Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 283
Offentligt
MBUL 23. september 2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om produktionsskoler
(Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.)
§1
I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 781 af 15. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 17, stk. 1,
indsættes efter "deltagere, der": "er fyldt 18 år og ".
2.
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
"Skoleydelsen
udgør 350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere og 1.250 kr. pr. uge for udeboende
deltagere. "
3.
I
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”2010-niveau” til: ”2017-niveau”, og ”2011” ændres til: ”2018”.
4.
I
§ 19, stk. 1,
ændres ”sikring mod følger af arbejdsskade” til: ”arbejdsskadesikring”.
5.
I
§ 19, stk. 2,
udgår ”og lov om aktiv socialpolitik”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse for deltagere, der har modtaget skoleydelse før den 1.
januar 2017 under et produktionsskoleforløb, indtil de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb. For sådanne deltagere finder de hidtil gældende bestemmelser i § 17, stk. 1, og stk.
2, 1. pkt., anvendelse, indtil de ophører med det påbegyndte produktionsskoleforløb.
Side
1
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
[udestår]
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
Med lovforslaget foreslås det at gennemføre en harmonisering af skoleydelsen på produktionsskolerne til
SU-niveau. Forslaget indebærer, at skoleydelse til deltagere under 18 år afskaffes og niveauet for
skoleydelse til deltagere, som er fyldt 18 år, ændres til SU-niveau på ungdomsuddannelsesområdet.
Forslaget indeholder endvidere to konsekvensændringer af angivelsen af lovtitler, så de kommer til at svare
til de korrekte lovtitler.
1.2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget er opfølgning på forslaget til finanslov for 2017, hvor det ved ændringsforslag vil blive
foreslået, at taksterne for skoleydelse til produktionsskoledeltagere vil blive harmoniseret til SU-niveau.
Harmoniseringen vil indebære, at skoleydelsen til produktionsskoledeltagere harmoniseres til det niveau,
elever modtager på andre uddannelsestilbud for unge, hvor der ydes SU. Det vurderes, at ydelsesniveauet
dermed i mindre grad vil kunne danne grundlag for uddannelsesvalget.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau
2.1.1. Gældende ret
Produktionsskoledeltagere modtager en skoleydelse fra produktionsskolen for den tid, de følger
undervisningen, jf. produktionsskolelovens § 17, stk. 1. Skoleydelsens størrelse afhænger af, om
produktionsskoledeltageren er fyldt 18 år eller ej. For deltagere, som er fyldt 18 år, afhænger størrelsen af
skoleydelsen endvidere af, om de er hjemmeboende eller udeboende.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 616 kr. (2010-
niveau) pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år, 795 kr. (2010-niveau) pr. uge for
hjemmeboende deltagere, som er fyldt 18 år og 1.475 kr. (2010-niveau) pr. uge for udeboende deltagere,
som er fyldt 18 år.
Størrelsen af skoleydelsen reguleres en gang årligt den 1. januar med 2 procent tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten
tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om den lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
Side
2
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 procent. Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
I 2017 udgør skoleydelsen for produktionsskoledeltagere under 18 år 705 kr. pr. uge, for hjemmeboende
deltagere, som er fyldt 18 år, 910 kr. pr. uge og for udeboende deltagere, som er fyldt 18 år, 1.687 kr. pr.
uge.
Efter § 17, stk. 3, i lov om produktionsskoler skal ministeren for børn, undervisning og ligestilling fastsætte
nærmere regler om skoleydelsen, herunder om, at skoleydelsen skal nedsættes forholdsmæssigt for
deltagere, der uden lovlig grund kommer for sent til eller udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke
aktivt deltagere i udfærdigelse, justering og
opfyldelse af den individuelle forløbsplan eller ikke aktivt deltager i
praktikforløb, som skolen skønner bidrager til opfyldelse af forløbsplanen.
Nedsættelse af skoleydelsen indgår
dermed som et pædagogisk værktøj på produktionsskolerne.
Skoleydelsen udbetales af de enkelte produktionsskoler til deltagerne. Staten udbetaler refusion af
skolernes udgifter til skoleydelse, jf. lovens § 10, stk. 9, på grundlag af en opgørelse over udgiften, som
skolen udarbejder.
Optagelse på en produktionsskole forudsætter, at ansøgeren er under 25 år, ikke har gennemført en
ungdomsuddannelse, og ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse.
Produktionsskolen kan kun optage ansøgere, som udløser statstilskud, som Ungdommens
Uddannelsesvejledning (UU) har vurderet til at opfylde optagelsesbetingelserne.
Der ydes ikke SU til uddannelsessøgende under 18 år. Til elever, som er fyldt 18 år, i ungdomsuddannelser
ydes der SU, hvis størrelse afhænger af forældrenes indkomst og om eleven er hjemmeboende eller
udeboende. SU-satsen i 2016 for hjemmeboende uddannelsessøgende, som er fyldt 18 år, udgør afhængig
af forældrenes indkomst mellem 213-591 kr. pr. uge, mens den for udeboende udgør mellem 879-1.371 kr.
pr. uge. Idet SU udbetales månedligt er de nævnte ugesatser beregnet ved at gange satsen op i antal
måneder på et år og efterfølgende dividere med antal uger på et år.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efter den gældende ordning modtager deltagerne på produktionsskolerne en skoleydelse, der er højere end
den almindelige SU, som elever på ungdomsuddannelser og på lignende forberedende tilbud modtager.
Det foreslås derfor at harmonisere de to ydelsesordninger. Forslaget vil således indebære, at skoleydelse
for deltagere på produktionsskolerne, som er under 18 år, bortfalder, og at skoleydelsen for deltagere, som
er fyldt 18 år, vil blive reduceret i forhold til det nuværende niveau, således at skoleydelsens niveau
generelt vil blive harmoniseret med niveauet for SU på ungdomsuddannelserne.
Harmoniseringen vil indebære, at produktionsskoledeltagere under 18 år i lighed med elever på
ungdomsuddannelser ikke længere vil modtage en offentlig ydelse med baggrund i deres uddannelsesvalg.
Muligheden for at tilbageholde skoleydelse til deltagere, der ikke aktivt deltager i produktionsskolens
aktiviteter, vil derfor ikke længere kunne anvendes som et pædagogisk værktøj over for deltagere under 18
år.
Side
3
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667493_0004.png
For produktionsskoledeltagere, som er fyldt 18 år, vil skoleydelse blive reduceret til et niveau svarende til
satsen for henholdsvis hjemmeboende og udeboende på SU. Opgjort i 2017-niveau vil ugesatsen for
hjemmeboende deltagere på 18 år eller derover reduceres fra 910 kr. til 350 kr. For udeboende
produktionsskoledeltagere på 18 år eller derover reduceres ugetaksten fra 1.687 kr. til 1.250 kr.
Med forslaget lægges op til at angive størrelsen af skoleydelsen i 2017-niveau i stedet for i 2010-niveau. Der
ændres ikke med forslaget ved den årlige regulering af skoleydelse.
Forslaget indebærer i øvrigt ikke ændringer i reglerne om skoleydelsen, herunder refusion af skolernes
udgifter til ydelsen, dens formål og pædagogiske anvendelse for deltagere på 18 år eller derover.
Efter forslaget vil ændringerne have virkning for deltagere, der optages på produktionsskolerne den 1.
januar 2017 og senere. Det foreslås endvidere, at de hidtil gældende bestemmelser skal finde anvendelse
for deltagere, der har modtaget skoleydelse efter bestemmelserne før den 1. januar 2017, indtil de ophører
med det påbegyndte produktionsskoleforløb.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3, og § 2, stk. 2, samt bemærkningerne hertil.
2.2. Konsekvensændringer
Der foreslås ændringer af angivelsen af lovtitler, så de kommer til at svare til de korrekte lovtitler.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 5, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
For staten vurderes forslaget at ville medføre en statsfinansielt provenu på ca. 168 mio. kr. (101 mi. kr.
efter tilbageløb) til skoleydelse til produktionsskoledeltagere ved en fuldt indfaset harmonisering, jf. tabel
1.
Provenuets størrelse skal ses i sammenhæng med, at produktionsskoledeltagere under 18 år ikke vil
modtage skoleydelse, hvis ydelsen generelt harmoniseres med SU-niveauet. I 2015 udgjorde unge under 18
år knap 40 pct. af deltagerne på produktionsskolerne.
Tabel 1: Besparelse ved harmonisering ift. nuværende bevilling
2017
2018
Provenu
Provenu efter tilbageløb
84 mio. kr.
51 mio. kr.
168 mio. kr.
101 mio. kr.
2019
168 mio. kr.
101 mio. kr.
Noter: (i) Opgjort i 2017-PL (ii) Halvdelen af aktiviteten i 2017 forventes optaget i 2016. Harmoniseringen forventes derfor
først fuld indfaset i 2018.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Side
4
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667493_0005.png
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden den XXXX 2016 – XXXX 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer:
Danmarks Evalueringsinstitut, [Udestår]
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
For staten vil forslaget medføre
et provenu på 168 mio. kr. (101
mio. kr. efter tilbageløb) til
skoleydelse til
produktionsskoledeltagere fra
2018, jf. tabel 2.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget afskaffes produktionsskoleydelse til deltagere under 18 år. Skoleydelsen udbetales herefter
til de deltagere, der er fyldt 18 år og udløser statstilskud. Forslaget ændrer alene ved de aldersmæssige
betingelser for skoleydelsen og ikke de øvrige betingelser.
Det følger af § 12, stk. 1, i bekendtgørelse om statstilskud m.v. til produktionsskoler, at skoleydelse
udbetales fra det tidspunkt, deltageren begynder på produktionsskolen (første dag med deltagelse i skolens
Side
5
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
aktiviteter, herunder ekskursioner), og indtil det tidspunkt deltageren forlader skolen (sidste dag med
deltagelse i skolens aktiviteter, herunder eventuelle aktiviteter uden for skolen).
Som opfølgning på lovforslaget vil bekendtgørelsen blive justeret. Det vil blive fastsat, at skoleydelsen til en
deltager, der har påbegyndt et produktionsskoleforløb før vedkommende fylder 18 år, vil blive udbetalt fra
den dag, hvor deltageren fylder 18 år.
Der henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Efter den foreslående affattelse nedsættes ugetaksterne for skoleydelse til produktionsskoledeltagere,
hvorved der sker en harmonisering med satserne for SU til elever på ungdomsuddannelserne. Skoleydelsen
vil, jf. forslagets § 1, nr. 1, fremover alene vedrøre deltagere, der er fyldt 18 år, der modtager skoleydelse
under produktionsskoleforløb, hvorfor der ikke længere er en sats for skoleydelse til deltagere under 18 år.
Ugetaksterne foreslås angivet i 2017-niveau, jf. forslagets § 1, nr. 3.
For produktionsskoledeltagere, som er fyldt 18 år, vil skoleydelse blive reduceret til et niveau svarende til
satsen for henholdsvis hjemmeboende og udeboende på SU. Opgjort i 2017-niveau betyder forslaget, at
ugesatsen for hjemmeboende deltagere på 18 år eller derover reduceres fra 910 kr. til 350 kr. For
udeboende produktionsskoledeltagere på 18 år eller derover reduceres ugetaksten fra 1.687 kr. til 1.250 kr.
Der henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Idet satserne for skoleydelse, jf. forslagets § 1, nr. 2, er angivet i 2017-niveau foreslås en
konsekvensændring af lovens § 17, stk. 2, 2. pkt., så det fremgår, at beløbene er i 2017-niveau og reguleres
fra og med 2018.
Forslaget indebærer ikke ændringer i den årlige regulering af de fastsatte beløb for skoleydelse.
Der henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at lov om sikring mod følger af arbejdsskade blev
ophævet i 2004. Ydelser i forbindelse med arbejdsskader er i dag reguleret i lov om arbejdsskadesikring.
Der henvises til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring af en fejlagtig angivelse af titlen på lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Der henvises til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Side
6
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2017 med virkning for deltagere, der optages
på en produktionsskole den 1. januar 2017 eller senere.
Som overgangsregel foreslås i
§ 2, stk. 2,
at de hidtil gældende bestemmelser skal finde anvendelse for
deltagere, der har modtaget skoleydelse efter bestemmelserne før den 1. januar 2017, indtil de ophører
med det påbegyndte produktionsskoleforløb. Overgangsordningen betyder, at deltagere, der har modtaget
skoleydelse før den 1. januar 2017 under et produktionsskoleforløb, vil fortsætte med at modtage
skoleydelse med de hidtil gældende satser. Hvis en deltager afslutter et produktionsskoleforløb, der er
påbegyndt før den 1. januar 2017, og efterfølgende påbegynder et nyt produktionsskoleforløb vil
vedkommende være omfattet af de nye bestemmelser om skoleydelse.
Der henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Side
7
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667493_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr.
781 af 15. juni 2015, foretages følgende ændringer:
§ 17.
Produktionsskolerne udbetaler en skoleydelse
til de deltagere, der udløser statstilskud, herunder
for den tid, de følger undervisning efter § 2, stk. 7,
uanset de i medfør af § 11, stk. 4, ikke udløser
statstilskud i den tid.
Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge for
deltagere under 18 år, 795 kr. pr. uge for
hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.475 kr.
pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.
De angivne beløb er fastsat i 2010-niveau og
reguleres fra og med 2011 en gang årligt den 1.
januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf.
§ 3, stk. 1, i lov om en satsreguleringsprocent. .....
Stk. 3. …
§ 19.
Deltagere på produktionsskoler, der kommer
til skade som følge af undervisning under
arbejdspladslignende forhold, er berettiget til
ydelser efter reglerne i lov om sikring mod følger af
arbejdsskade. Udgifterne til ydelser afholdes af
staten.
Stk. 2.
Ordningen efter stk. 1 omfatter de deltagere,
der udløser statstilskud efter denne lov, og de
deltagere, for hvem skolen opkræver betaling efter
lov om betaling for udgifter til uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik
m.m. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om ordningen.
1.
I
§ 17, stk. 1,
indsættes efter "deltagere, der": "er
fyldt 18 år og".
2.
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
"Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 350 kr. pr. uge for
hjemmeboende deltagere og 1.250 kr. pr. uge for
udeboende deltagere. "
3.
I
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”2010-niveau” til:
”2017-niveau”, og ”2011” ændres til: ”2018”.
4.
I
§ 19, stk. 1,
ændres ”sikring mod følger af
arbejdsskade” til: ”arbejdsskadesikring”.
5.
I
§ 19, stk. 2,
udgår ”og lov om aktiv socialpolitik”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse
for deltagere, der har modtaget skoleydelse før den
1. januar 2017 under et produktionsskoleforløb,
Side
8
af
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af skoleydelse til SU-niveau m.m.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1667493_0009.png
indtil de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb. For sådanne deltagere
finder de hidtil gældende bestemmelser i § 17, stk.
1, og stk. 2, 1. pkt., anvendelse, indtil de ophører
med det påbegyndte produktionsskoleforløb.
Side
9
af
9