Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668368_0001.png
Udvikling af items og
kvalitetssikring
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0002.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Eleverne skal i faget matematik udvikle
matematiske kompetencer
og
opnå færdigheder og viden, således at de kan
begå
sig hensigtsmæssigt
i
matematikrelaterede situationer i deres aktuelle og fremtidige
daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv.
Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på, at de selvstændigt og gennem
dialog og samarbejde med andre kan erfare, at
matematik fordrer og
fremmer kreativ virksomhed, og at matematik rummer redskaber
til problemløsning, argumentation og kommunikation.
Stk. 3. Faget matematik skal medvirke til, at
eleverne oplever og
erkender matematikkens rolle i en historisk, kulturel og
samfundsmæssig sammenhæng,
og at eleverne kan forholde sig
vurderende til matematikkens anvendelse med
henblik på at tage
ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab.
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0003.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Profilområder
- Tal og algebra
- Geometri og måling
- (Matematik i anvendelse)
- Statistik og sandsynlighed
Klassetrin
- 3. klasse
- 6. klasse
- (8. klasse?)
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0004.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0005.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0006.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0007.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Opgaverne skal vurderes i forhold til en række testmetodiske
Grundprincipper.
Opgaverne skal vurderes med henblik på at sikre, at de lever op til
kravene om tilgængelighed.
Opgaverne skal vurderes med henblik på at sikre, at metadata og
baggrundsoplysninger er korrekte
Opgaverne skal vurderes med henblik på at sikre, at de overholder
overordnede principper for digitale formater, skabeloner og design.
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0008.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Opgaverne skal kontrolleres med henblik på at sikre, at de er fagligt
korrekte og ikke indeholder faktuelle fejl
Opgaverne skal vurderes med henblik på at sikre, at fagbegreber og
termer anvendes korrekt
Opgaverne skal vurderes med henblik på at sikre, at de fagligt og
indholdsmæssigt er målrettet det relevante klassetrin og niveau
Opgaverne skal vurderes med henblik på at sikre, at de tager
udgangspunkt i et tidssvarende fagsyn.
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0009.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Opgaverne skal være formuleret, så de overholder reglerne for
gældende dansk retskrivning – eller de tilsvarende regler for det
fremmedsprog, som opgaverne er udarbejdet på
Opgaverne i fremmedsprogene skal vurderes med henblik på at sikre,
at de rammer en nutidig sprogtone
Opgaverne skal være formuleret i et sprog, som er forståeligt for den
pågældende målgruppe
Opgaverne skal være formuleret, så de ikke vækker anstød eller giver
anledning til sproglige misforståelser.
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0010.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Et eksempel på et items vej
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0011.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0012.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0013.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0014.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0015.png
Udvikling
af items
Test-
metodisk
Faglig
Sproglig
Lærings-
konsulent
Afprøv-
ning/rasch
mm
Items produceret i 2014 og 2015.
Matematik i
Statistik og
Tal og algebra
Geometri
Total
anvendelse sandsynlighed
Af-
God-
Af-
God-
Af-
God-
Af-
God-
Af-
God-
prøvet kendte prøvet kendte prøvet kendte prøvet kendte prøvet kendte
Matematik 3.
372
122
114
33
30
3
3
265
225
423
klasse
88%
Matematik 6.
200
148
148
51
51
2
1
-
-
201
klasse
99,5 %
262
81
4
225
572
Total
270
84
5
265
624
97%
96%
80 %
85%
92 %
Niels Jacob Hansen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668368_0016.png
Tak for
opmærksomheden.