Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1561004_0001.png
University College Sjælland
Slagelsevej 7
4180 Sorø
Att. rektor Camilla Wang
e-mail til
[email protected]
Styrelsen for Videregående Uddannelsers udtalelse i anledning
af sag om påstået konkurrenceforvridning
Sagsforløb
Ved brev af 20. januar 2015 har styrelsen anmodet UC Sjælland om en redegørelse i
anledning af Børsens artikel af 7. januar 2015 om firmaet Djeeos påstand om kon-
kurrenceforvridning. Redegørelsen skal omfatte en beskrivelse af sagens forløb,
samt ydelsens art og principperne for prisfastsættelse af ydelsen.
Ved brev af 27. januar 2015 har UC Sjælland fremsendt redegørelse i sagen inde-
holdende bl.a. et budget, oplysninger om prisfastsættelse og notat udarbejdet af
advokatfirmaet Aumento om krydssubsidiering.
Ved brev af 20. februar 2015 har styrelsen anmodet UC Sjælland om en uddybende
redegørelse vedrørende budgettet.
Ved brev af 24. februar 2015 har UC Sjælland fremsendt en uddybende redegørelse
herom, suppleret ved mail af 3. marts 2015.
Det retlige grundlag
Professionshøjskolernes opgave som centre for undervisningsmidler reguleres af
lov om centre for undervisningsmidler m.v. og den med hjemmel heri udstedte
bekendtgørelse om professionshøjskoler for videregående uddannelsers opgaver
som centre for undervisningsmidler. Centrenes opgaver er i regelsættet fastsat som
”skal” opgaver og som ”kan” opgaver, hvor der gælder forskellige regler.
Centrenes ”skal” opgaver er fastlagt som:
- at omfatte en samling af undervisningsmidler beregnet til udlån til un-
dervisningsinstitutioner,
- sørge for information og yde rådgivning og vejledning til lærere m.fl.
om undervisningsmidler og deres anvendelse og
- yde bistand til lærere ved fremstilling af undervisningsmidler til eget
brug
Centrenes ”kan” opgaver er fastlagt som:
- kursusvirksomhed, it- og medievirksomhed, projekt- og udviklingsar-
bejde samt netværksdannelser i relation til opgaverne nævnt ovenfor,
over for undervisningsinstitutioner m.fl.
(Dato) 2015
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Sagsbehandler
Trine Bolette Svensson
Tel.
7231 7809
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
15/000457-18
Side
1/3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Orientering om udtalelse i sag om påstået konkurrenceforvridning (opfølgning på BUU alm. del - spm. 138 (20141), fra uddannelses- og forskningsministeren
1561004_0002.png
-
pædagogisk og teknisk rådgivning og vejledning til undervisningsinsti-
tutionernes brug af elektronisk net.
Det fremgår endeligt af reglerne, at centrene kan udbyde andre aktiviteter efter
reglerne for indtægtsdækket virksomhed.
Et CFU har altså inden for visse rammer hjemmel til at fremstille og sælge under-
visningsmidler.
Lov om centre for undervisningsmidler regulerer alene opgaven som center for
undervisningsmidler. Centrene er organisatorisk en almindelig del af professions-
højskolerne og i alle henseender underlagt professionshøjskolens ledelse (bestyrel-
se og rektor). Tilskud til opgaven tilgår professionshøjskolen, og professionshøjsko-
lerne disponerer frit inden for deres formål og de givne regler ved anvendelsen af
de statslige tilskud og øvrige indtægter under et (bloktilskud). Professionshøjsko-
lens varetagelse af opgaven som center for undervisningsmidler skal dog i forhold
til offentligheden klart fremstå som en særlig del af professionshøjskolens virk-
somhed.
Centre for undervisningsmidler har efter bekendtgørelsen om professionshøjskoler
for videregående uddannelsers opgaver som center for undervisningsmidler (Bek.
nr. 1301 af 15/12 2008) hjemmel til at gennemføre ”kan” opgaver med brugerbeta-
ling, der dækker de direkte omkostninger, der er forbundet med opgaven. Kursus-
virksomhed på mere end 12 timer skal dog gennemføres som indtægtsdækket virk-
somhed.
Aktiviteter, der ikke er ”skal” eller ”kan” aktiviteter, skal, som nævnt ovenfor, ud-
bydes efter reglerne for indtægtsdækket virksomhed, hvilket bl.a. betyder, at:
- Der ikke for kredsen af aftagere må bestå en pligt til at aftage de på-
gældende varer eller tjenesteydelser
- Institutionen skal kunne adskille den produktion af varer eller tjene-
steydelser, der søges udført med indtægtsdækning, fra institutionens
øvrige opgaver
- De indtægtsdækkede aktivitetsområder skal være naturlige udløbere af
institutionens almindelige virksomhed
Hertil kommer, at prisen på den enkelte vare eller ydelse skal fastlægges således, at
der ikke sker konkurrenceforvridning over for private eller offentlige konkurrenter,
og således at alle omkostningerne, dvs. både direkte og indirekte, dækkes. Der kan
i den forbindelse henvises til Budgetvejledningens regler om indtægtsdækket virk-
somhed samt vejledning om prisfastsættelse af maj 2006.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 27: Orientering om udtalelse i sag om påstået konkurrenceforvridning (opfølgning på BUU alm. del - spm. 138 (20141), fra uddannelses- og forskningsministeren
1561004_0003.png
Styrelsens udtalelse
Styrelsen vurderer, at den beskrevne aktivitet ligger inden for rammerne af, hvad
der kan gennemføres som indtægtsdækket virksomhed, jf. budgetvejledningens
regler herom.
Det er således styrelsens forståelse, at UCSJ kan adskille produktionen af produk-
tet, der udføres med indtægtsdækning, fra institutionens øvrige opgaver, og at der
ikke for kredsen af aftagere består en pligt til at aftage produktet. Endvidere vurde-
rer styrelsen, at aktiviteten er en naturlig udløber af den almindelige virksomhed
for professionshøjskolens center for undervisningsmidler, jf. ovenfor.
For så vidt angår prisfastsættelsen af den indtægtsdækkede virksomhed noterer
styrelsen, at UCSJ har fremsendt et budget, der viser hvorledes direkte og indirekte
omkostninger til aktiviteten forventes dækket med den fastsatte pris, jf. vejledning
om prisfastsættelse. Styrelsen har endvidere noteret, at UCSJ har oplyst, at UCSJ
har undersøgt markedsprisen for lignende produkter og har forholdt sig hertil i
forbindelse med prisfastsættelsen.
Styrelsen skal dog bemærke følgende vedrørende prisfastsættelsen af den ind-
tægtsdækkede virksomhed:
- Grundlaget for prisfastsættelsen er i henhold til reglerne om indtægts-
dækket virksomhed de langsigtede gennemsnitsomkostninger. Det er
styrelsens forståelse, at det modtagne budget kun er delvist omkost-
ningsbaseret, idet der ikke fremgår aktivering og afskrivning af udvik-
lingsomkostningerne. Styrelsen forventer, at UCSJ i regnskabet i rele-
vant omfang har aktiveret udviklingsomkostninger, og at UCSJ sikrer
sig, at prisfastsættelsen er baseret på et omkostningsbaseret budget,
der ikke udviser et akkumuleret resultat, som er negativt fire år i træk.
- Det er styrelsens forståelse, at UCSJ’s lærer- og pædagoguddannelser
anvender produktet. På den baggrund indgår der en positiv omkost-
ning i budgettet, beregnet som produktets pris ganget med antallet af
studerende. Styrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at der er
tale om et internt salg fra den indtægtsdækkede virksomhed til den al-
mindelige virksomhed (lærer- og pædagoguddannelserne). Styrelsen
finder derfor, at posten bør indgå som en indtægt i budgettet, idet sty-
relsen forventer, at UCSJ bogfører den interne transaktion mellem den
indtægtsdækkede virksomhed og den almindelige virksomhed i regn-
skabet.
- Styrelsen noterer, at det modtagne budget indeholder indtægter fra na-
tionalt og internationalt salg. Styrelsen forventer, at UCSJ sikrer dæk-
ning af de langsigtede gennemsnitsomkostninger ved minimum årligt
at følge op på opfyldelsen af forudsætningerne i det budget, der danner
grundlag for prisfastsættelsen.
UDS forventer, at UCSJ løbende iagttager, at aktiviteten og prisfastsættelsen heraf,
herunder set i forhold til markedsprisen for lignende produkter, udføres indenfor
rammerne af indtægtsdækket virksomhed.
Med venlig hilsen
[Kontorchef]
Side
3/3
Styrelsen for Videregående
Uddannelser