunale politikker og målsætninger,
evt. krav til personalenormeringen, åbenhed og tilgængelighed for det
kommunale tilsyn, afrapportering vedr. læreplaner, krav til virksomheds-
plan m.v.
Bekendtgørelser og vejledninger.
Institutionen er underlagt en skærpet underretningspligt jf. Servicelovens §153.
Institutionen er omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til
institutionens forhold til borgeren i relation til den opgave, der udføres for kommunen, jf. lov
om retssikkerhed § 43, stk. 2. Forvaltningslovens regler om partshøring, begrundelse m.v. for
ansættelser og afskedigelser gælder imidlertid ikke for institutionen.
GENERELLE KRAV
Lokaler og indretning skal være godkendt af kommunens byggemyndighed til formålet.
Institutionen skal efterleve Arbejdsmiljøloven, herunder udarbejdelse af APV en gang årligt
Institutionen er omfattet af reglerne om pædagogiske læreplaner, hvilket betyder, at der skal
udarbejdes læreplaner for henholdsvis 0-2 år og 3-skolestart. Det er lederen der ansvarlig for
at den pædagogiske læreplan bliver udarbejder. Den pædagogiske læreplan skal være offentlig
tilgængelig. Den pædagogiske læreplan vil blive godkendt på det årlige pædagogiske tilsyn.
Institutionen skal være åben for børn med særlige behov, og samarbejde med de relevante
kommunale instanser, og det pædagogiske tilsyn om de nødvendige tiltag overfor disse børn.
hvilket betyder, at institutionen skal tage kontakt til kommunen med henblik på at få en
vurdering af behovet for støtte til børn med særlige behov eller handicap. Proceduren for
ansøgning om ekstra resurser til børn med særlige behov, følger proceduren som er gældende
i Næstved Kommune.
Side 1 af 5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
Kommunen kan flytte barnet, hvis tilbuddet ikke matcher barnets behov. Hvis kommunen
vurderer, at barnet ikke trives i privatinstitutionen, kan kommunen pålægge forældrene at få
barnet flyttet til en anden institution.
Lederen af den private daginstitution skal være uddannet pædagog. Lederen er ansvarlig for,
at der er det fornødne kvalificerede personale, så institutionen kan leve op til de nævnte love
og standarder.
For alle ansatte (gælder også studerende, elever, personale i jobtræning m.m.) skal der
indhentes relevant straffeattest, ligesom ansættelsen er betinget af en ren børneattest.
Institutionen skal være åben overfor modtagelse af pædagogstuderende, PA elever,
jobtræningspersoner, personer i fleksjob og praktikanter fra kommunens folkeskoler.
Der skal tales dansk i institutionen, og institutionen skal understøtte integrationen til det
danske samfund, samt følge kommunale retningslinjer for sprogstimulering.
Der skal udarbejdes politikker/procedure på de områder som fastsættes af Byrådet f. eks.
Trivselspolitik, sorg og krise, børn på tur, børn som forlader institutionen,
kost/bevægelsespolitik, børns seksuelle lege, syge børn (herunder medicingivning), samt
institutionen selepolitik (vuggestuebørn)
Institutionen skal have fastsat regler for befordring af børn.
Institutionen skal mindst have tegnet en ulykkesforsikring for dens børn.
OPTAGELSESREGLER
Institutionen træffer selv afgørelse om optagelse, og er forpligtet til at optage børn, hvis der er
ledig kapacitet i institutionen.
Optagelseskriterierne skal fremgå af institutionens vedtægter.
Optagelseskriterierne skal følge almindelige retsgrundsætninger så som
lighedsgrundsætningen, diskriminationsforbud og lignende. Hverken formelt eller reelt må
visse grupper udelukkes for optagelse.
Institutionen skal være tilgængelig for børn med handicap.
Optagelse kan alene nægtes, hvis institutionen ikke er eller kan indrettes til at varetage
barnets behov, eller hvis personalet ikke har tilstrækkelig kompetence til at varetage opgaven.
Aldersgruppe og antal børn:
Fastsættes for den enkelte institution.
Åbningstider:
Institutionen fastsætter selv åbningstider
Lukkedage:
Institutionens bestyrelse kan indføre lukkedage. Muligheden for lukkedage fritager ikke
institutionen for pasningsforpligtelser i forhold til de børn, der er indmeldt i institutionen.
FORÆLDREBESTYRELSE
Forældrene skal sikres indflydelse svarende til forældreindflydelse i selvejende institutioner.
Det vil sige, at forældrebestyrelsen som minimum skal have indflydelse på principperne for
daginstitutionens arbejde, principper for anvendelse af budgetramme samt indstillingsret til
institutionsbestyrelsen i forbindelse med ansættelse af personale i institutionen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
VEDTÆGTER
Institutionen skal udarbejde vedtægter, som skal vedlægges ansøgningen om godkendelse.
Vedtægterne skal fastsætte optagelseskriterier, opsigelsesvarsel, bestyrelseskonstruktion, evt.
specielt formål med institutionen, åbningstid, antal børn, anvendelse af institutionens overskud
m.v.
SIKKERHEDSSTILLELSE og ØKONOMI
Følgende stilles krav om ved godkendelse af en privat institution:
Depositum
Samtidig med ansøgning om godkendelse skal der indbetales et depositum til kommunen på
30.000 kr., som tilbagebetales, når der er truffet afgørelse.
Driftsgaranti
Der kræves sikkerhedsstillelse på et beløb svarende til 1 måneders brutto driftsudgifter af en
tilsvarende kommunal institution.
Økonomisk hæderlighed
Institutionen skal have orden i sin økonomi, have opfyldt sine økonomiske forpligtelser med
hensyn til betaling af skatter og sociale ydelser og er hæderlig i sin erhvervsudøvelse.
Budget og regnskab
Inden 1. oktober fremsendes institutionens budget til orientering for kommunen.
Inden 1. marts fremsendes institutionens regnskab til orientering, hvor der angives, hvilket
formål et eventuelt overskud går til.
TILSKUD
Den private institution modtager et driftstilskud pr. barn fra det tidspunkt, hvor barnet er
berettiget til at modtage en plads under den kommunale pladsgaranti. Driftstilskuddet
fastsættes efter barnets alder og beregnes ud fra de gennemsnitlige nettodriftsudgifter pr.
barn i aldersvarende dagtilbud i kommunen.
Tilskuddet udbetales på baggrund af en minimums ugentlig åbningstid på 50 timer. Hvis der er
deltidspladser, nedsættes tilskuddet forholdsmæssigt.
Herudover gives et bygningstilskud, som er fastsat på baggrund af de gennemsnitlige
bygningsudgifter pr. barn i samme aldersgruppe i en selvejende institution, samt et
administrationsbidrag på 2,1 % af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter pr.
barn i et aldersvarende tilbud i kommunen. Administrationsbidraget dækker udgifter til
bogføring, budget, regnskab, revision og personalejuridisk bistand.
Kommunen beregner og beslutter økonomisk og pædagogisk fripladstilskud samt
søskendetilskud.
Kommunen betaler udgiften til økonomisk- og pædagogisk friplads samt søskenderabat efter
de gældende regler.
Lederen af institutionen skal sikre, at forældrene vejledes om mulighederne for fripladstilskud,
og at en meddelelse om reglerne opslås i daginstitutionen, og efter anmodning udleveres til
forældrene.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
Den private institution fastsætter og opkræver selv forældrebetalingen, og der er ingen
bindinger for fastsættelsen.
Hvis forældrene ikke betaler for opholdet i institutionen, er dette et anliggende mellem
privatinstitutionen og forældrene, og må som udgangspunkt anses for forældrenes opsigelse af
dagtilbuddet. Institutionen vil her have ret til at opsige barnet med et mellem forældrene og
institutionen aftalt varsel. Inddrivelse af eventuelle restancer må derfor henvises til privat
søgsmål.
Tilskuddene fastsættes og offentliggøres af Byrådet engang om året i november måned, og er
gældende for det kommende år.
Børn fra andre kommuner kan optages, og tilskuddene kan derfor komme fra flere kommuner.
Beregningen sker i bopælskommunen
TILSYN OG KONTROL
Tilsynet skal se til, at forældre og børn i kommunen får den service, som de har krav på, og at
dagtilbuddet er egnet til ophold for de børn, som tilbuddet er bestemt for. Tilsynet skal
forholde sig til opfyldelse af dagtilbudslovens bestemmelser, opfyldelse af
godkendelseskriterierne, institutionens egne mål, pædagogiske læreplaner og krav ifølge
anden lovgivning m.v.
Kommunen skal bl.a. påse:
at personalet har de fornødne kvalifikationer
at institutionen reelt påtager sig de opgaver, der fremgår af godkendelses-
kriterierne.
at opgaverne løses på en sådan måde, at de vil kunne opfylde de stillede mål
Den private institution er forpligtet til at samarbejde med det pædagogiske tilsyn, og det
løbende kommunale tilsyn skal kunne foregå frit og uhindret i hele institutionens åbningstid.
Kommunen kan kræve at se den dokumentation, som måtte være nødvendigt for at kunne
udøve tilsynet. Kommunen har pligt til straks at oplyse, hvis der sker ændringer i
godkendelsesgrundlaget.
Kommunen skal ikke føre økonomisk tilsyn med den private institution. Men den private
institution har pligt til, at oplyse og evt. dokumentere, at tilskuddet ikke går til ulovlige formål.
Den private institution inviteres og opfordres til at deltage i ledermøder indenfor
dagtilbudsområdet og andre tværfaglige ledermøder og andre fælles udviklingsinitiativer.
FORHOLD vedr. OPHØR
Misligholdelse
Tilsidesættelse af krav og forpligtelser kan medføre, at tilskuddet til institutionen bortfalder
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
Konkurs
Hvis institutionen går konkurs, kan kommunen vælge at købe institutionen og overtage driften.
Virksomhedsoverdragelsesloven finder i givet fald anvendelse.
Hvis kommunen ikke ønsker at købe institutionen, vil den blive nedlagt eller solgt til anden
side af konkursboet. Kommunen hæfter således ikke for de ansattes krav på løn og feriepenge.
Erstatningsansvar
Institutionens bestyrelse er ansvarlig over for sine ejere efter reglerne om f.eks. aktieselskaber
eller anpartsselskaber og er ikke ansvarlig over for kommunen.
GODKENDELSESPROCEDURE
Hvornår kan søges?
Der kan søges hele året.
Ansøgningsskema
Der skal anvendes ansøgningsskema, som er offentliggjort på Næstved Kommunes
hjemmeside.
Procedure
Behandlingen af ansøgningen er delt op i 2 faser: vurdering af minimumskrav og ved
opfyldelse af minimumskravene dernæst vurdering i forhold til de stillede krav.
Behandlingstid
Indenfor 14 dage kvitteres ansøgeren for modtagelse af ansøgningen.
Afgørelse af ansøgningen vil normalt kunne ske indenfor 3 måneder, under forudsætning af
alle oplysninger er beskrevet fyldestgørende.
KLAGEADGANG
Klage over fastsættelse af kommunens krav og vilkår kan afhængig af klagens art påklages til
kommunalbestyrelsen eller Konkurrencerådet/Konkurrencestyrelsen.
Kommunens afgørelse om godkendelse af en privat institution, som efter institutionens
opfattelse er ulovlig, kan indbringes for det kommunale tilsyn.
Der er ingen klageadgang for forældre i forbindelse med optagelse, flytning m.v., hvilket er
samme betingelser som for forældre til børn i kommunale tilbud.