Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 261
Offentligt
1659946_0001.png
Styrk den
tværprofessionelle indsats
Guide til relationel koordinering i den tidlige
indsats på skolerne
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Styrk den tværprofessionelle indsats
Guide til relationel koordinering i den tidlige
indsats på skolerne
Layout: Dansk Sygeplejeråd 16-02
Copyright © Dansk Sygeplejeråd 2016
Alle rettigheder forbeholdes.
Fotografisk, mekanisk eller anden form for gengivelse eller
mangfoldiggørelse er kun tilladt med angivelse af kilde.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Forord
Der er et stort samfundsmæssigt ønske om at sikre fysisk, social og mental
sundhed for alle børn og unge. Det ses især ved det øgede fokus på styrkelse af
børns og unges robusthed.
Vi ved fra nyere undersøgelser, bl.a. fra Vidensråd for Forebyggelse, at mentale
helbredsproblemer udgør en stor sygdomsbyrde hos børn og unge, herunder
trivselsproblemer med psykiske og psykosomatiske symptomer og ensomhed.
Samtidig viser KORAs undersøgelse fra 2015, at sårbare børn med vanskelige
opvækstvilkår klarer sig markant dårligere i grundskolen end deres jævnaldren-
de, og at der er forskel på kommunernes evne til at løfte de sårbare børns faglige
resultater.
Der er et forbedringspotentiale i forhold til at løfte den tidlige forebyggende og
helhedsorienterede indsats med inddragelse af børn, unge og deres forældre.
Det er en udfordring, der ikke kan løftes af en enkel faggruppe, men kræver et
systematisk, tværprofessionelt samarbejde.
Derfor har vi som faglige organisationer indgået et partnerskab for at understøt-
te børns og unges mentale sundhed, oplevelsen af en god barndom og evnen til
at kunne takle hverdagens udfordringer. Vores fælles mål er:
- At understøtte alle børns og unges sundhed og evne til at kunne tackle de
udfordringer de møder, så eleven uanset baggrund kan tilegne sig kundskaber,
færdigheder og arbejdsmetoder, der bidrager til elevens udvikling og ruster
eleven til at blive en engageret samfundsborgere, der opbygger stærke sociale
relationer og gennemfører en uddannelse.
Vi skal løfte kvaliteten i den forebyggende indsats ved at styrke samarbejdet
mellem de faglige ressourcepersoner, der er omkring barnet og den unge i sko-
len og i samarbejdet med familien.
Alle fagprofessionelle har deres særlige opgaver i forhold til barnet og den unge
i skolen, men et godt resultat beror på, at man kan samarbejde om en fælles
opgave – et fælles mål.
>>
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Det handler om relationer og kendskab til hinandens fagligheder og roller. Her
kan det praksisnære værktøj, relationel koordinering, være med til at optimere
samarbejdet.
Målet med denne guide er at hjælpe til at komme i gang med etablering af et
lokalt, systematisk og tværprofessionelt samarbejde gennem fokus på relationel
koordinering.
God læselyst og kom godt i gang.
Venlig hilsen
Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Pædagogiske Psykologers Forening,
Foreningen af Tale-Hørelærere i Folkeskolen, Dansk Socialrådgiverforening, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund, Dansk Tandplejerforening, Dansk Psykologfor-
ening, Foreningen af Universitetsuddannede Audiologopæder, Fagligt Selskab for Sund-
hedsplejersker, Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge i Danmark
og Dansk Sygeplejeråd.
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Introduktion
Hvem henvender guiden sig til?
Denne guide henvender sig til de beslutningstagere, ledere og fagprofessionelle,
der til dagligt har en rolle at spille over for det enkelte barn og i særdeleshed det
udsatte barn.
Skoleledere
eller andre, der har rollen som
tovholdere
for det tværprofessionelle
samarbejde. Det er jeres opgave at sikre regelmæssige møder og fagligt respekt-
fulde relationer mellem de fagprofessionelle på jeres skole. Guiden her sigter
især på jer, og vi håber, at den kan bidrage til at give et overblik samt konkrete
ideer til at styrke den tidlige indsats gennem det tværprofessionelle samarbejde.
Ledere og beslutningstagere
i forvaltningen. Det er jeres ansvar at bane vejen
for, at der både er ressourcer og strukturer, der kan skabe en ramme om det
tværprofessionelle samarbejde. Enhver kommune skal gennemgå den øvelse,
hvor lederne går i dialog med medarbejderne om, hvordan den fælles opgave
skal prioriteres på skolen. Det vil styrke den tidlige indsats og understøtte, at
barnet og familien hurtigt, trygt og mest muligt kvalificeret får den rette op-
mærksomhed.
Fagprofessionelle,
det vil sige jer, der er omkring børnene i hverdagen: lærere og
pædagoger samt jer, der fungerer som ressourcepersoner, dvs. socialrådgivere,
sundhedsplejersker, psykologer, tale- og hørelærere, audiologopæder, tandple-
jere m.fl. Det er vores håb, at I vil bruge guiden til at få et overblik over, hvem I
kan tale med om jeres mulige bekymringer. Vi håber også, I vil være med til at
skubbe på over for jeres kollegaer, ledelser og bestyrelser i forhold til at få skabt
et stærkt, tværprofessionelt samarbejde omkring de børn, der har brug for en
indsats.
Barnets Reform og mulighederne for en tidlig tværfaglig indsats
Når vi skal styrke den tidlige indsats, er det af afgørende betydning at få inddra-
get familien hurtigst muligt. Men før vi inddrager familien, så kan det være en
fordel at få afklaret og kvalificeret den enkelte medarbejders spæde bekymring.
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0006.png
Hvad er barnets helhedssituation? Hvordan får vi inddraget forældrene bedst?
Hvem har gode relationer til familien? Kan der laves en lokal indsats? Skal
der laves en underretning? Et kvalificeret svar på disse spørgsmål kræver et
struktureret, tværprofessionelt samarbejde mellem de fagprofessionelle, der er
omkring barnet.
Det er ledelsens ansvar at sikre, at ressourcer og rammer er på plads for det
tværprofessionelle samarbejde så der kan ske en kvalificeret indsats. Det må
ikke være op til den enkelte fagprofessionelle selv at opsøge viden og sparring.
Med Barnets Reform i 2011 kom der en skærpet underretningspligt i § 153, og
muligheden for at videregive privat information en enkelt gang uden forældre-
nes samtykke i § 49a.
I december 2015 offentliggjorde Socialstyrelsen en evaluering af § 49a og § 153
1
,
der konkluderer, at kendskabet til og indsatsen omkring implementeringen af
§ 153 har været en succes. Der er et meget stort kendskab til paragraffen blandt
de fagprofessionelle, ledelserne og de myndighedsansvarlige. Til gengæld er
kendskabet til § 49a markant mindre. Derfor har der også været en ujævn og
mangelfuld implementering. Evalueringen pegede på, at sparringen med andre
fagprofessionelle bliver tilfældig og oftest uformel. Det vil sige sparring på gan-
gen, i forlængelse af et møde eller via en kort mailudveksling etc. Konsekvensen
er, at der kun i ringe grad finder en struktureret, tværfaglig kvalificering sted, når
en fagprofessionel har en begyndende bekymring.
Når vi arbejder seriøst med at udvikle det tværprofessionelle samarbejde, så
giver det muligheder for at kvalificere en mulig bekymring. Dermed står vi også
bedre i forhold til at tilrettelægge en rettidig og kvalificeret indsats, inddrage
1
Evaluering af servicelovens § 49 a. og § 153, BDO, Socialstyrelsen, december 2015
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0007.png
forældrene og vurdere behovet for en eventuel underretning eller andre støtte-
muligheder. Det er vigtigt både fagligt og etisk at arbejde på at få samtykke fra
forældrene til en tværprofessionel drøftelse af deres barns udfordringer.
På de følgende sider giver vi et bud på en guide til, hvordan I kan styrke den
relationelle koordinering blandt fagprofessionelle, og derved styrke en systema-
tisk, forebyggende tværprofessionel indsats over for børn og unge i mistrivsel.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Guide til relationel koordinering
Guiden indeholder først en kort metodisk introduktion til begrebet
relationel koordinering. Herefter kommer fire trin til at komme i gang
med relationel koordinering.
Hvad er relationel koordinering?
Relationel koordinering er ikke en mirakelkur. Det er en teori og en metode, der
sætter barnet eller den unge (borgeren) i centrum ved at styrke koordineringen
mellem de fagprofessionelle, der er omkring barnet eller den unge (borgeren) og
dermed styrker den tidlige indsats.
Begrebet relationel koordinering er fostret af den amerikanske professor Jody
Hoffer Gittell og har de seneste år nydt stor udbredelse herhjemme, især i den
offentlige sektor.
Jody Hoffer Gittell definerer koordinering som styringen af de indbyrdes afhæn-
gigheder mellem opgaver, mens relationel koordinering er styringen af indbyr-
des afhængigheder mellem de mennesker, der udfører disse opgaver. Derfor er
kvaliteten både i kommunikationen og i relationen yderst vigtig, for at sikre, at
information videregives, modtages og at der bliver reageret herpå.
Hvorfor relationel koordinering?
Det er en tænkning, der specielt har vundet frem ved opgaveløsninger, der
inddrager mange fagprofessionelle, roller og opgaver omkring borgerne og som
rummer en vis grad af tværfaglighed, omskiftelighed og tidspres.
Nogle er tæt på borgeren i det daglige, mens andre har specialiserede roller.
Nogle kan tage beslutninger, mens andre kan påvirke dem.
Hvis man styrker koordineringen af relationerne og kommunikationen mellem
disse aktører, har forskning vist, at det fører til færre fejl, øget kvalitet og stigen-
de tilfredshed blandt både borgere og fagprofessionelle.
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0009.png
Relationel koordinering
har som mål at sikre det bedst mulige samspil mellem
aktører fra forskellige professioner på tværs af organisatoriske skel gennem
kendskab og faglig respekt for hinanden. Teorien opererer med tre kernebegre-
ber som forudsætning for, at dette kan ske:
• Fælles mål
• Fælles viden
• Gensidig respekt
De tre forudsætninger skabes og vedligeholdes gennem kommunikation (mø-
der, samtaler, mails, intranet etc.). Kommunikationen skal, for at den relationelle
koordinering kan lykkes, være:
• Hyppig
• Rettidig
• Præcis
• Problemløsende
Det er centralt i teorien, at relationerne og kommunikationen gensidigt påvirker
og forstærker hinanden. Teorien skitserer to mulige udfald. En positiv og en
negativ spiral, som fremgår af figur 1.
Figur 1. Den positive og den negative spiral i relationel koordinering
Den positive spiral
Den negative spiral
Relationer
Fælles mål
Fælles viden
Gensidig respekt
Kommunikation
Hyppig
Rettidig
Præcis
Problemløsende
Relationer
Funktionelle mål
Specialiseret viden
Manglende
respekt
Kommunikation
Sjælden
Forsinket
Upræcis
Fingerpegende
Kilde: Jody Gittell, Relational Coordination Research Collaborative
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Et netværk, der gør en forskel
Der udpeges en tovholder for den relationelle koordinering af det tværprofessi-
onelle samarbejde. Tovholderen er ansvarlig for netværket af fagprofessionelle,
som hver især har et særskilt fagligt syn på barnet og den unge (borgeren).
Tovholderen har især fokus på, hvordan relationerne og kommunikationen
mellem de involverede fagprofessionelle styrkes bedst muligt. Det er vigtigt, at
skabe for en positiv relation, hvor de fagprofessionelle anerkender og respek-
terer hinandens fagligheder samt har tillid til hinanden i opgaveløsningen. Det
er ligeledes betydningsfuldt for kommunikationen, at tovholderen inddrager
de fagprofessionelle i forhold til at tilrettelægge de kommunikative procedurer,
skabe en problemløsende og konstruktiv samarbejdsform samt finde den rette
balance mellem skrift og tale. Alt sammen i en anerkendende og nysgerrig form.
Hvert barn og ung (borger) er unik. Derfor skal individuelle løsninger findes
hver gang, og de mest kvalificerede svar kommer i et samarbejde med netvær-
ket af fagprofessionelle. Relationel koordinering er en tilgang til dette arbejde.
Ved regelmæssige møder i netværket kan eksisterende sager drøftes, men det
er også her at § 49a kan anvendes mere systematisk, så fagprofessionelle, der
har en mulig bekymring for et barn eller en ung, kan få kvalificeret sparring på
deres bekymring en enkelt gang inden forældre inddrages.
Første trin – lav et netværkskort
Et vigtigt afsæt for både teorien om relationel koordinering og den praktiske
brug af teorien er “netværkskortet”. Brug af netværkskortet giver et visuelt
overblik over, hvilke fagprofessionelle og andre aktører, der er aktuelle for det
tværprofessionelle samarbejde omkring barnet eller den unge, som der er en
bekymring for.
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0011.png
Tegn selv et netværkskort med alle aktører og placer barnet eller den unge i
midten. I figur 2 ses et eksempel på netværkskort. Det er vigtigt, at de fagpro-
fessionelle ikke ser barnet eller den unge som et problem i sig selv, men som et
barn eller ung, der viser tegn på mistrivsel.
Figur 2. Netværkskortet. Mulige aktører i den tidlige indsats. Jody Gittell
Lærer
Sundheds-
plejerske
Skole-
psykolog
Social-
rådgiver
Skole-
leder
Barnet / den unge
Tand-
plejer
Pædagog
Tale -
Hørelærer
Lærer
Psykolog
Audio-
logopæd
11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0012.png
Andet trin - afdæk kommunikationen
Relationel koordinering bygger på fire principper for god kommunikation:
Hyppig, rettidig, præcis og problemløsende.
Du kan være med til at understøtte
det tværprofessionelle netværk ved at styrke kommunikationen, der hvor den er
svag i dag.
I det ovenstående netværkskort har du forbundet alle aktørerne. Men dels er det
jo slet ikke sikkert, at f.eks. tandplejeren har nogen relation til socialrådgiveren,
dels siger en streg jo ikke meget om kvaliteten af den relation.
Hvis aktørerne har deres daglige eller ugentlige gang på en skole, så er det langt
nemmere at mødes både regelmæssigt og med kort varsel. Jo længere en aktør er
fra den daglige kontakt, des sværere er det at koordinere regelmæssige og spon-
tane møder. Det kræver derfor en mere systematisk og vedholdende indsats.
Nu skal du forbinde de forskellige aktører i dit netværkskort ud fra kvaliteten
af den relation og kommunikation, som de hver især har mellem sig. Herved
kan du få et overblik over, hvor du kan sætte ind for at koordinere relationerne
yderligere.
1. De har ingen berøring med hinanden. Så laver du ingen forbindelse mellem
dem.
2. De har et kendskab til hinanden og hinandens faglighed, men har ingen regel-
mæssig kontakt med hinanden.
Så tegner du en stiplet linje
3. De har løbende adgang til hinanden, fordi de er samtidigt på skolen.
Så tegner du en tynd ubrudt linje.
4. De deltager i samme formelle mødefora, hvor de har mulighed for at drøfte
det enkle barn.
Så laver du en fed, ubrudt linje.
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0013.png
I figur 3 ses et eksempel på, hvordan dit netværkskort kan se ud. Her kan du se,
at der er aktører, der kun har meget få muligheder for at skabe en relation og
dermed en kommunikation, som er hyppig, rettidig, præcis og problemløsende.
Figur 3. Et eksempel på aktørers relationer i netværkskortet
Sundheds-
plejerske
Skole-
leder
Psykolog
Lærer
Barn
Social-
rådgiver
Pædagog
Lærer
Tand-
plejer
Netværkskortet - aktørernes relationer i den tidlige indsats. Wanscher & Nielsen, 2016
13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Tredje trin – skab bedre relationer
Som tovholder har du fokus på at udvikle kvaliteten i relationerne mellem
de fagprofessionelle, så der opnås en anerkendelse og respekt for hinandens
fagligheder og bidrag til indsatsen. Det gøres ved at sætte dialogen om fælles
mål, viden og gensidig respekt på dagsorden på det tværprofessionelle møde.
Det handler grundlæggende om at forstå, hvordan ens eget arbejde indgår i en
større sammenhæng.
Fælles mål
Det er afgørende, at I som fagprofessionelle sammen finder frem til det overord-
nede fælles formål med samarbejdet og det konkrete fælles mål for barnet og
den unge i mistrivsel. I kommer med hver jeres faglighed og forståelse af, hvad
der er rigtigt for at gøre en forskel for barnet. Derfor er dialogen om målet med
den fælles indsats vigtig for at kunne løse opgaven sammen.
Fælles viden
Der er også behov for viden om og forståelse af hinandens faglighed, vilkår og
måder at løse opgaver på for at kunne samarbejde. Viden om de andres per-
spektiv og bidrag til den fælles opgaveløsning gør det lettere at kommunikere og
levere, hvad der er brug for, på rette tidspunkt.
Gensidig respekt
Der er afgørende, at I oplever respekt og anerkendelse af hinandens arbejde og
bidrag til indsatsen for at højne kvaliteten i relationen. Alles bidrag er vigtige for
at komme i mål med indsatsen, og de skal derfor tages alvorligt for at sikre en
præcis og problemløsende kommunikation.
Fjerde trin – styrk kommunikationen
I den følgende del af guiden er der nogle praktiske råd til at styrke den relati-
onelle koordinering med udgangspunkt i de fire principper for god kommu-
nikation. Hyppighed, rettidighed, præcis og problemløsende. Den stærkeste
relationelle koordinering sker, når der er faste strukturer og rammer for det
tværprofessionelle samarbejde.
14
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Rådene her er i lige så høj grad tænkt som nogle overordnede anbefalinger,
som du kan overveje i det tværprofessionelle samarbejde for at finde frem til
en øget relationel koordinering. Målet er at skabe en bedre og rettidig tidlige-
re indsats.
Hyppighed
Dette handler om mødestrukturer: De aktører, der ikke er en del af hverdagen på
skolen, bør inviteres regelmæssigt med til møder for derved at øge kendskabet
til hinanden og muligheden for at drøfte bekymringer.
Det helt centrale er, at der er styr på mødeindkaldelser og strukturer omkring
møderne.
• Har alle de specialiserede fagprofessionelle fælles møder i kalenderen?
• Er der klarhed og enighed om mødestrukturer?
Hvis ikke der holdes et snævert fokus på mødestrukturen, så risikerer mange
møder at blive udsat og i sidste ende kan det betyde, at vi ikke får kvalificeret de
mulige bekymringer, der kan være.
Rettidighed
Selvom I har regelmæssige møder i det tværprofessionelle samarbejde, så kan
direkte kontakter mellem ressourcepersoner mellem møderne være afgørende
for en rettidig indsats. Italesæt dette på et møde og drøft, hvordan og under
hvilke omstændigheder, I kan tage fat i hinanden. Det handler om at inddrage
hinanden, når der opstår ny viden eller tages nye beslutninger omkring barnet,
som kan have betydning for andre i netværket.
Du kan fremme synligheden af netværket via:
Profiler på kommunens interne platform
- Sørg for, at ressourcepersoner og
myndighedsansvarlige er synlige på kommunens interne platform med en
profil, der beskriver vedkommendes rolle og kompetencer.
Fysisk synlige profiler - roller og kompetencer
- Genbrug de samme profiler i
print og placer dem på et synligt sted. Brug f.eks. opslagstavlen på lærerværelset.
15
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Begge dele gøres for at understøtte, at både netværkets deltagere og andre
aktører har et kendskab til ressourcepersonerne og de myndighedsansvarlige
og adgang til direkte kontakt. Det kan stimulere til yderligere dialog omkring de
udsatte børn - også mellem de formelle møder.
Du skal sørge for, at relevante aktører bliver inddraget, hvis der sker en udvik-
ling i en sag, der har betydning for dem. Hvis f.eks. en medarbejder burde få en
tilbagemelding fra den myndighedsansvarlige, fordi der er faldet en afgørelse
eller sket noget andet markant.
Præcis
Præcis kommunikation handler her om den måde, som møder bliver afviklet og
faciliteret på:
• Start mødet med at gennemgå de forskellige punkter på dagsordenen. Brug
tre-fem minutter på at gennemgå dagsordenen inden mødets start og lad de
personer, der har mødepunkter, kort ridse op, hvad de går ud på. Sådan skaber
man et fælles, mentalt kort over mødets retning og mål.
• En dagsorden, som er kendt og accepteret af alle deltagere, er en forudsæt-
ning for at sikre fokus på at skabe de bedst mulige løsninger sammen.
• Tag mødeledelse alvorligt og få styr på ordet. Undgå, at samtalen går i ring
eller kommer på afveje. Det giver mulighed for at komme dybere ned i de
faglige drøftelser, før der springes til at placere et ansvar og hastes videre til
næste punkt.
• Sørg for, at alle, der er tilstede på mødet, er blevet introduceret for hinanden.
Vær opmærksom på at få alle nye personer godt ind i rummet.
• Hav fokus på, at alle kommer til orde. Ingen skal sige noget bare for at sige
noget, men vi kan heller ikke helt vide, om der ville kunne kastes nyt lys på
en sag, hvis flere havde budt ind. Sørg for ind imellem at bede om tanker eller
reaktioner fra deltagere, selvom de ikke markerer.
16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Problemløsende
Dette drejer sig om dagsordenen og deltagerkredsen. Der skal være klare proce-
durer. Der må ikke herske tvivl om, hvilken status mødet har, hvem der deltager
og hvor lang tid, der er afsat, samt hvem der har ansvaret for at følge op på
beslutninger. Helt centralt er det, at der er en myndighedsrepræsentant til stede,
hvis der skal tages beslutninger om et barn.
Som mødeansvarlig skal dit vigtigste fokus altid være, at mødet skaber den
bedst mulige løsning. Det vil sige en løsning, hvor alle relevante ressourceperso-
ner er blevet hørt, hvor der er blevet placeret et tydeligt ansvar, og hvor myndig-
hedsopgaven er afklaret og operationaliseret. Det er vigtigt, at mødereferater
bliver udformet på en måde, så alle kan anerkende det besluttede.
Vigtige pointer
Relationel koordinering virker, fordi det skaber en organisationskultur, der un-
derstøtter læring og forbedrer samarbejdsprocesser på tværs i organisationen.
Det betyder, at den relationelle koordinering er et praksisværktøj, der fordrer en
kontinuerlig proces, hvor ledelsen skal gå forrest og prioritere rammerne for og
understøtte en lærende og samarbejdende kultur. De involverede fagprofessio-
nelle skal ligeledes være meget team-orienterede og prioritere synergieffekten
af det tværprofessionelle samarbejde.
Værdien af relationel koordinering skal måles på, om det fremmer det tværpro-
fessionelle formål og det tværprofessionelle samarbejde, så indsatsen skaber
merværdi for barnet eller den unge (borgeren).
For dig, der ønsker mere viden om relationel koordinering, henvises der til
referencelisten.
17
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
Referencer
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet, København 2010.
Mental sundhed i skolen. Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed
Bak, Poul Lundgaard, Robusthed.dk er udviklet som en del af Forskningsprogrammet
for Mental Børnesundhed finansieret af Trygfonden. www.robusthed.dk
Jody Hoffer Gittell, Professor, Brandeis University Director, Relational Coordination
Research Collaborative. http://rcrc.brandeis.edu/
Jody Hoffer Gittell, 2012. Effektivitet i sundhedsvæsenet - samarbejde, fleksibilitet og
kvalitet
KL, marts 2015. De udsatte børn – Fremtiden er deres
KORA 2015. Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forsk-
ning. Sårbare børn – hvem er de, hvor bor de, og hvordan klarer de sig i skolen?
KORA 2013. Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forsk-
ning. Opkvalificering af den tidlige indsats – ved tidlig opsporing af børn i en socialt
udsat position
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, LBK nr 1534 af 11/12/2015
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen
9.
Socialstyrelsen, 2015. Evaluering af Serviceloven. § 49a om udveksling af oplysninger
uden forældresamtykke, § 153 om den skærpede underretningspligt
8.
10. Socialstyrelsen. Dialog om tidlig indsats. Udveksling af oplysninger i det tværfaglige
SSD-samarbejde og fagpersoners underretningspligt.
11. Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, 2015. Skolebørns undersø-
gelsen 2014
12. Sundhedsstyrelsen, 2012. Sociale forholds betydning for håndtering af børn med
kronisk sygdom.
13. Sundhedsstyrelsen, 2012. Forebyggelsespakke. Mental sundhed.
14. Sundhedsstyrelsen, 2012. Sociale forholds betydning for håndtering af børn med
kronisk sygdom.
15. Sundhedsstyrelsen, 2011. Psykisk mistrivsel blandt 11 – 15-årige – bidrag til belys-
ning af skolebørns mentale sundhed.
16. Sundhedsstyrelsen, 2011. Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og
unge.
17. Vidensråd for Forebyggelse, 2014. Børn og unges mentale helbred.
18. Væksthus for Ledelse, www.lederweb.dk. Relationel koordinering – ledelse af et effek-
tivt samarbejde.
18
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0019.png
Lovteksten
§ 49 a.
Skole, skolefritidsordning, sygeplejersker, sundhedsplejersker, læger, tand-
læger og tandplejere ansat i den kommunale sundhedstjeneste, dagtilbud,
fritidshjem og myndigheder, der løser opgaver inden for området for
udsatte børn og unge, kan indbyrdes udveksle oplysninger om rent private
forhold vedrørende et barns eller en unges personlige og familiemæssige
omstændigheder, hvis udvekslingen må anses for nødvendig som led i det
tidlige eller forebyggende samarbejde om udsatte børn og unge.
Stk. 2. Udveksling af oplysninger efter stk. 1 til brug for en eventuel sag, jf. kapitel
11 og 12, om et konkret barn eller en ung kan ske én gang ved et møde. I
særlige tilfælde kan der ske en udveksling af oplysninger mellem de myn-
digheder og institutioner, der er nævnt i stk. 1, ved et opfølgende møde.
Stk. 3. Selvejende eller private institutioner, private klinikker eller friskoler, som lø-
ser opgaver for de myndigheder, der er nævnt i stk. 1, kan indbyrdes og med
de myndigheder og institutioner, der er nævnt i stk. 1, udveksle oplysninger
i samme omfang som nævnt i stk. 1.
Stk. 4. De myndigheder og institutioner, der efter stk. 1-3 kan videregive oplysnin-
ger, er ikke forpligtede hertil.
§ 153.
Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette
kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet
får kendskab til eller grund til at antage,
1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte
pågrund af de vordende forældres forhold,
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på
grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse
af at opfylde undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.
Stk. 2. Social- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om underretningspligt
for andre grupper af personer, der under udøvelsen af deres erhverv får
kendskab til forhold eller grund til at antage, at der foreligger forhold, som
bevirker, at der kan være anledning til foranstaltninger efter denne lov.
Social- og indenrigsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at andre
grupper af personer har underretningspligt efter stk. 1, nr. 2, i forbindelse
med aktiviteter uafhængigt af deres erhverv.
19
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 261: Publikation: Styrk den tværprofessionelle indsats - Guide til relationel koordinering i den tidlige indsats på skolerne
1659946_0020.png
Guiden er udarbejdet i partnerskab med:
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Sygeplejeråd
Skolelederforeningen
Danmarks Lærerforening
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
Dansk Psykologforening
Dansk Tandplejeforening
Foreningen af ledere af sundhedsordninger for børn og unge i Danmark
Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker
Pædagogiske Psykologers Forening
Foreningen af Universitetsuddannede Audiologopæder
Foreningen af Tale-Hørelærere i Folkeskolen
Guiden er udarbejdet i samarbejde med:
Wanscher & Nielsen, Andreas Rønne Nielsen / Partner www.wogn.dk
15-70 Grafisk Enhed