Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 268
Offentligt
SPEDITØRELEV - en erhvervsuddannelse indenfor spedition og shipping
En erhvervsundervisers erfaringer, viden og indsigt igennem 30 år i speditionsbranchen
Skrevet af Charlotte Askjær Sand / [email protected]
P.t. ansættes der årligt cirka 300 speditørelever i Danmark. I 2007 var tallet oppe på knap 500
elever. Disse elever er ansat hos DSV Transport, DHL Freight, DB Schenker Transport, TNT,
Leman Transport, Freja Transport, Nagel Group, N&K, HPT, Geodis, Tricolore, Prime Cargo og
en lang række af mindre speditionsvirksomheder.
Derudover uddannes der bl.a. også speditørelever hos flg. virksomheder:
CargoGulf i Manchester, Grundfos, BESTSELLER, Dechra Vet, MAN Diesel & Turbo, Royal
Unibrew, TripleNine, Kongskilde og F&H.
Cirka 80% af eleverne har en HHX, STX eller HTX baggrund. Større speditionsvirksomheder
ønsker udelukkende at ansætte HHX-elever, da HG- og EUX-elever har et for lavt niveau i
forhold til kundernes krav i branchen.
Flere og flere speditionsvirksomheder kræver, at deres nyuddannede speditørelever tager en
akademiuddannelse straks de er udlærte og derefter en Diplomuddannelse. Desuden ønsker
man, at cheferne yderligere tager en HD eller en Master. Akademi-uddannelsen er netop blevet
opgraderet, således den nu giver direkte adgang til Diplomuddannelsen. Vores kunder
uddanner sig, og vi i branchen er nødt til at være på niveau med vores kunder.
Altså er branchen igennem krisen blevet meget mere bevidste omkring, at uddannelse er vejen
til succes, hvorfor man ønsker at ansætte elever med et højt fagligt niveau. På sigt
kan
EUX
elever måske blive en mulighed for nogle af virksomhederne, men da ingen kender kvaliteten
af disse elever, så ønsker man ikke udelukkende at satse på dette endnu. HR-cheferne hos
ovennævnte virksomheder udtrykker klart, at de ønsker at ansætte HHX-elever, fordi de
ønsker, at eleverne efter de to elevår skal have en akademi- samt universitetsuddannelse.
Det sker oftere og oftere, at unge mennesker, der er faldet fra deres bachelor, bliver ansat
som speditørelev, og de kan så færdiggøre deres HD om aftenen eller i weekenden. Der er et
stort frafald for bachelorer – hvad skal disse unge mennesker gøre, hvis de ikke kan tage sig
en erhvervsuddannelse. Dansk erhvervsliv har brug for disse dygtige unge købmand, der skal
bruge lidt ekstra tid til at gøre deres bachelor færdig.
Hos Blue Water Transport har man mistet tålmodigheden, de mener, der er for meget bøvl
med at ansætte HHX-elever, og fremover får man ikke en elevuddannelse hos dem mere. Blue
Water uddanner egne Trainee-elever med en HHX baggrund.
I princippet bliver disse unge
mennesker ufaglærte!
Blue Water modtager årligt knap 400 ansøgninger til 25 Trainee-
stillinger. DSV Transport (verdens 4. største speditør) har i år ansat knap 40 speditørelever, og
de har brug for dygtig arbejdskraft i hele verden. Hvis der ikke bliver uddannet nok elever på
sigt, vil der ske en skævridning i branchen, da efterspørgslen efter speditører vil stige og
dermed også lønniveauet. Hvilket igen vil påvirke alle eksportvirksomheder i DK.
DSV Transport og Leman sender hvert eneste år nyuddannede speditørelever til USA, fordi de
er dygtigere, end de folk man kan ansætte i USA. Leman udstationerer desuden danske elever
i Norge – som så går på erhvervsskole i DK, fordi de ikke kan ansætte norske medarbejdere
med høje nok kvalifikationer. Flere danske virksomheder overvejer også denne model.
Den danske speditøruddannelse er unik i verden, og de danske speditionsvirksomheder
udstationerer danske speditører overalt i verden, netop fordi uddannelsen er på så højt et
niveau. Det være sig både til USA, England, Italien, Kina, Bangladesh m.fl. Danske speditører
er konkurrencedygtige, og masser af udenlandske speditører har kontorer i Danmark, fordi vi
er så dygtige. Der vil være stor risiko for, at kvaliteten daler kraftigt, hvis speditøreleverne
ikke mere får en kvalitetsbevidst uddannelse. Der ekspederes meget cross-trade gods via
danske speditører – dette skulle vi nødigt miste til andre lande, fordi niveauet daler.
Der er blevet lavet en aftale til og med 2019, om at HHX-elever fortsat kan få adgang til en
speditøruddannelse, og det er vigtigt, at det også er en 2-årig uddannelse i 2020 og derefter.
Det vil blive et tab for ”firmaet Danmark”, hvis vi ikke fremover vil være det bedste land i
verden, når det handler om spedition og logistik.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 268: Henvendelse af 7/9-2016 fra Charlotte Askjær Sand om speditørelever
Igennem de sidste 30 år er der blevet uddannet et hav af speditører, og hvis man kigger
generelt i branchen, så ser man, at speditører også arbejder hos store eksport- og
importvirksomheder i Danmark og i udlandet. Speditører er eftertragtet i erhvervslivet!
Eksempelvis er Logistikchefen hos Danfoss i Rødekro oprindeligt udlært speditør hos Leman i
Padborg. Hos BESTSELLER Distributionscenter i Haderslev har de selv to speditørelever ansat,
men derudover har de cirka 10 uddannede speditører ansat, der ikke kun står for hhv. import
og eksport, men også salg og logistik. Hos Danfoss i Rødekro arbejder der cirka 25 udlærte
speditører. JYSK og Carlsberg har også speditører ansat – og sådan kunne man fortsætte, der
er speditører overalt i erhvervslivet i Danmark – og det skal der fortsat være i fremtiden også.
Grundfos har altid en eller to elever + seks udlærte speditører. Hvorfra skal disse
virksomheder på sigt få dygtig, kvalificeret og især udlært arbejdskraft, hvis uddannelsen
forsvinder. I forvejen er der p.t. mangel på dygtige speditører, fordi antallet faldt kraftigt i
2008, da krisen indtraf.
Det koster at uddanne HHX-elever, men præcis speditionsbranchen har igennem de sidste 30
år ansat HHX-elever – netop fordi de uddannes på et højere niveau. Branchen kan ikke
undvære HHX-elever og ligeså omvendt. Eleverne venter blot et par år med deres
universitetsuddannelse, og kombinerer praksis med teori – og det giver nogle rigtig gode
købmænd, og det har Danmark brug for
Jeg er bevidst omkring det faktum, at det koster noget ekstra at give HHX-elever adgang til
enkelte udvalgte erhvervsuddannelser, men især speditionsbranchen har brug for disse elever.
Speditionsbranchen er en speciel del af erhvervsuddannelserne, og kan ikke sammenlignes
med kokke, elektrikere og smede. Derfor bør der laves en lille åbning specielt for få erhvervs
uddannelser. Der vil altid være brug for et alternativ til universitetet for udvalgte HHX-elever –
og de henvender sig blandt andet til speditionsvirksomhederne.
Det vil ikke være muligt for branchen at tiltrække nok dygtige EUX-elever, da antallet af EUX-
elever er minimalt. Speditionsbranchen har brug for fortsat at kunne ansætte HHX-elever, der
ikke ønsker at tage en universitetsuddannelse i første omgang. 300 elever årligt på landsplan
vil ikke gøre den store forskel i forhold til universiteterne – men en KÆMPE forskel for
speditionsbranchen
Alternativet bliver måske, at de store speditionsvirksomheder i DK starter egen trainee-
uddannelse op, ligesom Blue Water allerede har gjort det, for fortsat at kunne tiltrække HHX-
elever, der så reelt vil forblive ufaglærte, hvilket absolut ikke vil gavne de unge mennesker
eller dansk erhvervsliv.