Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668364_0001.png
“Vi kan ikke vide, hvad vi vil vide I
fremtiden, for så ville vi jo allerede
vide det”
§
Karl Popper [1957]:The Poverty of Historicism.
Preface xii. Routledge Classics, New York, 2001
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0002.png
HVORDAN PÅVIRKER TEST
LÆRERNE OG BØRNENE?
Katrin Hjort Professor dr.phil.
Institut for Kulturvidenskaber, SDU
Universitetet i Agder, Norge
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0003.png
TEST
INTENTION & RESULTAT
Målsætning for Mål og Målinger i Skolen:
At skabe inkluderende
læringsmiljøer,
hvor elevernes dygtighed og faglighed
fremmes, sociale skel udlignes og trivslen øges.
At skabe en
evalueringskultur
blandt lærere og ledere på skolerne, hvor
planlægning bliver mere målrettet, undervisningen mere differentieret og dialogen
styrkes
.
At skabe
resultatbaseret
styring
af den offentlige sektor, så der opnås bedre
resultater med færre ressourcer.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0004.png
Kilder
§
§
§
§
§
CLEARINGHOUSE 2009
RAMBØLL 2013
KORA 2016
DEN NATIONALE TRIVSELSUNDERSØGELSE 2016
PROGRAM FOR LÆRINGSLEDELSE (Qvortrup et al) 2016
Metaanalyser. Had virker hvordan? (Sammenfald, sammenhæng).
Virkninger og bivirkninger (Uintenderede eller uønskede
konsekvenser)
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0005.png
Eleverne Faglighed
Styrker test fagligheden:
Nogen indikation. Ikke kun bedre til test ved at testes.
(Clearinghouse, Rambøll).
40% af lærerne mener, at elevernes forståelse af egne styrker og svagheder øget via
testene. (Clearinghouse, Rambøll)
30% af lærerne mener, at eleverne motivation for at lære styrkes via dialog om
testene.
25% af lærerne angiver, at eleverne generelt er glade for de nationale tests.
(Rambøll) egne læreprocesser og dermed motivation for læring?
(Rambøl)
SPINKEL EVIDENS. 2. håndsviden, Forhåndsantagelser om virkning.
Hypotesen: Tilbagemelding og dialog om resultatet af test styrker
elevernes ”bevidsthed om egne læreprocesser og dermed
motivation for læring” IKKE BEKRÆFTET
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0006.png
Eleverne selektion
§
Socioøkonomi:
Tæt korrelation mellem testresultater og
socioøkonomisk baggrund (UVM, Cepos – socioøkonomiske
referencer)
§
Alder:
Test af børn fra 0-4 klasse kan medføre megen
ulykkelighed. (Rambøll, PPR)
§
Selektion:
Test får de højst scorende til at præstere bedre,
mens de lavest scorende synker (KLAPP)
§
Sårbarhed:
Drenge er mere sårbare over for dårlige
karakterer end piger. Drenge fra hjem med høj
socioøkonomisk status er de mest sårbare.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0007.png
Eleverne Trivsel
Socioøkonomisk:
Tæt korrelation mellem socioøkonomisk baggrund og trivsel
Generelt
en lille stigning i trivsel 2015-2016 mest i de ældste klasser. Mest mht. til
oplevelsen af ro og orden. Mobning, der ifølge eleverne er mest udbredt i de
laveste klasser, er faldet lidt.
Faglig
trivsel
(60%) keder sig i timerne ifølge elevere selv (Qvortrup)
Køn:
Drenge angiver i gennemsnit højere social trivsel og oplever mere ro og
orden end piger. (Trivselsund)
Etnicitet:
Dårligere faglige resultater, lavere social tilpasning og arbejdsindsats
(ifølge lærerne) kontra egne udsagn om faglig trivsel (Rambøll kontra Qvortrup).
Forældrestøtte:
Forældres vurdering af egen evne til at støtte deres børns
skolearbejde er socioøkonomisk relateret.(Qvortrup). Trivselsundersøgelsen siger,
at niveauet for støtte og inspiration går på tværs. Rambøll kan delvis bekræfte, at
de nationale test og dialogen styrker skole-hjem-samarbejde.
BETYDNINGEN AF TEST FOR ELEVERNES TRIVSEL OG VICE
VERSA ER IKKE UNDERSØGT.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0008.png
Lærerne Evalueringskultur
Får lærere og ledelse et stærkere fokus på evaluering?
Ja, men der er ingen signifikant korrelation mellem skolernes
præstationsansvarlighed og 8.klasses matematikkarakterer (Rambøll)
Resultatstyring virker bedst på skoler med høj socioøkonomisk baggrund. (Rambøll,
Kora)
Korttids- og/eller langtidsvirkninger?(Rambøll, Kora, Canada)
Får lærerne et mere nuanceret billede af eleverne? (+/-)
Dagligt
kendskab/forældredialog (Rambøll)
Bliver lærerne mere målrettede i planlægningen:
Nej (Rambøll) Overvejende
summativ, ikke formativ evaluering (Kora)
Bliver undervisningen mere differentieret?
Nej (Rambøll) Faglig standardisering
(Kora)
Hypotesen:”Test giver en evalueringskultur med et mere
nuanceret billede af eleverne, mere målrettet planlægning og en
mere differentieret undervisning” kan ikke bekræftes.
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0009.png
Lærere Regnskabspligt
(accountability)
Bivirkninger:
Snæver faglighed
(Kora, Berliner)
Snævert handlerum og dømmekraft
(Kora, Berliner)
Stress
(problemer med fastholdelse) (Arb. Erhvervsråd)
Strategisk
adfærd (individ, gruppe og skoleniveau) (Kora, Berliner)
Stake
Low Stake er lige så effektivt som High Stake (Rambøll)
STÆRK EVIDENS: Nationalt og internationalt
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0010.png
Samfundet
INTENDERET VIRKNING:
Resultatbaseret Styring – mere for mindre?
(Dixon & Hood, Kora)
BIVIRKNINGER:
Kulturelle:
Dannelsestraditionen – den myndige borger med
interesse for verden omkring sig (Luther, Calvismen)
Sociale:
Selektion – privatskoler, frie skoler? (80%) Tesla-
syndromet
Økonomiske:
Konkurrencekraft – standardisering eller
specialisering
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0011.png
”Hvis vi havde haft målstyret læring for 25 år siden, så sad vi alle i dag og
programmerede i Pascal”
Jacob Hjort Bundgaard, Ålborg Universitet &
Skabelondesign
”Unge mennesker, der læser denne artikel, vil komme til at arbejde for
firmaer, der ikke eksisterer før om 10-20 år. Hvordan kan du uddanne dig til
det?”
Fareed Zakaria CNN Washington Post
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668364_0012.png
Referencer
§
§
Rambøll (2013): ”Evaluering af de nationale tests i Folkeskolen” til Undervisningsministeriet
Hvilken effekt, hvordan effekt. Metaanalyser
Kora (2016): ”Review af resultatbaseret styring af grundskolen, beskæftigelses- og
socialområdet”, http://denoffentlige.dk/jordskaelv-i det-offentlige-her-er-rapporten-der-smider-en-
bombe-ind-i-offentlig-styring
Program for Læringsledelse (2016) ved bl.a. Lars Qvortrup 80.000 elever i 5 år. Fremadrettet.
Den nationale trivselsmåling i grundskolen (2016) Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling.
https://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Elevplaner-nationale-test-og-
trivselsmaaling/Trivselsmaaling.
Alli Klapp (2013): ”Bedömning, betyg og lärande” Stockholm: Studentlitteratur
Sharon L. Nichols and David C. Berliner (2003) :”High Stake Testing and the Corruption of
America’s Schools”. Harvard: Harvard Education Publishing Group
http:/uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Elevplaner-nationale test-og-trivselmaling
http://www.politiken.dk/indland/ECE2317094/elever-i-3-og-4-klasse-lider-af-eksamensangst/
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (2016) citeret efter Politiken 14.august 2016
CEPOS (2016): ”Undervisningseffekten”,
http://www.cepos.dk.undervisningseffekten
Ruth Dixon & Christoffer Hood: (2015):”A Government that Work Better and Cost Less? Oxford
University Pres
Clearinghouse (2009): !Pædagogisk brug af test – et systematisk review! Ved Sven Erik Nordenbo
et. Al.
§
§
§
§
§
§
§
§
§
§
12