Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1668360_0001.png
Nationale test
De er et øjebliksbillede af en lille del af nogle få fag
vi underviser i i folkeskolen
Og det er ikke sandheden.
Konklusioner:
De skal indgå SOM EN DEL af de evaluerings-
redskaber og - processer, vi løbende foretager i
skolen.
De bruges til sammen med de øvrige informationer
til at kvalificere samtaler om elever og klasser , samt
til at iværksætte indsatser
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668360_0002.png
Nationale test 2
Der var store startvanskeligheder, som gjorde, at skolerne
var skeptiske. De seneste par år har vi arbejdet mere med
datainformation i skolen
Det er læsevejleder/matematikvejledere Læringsvejledere er
dem, der skal være inde i det tekniske - ikke den alm lærer.
Analyserne drøftes med lærerne og på den baggrund
iværksættes indsatser
Undervise mod testen x forberede til testen.
Testfremmed kultur i DK.
En forbrydelse ikke at forberede elever! Vi kender ikke
spørgsmålene. Ordkæder skal eleven kende til, og trænes
lidt i - andet vil være ja- en forbrydelse
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668360_0003.png
Nationale test 3
Testene i sig selv gør jo ikke eleverne dygtigere. Det er da vel
aldrig nogen test, der har. Men resultaterne fra testen skal gerne
kunne hjælpe os til at identificere, de udfordringer, enkelte elever
har, og så afhjælpe det. Grisen og vægten. Vi skal veje for at
identificere om det vi laver, virker.
Vi arbejder i skolen i dag langt mere systematisk og struktureret
med en række forskellige test. Der er skoler, der har datamøder,
hvor man sammen med lærerne snakker om den viden, man har,
og hvordan det forholder sig til det, lærerne ser i uv
Vi bruger bl.a. testene - dvs alle informationer - til:
Identifikation - indikation - dokumentation - synlighed - øget
professionalisering - primært til gavn for elever/forældre
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1668360_0004.png
Nationale test 4
Vi har brug for at have et evalueringsapparat, som kan identificere
elevernes udfordringer og som kan give os et billede på den
progression, der skal være for hver enkelt elev
Vi har brug for at validiteten i testene bliver så høj som mulig, hvis vi
skal fremstå som troværdige.
Overvej om test i 2.kl skal afskaffes. Vores oplevelse: De er ikke
valide nu.
Nationale test fungerer i dag ikke som et brugbart
benchmarkingsværktøj på landsplan
De er et øjebliksbillede af en lille del af nogle
få fag, vi underviser i i folkeskolen