Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1662842_0001.png
Engagementets dannelse
Højskolepædagogisk konference II
Rasmus Willig Gertrud Højlund Rune Lykkeberg
Uffe Elbæk Morten Hesseldahl Noemi Katznelson
Anders Bondo Christensen Brian Degn Mårtensson
Tove Hvid Persson, UCC - Dorte Lange, DLF - Jacob Kjærsgaard, Hadsten Højskole
Nana Gerstrøm Alsted, Jyderup Højskole - Alex Young Pedersen, Aarhus TECH
Camilla Wang, UC Sjælland - Malthe Ibsen Sørensen, Ubberup Højskole
Mette Pless, CeFU - Lisbeth Trinskjær, FFD - Ole Toftdahl, Ry Højskole
Per Mouritsen, Aarhus Universitet - Jan Lundum, Silkeborg Højskole
Kim Helsted, Produktionsskolen i Brøndby - Jeppe Læssøe, DPU
Jens Bob Bohlbro, Sortedamskolen - Tilde Mette Juul, CeFU
Nadja Pass, Borgerlyst - Simon Axø, Testrup Højskole
Simon Finnerup, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Nikolaj Zeuthen, digter, Mads Mygind, digter
28. september 2016 - DGI Byen, København
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Invitation til konference om skole, engagement og dannelse den 28/9-2016 i DGI Byen, fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
1662842_0002.png
Engagementets dannelse
Højskolepædagogisk konference II
Folkehøjskolerne inviterer, i samarbejde med Danmarks Lærerforening
og Center for Ungdomsforskning, alle med interesse for skole, pædagogik
og uddannelse til højskolepædagogisk konference
Med afsæt i højskolernes tradition og aktuelle pædgogiske praksis lægges der op til en åben og
livlig drøftelse af, hvad vi pædagogisk og politisk kan og vil med vores skole og uddannelse
i Danmark. Konferencen er et forsøg på at svare på, hvordan højskolerne og deres særlige
pædagogiske form kan være med til at udfordre og udvikle pædagogikken i et bredere perspektiv.
Konferencen vil veksle mellem oplæg, debatter og workshops og henvender sig både til prak-
tikere, politikere, forskere og studerende.
Konferencen tager udgangspunkt i engagementets betydning og dannelsens vilkår i det danske
uddannelsessystem i en tid, hvor der tales om menings- og motivationskrise fra folkeskole til uni-
versitet. Der lægges op til en drøftelse af, hvorvidt det muligt at udvikle og fastholde en pædago-
gisk praksis baseret på engagement, deltagelse og dannelse.
De senere års omfattende og omdiskuterede folkeskole-, fremdrifts-, erhvervsskole- og gym-
nasiereformer viser, i hvor høj grad skole og uddannelse er udsat for øget politisk bevågenhed og
styring. Spørgsmålet er, hvilke pædagogiske og menneskelige konsekvenser det får, hvis skole og
uddannelse primært gøres til midler i det globale kompetencekapløb om at sikre vores velfærds-
samfund og samtidig underlægges et rationale om at køre så billigt og hurtigt som muligt.
Tilmelding via webshop på:
bit.ly/hojskolepaedagogikII
Pris
Prisen er 950 kr.
Kontakt
Jonas Møller [email protected]
28. september 2016 - DGI Byen, København
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Invitation til konference om skole, engagement og dannelse den 28/9-2016 i DGI Byen, fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
1662842_0003.png
HØJSKOLEPÆDAGOGISK KONFERENCE II
ENGAGEMENTETS DANNELSE
28. SEPTEMBER 2016
DGI BYEN
KØBENHAVN
Program
9.00 - 9.30
9.30
9.45
10.15
Ankomst
med kaffe og morgenbrød
Åbning:
Fællessang og indledning v. Lisbeth Trinskjær
Morgensamling
v. Rune Lykkeberg
Højskolepædagogik:
Er engagement og dannelse svaret på krisen i
uddannelsessystemet? Eller er højskolernes tilgang og undervisning
irrelevant og utidssvarende som svar på samfundets udfordringer?
Med afsæt i højskolernes pædagogiske praksis lægges der op til
samtale og diskussion ved bordene. V. Rasmus Kolby Rahbek og Jonas
Møller, Folkehøjskolernes Forening.
11.00
11.15
12.15
13.00
13.30
14.30
14.45
Pause
Workshops 1. runde
(se workshopbeskrivelser nedenfor)
Frokost
Poetiske forstyrrelser
Workshop 2. runde
(se workshopbeskrivelser nedenfor)
Pause
Højlunds forsamlingshus: Den meningsfulde skole
Panel: Noemi Katznelson, Anders Bondo, Lisbeth Trinskjær
Ordstyrer: Gertrud Højlund
16.00
Tak for i dag og fyraftensøl
Vi tager forbehold for eventuelle ændringer.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Invitation til konference om skole, engagement og dannelse den 28/9-2016 i DGI Byen, fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
1662842_0004.png
Workshopbeskrivelser
Deltagelsens engagement
Deltagelse og engagement står centralt i højskolernes opfattelse af deres
dannelsesopgave - både i forhold til at blive menneske og borger. Samtidig er der i
disse år et stigende fokus på deltagelse i uddannelsessystemet, på arbejdspladsen, i
kommunen og i integrationsdebatten. I denne workshop fokuserer vi på, hvordan
det står til med deltagelsen og engagementet i samfundet. Og diskuterer om
deltagelse og engagement overhovedet er noget vi skal søge at fremme gennem
demokratiske dannelsesprocesser (f.eks. på højskolerne), eller om det er en
umyndiggørelse af voksne mennesker?
Rasmus Willig, lektor, RUC
Nadja Pass, initiativtager, Borgerlyst
Simon Lægsgaard, forstander, Brandbjerg Højskole
Dannelsens vilkår i fremtidens uddannelse
De senere års mange reformer i uddannelsessystemet er blevet mødt af mange
kritikere, der mener, at reformerne underminerer dannelsesaspektet i
uddannelserne. I workshoppen spørger vi repræsentanter fra forskellige
institutioner, hvordan det står til med dannelsen, og om dannelse egentlig er det,
der, set fra uddannelsernes synspunkt, er behov for.
Camilla Wang, rektor, UC Sjælland
Kim Helsted, forstander, Produktionshøjskolen i Brøndby
Alex Young Pedersen, lektor, Aarhus TECH
Jacob Kjærsgaard, forstander, Hadsten Højskole
Menings- og motivationskrisen i det danske uddannelsessystem
hvad stiller vi op?
Med udgangspunkt i den nyeste ungdomsforskning giver forskere fra CeFU deres
bud på, hvad der skal til for at skabe lyst til læring og mening med uddannelse.
Workshoppen lægger op til debat, og der vil være en replik fra højskoleforstander
som fortæller om deres arbejde.
Mette Pless, lektor, CeFU
Tilde Mette Juul, ph.d. studerende, CeFU
Ole Toftdahl, forstander, Ry Højskole
Side 2 af 4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Invitation til konference om skole, engagement og dannelse den 28/9-2016 i DGI Byen, fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
1662842_0005.png
Demokratisk dannelse
Højskolen til debat
Skal højskolerne skabe demokratiske medborgere, livsoplyste unge eller motiverede
studerende? Skal højskolerne bruges til at løse af nogle samfundets udfordringer,
som eksperimentarier for menneskelig udvikling eller være frirum i et stresset
ungdomsliv? Med afsæt i udgivelsen "Demokratisk dannelse - Højskolen til debat"
stilles der skarpt på højskolernes opgave anno 2016. Workshoppen tager
udgangspunkt i en udfordring til højskolerne og diskuterer, hvad højskolen skal
og kan - både set udefra og indefra.
Per Mouritsen, professor, Aarhus Universitet
Simon Axø, viceforstander, Testrup Højskole
Simon Finnerup, lærer, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Hvad er en lærer? Om lærerrollen mellem engagement og
professionalisme
Danmarks Lærerforening inviterer til debat om lærerrollen i skolen i det 21.
århundrede. I arbejdet med formuleringen af Danmarks Lærerforenings
professionsideal blev det fremhævet, at det at lykkes som lærer ofte er det samme
som at lykkes som menneske. Hvor står lærerprofessionen i dag
og hvordan
fastholdes og styrkes lærernes engagement og professionelle ansvar i en skole, hvor
målstyring og synlige resultater er på den politiske dagsorden?
Dorte Lange, næstformand, Danmarks Lærerforening
Tove Hviid Persson, dekan, UCC
Jens Bob Bohlbro, folkeskolelærer, Sortedamskolen
Jan Lundum, viceforstander, Silkeborg Højskole
Drømmen om dannelse
Hvad drømmer du om, når du drømmer om dannelse? Vi har bedt 3 markante
personer komme med hver deres dannelsesdrømme i en fælles undersøgelse af,
hvilken dannelse vi ønsker for den næste generation
og hvad det overhovedet
betyder at drømme om dannelse. I en tid, hvor ’nødvendighedens politik’ er et
gangbart argument træder vi et skridt tilbage og retter blikket mod det
ønskværdige. Hvad er det egentlig vi gerne vil med denne dannelse? Og hvordan
kan dannelsesdrømme realiseres eller diskuteres uden at forblive rene luftkasteller?
Uffe Elbæk, MF, Alternativet
Morten Hesseldahl, teaterchef, Det Kongelige Teater
Brian Degn Mårtensson, seminarielektor, UC Sjælland
Side 3 af 4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 269: Invitation til konference om skole, engagement og dannelse den 28/9-2016 i DGI Byen, fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
1662842_0006.png
Fra holdning til handling
højskolen som eksperimentarium
for bæredygtig pædagogik
Det handler ikke bare om at forstå verden, men også om at forandre den! Eller gør
det? Og gør det sig også gældende for højskoler? Kom og hør om konkrete tiltag og
idéer fra en højskole, der aktivt arbejder med bæredygtighed i praksis. Her er
det handlingerne, der er i højsædet. Herudover har vi inviteret en forsker i
bæredygtig pædagogik for at udvide og kvalificere højskolens stemme i
bæredygtighedsdebatten som sådan, ligesom der præsenteres et korrektiv af et
højskoleideal om aktiv involvering og forandringsiver.
Jeppe Læssøe, professor, DPU
Nana Gerstrøm Alsted, lærer, Jyderup Højskole
Malthe Ibsen Sørensen, lærer, Ubberup Højskole
Dannelsens sprog
Hvilket fælles sprog er vi mennesker rundet af? Og hvad består en bred dannelse af,
hvis den skal omfatte en mangesidet menneskelig tilværelse? Vi har samlet tre
indsigtsfulde personer, der sammen udfolder den kulturelle dannelse i vores
omgang med eksistens, videnskab og kunst. Herved udforsker vi spørgsmålet om
den almene dannelses sprog og spørger således: hvordan genskaber vi en fælles
samtale om tilværelsen?
Peter C. Kjærgaard, museumsdirektør, Statens Naturhistoriske Museum
Ulla Pierri Enevoldsen, studenterpræst, UCSJ & RUC
Phillip Faber, chefdirigent, DRs pigekor
Side 4 af 4