Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668361_0001.png
AARHUS
UNIVERSITET
De nationale test som ny praksis i den danske folkeskole
Kristine Kousholt
DPU, Aarhus Universitet
KRISTINE KOUSHOLT
1
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0002.png
AARHUS
UNIVERSITET
› Præsentere pointer; illustrerer dilemmaer vedr. nationale test
som ny praksis- Børns deltagelse i – og perspektiver på
nationale test; kvalitativt studie
› Internationalt; test er det mest brugte redskab til at måle
kvalitet i uddannelse (Smith 2016)
› Optaget af hvad der virker, hvad eleverne kan… at få viden
om elevernes skolefærdigheder, at bryde negativ social arv
› International forskning; test kan ikke forstås som neutralt
redskab – test kan få ikke-intenderede merbetydninger…
KRISTINE KOUSHOLT
1
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0003.png
AARHUS
UNIVERSITET
INTERNATIONAL KRITIK
› Fragmenteret viden (Hanson 1993)
› McNeil (2000); skoler i områder med lav-socio økonomi og
Skoler med mange etniske minoritetselever oplever større
testpres
› ”Teaching to the test”; indsnævring af uddannelse, fjerne sig
fra det kreative (Au, 2008; Madaus et al., 2009; Shohamy,
2001)
› Får elever til at forstå sig selv som objekter; dygtige; ikke-
dygtige, langsomme, kloge mm. (fx Danziger, 1997; Hanson,
1993; Lave & McDermott, 2002)
KRISTINE KOUSHOLT
1
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0004.png
AARHUS
UNIVERSITET
AT LEDE EFTER EVALUERINGSTEGN
› Børnenes optagethed af at lede efter sociale markører for dygtighed og
for tilhør…
› Hvornår man bliver færdig, hvor lange ord man får, hvor mange opgaver
man klikker sig igennem, hvordan går det for sidemanden?, hvordan
svarer læreren på spørgsmål vedr. testopgaver?
› Implicerer mangel på orienteringsmuligheder i situationen – orienterer sig i
det umiddelbart synlige
› De leder efter tegn på, hvordan det går for dem i forhold til testen og
forbundet til deres placering i det sociale fællesskab, og testen leverer ikke
selv sådanne tegn – feedback er udsat/fraværende.
› (Kousholt 2015a;2016)
KRISTINE KOUSHOLT
1
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0005.png
AARHUS
UNIVERSITET
› ”Man vidste jo heller ikke, hvad det var, altså hvilken vej det
gik. Altså hvad der var godt, og hvad der var dårligt. Altså
man vidste ikke rigtig om den [opgave] var nemmere end
den anden, eller om det så var dårligere eller et eller andet og
så…”
› ”Det var sådan lidt: Åh nej, hvorfor går de nu alle sammen? Er
jeg bare dårligere end dem?”
› (citater fra elevinterviews)
KRISTINE KOUSHOLT
1
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0006.png
AARHUS
UNIVERSITET
› De børn som deltager på kanten af fællesskabet kan
rammes hårdere af testenes individualisering
› Som fx Rikke fra 8. klasse, der opgiver på forhånd,
betragter sig selv som inkompetent, giver udtryk for
testpres, og ender med at svare tilfældigt på
testopgaverne.
› (Kousholt 2013; 2015b)
KRISTINE KOUSHOLT
1
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0007.png
AARHUS
UNIVERSITET
TESTPRES FORBUNDET TIL BØRNENES FÆLLESSKABER
› De nationale test markerer individuelle
dygtighedsafprøvninger, der for nogle elever kan
skabe et pres, der netop gør det vigtigt at være
sammen om dette. For de elever, hvor det at være
sammen, også er under pres, kan sådanne pres
forstærke testpres.
› (Kousholt & Andreasen 2015)
KRISTINE KOUSHOLT
1
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0008.png
AARHUS
UNIVERSITET
DILEMMAER FOR LÆRERNE
› Ønske om gode resultater, gode oplevelser, der er noget på spil – også for
lærerne samtidig med at de ikke vil lade testen fylde – ikke vil undervise til
testen…
› Forskelligt om lærere oplever, at test giver eller fratager dem
handlemuligheder - forbundet til alder, oplevelse af egne og børnenes
handlemuligheder…
› ” Det er jo ikke meningen, de [eleverne] skal gå ned med flaget, bare fordi der er
nogen, der har fundet på nationale tests. […] det er i hvert fald ikke vores mening.
De skal jo have lov til at være mennesker alligevel.” (lærer fra skole med mange
etniske minoritetselever og lav socio-økonomi)
› Låne af testvidens legitimitet – forstærke hverdagsviden – men risiko for at
undergrave lærerautoritet?
› (Kousholt 2015c)
1
8
KRISTINE KOUSHOLT
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0009.png
AARHUS
UNIVERSITET
TEACHING TO THE TEST?
› ”Så der kan man sige, at der underviste jeg direkte
mod den test. Og som opfølgning på den anden test
der tog jeg også nogle bestemte elever ud, som vi
havde givet noget ekstra diktat-skrive kursus.. og vi
har også rettet fokusset mere på noget med stavning
og sådan nogle ting. Så ja det påvirker mig da
meget. Og også det som jeg underviser ud fra, og
også selvom det kan irritere mig grænseløst nogle
gange.”
(Lærer fra skole beliggende i område med høj socio-økonomi).
1
9
KRISTINE KOUSHOLT
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0010.png
AARHUS
UNIVERSITET
› En opfordring til ikke at forstå testresultater som
neutrale resultater uden kontekst
KRISTINE KOUSHOLT
1
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0011.png
AARHUS
UNIVERSITET
REFERENCER:
› Au, W. W. (2008). Devising inequality: a Bernsteinian analysis of high-stakes testing and social
reproduction in education.
British Journal of Sociology of Education
29, no. 6: 639-651.
› Danziger, K. (1997).
Naming the mind. How psychology found its language.
London: Sage
Publications.
› Hanson, F. A. (1993).
Testing testing. Social consequences of the examined life.
Berkely & Los
Angeles: University of California Press.
› Kousholt, K. (2016). Testing as social practice: Analysing testing in classes of young children
from the children’s perspective, Theory & Psychology, 26(3), 377–392.
› Kousholt, K. & Andreasen, K.E. (2015). De nationale test som ny praksis i den danske
folkeskole – betydninger i klassens sociale fællesskab. I: K.E. Andreasen, M. Buchardt, A.
Rasmussen & C. Ydesen (eds.). Test og prøvelser – Oprindelse, udvikling, aktualitet. Ålborg:
Ålborg Universitetsforlag.
KRISTINE KOUSHOLT
1
11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0012.png
AARHUS
UNIVERSITET
› Kousholt, K. (2015b). Evaluering for læring. I: J. Rasmussen, C. Holm, C. & A. Rasch-Christensen
(eds.), Folkeskolereform 2014: Fagligt løft, målstyring og inklusion. København: Hans Reitzels
Forlag.
› Kousholt, K. (2015a). Børn som deltagere i social testpraksis. Pædagogisk Psykologisk
Tidsskrift, Temanummer om testning. 52 (3), 63-85.
› Kousholt, K. (2015c). Vidensformers legitimitet i skolepraksis. Lærerperspektiver på nationale
standardiserede tests betydninger for skolepraksis. Nordic Studies in Education, 35 (3-4), 168-
183.
› Kousholt, K. (2013). Deltagelse på tværs af sociale lærings- og testsammenhænge. Psyke &
Logos, 34(1), 180-202.
› Lave, J. & McDermott, R. (2002). Estranged labor Learning. Outlines 4, no. 1: 19-48.
KRISTINE KOUSHOLT
1
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668361_0013.png
AARHUS
UNIVERSITET
› Madaus, G., Russell, M. and Higgins, J. (2009). The paradoxes of high-stakes testing. How they
affect students, their parents, teachers, principals, schools and society. Charlotte: Information
Age Publishing.
› McNeil, L. M. (2000). Contradictions of school reform. Educational costs of standardized
testing. New York: Routledge.
› Shohamy, E. (2001). The power of tests. A critical perspective on the uses of language testing.
Harlow: Pearson Education Limited.
› Smith, W. C. (2016) (ed.), The Global Testing Culture: Shaping education policy, perceptions
and practice. Oxford: Symposium Books.
KRISTINE KOUSHOLT
1
13