Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1668704_0001.png
Pædagogisk tilsyn
på dagtilbudsområdet
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0002.png
Indhold
De lovmæssige krav til tilsyn i dagtilbud:
................................................................................................................2
Planlagt pædagogisk tilsyn.............................................................................................................................................2
Observationsmodel............................................................................................................................................................3
Det planlagte pædagogiske tilsyns tre etaper
........................................................................................................4
Pædagogisk tilsyn i dagplejen.......................................................................................................................................4
Drøftelse af tendenser......................................................................................................................................................5
Særligt i forhold til de selvejende og private institutioner
.................................................................................5
Det løbende uformelle tilsyn..........................................................................................................................................5
Anbefalinger fra EVA.........................................................................................................................................................6
Tidslinje for planlagt pædagogisk tilsyn
....................................................................................................................7
Øvrige tilsyn i dagtilbuddene.........................................................................................................................................9
Side 1 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0003.png
Pædagogisk tilsyn i Næstved kommunes dagtilbud
De lovmæssige krav til tilsyn i dagtilbud:
Ifølge dagtilbudslovens § 5, skal Kommunalbestyrelsen føre tilsyn med indholdet af tilbuddene efter denne lov og den måde, hvorpå opgaverne udføres,
herunder at de mål og rammer, der er fastsat efter § 3 efterleves.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre rammerne for tilsynet.
I Næstved Kommune er det Center for Dagtilbud, der på vegne af Byrådet har ansvaret for udførelsen af tilsynet. Tilsynet er forankret hos ledelsen i
Center for Dagtilbud.
For at skabe åbenhed om rammerne for tilsynet, herunder hvordan tilsynet udøves, frekvensen af tilsynene med videre, skal byrådet efter dagtilbudsloven
offentliggøre rammerne for kommunens udøvelse af tilsynet. Rammerne for tilsynet skal derfor være tilgængelige på kommunens hjemmeside. Rapporten fra
området skal fremgå af institutionernes hjemmeside, og fremlægges for bestyrelsen.
Det pædagogiske tilsyn kan opdeles i tre forskellige former for tilsyn:
Det planlagte pædagogiske tilsyn
Det løbende uformelle tilsyn
Det uanmeldte tilsyn
Planlagt pædagogisk tilsyn
(Systematisk, udviklingsorienteret pædagogisk tilsynsbesøg)
Formålet med det pædagogiske tilsyn i Næstved Kommune er todelt. Det pædagogiske tilsyn skal dels fungere som et middel til dialog om en fortsat
pædagogisk kvalitetsudvikling, med det formål at sikre børnene et godt børneliv med omsorg, læring, udvikling, trivsel og sundhed. Samtidig fungerer det som
kontrol på vegne af Byrådet, som skal tilse, om Dagtilbudsloven og de kommunale politikker og retningslinjer overholdes, og om børnenes ophold i institutionen
sker på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag. I de pædagogiske tilsyn tages der højde for de fire anbefalede temaer fra EVA´s rapport, 2015, jvf. side 6.
Det pædagogiske tilsyn, er således både en kvalitetssikring af den nuværende praksis og en drøftelse af udviklingsmuligheder i den enkelte enhed, de enkelte
områder og i Næstved kommune som helhed, med børnene som omdrejningspunkt.
Der arbejdes således både med at afdække den nuværende situation og de fremtidige udviklingsperspektiver.
Hvert andet år får alle kommunale og selvejende dagtilbud et planlagt pædagogisk tilsynsbesøg. De private institutioner får besøg hvert år.
Side 2 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0004.png
Observationsmodel
Nedenstående model, er en model, som de pædagogiske konsulenter i Næstved har udarbejdet, på baggrund af nyeste forskning på
området. Modellen anvendes som afsæt for de systematiske observationer, der foretages, i første del af det pædagogiske tilsyn,
samt for de temaer, der drøftes på det efterfølgende dialogmøde.
Forklaring af modellen
Barnet er i centrum,
da det er barnets trivsel, læring og udvikling, der
er omdrejningspunktet.
I den næste ring er Pædagogisk organisering, pædagogisk
samspil og pædagogisk faglighed.
Disse er de tre hovedbegreber,
som konsulenterne har fokus på i institutionernes praksis i
forbindelse med observationsdelen i tilsynet. De tre begreber
indeholder en lang række elementer, der er grundigt drøftet og
yderligere foldet ud og beskrevet i et særskilt dokument og som kan
give en pejling af den pædagogiske kvalitet det pågældende sted.
Der vil være forskellig vægtning af hvad der primært observeres på,
da der er tale om mange og komplekse elementer, når der tales
pædagogisk kvalitet. Alle elementerne er hentet fra den nyeste
forskning på området.
I den yderste ring er forældresamarbejde, medarbejderudvikling
og ledelse.
Disse tre grupper har en stor indvirkning på hvordan
rammerne for barnets trivsel, udvikling og læring skabes og fungerer.
Den yderste ring vil være i fokus, i den del af tilsynet, der er målrettet
henholdsvis skriftlighed og dialog/opfølgning med den daglige leder, og
AMR. Den skriftlige tilbagemelding fra det pædagogiske tilsyn vil
indeholde opsamling fra både observationer og dialog.
Side 3 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0005.png
Det planlagte pædagogiske tilsyns tre etaper
På baggrund af etablering af områdestruktur på dagtilbudsområdet, afvikles pædagogisk tilsyn fremover i tre etaper.
Først kommer en pædagogisk konsulent på uanmeldt besøg i den enkelte enhed, på en tilfældig dag og følger og observerer dagligdagen i 2-
2�½ time, med udgangspunkt i ovennævnte model.
Efterfølgende gennemføres et planlagt dialogmøde med den daglige leder, en personalerepræsentant samt den pædagogiske konsulent og om
muligt områdelederen. På mødet drøftes essenser fra de observationer der er lavet, med henblik på mulige udviklingstiltag. Desuden drøftes
institutionens skriftlige materiale ud fra en fælles spørgeguide, herunder læreplaner, forældresamarbejde, ledelse samt medarbejderudvikling
og – trivsel. På baggrund af dette drøftes hvilke elementer, der kan indgå i en handleplan.
Ud fra dialogen udarbejder den daglige leder et udkast til en handleplan. Denne tilsendes Center for Dagtilbud, der godkender og giver en
skriftlig tilbagemelding på den konkrete handleplan til daglig leder. Der fremgår også en samlet vurdering af, om der leves op til lovens
bestemmelser, samt de politiske krav og forventninger der er til dagtilbud i Næstved kommune.
Eventuelle henstillinger vil fremgå af den skriftlige tilbagemelding. Den skriftlige tilbagemelding og handleplan sendes til kommentering til
områdeleder.
Når alle tilsyn er afholdt i et område holdes et fælles opsamlingsmøde i området med deltagelse af områdeleder, daglige ledere, pædagogisk
konsulent og teamchef for pædagogisk team, samt eventuelt en repræsentant fra forældrebestyrelsen. På mødet præsenterer de enkelte
institutioner deres handleplaner, og på baggrund af disse drøftes udviklingsmuligheder i området. Hovedtemaer og udviklingspunkter findes i
fællesskab på mødet og dernæst udarbejder områdelederen en fælles handleplan for området. Handleplanen drøftes med bestyrelse og område
MED og sendes til Center for Dagtilbud, der kommenterer og returnerer denne til områdelederen, samt udarbejder en kort tilsynsrapport for
området. Af rapporten vil eventuelle henstillinger fremgå, samt en samlet vurdering af, om området lever op til lovens bestemmelser og de
politiske krav og forventninger der er til dagtilbud i Næstved kommune.
Der afholdes et statusmøde på handleplanerne efter ca. et år, med de samme deltagere, som på opfølgningsmødet.
Pædagogisk tilsyn i dagplejen
Konsulenter i Dagplejen i Næstved fører tilsyn hos den enkelte kommunale dagplejer og hos private børnepassere. Konceptet til og beskrivelse
af disse tilsyn kan ses via dette link
http://dagplejen-naestved.dk/kvalitetssikring-og-tilsyn
Center for Dagtilbud har overordnet tilsyn med Dagplejen og der afholdes tilsynsbesøg hvert år i dagplejen, på skift i de 4 områder. Dette tilsyn
bygger på de samme elementer og den samme model, som for øvrige dagtilbud og er delt op i 3 etaper:
1. Observationer hos en udvalgt dagplejer og i et PLUStilbud.
2. Et dialogmøde med dagplejekonsulenter fra området, med bl.a. opsamling af generelle tendenser fra dagpleje konsulenternes tilsynsbesøg
hos de enkelte dagplejere og drøftelse af observationer hos dagplejer og i PLUStilbud. Dialogmødet munder ud i udkast til hovedtemaer og
udviklingspunkter, som tages med videre til et opfølgende dialogmøde med dagplejens ledelse.
3. Et opfølgende dialogmøde med ledelsen af dagplejen, hvor bl.a. de generelle tendenser fra tilsyn hos dagplejerne, hovedtemaer og
udviklingspunkter fra dialogmøde med konsulenterne, samt det skriftlige materiale drøftes. På mødet vælges hovedtemaer og
udviklingspunkter, som danner baggrund for et udkast til en handleplan som udarbejdes af dagplejens ledelse. Denne tilsendes Center for
Side 4 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0006.png
Dagtilbud, der godkender denne og udfærdiger en kort rapport fra tilsynet. Af rapporten vil evt. henstillinger fremgå, samt en samlet vurdering
af, om dagplejen lever op til lovens bestemmelser og de politiske krav og forventninger der er til dagtilbud i Næstved kommune.
Drøftelse af tendenser
Essenser og tendenser fra rapporterne fra de pædagogiske tilsyn i områderne og fra dagplejen debatteres årligt i forhold til eventuelle fælles
tiltag i kommunen. Deltagerne er Centerchef, områdeledere, dagplejeleder, repræsentant for de selvejende, teamchef(er) og de pædagogiske
konsulenter.
Hvert år laves en status på de afholdte tilsyn. Hvert andet år laves en fælles opgørelse og opsamling af de pædagogiske tilsyn, og en
brugertilfredshedsundersøgelse, der indgår i kvalitetsrapporten på området, som efterfølgende fremlægges for Børne– og Skoleudvalget.
De pædagogiske tilsyn afholdes i de lige år i område syd og vest og i de ulige år i område nord og øst.
Særligt i forhold til de selvejende og private institutioner
I selvejende og private institutioner skal bestyrelserne oplyses om, at tilsynet afholdes og formand/bestyrelsen skal have mulighed for at
deltage i den opfølgende samtale, der afholdes mellem leder og konsulent.
For de private institutioner skal tilsynet også afdække personalenormering, personalekvalifikationer, institutionens økonomi, samt hvor mange
børn der er fra andre kommuner og hvilke kommuner de kommer fra. Der udarbejdes en tilsynsrapport til den enkelte institution.
Det løbende uformelle tilsyn
Tilsynet omfatter de kommunale og selvejende institutioner. Det løbende og uformelle tilsyn fungerer via det daglige samarbejde og den
kontakt der blandt andet er mellem centrene og områderne/enhederne, primært ved samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere i Center for
Dagtilbud og område - og dagtilbudslederne. Dertil kommer den mødevirksomhed, der eksisterer mellem Center for Dagtilbud og ansatte, samt
afholdelse af kurser, projekter, sparringssamtaler, besøg m.v., samt ved samarbejde med bestyrelserne.
På denne måde har alle ansatte i Næstved kommune et ansvar for at rette henvendelse til Center for Dagtilbud, hvis de oplever situationer, der
giver anledning til bekymring.
Uanmeldt tilsyn
Udover de uanmeldte tilsyn, der fortages som en del af det planlagte pædagogiske tilsyn, foretages der uanmeldte tilsyn, på baggrund af
henvendelser eller informationer om en institution, som kræver nærmere undersøgelse.
I forbindelse med et uanmeldt tilsyn vil Center for Dagtilbud orientere lederen om baggrunden for besøget, og der vil blive udarbejdet et notat
af besøget. Center for Dagtilbud er forpligtet til at undersøge kritisable forhold, uanset om oplysningerne kommer fra andre centre, ansatte i
området, brugere, pårørende eller andre personer. Kritisable forhold i en institution kan medføre, at tilsynet i en periode intensiveres.
Center for Dagtilbud vil orientere ledelsen om, hvorfor tilsynet er intensiveret, samt omfanget af det intensiverede tilsyn. I de selvejende
institutioner, private institutioner, puljeordninger og private pasningsordninger vil orienteringen blive givet til institutionsbestyrelsen/ejeren.
Side 5 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0007.png
Anbefalinger fra EVA
Med udgangspunkt i EVA´s rapport om pædagogiske tilsyn (Danmarks Evalueringsinstitut 2015), har vi beskrevet, hvordan der tages højde for
følgende 4 anbefalede temaer i Næstved kommunes pædagogiske tilsyn:
Uvildighed
– dette punkt drejer sig om konsulentens rolle. Vi har planlagt fordelingen af tilsynene, således at konsulenterne så vidt muligt
har tilsyn i de institutioner, hvor de har færrest af andre opgaver.
Systematik
– dette punkt drejer sig om at alle institutioner, udover de uformelle tilsyn, får systematiske tilsyn med ensartet indhold og
hyppighed. Vi har et tydeligt beskrevet koncept, der indeholder en gennemgående plan fra planlægning gennem afholdelse, til opfølgning
med tilhørende tidslinie.
Indhold
– dette punkt drejer sig om at anvende de metoder, der findes bedst egnede til at vurdere den pædagogiske praksis. Vi har
udarbejdet en fælles guide, der anvendes i dialogen de enkelte steder. Derudover har vi udviklet en model, der på baggrund af nyeste
forskning danner afsæt for systematiske observationer, som en del af det pædagogiske tilsyn. Disse redskaber sikrer samtidig at fokus på
indholdet i tilsynet er det samme, uanset om der er tale om private eller kommunale dagtilbud.
Udvikling
– dette punkt går ud på at opsamle generelle udviklingstendenser og indtænke dem i udviklingsarbejdet på tværs af institutioner.
Vi har, på baggrund af den nye områdestruktur, valgt at afholde et møde med områdeledere og daglige ledere i de enkelte områder med
henblik på drøftelse af udvikling i området og områdets institutioner. Der er derudover indtænkt et fælles møde hvert andet år, hvor ledelse
og konsulenter i CDA mødes med de 4 områdeledere, og dagplejelederen og drøfter generelle udviklingstendenser/tiltag på baggrund af en
fælles opsamling af de pædagogiske tilsyn i hele kommunen.
Side 6 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0008.png
Tidslinje for planlagt pædagogisk tilsyn
FØR TILSYNET -
TILSYNETS FØRSTE DEL -
TILSYNETS ANDEN DEL -
TILSYNETS TREDJE DEL
DET ENKELTE
STED
KONTAKTES
Senest 6 uger
før
dialogmødet
DAGLIG
LEDER
INDSENDER
MATERIALE
Senest 4 uger
før
dialogmødet
OBSERVATION
AF PRAKSIS
DIALOGMØDE
SKRIFTLIG
TILBAGE-
MELDING
Senest 4
uger
efter
dialogmødet
OPFØLGNINGS-
MØDE
DRØFTELSE
AF
ESSENSER
OG
TENDENSER
Årligt, når alle
tilsyn er
afholdt
Indenfor 6 uger
før opfølgnings-
mødet
Opsamlingsmøde
og kort
tilsynsrapport.
(Når hele
området har
været besøgt)
FØR TILSYNET
Det enkelte sted kontaktes for aftale om dato og tid for dialogmødet, samt orientering om observationsbesøg.
Senest 6 uger før dialogmødet.
Den pædagogiske konsulent sender en mail fra med dagsorden for dialogmødet, med en liste over skriftlige dokumenter,
der ønskes tilsendt før afholdelse af tilsynet.
Daglig leder indsender skriftligt materiale + survey senest 4 uger før dialogmødet.
TILSYNETS FØRSTE DEL
Observationer af praksis i ca. 2�½ timer.
Afvikles i de 6 uger inden opfølgningsmødet.
TILSYNETS ANDEN DEL
Dialogmøde med daglig leder, en personalerepræsentant, områdeleder og en pædagogisk konsulent hvor der gives tilbagemelding på essenser fra
observationerne og det skriftlige materiale drøftes. Varighed ca. 2�½ time.
Afholdelse af dialogmødet.
Side 7 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0009.png
TILSYNETS TREDJE DEL
Skriftlig tilbagemelding. På dialogmødet tages notater, der danner baggrund for den handleplan, der udarbejdes af den
daglige leder, og efterfølgende sendes til konsulenten.
Senest 4 uger efter mødet.
Konsulenten giver skriftlig feedback og tilbagemelding på handleplanen, samt laver en opsamling af tilsynsbesøget, og
sender denne til den daglige leder og til orientering til områdelederen.
Senest 14 dage efter mødet.
Opsamling af hele tilsynet for området. Møde med områdeleder, daglige ledere, teamchef og pædagogisk konsulent, samt eventuelt en repræsentant fra
forældrebestyrelsen.
De daglige ledere i området præsenterer deres handleplaner. Ny handleplan for området udarbejdes, samt kort tilsynsrapport. Varighed af mødet
er ca. 3 timer.
Når hele området har været besøgt.
Drøftelse af essenser og tendenser. Centerchef, teamchef(er), områdeledere, leder fra dagplejen og konsulenter drøfter tendenserne i tilsynene, samt
udviklingsmuligheder i kommunen.
Deltagere er
Varighed 2 timer.
Årligt, når alle årets tilsyn er afholdt.
Side 8 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0010.png
Øvrige tilsyn i dagtilbuddene
Følgende afsnit indeholder en kort beskrivelse af de tilsyn der, udover de pædagogiske tilsyn, udføres i dagtilbud i Næstved Kommune.
Bygnings- og brandtilsyn
For de kommunalt ejede bygninger gennemføres et årligt bygningssyn af Center for Trafik og Ejendomme
De selvejende institutionsbestyrelser, som selv ejer deres bygning eller bor til leje hos anden udlejer end kommunen, er selv ansvarlig for
deres bygninger og skal aflevere en årlig vedligeholdelsesoversigt.
Brandtilsyn gennemføres af Midt- og Sydsjællands brand & redning.
Hygiejne- og sundhedstilsyn
Kommunens Sundhedstjeneste/kommunallægen, som er tilknyttet Center for Børn og Unge, besøger kommunens institutioner for at tilse og
drøfte de hygiejniske forhold minimum hvert andet år.
Med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om hygiejne i daginstitutioner, vurderes institutionens indretning, inventar, toiletforhold,
rengøringsniveau m.m. sammen med den daglige leder. Der drøftes også procedurer og rutiner, der kan have betydning for hygiejne, miljø og
indeklima i den enkelte institution. Efter besøget udarbejdes en rapport med konklusioner og anbefalinger.
Rengøringstilsyn
Rengøringen i daginstitutionerne udføres af private udbydere og der føres løbende tilsyn med rengøringsstandarden af en Controller, tilknyttet Centeret Fælles
Sekretariatet.
Levnedsmiddelkontrol af køkkener
I Næstved kommunes dagtilbud, er der 2 typer køkkener, der er godkendt til brug for henholdsvis anretning og produktion af fødevarer i
dagtilbuddet.
Det er Fødevarestyrelsens region Sjælland/Fyn, der er beliggende på Gl. Banegårdsplads 8 4240 Korsør, der har tilsynet med dagtilbuddenes
køkkener, der hvor der er madordning. Fødevarestyrelsens smiley hænger synligt i dagtilbuddet.
Legepladstilsyn
En certificeret legepladsinspektør fra Susågården, som er tilknyttet Center for Arbejdsmarked, gennemfører et årligt tilsyn på alle legepladser i
de kommunale, selvejende og private institutioner samt i dagplejens legestuer. Der afleveres en rapport til den daglige leder, omhandlende
legepladsens tilstand, sikkerhed og eventuelle henstillinger, samt forslag til forbedringer.
Økonomitilsyn
Dagtilbuddene i Næstved, har økonomi tilsyn af en Controller fra Center for Økonomi og Analyse, der tilser økonomien i samarbejde med
dagtilbuddets daglige leder.
Der er budgetopfølgning hver 3. måned med spørgeskema, samt en årlig opfølgning. Der kan forekomme interne
revisionseftersyn, både anmeldte og uanmeldte. Der kan forekomme revision på bestemte temaer såsom kørsel, honorar, indtægter m.v.
Side 9 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Materiale til oplæg af Per B. Christensen, Næstved Kommune forud for høring om private pasningsordninger den 28/9-2016
1668704_0011.png
Auditbesøg
For de kommunale institutioner, bliver der ca. hvert tredje år afholdt et Audit besøg/tilsyn. Denne audit varetages af Center for Personale og HR.
Auditbesøget har til formål, at nedbringe sygefravær og fremme et godt arbejdsmiljø. Audit besøget har en varighed af et par timer, og daglig leder af institutionen
deltager obligatorisk.
Arbejdstilsyn
Arbejdstilsynet (AT) fører jævnligt tilsyn i dagtilbuddene. AT kan komme på detailtilsyn eller på tilsyn i forhold til særlige indsatser. Arbejdstilsynets besøg følges op
af en tilbagemelding, som kan indeholde f.eks., vejledninger og forskellige typer påbud og er omfattet af en smiley ordning.
Side 10 af 9
Pædagogisk team - Center for Dagtilbud