Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668367_0001.png
Høring om nationale test
Nationale test i skole-hjemsamarbejdet
Mette With Hagensen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668367_0002.png
Indførelse af af nationale test
Høringssvar af 30. oktober 2005
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668367_0003.png
Sådan oplever forældrene brugen af NT
68 % mener, det er en god ide, at der er indført nationale test
35 % føler sig informeret om, hvad resultatet fra de nationale test skal
bruges til.
44 % får en skriftlig tilbagemelding fra deres barns lærere om resultatet af
de nationale test (hvilket de ellers har krav på).
46% oplever, at de får brugbar viden om deres barns faglige niveau fra de
nationale test, som de bliver brugt nu
28 % oplever, at de nationale test bliver brugt til at lave fremadrettede
indsatser, der skal forbedre deres barn fagligt.
44 % oplever, at deres barn bliver nervøst eller stresset i forbindelse med
en test, de skal tage i skolen.
Kilde: Skolebørn 02.2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668367_0004.png
Sådan oplever eleverne bruge af NT
44 % oplever, at deres barn bliver nervøst eller stresset i forbindelse med
en test, de skal tage i skolen
Overdreven fokus på testresultater kan skabe en usund præstationskultur
Elever oplever testen bruges til at sammenligne elever og som en test af
deres personlighed
Teaching to the test?
Specielle forløb om ordsprog og vendinger
Orddelingsøvelser
Eleverne skal øve sig
Det gør de også med diktat, tabeller og FSA
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668367_0005.png
Sådan bruger skolebestyrelsen nationale test
Nationale test er et, af mange værktøjer, til at udvikle og føre tilsyn med
skolens kvalitet
Resultatet fra nationale test og andre prøver er ikke et udtryk for hele
sandheden om skolens kvalitet, men det er et godt udgangspunkt for en
dialog om formål og mål med evaluering af undervisning på skolen
59% af skolebestyrelserne bruger de nationale test til at udvikle den faglige
kvalitet på skolen
63% af skolebestyrelserne har diskuteret formålet med de nationale test på
deres skole
Lave et princip for anvendelse af evaluering og test på skolen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668367_0006.png
Udfordringer
Generel tvivl om, hvorvidt resultaterne fra nationale test er retvisende og
kan bruges som det pædagogiske værktøj, det var tiltænkt.
Nationale test ophæves til den evige sandhed om kvaliteten af
undervisningen på den enkelte skole – men kan de overhovedet bruges til
det?
Nationale test bruges som målestok for kommunernes skolevæsen, den
enkelte skole og folkeskolereformen – det er for snævert og ikke formålet
med nationale test
Nationale test bliver præsenteret for eleverne som en eksamen og tillægges
enorm betydning og skaber utryghed og usikkerhed blandt eleverne –
44%
af forældrene oplever, at deres barn bliver nervøst eller stresset i
forbindelse med de test, de skal tage i skolen (Skolebørn 02.2016)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668367_0007.png
Anbefalinger
Få klarlagt, hvad NT måler/ikke måler og hvordan og hvad de kan bruges til
Er det et pædagogisk værktøj ift det enkelte barn?
Kan de sige noget om skolens kvalitet, eller?
Brug udelukkende nationale test som et pædagogisk værktøj, og kan de ikke
bruges til det, så lav nye nationale test
Brug ikke de nationale test til at lave ranglister
Mål kvaliteten af skolen på flere parametre end blot nationale test og
afgangskarakterer – brug mange parametre, også kvalitative parametre
Hold fokus på det fremadrettede – er der problemer, så find årsagen og skab
løsninger sammen.
Afdramatiser testene overfor eleverne – det er en fælles opgave