Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 284
Offentligt
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
UDKAST
September 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler
(Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.)
§1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1076 af 8. juli 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 14
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
”Stk.
2.
En elev kan højst indgå i beregningen af en efterskoles årselevtal i 41 uger inden for samme
skoleår.”
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
2.
I
§ 30, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”2 ugers varighed på efterskoler” til: ”2 og højst 41 ugers varighed i et
skoleår på efterskoler”.
3.
I
§ 30, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter ”5”: ”og højst 41”, og udgår ”og derover”.
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
Side
1
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Med lovforslaget foreslås det at begrænse antallet af kursusuger, hvormed en elev på en efterskole kan
udløse statstilskud til skolen og modtage statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen, til højst 41
uger inden for samme skoleår. Fastsættelsen af en øvre grænse for statstilskud og statslige elevstøtte til
nedsættelse af elevbetalingen indgår i regeringens forslag til finanslov for 2017.
1.2. Forslagets baggrund
Lovforslaget er opfølgning på forslaget til finanslov for 2017, hvor der foreslås indført en øvre grænse på 41
uger for statstilskud for elever på efterskoler og for statslig elevstøtte til elever på efterskoler.
Varigheden af efterskoleophold er i de senere år blevet længere. I skoleåret 2011/12 gennemførte 67 pct.
af eleverne på efterskolerne kurser, der varer 42 uger eller længere, mens den tilsvarende andel i skoleåret
2014/15 var 81 pct. Det har medført øgede udgifter til statstilskud til efterskolerne uden, at der har været
tilsvarende flere elever på efterskolerne. De længere kurser på efterskolerne har samtidig betydet, at det er
blevet dyrere for forældrene at sende deres børn på efterskole, idet forældrenes betaling opgøres pr. uge.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Øvre grænsen for antal uger, der kan indgå i årselevberegningen
2.1.1. Gældende ret
I lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke fastsat en øvre grænse for antallet af kursusuger i et
efterskoleophold, hvorunder en elev kan indgå i beregningen af efterskolens antal årselever.
Efter lov om efterskoler og frie fagskoler yder statstilskud en række aktivitetsbestemte tilskud. Der er tale
om tilskud til dækning af driftsudgifter (lovens § 23), bygningstilskud (lovens § 24), tilskud til inklusion af
elever med særlige behov i den almindelige undervisning (lovens § 24 a) og tilskud til specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand (lovens § 25). Der ydes endvidere aktivitetsbestemte tilskud i form af
tillægstakst for elever på meritgivende brobygning (lovens § 23 a, stk. 5), tillægstakst for indvandrere eller
efterkommere heraf (lovens § 23 a, stk. 1) og tillægstakst for danskundervisning til tosprogede (lovens § 23
a, stk. 6). Der ydes desuden en række særlige tilskud til skoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud (lovens § 26).
Fælles for de nævnte tilskud er, at de ydes til efterskolerne ud fra antallet af årslever og takster fastsat på
de årlige finanslove. Endvidere yder staten tilskud til individuel elevstøtte ud fra skolens årselevtal (lovens §
37). Antallet af årselever opgøres efter lovens § 14 som summen af elever, i hvert kursus i et år divideret
med 40.
Ved årselevberegningen kan efterskolerne efter lovens § 13, stk. 1, nr. 1, medregne elever, der har afsluttet
8 års skolegang, 7. klasse eller er fyldt 14 år. Efter regler fastsat af ministeren for børn, undervisning og
ligestilling kan elever, der er fyldt 18 år, i særlige tilfælde medregnes.
En elev, der deltager i et efterskolekursus i en uge, svarer således til 0,025 årselev ved beregningen af
statstilskuddene. Hvis eleven gennemfører et efterskolekursus på fx 42 uger, udløser eleven statstilskud for
1,05 årselev.
Det følger af lovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at skoleåret går fra den 1. august til den 31. juli.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der er blevet flere lange efterskoleophold de seneste år. I skoleåret 2011/12 gennemførte 67 pct. af
eleverne på efterskolerne kurser, der varer 42 uger eller længere, mens den tilsvarende andel i skoleåret
Side
2
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2014/15 var 81 pct. Det har medførte øgede udgifter til statstilskud til efterskolerne uden, at der har været
tilsvarende flere elever på efterskolerne.
Det foreslås derfor, at der indføres en øvre grænse på 41 uger for antallet af kursusuger i efterskoleophold,
hvorunder en elev kan indgå i beregningen af efterskolens årselevantal i forbindelse med statstilskuddene,
herunder til individuel elevstøtte. Der ændres med forslaget i øvrigt ikke ved de tilskud, der ydes til
efterskolerne eller årselevberegningen i forbindelse med tilskuddene.
Den øvre grænse på 41 uger vurderes ikke at indebære en begrænsning i antallet af elever på efterskolerne,
idet forslaget alene begrænser statstilskuddenes størrelse for den enkelte elev.
Med forslaget vil en elev, der deltager i et efterskolekursus i en uge, stadig svarer til 0,025 årselev ved
beregningen af statstilskuddene, men eleven kan højst udløse statstilskud for 1,025 årselev.
Forslaget er ikke til hinder for, at en efterskole tilrettelægger kurser med en længere varighed end 41 uger,
men den del af kurset, der er udover de 41 uger vil ikke indgå i skolens tilskudsberegning.
De frie fagskoler er ikke omfattet af forslaget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2.
Øvre grænsen for varigheden af antal uger med statslig elevstøtte under efterskoleophold
2.2.1. Gældende ret
I lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke fastsat en øvre grænse for antallet af kursusuger i et
efterskoleophold, hvorunder en elev kan modtage statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen.
Staten yder efter lovens § 30 dels en indkomstbestemt elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen på
kurser af mindst 2 ugers varighed, dels elevstøtte med et grundstøttebeløb uanset indkomstgrundlagets
størrelse på kurser af mindst 5 ugers varighed og derover. Den indkomstbestemte elevstøtte ydes på
grundlag af et indkomstgrundlag, der er fastsat på de årlige finanslove. Det følger af lovens § 11, at
elevbetalingen fastsættes af skolen, men ikke må være væsentlig over gennemsnittet for skoleformen. Der
fastsættes endvidere en mindste elevbetaling på de årlige finanslove.
Efterskoleelever modtager statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen med en ugesats, der
fastsættes på de årlige finanslove, i det antal kursusuger, som eleven gennemfører.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I de senere år er der blevet flere lange efterskoleophold. I skoleåret 2011/12 gennemførte 67 pct. af
eleverne på efterskolerne kurser, der varer 42 uger eller længere, mens den tilsvarende andel i skoleåret
2014/15 var 81 pct. Det har medførte øgede udgifter til statslig elevstøtte til efterskolerne uden, at der har
været tilsvarende flere elever på efterskolerne.
Det foreslås derfor, at der indføres en øvre grænse på 41 uger for antallet af kursusuger i efterskoleophold,
hvorunder en elev kan modtage statslig elevstøtte. Der ændres med forslaget i øvrigt ikke ved reglerne om
elevstøtte, herunder mindstkrav til kursets vurdering og beregning af indkomstgrundlag mv.
Den øvre grænse på 41 uger vurderes ikke at indebære en begrænsning i antallet af elever på efterskolerne
idet forslaget alene begrænser det antal uger en elev kan modtage statslig elevstøtte i.
Forslaget er ikke til hinder for, at en efterskole tilrettelægger kurser med en længere varighed end 41 uger,
men for den del af kurset, der er udover de 41 uger vil eleven ikke modtage statslig elevstøtte.
Side
3
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667526_0004.png
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget udgør 19 mio. kr. i 2017 og 60 mio. kr. årligt i 2018 og frem. De
økonomiske konsekvenser er beregnet på baggrund af kursusugernes længde i skoleåret 2014/15.
Oplysningerne om kursusugernes længde i skoleåret 2015/16 indberettes i efteråret 2016 og vil blive lagt til
grund for vurderingen af de økonomiske konsekvenser i det lovforslag, der fremsættes for Folketinget.
Forslagets offentlige økonomiske konsekvenser
Evt.
2016
Mer-/mindreudgifter i
forhold til den hidtidige
ordning
(mio. kr.)
Stat
Kommuner
og regioner
FFL
2017
-19
0
2018
-60
0
2019
-60
0
2020
-60
0
Kompenserende
besparelser/forbrug af
reserver/merindtægter
(mio. kr.)
Stat
Kommuner
og regioner
0
0
0
0
0
0
0
Ændret statsligt personaleforbrug
(netto årsværk)
0
0
0
0
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 23. september – 5. oktober 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer: Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Friskoleforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd,
Side
4
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667526_0005.png
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Foreningen af Katolsk Skoler I
Danmark, Foreningen for Kristne Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Foreningen Frie Fagskoler, Frie
Skolers Lærerforening - (FSL), Kommunernes Landsforening, Kostskoler.dk – netværk for 8 danske
kostskoler, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Rigsrevisionen, Studievalg Danmark og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Stat: -19 mio. kr. i 2017 og -60
Økonomiske konsekvenser for mio. kr. i 2018 og frem.
stat, kommuner og regioner
Kommuner:
Regioner:
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Stat:
Kommuner:
Regioner:
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Side
5
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (Ny § 14, stk. 2)
Bestemmelsen er ny.
Efter de gældende regler i lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke en øvre grænse for antallet af
kursusuger, hvormed en elev på efterskole kan indgå i beregningen af skolens årselevtal. Det foreslås med
en ny § 14, stk. 2, 3. pkt., at en elev på en efterskole højst kan indgå i skolens beregning af antallet af
årselever i 41 kursusuger inden for samme skoleår. Et skoleår varer fra 1. august til og med 31. juli i det
følgende år, jf. lovens § 12, stk. 1, 1. pkt.
Det følger af lovens § 14, stk. 1, 1. pkt., at skolens årselevtal er summen af elever i hver kursusuge i et år
divideret med 40.Ved årselevberegningen kan efterskolerne efter lovens § 13, stk. 1, nr. 1, medregne
elever, der har afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller er fyldt 14 år. Efter regler fastsat af ministeren for
børn, undervisning og ligestilling kan elever, der er fyldt 18 år, i særlige tilfælde medregnes.
Forslaget til en ny § 14, stk. 2, ændrer ikke ved, at en elev, der deltager i et efterskolekursus i en uge svarer
til 0,025 årselev ved beregningen af årselevantallet. Forslaget betyder, at en elev i et skoleår højst kan
indgå i beregningen af årselevtallet svarende til 1,025 årselev i modsætning til i dag, hvor eleven kan indgå
svarende til det faktiske antal uger i de pågældende kursus.
Forslaget ændrer ikke ved beregningen af de statslige tilskud mv. til efterskolerne bortset fra beregningen
af årselevantallet, hvor der kommer et maksimum på antallet af kursuger, der kan indgå i beregningen.
Hvis en efterskole tilrettelægger et kursus med en varighed udover 41 uger, indgår den del af kurset, der er
udover 41 uger, ikke i årselevberegningen.
Der henvises til afsnit 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 30, stk. 1, 1. pkt.)
Efter de gældende regler i lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke en øvre grænse for perioden,
hvori der kan ydes indkomstbestemt statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen for elever på
efterskolers kurser af mindst 2 ugers varighed. En elev på en efterskole modtager statslig elevstøtte for de
kursusuger, som eleven gennemfører.
Det foreslås, at det i § 30, stk. 1, 1. pkt., fastsættes en øvre grænse på 41 uger, hvori en elev kan modtage
statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen inden for samme skoleår. Et skoleår varer fra 1. august
til og med 31. juli i det følgende år, jf. lovens § 12, stk. 1, 1. pkt.
Forslaget er ikke til hinder for, at en efterskole tilrettelægger kurser med en længere varighed end 41 uger,
men for den del af kurset, der er udover de 41 uger vil eleven ikke modtage statslig elevstøtte.
Forslaget ændrer ikke i øvrigt ved reglerne om statslig elevstøtte.
Der henvises til afsnit 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 30, stk. 1, 3. pkt.)
Side
6
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Efter de gældende regler i lov om efterskoler og frie fagskoler er der ikke en øvre grænse for perioden,
hvori der ydes statslig elevstøtte med grundstøttebeløbet til nedsættelse af elevbetalingen for elever på
efterskolers kurser af mindst 5 ugers varighed. En elev på en efterskoles kurser over 5 uger modtager
statslig elevstøtte for de kursusuger, som eleven gennemfører.
Det foreslås, at det i § 30, stk. 1, 3. pkt., fastsættes en øvre grænse på 41 uger, hvori en elev kan modtage
statslig elevstøtte med grundstøttebeløbet til nedsættelse af elevbetalingen inden for samme skoleår. Et
skoleår varer fra 1. august til og med 31. juli i det følgende år, jf. lovens § 12, stk. 1, 1. pkt.
Forslaget er ikke til hinder for, at en efterskole tilrettelægger kurser med en længere varighed end 41 uger,
men for den del af kurset, der er udover de 41 uger vil eleven ikke modtage statslig elevstøtte.
Forslaget ændrer ikke i øvrigt ved reglerne om statslig elevstøtte.
Der henvises til afsnit 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. august 2017. Forslaget har dermed virkning fra skoleåret
2017/18, så efterskolerne ikke påvirkes af forslaget i det igangværende skoleår.
Side
7
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 284: Udkast til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Øvre grænse for kursusuger i årselevberegning m.v.) fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667526_0008.png
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1076 af 8. juli 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
I § 14 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
§ 14.
Skolens årselevtal er summen af elever, jf. § 13, i
”Stk.
2.
En elev kan højst indgå i beregningen af
hver kursusuge i et år divideret med 40. En kursusuge er 7
skolens årselevtal i 41 uger inden for samme
kursusdøgn.
Stk. 2. …
skoleår.”
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
2.
I
§ 30, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”2 ugers varighed på
§ 30.
Staten yder indkomstbestemt elevstøtte til
efterskoler” til: ”2 og højst 41 ugers varighed i et
nedsættelse af elevbetalingen på kurser af mindst 2 ugers
skoleår på efterskoler”.
varighed på efterskoler. Støtten ydes ud fra et
indkomstgrundlag, jf. stk. 3.
Støtten ydes med et grundstøttebeløb uanset
indkomstgrundlagets størrelse på kurser af mindst 5 ugers
varighed og derover. Elevstøtten ydes kun for hele
kursusuger og afkortede kursusuger efter § 16, stk. 1.
Ministeren fastsætter nærmere regler om ydelse af elevstøtte,
herunder om støtte til elever, som der ikke er
indkomstgrundlag for.
3.
I
§ 30, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter ”5”: ”og
højst 41”, og udgår ”og derover”.
Stk. 2. …
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2017.
Side
8
af
8