Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668366_0001.png
Hvad bør vi måle og hvordan kan vi måle
anderledes?
Høring onsdag den 14. september 2016 Landstingssalen
om nationale tests
Peter Allerup Aarhus Universitet, DPU
[email protected]
tel 21653793
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668366_0002.png
Hvad bør vi måle – og med hvilke instrumenter?
Bekæmpelse
af den negative sociale arv
• Alle elever bliver udfordret, så de bliver så
dygtige, som de kan
• Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og
matematik skal stige år for år
• Andelen af elever med dårlige resultater i de
nationale test for læsning og matematik skal
falde år for år
• Eleverne skal på sigt kunne det samme i 8.
klasse, som de i dag kan i 9. klasse
• Intern løbende evaluering, formativ feed
back
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668366_0003.png
De mange ønsker om at kunne måle, kan koges ned til -
At
kunne sammenligne forskellige
elevers præstationer på en ‘objektiv’
måde– uanset om de er blevet testet med
forskellige opgaver
• At kunne følge enkeltelevers og
elevgruppers præstationer over tid
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668366_0004.png
Opfylder De nationale tests ønskerne - og evt mere til ?
adaptive
It-baserede
formative
Måling af forandring
(tid)
Rasch -objektivitet
Sammenligning af elever
(grupper)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668366_0005.png
Problemer når testen ‘kører’?
adaptive
It-baserede
formative
Måling af forandring
(tid)
Rasch -objektivitet
Sammenligning af elever
(grupper)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668366_0006.png
Hvordan kan man måle anderledes – er der noget som mangler?
Plus kreativitet?
Måling af forandring
(tid) – reliabilitet (sikkerhed)
Rasch –objektivitet
også i fremtiden?
Sammenligning af elever
(grupper) – DIF?
Validering i forhold til internationale PIRLS TIMSS