Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668363_0001.png
Høring om Nationale Test i Folkeskolen
Folketinget 14/9-2016
Test som pædagogisk værktøj i undervisningen
Har pædagogik og nationale test noget med hinanden at gøre? (1)
Hvad er formålet med skolen?
Arbejdskraft, medborgerskab, lykkeligt liv eller?
Dannelse vs uddannelse
Hvordan lærer man bedst?
Læringens logik
Indre vs ydre motivation
John Benedicto Krejsler; Professor mso (ph.d & cand.pæd.), DPU, Aarhus Universitet ([email protected]
)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668363_0002.png
Høring om Nationale Test i Folkeskolen
Folketinget 14/9-2016
Test som pædagogisk værktøj i undervisningen
Har pædagogik og nationale test noget med hinanden at gøre?(2)
Undgå at forveksle midler med mål
NB! Overvej meget nøje, hvordan test kobles til pædagogikken
Excellence, innovation, entreprenørskab, kreativitet m.m.
Kundskaber og færdigheder er gode….. men ikke nok
Mål i sig selv; indre
drive
(også efter skoletid)
Hvad sker der når test bliver et mål i sig selv?
Point og medaljer; gøre mor, far og læreren glad; være bedre end sine kammerater
High-stakes-testing vs capacity-building
Amerikanske erfaringer:
SUMMA:
Hvordan sætte test i lærings-begærets tjeneste?
.... Eller hvordan undgå at test perverterer læringens formål?
John Benedicto Krejsler; Professor mso (ph.d & cand.pæd.), DPU, Aarhus Universitet ([email protected]
)
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668363_0003.png
Høring om Nationale Test i Folkeskolen
Folketinget 14/9-2016
Test som pædagogisk værktøj i undervisningen
Hvordan kan test bidrage til kvalificering af undervisning og læring?
Transformationen til pædagogisk værktøj:
Centralt administrerede test vs lokalt medejerskab
Normativ og kritieriebaseret resultatformidling:
At skelne mellem ranking og den enkelte elevs faglige udvikling
At udvikle brugen af kriteriebaserede resultater til faglig udvikling:
Summative vs formative evalueringsformer
John Benedicto Krejsler; Professor mso (ph.d & cand.pæd.), DPU, Aarhus Universitet ([email protected] )
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668363_0004.png
Høring om Nationale Test i Folkeskolen
Folketinget 14/9-2016
Test som pædagogisk værktøj i undervisningen
Washback effekter (positive og negative)
Den svære udfordring: undgå
teaching-to-the-test
fælden
Læreplan, fælles mål m.m.
At forstå test i rette proportioner ift den større undervisnings- og læringsopgave, som de blot er et
begrænset – omend potentielt vigtigt – instrument til at kvalificere
Lærerens kvalificerede overblik over ’sine’ elever ift læringskrav
Nødvendig viden for kvalificering af:
undervisningsdifferentiering
Holddeling
Elevplanen (herunder vidensbaseret dialog med forældrene)
John Benedicto Krejsler; Professor mso (ph.d & cand.pæd.), DPU, Aarhus Universitet ([email protected] )