Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668365_0001.png
HØRING OM NATIONALE TEST
TESTENES INDHOLD, UDFORMNING OG EFFEKT
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0002.png
PRÆSENTATION
LINE RENATE HANSSEN
Stilling
Ph.d., Head of Evaluative Knowledge,
Rambøll Management Consulting
2016: Formativ anvendelse af nationale test.
2013: Evaluering af de nationale test i folkeskolen
Evalueringer af
UVM
nationale test for
2014: Pilotafprøvning af kriteriebaserede tilbagemeldinger. Erfaringsopsamling.
Forskning
2012: Ph.d. i Statskundskab, Aarhus Universitet med afhandling om evalueringspolitikkens udvikling
Telefon: + 45 51618186
E-mail:
[email protected]
Kontakt
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0003.png
OPLÆGGETS INDHOLD
To hovedbudskaber
1
De nationale test styrker
elevernes
faglige resultater
2
Større faglige gevinster kræver,
at skolerne gøres i stand til
bedre at arbejde med testene
som et
pædagogisk redskab
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0004.png
HVORDAN FÅR DE NATIONALE TEST EFFEKT?
1) Nationale
test (indhold/
udformning)
2) Pædagogisk
anvendelse af
de nationale
test
3) Forbedrede
faglige
resultater
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0005.png
NATIONALE TEST FORBEDRER ELEVERS FAGLIGE
RESULTATER
Elever, der har deltaget i de nationale
test, klarer sig bedre end dem, der
ikke har deltaget i testene.
- Sammenbrud i 2010
- Variationer på tværs af årgange
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0006.png
TO TYPER AF EVALUERING
- Formativ
- Summativ
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0007.png
MÅLING SKAL GIVE MENING
Opmærksomhedspunkter
Hyppighed/timing
Pædagogisk anvendelse kræver rettidig evaluering og mulighed for at
følge progression.
Testenes indhold
Ressourcepersoner
Ledelsesmæssig opmærksomhed
Behov for vedvarende interesse i testenes kvalitet.
Hjælp til oversættelse, fortolkning og handlingsanvisning.
Ledelsesmæssig interesse og opfølgning medfører større anvendelse.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668365_0008.png
TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN
linkedin.com/in/linerenatehanssen