Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 167 af 20. februar 2015, som ændret ved § 5 i lov nr. 296 af 22.
marts 2016 og § 7 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 22 indsættes:
»
Hovedsprog i dagtilbud
§ 22 a.
Hovedsproget i daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, og dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, skal være
dansk.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at hovedsproget i daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, og
dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, kan være engelsk, tysk eller fransk, hvis kommunalbestyrelsen efter en konkret
vurdering skønner, at det ikke medfører integrationsmæssige problemer.
Stk. 3.
For selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 3 og 4, samt privat dagpleje efter § 21,
stk. 3, skal kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 2, ske i forbindelse med indgåelsen af aftalen eller senere
ændringer heraf.
Stk. 4.
For privatinstitutioner efter § 19, stk. 5, skal kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 2, ske som led i
godkendelsen af institutionen eller i forbindelse med en senere fornyelse af godkendelsen.«
2.
I
§ 23, stk. 3,
indsættes efter »§ 21, stk. 2 og 3,«: »dog ikke dagtilbud, hvor hovedsproget efter
kommunalbestyrelsens beslutning, jf. § 22 a, stk. 2, er engelsk, tysk eller fransk,«.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3.
I
§ 27, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.
:
»Selvejende og udliciterede daginstitutioner som nævnt i 1. punktum, af hvis vedtægter det fremgår, at
institutionen drives med det formål at tilgodese en eller flere virksomheders medarbejdere, kan efter aftale med
kommunalbestyrelsen forbeholde pladserne i institutionen for medarbejdernes børn.«
4.
I
§ 27, stk. 4
, indsættes som
2. pkt.
:
»Privatinstitutioner, af hvis vedtægter det fremgår, at institutionen drives med det formål at tilgodese en eller flere
virksomheders medarbejdere, er ikke omfattet af 1. punktum.«
5.
I
§ 29
indsættes som nyt
stk. 3.
:
»
Stk. 3.
For selvejende og udliciterede daginstitutioner omfattet af § 27, stk. 2, 2. pkt., samt privatinstitutioner
omfattet af § 27, stk. 3, 2. pkt., gælder, at et barn ikke kan opsiges fra en plads i institutionen mod forældrenes
ønske, alene fordi barnets forælder stopper i den virksomhed, som institutionen har til formål at tilgodese
medarbejderne i.«
Stk. 3 og 4, bliver herefter stk. 4 og 5.
6.
I
§§ 44, 64 og 77
udgår: »nr. 403 af 8. maj 2006«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets indledning og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forbedrede vilkår for virksomhedsinstitutioner
2.1.1. Gældende ret
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.2. Forbedrede vilkår for internationale dagtilbud
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.2. Administrative konsekvenser for det offentlige
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1. Lovforslagets indledning og baggrund
Lovforslaget er del af udmøntningen af regeringens udspil ”Vækst og udvikling i hele Danmark”, som blev
offentliggjort den 23. november 2015.
Regeringen finder det afgørende for væksten i Danmark, at kommuner og virksomheder har gode muligheder for
at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Det er samtidig vigtigt, at vækst og udvikling fremadrettet sker i
et sammenhængende Danmark, så det sikres, at landet ikke bliver delt op i områder med udvikling og områder
med afvikling.
En betydelig del af arbejdskraften i Danmark består af børnefamilier, hvoraf mange har et eller flere børn, som går
i dagtilbud. Derfor er det vigtigt, at kommuner og virksomheder kan tilbyde gode rammer, der lever op til de
ønsker og behov, som medarbejderne i virksomhederne måtte have.
Lovforslaget har til formål at understøtte dette ved at sikre bedre vilkår for etablering og drift af henholdsvis
virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud. Med forslaget gives der på den ene side mulighed for, at
selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence samt privatinstitutioner, der etableres af
eller i tilknytning til en eller flere virksomheder med det formål at tilgodese virksomhedernes medarbejdere, kan
forbeholde pladserne for medarbejdernes børn. For det andet foreslås det, at der skabes en klar hjemmel i loven
til, at der kan etableres internationale dagtilbud, hvor hovedsproget kan være enten engelsk, tysk eller fransk.
Dette kræver dog, at kommunalbestyrelsen vurderer, at fravigelsen af kravet om dansk som hovedsprog ikke vil
medføre integrationsmæssige problemer.
Herudover indeholder lovforslaget en enkelt lovteknisk ændring i tre af lovens bemyndigelsesbestemmelser, hvor
en unødig henvisning med angivelse af nr. og dato til lov om et indkomstregister udgår.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forbedrede vilkår for virksomhedsinstitutioner
2.1.1. Gældende ret
Der er efter gældende regler mulighed for, at private leverandører kan drive daginstitutioner med et særligt
formål, hvor der gives fortrinsret til bestemte grupper af børn. Det kan fx være institutioner, som er oprettet med
det formål at tilgodese medarbejdere i en eller flere virksomheder i lokalområdet. Private leverandører kan enten
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
drive institutionerne efter aftale med kommunalbestyrelsen som selvejende eller udliciterede daginstitutioner (§
19, stk. 3 og 4) eller som godkendte privatinstitutioner (§ 19, stk. 5).
Det er som udgangspunkt kommunalbestyrelsen, som træffer afgørelse om optagelse i selvejende og udliciterede
daginstitutioner. Kommunalbestyrelsen kan dog, jf. lovens § 26, stk. 2, beslutte, at selvejende og udliciterede
daginstitutioner helt eller delvist selv kan træffe afgørelse om optagelse. Kommunalbestyrelsen har i den
forbindelse mulighed for at fastsætte, at kommunen fortsat skal råde over et bestemt antal pladser i institutionen.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence skal, jf. lovens § 27, stk. 2, fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for optagelse i institutionen. Retningslinjerne skal fastsættes indenfor og i tråd med
kommunalbestyrelsens retningslinjer for optagelse, ligesom retningslinjerne for optagelse ikke må være i strid med
almindelige retsgrundsætninger, herunder lighedsgrundsætningen og forbuddet mod at diskriminere på grund af
race, køn, religion og lignende.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner kan reservere pladser i henhold til deres vedtægter eller aftalen med
kommunalbestyrelsen og dermed give fortrinsret til visse grupper af børn. Dette skal fremgå af institutionens
vedtægter og af driftsaftalen med kommunalbestyrelsen. Selvejende og udliciterede daginstitutioner kan, jf.
lovens § 27, stk. 2, efter gældende regler ikke afvise at optage børn, medmindre der ikke er plads i institutionen.
Privatinstitutioner træffer selv afgørelse om optagelse i institutionen, jf. lovens § 26, stk. 3. Kommunalbestyrelsen
kan således ikke anvise pladser i privatinstitutioner. Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer
for optagelse af børn i institutionen, jf. lovens § 27, stk. 3. Det gælder, ligesom for selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence, at retningslinjerne ikke må være i strid med almindelige
retsgrundsætninger, herunder lighedsgrundsætningen og forbuddet mod at diskriminere på grund af race, køn,
religion og lignende. Privatinstitutioner kan ligeledes være oprettet med et specielt formål, der gør, at der kan
gives fortrinsret til bestemte grupper af børn. Dette skal fremgå af institutionens vedtægter, ligesom det skal
fremgå, hvordan pladserne tildeles i institutionen. Der kan efter gældende regler ikke fastsættes optagelsesregler
eller udvikles en praksis, der formelt eller reelt udelukker visse grupper fra optagelse i en privatinstitution.
Privatinstitutioner kan - uanset om de har til formål at tilgodese medarbejdere fra en eller flere virksomheder –
efter gældende § 27, stk. 4, kun afvise at optage børn, såfremt der ikke er plads i institutionen.
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at forbedre vilkårene for at etablere såkaldte virksomhedsinstitutioner, så det bliver nemmere at
tilbyde rammer, som matcher medarbejderes ønsker og behov. Med virksomhedsinstitutioner forstås i denne
sammenhæng selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. lovens § 26, stk. 2, samt
godkendte privatinstitutioner af hvis vedtægter, det fremgår, at den pågældende selvejende eller udliciterede
daginstitution eller privatinstitution har til formål at tilgodese en eller flere virksomheders medarbejdere. Det er i
den forbindelse ikke et krav, at den eller de pågældende virksomheder enten ejer institutionen eller finansierer
dele af institutionens udgifter.
Der ændres med den foreslåede ordning ikke på, at det er den enkelte kommune, som vælger, om de ønsker at
indgå aftale med en selvejende eller udliciteret daginstitution.
Det foreslås konkret at forbedre vilkårene via en ændring af lovens § 27, stk. 2 og 4, således at selvejende og
udliciterede daginstitutioner samt privatinstitutioner, som lever op til ovenstående definition af
virksomhedsinstitutioner, kan forbeholde pladserne for de pågældende medarbejderes børn. Dermed får
institutionerne bedre muligheder for at fastlægge bl.a. åbningstider og lukkedage, så de flugter med arbejdstider,
ferieperioder mv. i virksomhederne. Det kan fx være virksomheder, hvor en stor del af medarbejderne har aften-
eller nattearbejde eller weekendvagter. Det vil dog fortsat være muligt for institutionerne at optage børn ude fra,
hvis de selv ønsker det, og der er ledig plads i institutionen.
Hvis en institution ønsker, at pladserne alene skal forbeholdes børn af de ansatte, skal det fremgå af institutionens
vedtægter, og for de selvejende og udliciterede daginstitutioner ligeledes af aftalen med kommunalbestyrelsen.
Det foreslås samtidig, at det under hensyn til barnets tarv fastsættes, at et barn ikke kan opsiges fra en
virksomhedsinstitution mod forældrenes ønske, fordi forældrene afskediges eller på anden vis forlader den
pågældende virksomhed. Barnet kan således kun blive udmeldt af institutionen efter forældrenes eget ønske, eller
hvis barnet har nået en alder, hvor det fx skal rykke fra børnehave til fritidstilbud.
Dagtilbudslovens almindelige regler for dagtilbud i afsnit I og II finder i øvrigt anvendelse i forhold til
virksomhedsinstitutioner.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3-5, samt bemærkningerne hertil.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2.2. Forbedrede vilkår for internationale dagtilbud
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende regler skal hovedsproget i alle dagtilbud som udgangspunkt være dansk. Der er dog mulighed for,
at kommunalbestyrelsen kan dispensere herfra, hvis de konkret skønner, at det ikke vil medføre
integrationsmæssige problemer. Der findes i dag eksempler på institutioner, hvor hovedsproget ikke er dansk. De
nuværende muligheder er dog ikke angivet eksplicit i dagtilbudsloven.
Kravet om at dansk skal være hovedsprog, samt at kommunalbestyrelsen under særlige omstændigheder kan
dispensere herfra, følger indirekte af lovens specifikke formål for dagtilbud. Her fremgår det, jf. lovens § 7, stk. 4,
at dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Det fremgår endvidere, at
dagtilbuddene som led heri skal bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende
fællesskaber samt samhørighed med og integration i det danske samfund. Ifølge bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 170 fremsat den 28. februar 2007, folketingssamling 2006-07, indebærer dette,
at dansk er hovedsproget i alle dagtilbud, at børnene introduceres til danske traditioner, at børnene medinddrages
osv. Det fremgår videre, at hensigten med, at hovedsproget er dansk i dagtilbud, er at sikre alle børn introduktion
til og sprogstimulering i forhold til det danske sprog. Det følger endvidere af bemærkningerne, at
kommunalbestyrelsen, hvis den konkret skønner, at det ikke medfører integrationsmæssige problemer, at
hovedsproget i dagtilbuddet ikke er dansk, kan dispensere herfra.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at de nuværende muligheder for at etablere og drive internationale dagtilbud tydeliggøres og
præciseres i dagtilbudsloven. Formålet hermed er at styrke kommuners og virksomheders muligheder for at
tiltrække og fastholde kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og tiltrække udenlandske virksomheder til landet.
Internationale dagtilbud defineres i denne sammenhæng som dagtilbud eller afdelinger heraf, hvor hovedsproget
ikke er dansk. Det kan fx være dagtilbud, der skal tilgodese børn af udlændinge, som har midlertidigt ophold her i
landet på grund af beskæftigelse eller forældre, der har været eller ved, at de skal udstationeres i udlandet, og
derfor ønsker, at deres børn skal gå i et internationalt dagtilbud.
Det foreslås i den forbindelse, at det tydeliggøres i loven, at hovedsproget skal være dansk i alle dagtilbud.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Herudover foreslås det, at der indføres en klar selvstændig hjemmel til, at kommunalbestyrelsen, hvis det ikke
vurderes at medføre integrationsmæssige problemer, i konkrete tilfælde kan beslutte, at hovedsproget i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner, privatinstitutioner samt kommunal og privat dagpleje ikke
behøver at være dansk.
I stedet for dansk foreslås det, at sproget i dagtilbud herefter være engelsk, tysk eller fransk i lighed med sproget
i kommunale internationale grundskoler efter lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale
grundskoler.
Herudover foreslås det, at pladser i internationale dagtilbud ikke skal indgå i det samlede antal pladser, som
kommunalbestyrelsen kan anvise børn til med henblik på at leve op til pasningsgarantien, jf. lovens § 23, stk. 3.
Det foreslås således, at optagelse i internationale dagtilbud alene kan ske efter forældrenes eget ønske, jf. § 27,
stk. 1, hvorefter forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønsker om optagelse i konkrete dagtilbud.
Dagtilbudslovens almindelige regler for dagtilbud i afsnit I og II finder i øvrigt anvendelse i forhold til
internationale dagtilbud.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget udvider den enkelte kommunes mulighed for at tilrettelægge dagtilbudsstrukturen ud fra lokale
ønsker og behov. Med forslaget bevares kommunernes mulighed for at styre dagtilbudsstrukturen i kommunen, da
forslaget ikke pålægger kommunerne en forpligtigelse til at indgå aftaler med selvejende eller udliciterede
daginstitutioner. Kommunernes tilskud til privatinstitutioner er fastsat ud fra objektive kriterier, som ikke ændres
med forslaget. Lovforslaget skønnes på denne baggrund ikke at give anledning til regulering af det kommunale
bloktilskud. Lovændringen er omfattet af DUT-princippet og skal forhandles med KL.
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0009.png
3.2. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at medføre offentlige administrative konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at have positive konsekvenser for erhvervslivet, idet formålet med lovforslaget er at bidrage
til en styrkelse af virksomheders muligheder for at tilbyde rammer, som matcher de ansattes ønsker og behov og
derigennem forbedre mulighederne for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den x. x 2016 til den x. x 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
KL, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen (BKF),
Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), fobu, Det Centrale Handicapråd, Danske Handicaporganisationer
(DH), FOA - Fag og Arbejde, Børnerådet, Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud (FOLA), FTF og
Socialpædagogernes Landsforbund (SL), Børnesagens Fællesråd, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ besparelser
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Negative konsekvenser/ merudgifter
Ingen.
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0010.png
Administrative
Ingen.
Ingen.
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
Lovforslaget forventes at have positive
Ingen.
konsekvenser
for konsekvenser for erhvervslivet, idet formålet
erhvervslivet
med lovforslaget er at bidrage til en styrkelse af
virksomheders muligheder for at tilbyde
rammer, som matcher de ansattes ønsker og
behov og derigennem forbedre mulighederne
for at tiltrække og fastholde kvalificeret
arbejdskraft.
Administrative
Ingen.
Ingen.
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige
Ingen.
Ingen.
konsekvenser
Administrative
Ingen.
Ingen.
konsekvenser
for
borgerne
Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende ret skal hovedsproget i alle dagtilbud være dansk. Det følger af forarbejderne til dagtilbudsloven,
jf. bemærkningerne til § 7, stk. 4, lovforslag nr. L 170 fremsat den 28. februar 2007, folketingssamling 2006-07.
Det fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen efter en konkret vurdering kan dispensere herfra, hvis det
vurderes ikke at have integrationsmæssige konsekvenser.
Det foreslås, at der med § 22 a, foretages en tydeliggørelse og præcisering af, hvilket sprog der kan tales i
dagtilbud, som drives efter lovens §§ 19, stk. 2-5, samt 21, stk. 2 og 3.
Med § 22 a, stk. 1, foreslås det tydeliggjort, at hovedsproget i alle dagtilbud efter lovens § 19, stk. 2-5, samt § 21,
stk. 2 og 3, skal være dansk.
Det foreslås endvidere med § 22 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen, hvis det vurderes ikke at have
integrationsmæssige konsekvenser, i konkrete tilfælde kan beslutte, at hovedsproget i dagtilbud kan være andet
end dansk. Som det fremgår af forslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 2.2.2, kan dette fx være tilfældet i
dagtilbud, der skal tilgodese børn af udlændinge, som har midlertidigt ophold her i landet på grund af
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
beskæftigelse eller forældre, der har været eller ved, at de skal udstationeres i udlandet, og derfor ønsker, at
deres børn skal gå i et internationalt dagtilbud. Det foreslås samtidig fastsat, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at det alternative hovedsprog i dagtilbuddene kan være enten engelsk, tysk eller fransk. Bestemmelsen
regulerer udtømmende mulighederne for alternative hovedsprog.
For selvejende daginstitutioner efter lovens § 19, stk. 3, og privatinstitutioner efter lovens § 19, stk. 5, kan
kommunalbestyrelsens beslutning om, at hovedsproget kan være enten engelsk, tysk eller fransk alene ske, hvis
den enkelte institution selv ønsker det.
Det foreslås med § 22 a, stk. 3, at kommunalbestyrelsens beslutning om, at hovedsproget kan være enten
engelsk, tysk eller fransk i selvejende og udliciterede daginstitutioner efter lovens § 19, stk. 3 og 4, samt private
dagpleje efter § 21, stk. 3, skal ske i forbindelse med indgåelsen af aftalen, ved senere ændringer heraf eller via
tillægsaftale til den eksisterende driftsaftale.
Endelig foreslås det med § 22 a, stk. 4, at kommunalbestyrelsens beslutning om, at hovedsproget kan være enten
engelsk, tysk eller fransk i privatinstitutioner efter lovens § 19, stk. 5, skal ske i forbindelse med godkendelsen af
privatinstitutionen eller ved en senere fornyelse af godkendelsen. For eksisterende privatinstitutioner kan
kommunalbestyrelsens beslutning desuden ske, uden at institutionen skal godkendes på ny, men ved et tillæg til
den eksisterende godkendelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.2.2.
Til nr. 2
Efter gældende ret skal kommunalbestyrelsen, jf. lovens § 23, stk. 2, tilbyde pasningsgaranti i dagtilbud efter §
19, stk. 2-4 eller § 21, stk. 2 og 3. Af § 23, stk. 3, fremgår det, at pasningsgarantien indebærer, at
kommunalbestyrelsen har pligt til at anvise plads i et alderssvarende dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk.
2 og 3, til alle børn i aldersgruppen over 26 uger og indtil barnets skolestart.
Det foreslås, at optagelse i internationale dagtilbud alene kan ske efter forældrenes eget ønske. Dette betyder, at
kommunalbestyrelsen, som led i opfyldelsen af pasningsgarantien, ikke kan anvise pladser i dagtilbud, hvor der
tales enten engelsk, tysk eller fransk, hvis forældrene ikke selv ønsker det. Dette skal ses som en beskyttelse over
for de forældre, som ikke ønsker, at deres barn skal gå i et dagtilbud, hvor hovedsproget ikke er dansk.
11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.2.2.
Til nr. 3
Efter gældende regler skal selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. lovens § 27,
stk. 2, fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse i institutionen. Det følger heraf, at selvejende og
udliciterede daginstitutioner kan reservere pladser i henhold til deres vedtægter eller aftalen med
kommunalbestyrelsen og give fortrinsret til visse grupper af børn. Efter gældende regler er der ikke hjemmel til, at
institutionerne kan vælge helt at reservere pladserne til en bestemt målgruppe.
Det foreslås, at selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, af hvis vedtægter det
fremgår, at institutionen drives med det formål at tilgodese en eller flere virksomheders medarbejdere,
fremadrettet efter aftale med kommunalbestyrelsen skal kunne vælge alene at forbeholde pladserne i institutionen
for medarbejdernes børn. Hvis en selvejende eller udliciterede daginstitution vælger, at pladserne skal forbeholdes
børn af medarbejderne fra den eller de pågældende virksomheder, skal dette fremgå af institutionens vedtægter
og aftalen med kommunalbestyrelsen.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.
Til nr. 4
Det følger af gældende ret, at privatinstitutioner selv træffer afgørelse om optagelse af børn i institutionen.
Privatinstitutioner skal efter lovens § 27, stk. 3, fastsætte og offentlige institutionens retningslinjer for optagelse.
Som det gælder for selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence kan privatinstitutioner
give fortrinsret til visse grupper af børn, men har ikke hjemmel til helt at reservere pladserne til en bestemt
målgruppe.
Det foreslås, at privatinstitutioner, af hvis vedtægter det fremgår, at institutionen drives med det formål at
tilgodese en eller flere virksomheders medarbejdere, fremadrettet skal kunne vælge alene at forbeholde pladserne
i institutionen for medarbejdernes børn. Hvis privatinstitutioner vælger dette, skal det fremgå af institutionens
vedtægter.
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0013.png
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.
Til nr. 5
Det følger af gældende ret, jf. § 29, stk. 1, at børn, der er optaget i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk.
2 og 3, ikke kan opsiges fra dagtilbuddet, medmindre barnet tilbydes et andet tilsvarende dagtilbud eller et andet
relevant tilbud. Det fremgår endvidere af lovens § 29, stk. 2, at privatinstitutioner ikke kan opsige børn fra en
plads i en privatinstitution, medmindre der er tale om ganske særlige tilfælde.
Det foreslås i forlængelse heraf, at et barn ikke skal kunne opsiges fra en plads i en virksomhedsinstitution, dvs.
institutioner omfattet af de foreslåede bestemmelser i dagtilbudslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt., jf.
forslagets § 1, nr. 3 og 4, mod forældrenes ønske, alene fordi forældrene afskediges eller på anden vis forlader
den pågældende virksomhed. Det følger således af bestemmelsen, at barnet kun kan udmeldes fra en
virksomhedsinstitution efter forældrenes eget ønske, eller hvis barnet har nået en alder, hvor det fx skal rykke fra
børnehave til fritidstilbud.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring, hvorved en unødvendig angivelse af nr. og dato for lov om et
indkomstregister udgår.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0014.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 167 af
20. februar 2015, som ændret ved § 5 i lov nr. 296 af
22. marts 2016 og § 7 i lov nr. 665 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 22.
Kommunalbestyrelsen skal godkende private
hjem og andre lokaler til brug for dagpleje, jf. § 21.
Stk. 2
. Der kan i den enkelte dagpleje modtages op
til fem børn. Varetages dagplejen af flere personer, kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at der i dagplejen kan
modtages op til ti børn.
Stk. 3
. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
dagplejerens egne børn i samme aldersgruppe som de
øvrige dagplejebørn i dagplejehjemmet kan indgå i det
antal børn, dagplejeren modtager betaling for.
1.
Efter § 22 indsættes:
»
Hovedsprog i dagtilbud
§ 22 a.
Hovedsproget i daginstitutioner efter § 19,
stk. 2-5, og dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, skal være
dansk.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at
hovedsproget i daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, og
dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, kan være engelsk, tysk
14
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0015.png
eller fransk, hvis kommunalbestyrelsen efter en konkret
vurdering skønner, at det ikke medfører
integrationsmæssige problemer.
Stk. 3.
For selvejende og udliciterede
daginstitutioner efter § 19, stk. 3 og 4, samt privat
dagpleje efter § 21, stk. 3, skal kommunalbestyrelsens
beslutning efter stk. 2, ske i forbindelse med
indgåelsen af aftalen eller senere ændringer heraf.
Stk. 4.
For privatinstitutioner efter § 19, stk. 5, skal
kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 2, ske som
led i godkendelsen af institutionen eller i forbindelse
med en senere fornyelse af godkendelsen.«
§ 23.
Alle børn indtil skolestart har adgang til at
blive optaget i et dagtilbud.
2.
I
§ 23, stk. 3,
indsættes efter »§ 21, stk. 2 og 3,«:
»dog ikke dagtilbud, hvor hovedsproget efter
kommunalbestyrelsens beslutning, jf. § 22 a, stk. 2, er
engelsk, tysk eller fransk,«.
Stk. 2
. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældre
pasningsgaranti i dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller §
21, stk. 2 og 3.
Stk. 3
. Pasningsgarantien indebærer, at
kommunalbestyrelsen har pligt til at anvise plads i et
alderssvarende dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller §
21, stk. 2 og 3, til alle børn i aldersgruppen over 26
uger og indtil barnets skolestart. Ønsker forældrene en
plads i umiddelbar forlængelse af de 26 uger, har
kommunalbestyrelsen en frist på yderligere 4 uger til at
tilbyde en plads.
§ 27.
Kommunalbestyrelsen fastsætter og
offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3,
15
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0016.png
herunder for ansøgning om optagelse, jf. dog § 27 a.
Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønsker
om optagelse i konkrete dagtilbud.
Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner
og privat dagpleje med optagelseskompetence, jf. §
26, stk. 2, skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer
for optagelse af børn i tilbuddet.
3.
I
§ 27, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.
:
»Selvejende og udliciterede daginstitutioner som
nævnt i 1. punktum, af hvis vedtægter det fremgår, at
institutionen drives med det formål at tilgodese en eller
flere virksomheders medarbejdere, kan efter aftale
med kommunalbestyrelsen forbeholde pladserne i
institutionen for medarbejdernes børn.«
Stk. 3.
Privatinstitutioner skal fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn i
institutionen.
Stk. 4.
Privatinstitutioner kan kun afvise at optage
børn, såfremt der ikke er plads i institutionen.
4.
I
§ 27, stk. 4
, indsættes som
2. pkt.
:
§ 29.
Kommunalbestyrelsen kan ikke opsige børn,
der er optaget i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og §
21, stk. 2 og 3, medmindre barnet tilbydes et andet
tilsvarende dagtilbud eller et andet relevant tilbud.
Stk. 2. Privatinstitutioner kan ikke opsige børn fra en
plads i en privatinstitution, medmindre der er tale om
ganske særlige tilfælde.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for udmeldelse af børn i
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3.
Stk. 4. Privatinstitutioner skal fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for udmeldelse af børn i
institutionen.
5.
I
§ 29
indsættes som nyt
stk. 3.
:
»
Stk. 3.
For selvejende og udliciterede daginstitutioner
omfattet af § 27, stk. 2, 2. pkt., samt privatinstitutioner
omfattet af § 27, stk. 3, 2. pkt., gælder, at et barn ikke
kan
opsiges
fra
en
plads
i
institutionen
mod
»Privatinstitutioner, af hvis vedtægter det fremgår, at
institutionen drives med det formål at tilgodese en eller
flere virksomheders medarbejdere, er ikke omfattet af
1. punktum.«
forældrenes ønske,
alene
fordi barnets forælder
stopper i den virksomhed, som institutionen har til
formål at tilgodese medarbejderne i.«
16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0017.png
Stk. 3 og 4, bliver herefter stk. 4 og 5.
6.
I
§§ 44, 64 og 77
udgår: »nr. 403 af 8. maj 2006«.
§ 44.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold fastsætter regler om tilskud og
egenbetaling efter bestemmelserne i dette kapitel,
herunder regler om anvendelse af indkomstregisteret,
jf. lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister,
ved indtægtsregulering af økonomisk fripladstilskud,
regler for tilbagebetaling og efterbetaling af økonomisk
fripladstilskud og regler for det tyske mindretal.
§ 64.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
tilskud og egenbetaling efter bestemmelserne i dette
kapitel, herunder regler om anvendelse af
indkomstregisteret, jf. lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et
indkomstregister, ved indtægtsregulering af økonomisk
fripladstilskud, regler for tilbagebetaling og
efterbetaling af økonomisk fripladstilskud og regler for
det tyske mindretal.
§ 77.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
tilskud og egenbetaling efter bestemmelserne i dette
kapitel, herunder regler om anvendelse af
indkomstregisteret, jf. lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et
indkomstregister, ved indtægtsregulering af økonomisk
fripladstilskud, regler for tilbagebetaling og
efterbetaling af økonomisk fripladstilskud og regler for
det tyske mindretal.
§2
17
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 272: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Bedre vilkår for etablering af virksomhedsinstitutioner og internationale dagtilbud), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1663765_0018.png
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
18