Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
Validitet og reliabilitet
hvad måler vi og med hvilken sikkerhed?
1
Reliabilitet
Hvor præcist kan testen udtale sig om den enkelte elev?
Hvor præcist kan testen udtale sig om populationen?
Validitet
Hvad udtaler testen sig om – og er det det vi har brug for
at vide?
Jeppe Bundsgaard
Professor MSO i fagdidaktik og it
DPU, Aarhus Universtitet
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1664042_0002.png
Man kan aldrig blive helt sikker!
2
Mål: At vide hvad den enkelte elev
kan, sådan nogenlunde
Jo flere opgaver eleven besvarer,
des mindre bliver usikkerheden på
estimatet.
Mål: Standard Error of
Measurement (SEM)
Hvor lille skal SEM være?
Eksempel: Elev med score
på 40
Beregning af Morten Rasmus Puck
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1664042_0003.png
Hvad kan læreren regne med?
3
Ministeriets præsentation af
problemet
Kriteriebaserede resultater
Seks vurderede faglige niveauer
Hvor mange elever vil læreren
få forkerte vurderinger af fra
nationale test?
Kan denne viden bruges
”pædagogisk”?
UVM’s ”Bilagsnotat til: De nationale tests måleegenskaber”, s. 7
Beregnet med et toleranceinterval på 1 standardafvigelse
Dvs. at knap en tredjedel vil ligge uden for de angivne intervaller
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1664042_0004.png
Forudsiger den frivillige test den obligatoriske?
4
Hvad er sammenhængen mellem
frivillige og obligatoriske test?
Nedenfor: Scatterplot af udvikling i Θ i
profilområdet tekstforståelse fra frivillig
test til obligatorisk for 2. klasse 2014.
Nedenfor: Ministeriets
korrelationsanalyser for alle fag
Fra UVM’s ”Undersøgelse af de
nationale tests reliabilitet”, marts 2016.
”En korrelationskoefficient under 0,60
anses som regel som utilfredsstillende.”
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1664042_0005.png
Validitet
– Måler nationale test det det siges den gør?
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Præsentationer fra høring om nationale test afholdt den 14/9-2016
1664042_0006.png
6
Hvad er konsekvenserne?
Lærerne ved ikke hvordan
resultaterne skal tolkes
→ Fejldiagnoser
Lærerne forbereder i høj
grad eleverne på testen
→ Fagligt tunnelsyn
Eleverne har dårlige
oplevelser
→ Mistet motivation