Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1659550_0001.png
Udkast - Forslag
til
Lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne
(FVU-tilbud for tosprogede m.m)
§1
I lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
380 af 19. april 2011, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
ændres »fremstilling samt talforståelse« til: »frem-
stilling, i talforståelse«, og efter »basale matematiske begre-
ber« indsættes: »samt for tosprogede i forhold til deres
grundlæggende færdigheder i mundtlig fremstilling og for-
midling«.
2.
I
§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »der gennemføres lo-
kalt«: »eller i henhold til § 4, stk. 1, nr. 1, eller § 4, stk. 2, 2.
pkt.«
3.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »i de 2 fag« til: »i de tre fag«, og ind-
sættes som
nr. 1:
»1) Mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede.«
Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.
4.
§ 4, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Undervisningen efter stk. 1, nr. 2 og 3, opdeles i
trin. Undervisningen efter stk. 1, nr. 2, kan endvidere tilret-
telægges for tosprogede.«
5.
§ 4, stk. 4, 1. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
»Ved afslutningen af undervisningen efter stk. 1, nr. 1,
tilbydes deltagelse i en mundtlig prøve. Ved afslutning af
hvert trin i undervisningen efter stk. 1, nr. 2 og 3, tilbydes
deltagelse i en skriftlig prøve.«
6.
I
§ 4, stk. 5, nr. 3,
udgår »skriftlige«.
7.
§ 7, stk. 1, nr. 5,«
affattes således:
»5) frie fagskoler,«
8.
I
§ 7, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »foreninger,«: »og«.
9.
§ 7, stk. 1, nr. 7 og 8,
ophæves.
Nr. 9 bliver herefter nr. 7.
10.
I
kapiteloverskriften
før § 9 udgår »skriftlige«.
11.
Efter § 19 indsættes i
kapitel 10:
Ȥ 19 a.
Har ministeren for børn, undervisning og ligestil-
ling bemyndiget en styrelse under Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte reg-
ler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, herun-
der om at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren.«
§2
Loven træder ikraft den 1. januar 2017.
DokumentId
Journalnummer
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nyt mundtligt FVU-fag for voksne tosprogede
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Særlig tilrettelæggelse af FVU-læsning for voksne
tosprogede
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Særlige FVU-forløb forbeholdt tosprogede deltagere
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Konsekvensændringer m.v.
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indebærer en udvidelse af tilbuddet om forbe-
redende voksenundervisning i form af undervisning i
mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede samt
mulighed for tilrettelæggelse af forberedende voksenunder-
visning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling for to-
sprogede.
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse anbefalede senest i
2013, at der blev iværksat forsøg med forberedende voksen-
undervisning for tosprogede på baggrund af en rapport fra
en arbejdsgruppe under VEU-rådet om tilbud til voksne to-
sprogede fra oktober 2011. Der har på den baggrund i 2014,
2015 og 2016 været gennemført forsøg med forberedende
voksenundervisning målrettet en tosproget målgruppe, dels
gennem tilrettelæggelsen og oprettelsen af hold udelukkende
med tosprogede deltagere, dels med et nyt mundtligt fag i
forberedende voksenundervisning. Forsøgene er løbende
blevet evalueret og har vist sig at styrke målgruppens delta-
gelse i videre uddannelse.
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse har i foråret 2016
derfor anbefalet, at forsøget med forberedende voksenunder-
visning for tosprogede permanentgøres under inddragelse af
erfaringerne fra forsøgene i 2014-16.
1.1. Lovforslagets hovedindhold
Ved lovforslaget indføres et nyt fag i forberedende voksen-
undervisning i mundtlig fremstilling og formidling for to-
sprogede, FVU-start, samt etableres mulighed for, at forbe-
redende voksenundervisning i læsning, stavning og skriftlig
fremstilling, FVU-læsning, kan tilrettelægges særligt for to-
sprogede. Lovforslaget indebærer videre, at det nye fag og
den særlige tilrettelæggelse af FVU-læsning for tosprogede
kan udbydes for en bestemt deltagerkreds, dvs. tosprogede,
og således ikke er omfattet af det almindelige krav om, at
forberedende voksenundervisning udbydes åbent og ikke
kan forbeholdes en bestemt deltagerkreds.
Forslaget indeholder endvidere en række konsekvensæn-
dringer af bestemmelserne i lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne med hensyn
til, hvilke institutioner der efter loven kan udbyde undervis-
ning efter driftsoverenskomst med et voksenuddannelses-
center. Derudover indeholder forslaget en mulighed for mi-
nisteren for børn, undervisning og ligestilling til at afskære
klageadgang, hvor ministeren har delegeret sine kompeten-
cer til en styrelse under Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestilling.
1.2. Lovforslagets baggrund
Lovforslagets baggrund er en anbefaling fra Rådet for Vok-
sen- og Efteruddannelse om etablering af rammer for forbe-
redende voksenundervisning for tosprogede.
Ved lov nr. 557 af 6. juni 2007 om ændring af lov om forbe-
redende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne (Styrket læse-, skrive- og regneindsats), der var en
del af opfølgningen af velfærdsaftalen, blev de dagældende
bestemmelser om, at FVU i læsning, stavning og skriftlig
fremstilling (FVU-læsning) på trin 1 kunne tilrettelægges
særligt for deltagere med dansk som andetsprog og for ord-
blinde deltagere, ophævet. Baggrunden herfor var, at mål-
gruppen for FVU-læsning skulle fremgå klart for udbyderne
af FVU, og det forventedes, at behovene for målrettede til-
bud til tosprogede kunne løftes via tilbuddene om bl.a.
danskuddannelse til voksne udlændinge og almen voksenud-
dannelse (dansk som andetsprog – basis).
FVU har imidlertid vist sig at være det tilbud, som flest med
udenlandsk herkomst benytter, når de ikke deltager i dansk-
uddannelserne. Der er derfor behov for at kunne målrette
FVU-undervisningen på hold med tosprogede deltagere for
at kunne kvalificere uddannelsestilbuddet og øge udbyttet
heraf.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0003.png
3
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse anbefalede senest i
2013, at der blev iværksat forsøg med forberedende voksen-
undervisning for tosprogede. Der har på den baggrund med
hjemmel i de årlige finanslove for 2014, 2015 og 2016 været
gennemført et todelt forsøg dels med en justering af det ek-
sisterende FVU-fag, FVU-læsning, hvor undervisningsfor-
men tilrettelægges til en tosproget målgruppe, og hvor det
tillades at oprette hold udelukkende med tosprogede delta-
gere, dels med et nyt mundtligt FVU-fag, FVU-start, der er
et tilbud til herboende udlændinge, der ikke længere har ret
til danskuddannelse for voksne, men som har et utilstrække-
ligt mundtligt dansk til at få udbytte af de eksisterende
FVU-fag eller arbejdsmarkedsuddannelser.
Forsøgene er løbende blevet evalueret i forsøgsperioden dels
ved evalueringsmøder med underviserne dels ved ekstern
evaluering foretaget af konsulentfirmaet Råd om undervis-
ning og uddannelse. Evalueringen har vist, at deltagerne på
FVU-start og på FVU-læsning tilrettelagt for tosprogede ty-
pisk er mellem 25-50 år. Af deltagerne kommer ca. 75 pct.
fra ikke EU-lande, og langt den største del af deltagerne har
været i Danmark i mere end tre år. Af deltagerne på FVU-
start gennemfører 84 pct. med afsluttet prøve- eller deltager-
bevis, og 70 pct. vurderes efterfølgende at kunne gennemfø-
re et FVU trin 1-forløb. For FVU-læsning for tosprogede er
vurderingen, at 70 pct. forventes at opnå fagenes slutmål.
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse har i foråret 2016
derfor anbefalet, at forsøget med forberedende voksenunder-
visning for tosprogede permanentgøres fra den 1. januar
2017 under inddragelse af erfaringerne fra forsøgene i
2014-16.
Regeringen har på forslaget til finansloven for 2017 afsat de
nødvendige bevillinger til en imødekommelse af anbefalin-
gen fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, og lovforsla-
get skal etablere det nødvendige lovgrundlag herfor.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nyt mundtligt FVU-fag for voksne tosprogede
2.1.1. Gældende ret
Formålet med forberedende voksenundervisning (FVU) er
efter gældende lov at give voksne mulighed for at forberede
og supplere deres grundlæggende færdigheder i læsning,
stavning og skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning
og basale matematiske begreber. Undervisningen gives i de
to FVU-fag: FVU-læsning og FVU-matematik.
Der er ikke i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne bestemmelser om særlige
FVU-tilbud til tosprogede voksne.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Baggrunden for det nye FVU-fag er det forsøg, der med
hjemmel i en tekstanmærkning på finanslovene for 2014,
2015 og 2016 er gennemført med FVU for tosprogede.
Med forslaget udvides formålsbeskrivelsen for forberedende
voksenundervisning så den for voksne tosprogede også om-
fatter mundtlig fremstilling og formidling i et nyt FVU-fag:
FVU-start. Faget er særligt målrettet udlændinge, der som
følge af manglende dansksproglige færdigheder ikke har
forudsætningerne for at starte på fx FVU eller arbejdsmar-
kedsuddannelser.
Forsøget var tilrettelagt således, at faget var målrettet perso-
ner, som ikke længere har ret til danskuddannelse efter lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Tilbuddet
efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
omfatter danskuddannelse i op til 5 år fra det tidspunkt, hvor
udlændingen første gang kunne påbegynde undervisningen.
Denne forudsætning foreslås ikke permanentgjort. Deltagere
kan derfor godt have retten til danskuddannelse samtidig
med, at de følger de pågældende FVU-fag. Ved denne lem-
pelse ligestilles FVU-fagene med hensyn til adgangsbetin-
gelser og den store fleksibilitet, der er FVU-tilbuddets styr-
ke fastholdes.
Samtidig hermed sikres det, at en potentiel FVU-kursist kan
få det mest relevante tilbud inden for FVU-lovens rammer.
Undervisningen på FVU-start skal styrke deltagernes
mundtlige kommunikative færdigheder, styrke deres ord-
kendskab på dansk og styrke deres forudsætninger for læse-
aktiviteter gennem læse- og skriveforberedelse. Det nye
FVU-fag skal forbedre deltagernes mundtlige danskfærdig-
heder, herunder primært deres ordkendskab, med henblik på
fx at danne grundlag for deltagelse i trin 1 i de to FVU-fag
FVU-læsning og FVU-matematik.
Undervisningen i det nye fag vil ikke være opdelt i trin som
de eksisterende FVU-fag. Deltagerne i det nye fag vil lige-
som deltagerne i de eksisterende FVU-fag i forbindelse med
undervisningen skulle tilbydes uddannelses- og erhvervsvej-
ledning, jf. lovens § 4, stk. 3. Det nye tilbud vil være omfat-
tet af bemyndigelse til at fastsætte regler i medfør af § 4, stk.
5, om bl.a. undervisningen, herunder adgangen til denne, om
bevis for deltagelse i undervisningen samt betingelser herfor
og om prøver.
Ved afslutningen af det nye fag tilbydes deltagerne en intern
mundtlig prøve, der gennemføres på den enkelte institution
som en bestået eller ikke-bestået prøve.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, 5, 6 og 10, og be-
mærkningerne hertil.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0004.png
4
2.2. Særlig tilrettelæggelse af FVU-læsning for voksne
tosprogede
2.2.1. Gældende ret
Der er efter gældende lov om forberedende voksenundervis-
ning og ordblindeundervisning for voksne ikke muligheder
for en særlig tilrettelæggelse af FVU-fagene for bestemte
målgrupper som fx voksne tosprogede. Der kan således ikke
ske en særlig tilrettelæggelse af FVU-læsning, der er målret-
tet tosprogede.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Med forslaget etableres der mulighed for, at FVU-læsning
kan tilrettelægges for voksne tosprogede. Baggrunden herfor
er, at det har vist sig, at over halvdelen af deltagerne i FVU-
læsning er tosprogede og erfaringerne viser, at flere to-
sprogede har behov for og gavn af et tilbud, der i højere
grad tager højde for deres sproglige uddannelsesbehov.
Deltagerne i FVU-læsning tilrettelagt for voksne tosprogede
vil ligesom deltagerne i det eksisterende FVU-læsning i for-
bindelse med undervisningen skulle tilbydes uddannelses-
og erhvervsvejledning, jf. lovens § 4, stk. 3. Det nye tilbud
vil være omfattet af bemyndigelse til at fastsætte regler i
medfør af § 4, stk. 5, om blandt andet undervisningen, her-
under adgangen til denne, om opdelingen i trin, om bevis for
deltagelse i undervisningen samt betingelser herfor og om
prøver.
Ved afslutningen af FVU-læsning tilrettelagt for voksne to-
sprogede tilbydes deltagerne de samme skriftlige prøver
som ved FVU-læsning i øvrigt. Prøven gennemføres på den
enkelte institution som en bestået eller ikke-bestået prøve.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne
hertil.
2.3. Særlige FVU-forløb forbeholdt tosprogede deltagere
2.3.1. Gældende ret
Efter gældende lovs § 5, stk. 2, skal forberedende voksenun-
dervisning udbydes åbent og kan ikke forbeholdes en be-
stemt deltagerkreds bortset fra undervisning, der gennemfø-
res lokalt på offentlige og private virksomheder, i foreninger
og faglige organisationer, på uddannelsesinstitutioner m.v.
for særligt afgrænsede grupper som fx medarbejdere på en
bestemt virksomhed, jf. lovens § 3, stk. 1.
Det følger endvidere af lovens § 5, stk. 3, at forberedende
voksenundervisning mindst fire gange om året skal udbydes
på alle trin af mindst to uddannelsesinstitutioner m.v. inden
for naturlige geografiske områder.
2.3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at FVU-start og FVU-læsning tilrettelagt for
voksne tosprogede skal kunne forbeholdes en bestemt kreds
af deltagere, nemlig voksne tosprogede, der i øvrigt opfylder
betingelserne for optagelse på FVU. Disse FVU-tilbud er så-
ledes ikke omfattet af det almindelige krav om, at forbered-
ende voksenundervisning skal udbydes åbent og ikke kan
forbeholdes en bestemt deltagerkreds.
Det bemærkes, at de nye FVU-tilbud vil være omfattet af
bestemmelsen i gældende lovs § 5, stk. 3. Det nye tilbud om
FVU-læsning for voksne tosprogede vil således i lighed med
de bestående tilbud om forberedende voksenundervisning i
FVU-læsning og FVU-matematik skal udbydes mindst 4
gange om året på alle trin af mindst to uddannelsesinstitutio-
ner m.v. inden for naturlige geografiske områder. Tilsvaren-
de vil det nye tilbud FVU-start skulle udbydes mindst 4 gan-
ge om året af mindst to uddannelsesinstitutioner m.v. inden
for naturlige geografiske områder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil.
2.4. Konsekvensændringer m.v.
2.4.1. Gældende ret
Der er i lov om forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne bestemmelser om, hvilke in-
stitutioner m.v., der kan udbyde undervisning efter lov efter
driftsoverenskomst med voksenuddannelsescentret.
Lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeun-
dervisning for voksne indeholder bestemmelser om klagead-
gang om afgørelser truffet i henhold til loven eller regler
fastsat i medfør af loven af voksenuddannelsescentre, drifts-
overenskomstsparter eller uddannelsesinstitutioner under
Kriminalforsorgen til ministeren for børn, undervisning og
ligestilling. Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at klage og kan herunder bestemme, at afgørelser ikke kan
indbringes for ministeren. En deltagers klage kan dog altid
indbringes for ministeren for så vidt afgår retlige spørgsmål.
2.4.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at betegnelserne på de mulige driftsoveren-
skomstparter i lovens § 7, stk. 1, justeres med opdatering af
betegnelser m.v. svarende til gældende lovgivning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, 8 og 9, og bemærk-
ningerne hertil.
Det foreslås, at der gives ministeren for børn, undervisning
og ligestilling bemyndigelse til, hvor ministeren har delege-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0005.png
5
ret sine kompetencer efter lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne til en sty-
relse under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling, at afskære muligheden for klageadgang, medmindre
der i loven er etableret en klageadgang til andre end ministe-
ren, eller fastsætte regler om fremgangsmåden ved klagen.
Forslaget sikrer, at ministeren for børn, undervisning og li-
gestilling med henblik på en effektiv og hensigtsmæssig ud-
nyttelse af ressourcerne kan henlægge opgaver til styrelser
inden for ministeriets ressort.
Forslaget vil betyde, at i de tilfælde, hvor kompetencer er
delegeret til en styrelse fra ministeriet, vil styrelsens afgørel-
ser være den endelige administrative afgørelse, ligesom mi-
nisteriets afgørelser har været det.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkninger-
ne hertil.
Mio. kr., 2017-priser
Staten i alt
Heraf:
Aktivitet
Implementering
5. Økonomiske og
erhvervslivet m.v.
4,5
0,5
administrative
konsekvenser
4,5
0,5
for
2017
5,0
2018
5,0
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Der er positiv ligestillingskonsekvens i forhold til kvinder,
da forsøget viser, at 2/3 af deltagerne er kvinder.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
De økonomiske konsekvenser af dette lovforslag estimeres
at være offentlige merudgifter på 5,0 mio. kr. i 2017, 5,0
mio. kr. i 2018, 4,5 mio. kr. i 2019 og 4,5 mio. kr. i 2020 for
staten. Heraf vedrører 0,5 mio. kr. i 2017 og 2018 udgifter
til implementering. Udgifter til aktivitet vedrører de aktivi-
tetsafhængige taxametertilskud, mens udgifterne til imple-
mentering vedrører udarbejdelse af informations-, vejled-
nings- og inspirationsmateriale samt udgifter til konference/
temadag. Merudgifterne er indbudgetteret på finanslovfor-
slaget for 2017.
2019
4,5
2020
4,5
4,5
4,5
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
[Dato]
til den
[Dato]
været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
AK-Samvirke, AOF Danmark, Bestyrelsesforeningen for
Social- og Sundhedsskoler, Bestyrelsesforeningen for VUC,
CVU-Rektorkollegiet, Daghøjskoleforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk Oplysnings
Forbund, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Re-
gioner, Danske SOSU-skoler, De Danske Sprogcentre, Det
Centrale Handicapråd, Fagligt Fælles Forbund (3F), Folke-
ligt Oplysnings Forbund, FORA, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelserne (FLD), Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF), Hovedstadens Ordblindeskole,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kriminalforsorgen,
Landsorganisationen i Danmark, Lederforeningen ved VUC,
Ledernes Hovedorganisation, Ledersamrådet, LOF, Ordblin-
deforeningen, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet) og Ud-
dannelsesforbundet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0006.png
6
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt kryds)
Ingen
5,0 mio. kr. i 2017 og 2018 og 4,5
mio. kr. i 2019 og 2020
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige apekter
Ja
Nej
X
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 3
Det foreslås, at forberedende voksenundervisning udover de
to nuværende fag i læsning, stavning og skriftlig fremstilling
(FVU-læsning) og i talforståelse, regning og basale matema-
tiske begreber (FVU-matematik) udvides med et grundlæg-
gende fag i mundtlig fremstilling og formidling for to-
sprogede: FVU-start.
Det nye fag er et færdighedsfag, hvor deltagerne gennem
undervisningen skal forbereder deres mundtlige danskfær-
digheder, herunder primært deres ordkendskab. Det centrale
formål med faget er at styrke deltagernes evner i mundtlig
kommunikation, som et grundlag for videre uddannelser
som fx trin 1 i enten FVU-læsning eller FVU-matematik el-
ler arbejdsmarkedsuddannelser.
Undervisningen skal derfor tage sigte på følgende:
– Styrke deltagernes mundtlige kommunikative færdighe-
der, herunder så de kan kommunikere om relevante em-
ner på et basalt og overvejende situationstilpasset og for-
ståeligt mundtligt dansk samt anvende forskellige kom-
munikationsstrategier.
– Styrke og øge deltagernes ordkendskab på dansk, herun-
der så de kan forstå og anvende hyppigt forekommende
ord, forstå mindre hyppigt forekommende ord, forstå
faste fraser, førfaglige ord samt hyppige ordsammensæt-
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at formålet for forberedende voksenundervis-
ning udvides så det i dansk udover at give voksne mulighe-
der for at forberede og supplere deres grundlæggende fær-
digheder i læsning, stavning og skriftlig fremstilling også
skal omfatte grundlæggende færdigheder i mundtlig frem-
stilling og formidling for tosprogede. Forslaget indebærer i
øvrigt ikke ændringer i formålet for forberedende voksenun-
dervisning.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 2
Det foreslås, at det nye tilbud FVU-start og FVU-læsning,
der er tilrettelagt for voksne tosprogede kan forbeholdes
denne kreds af deltagere. Sådanne tilbud vil således ikke
være omfattet af kravet i lovens § 5, stk. 2, om at forbered-
ende voksenundervisning udbydes åbent og ikke kan forbe-
holdes en bestemt deltagerkreds idet lovens § 3, stk. 1, inde-
bærer en fravigelse af dette krav.
Det vurderes, at det vil være en pædagogisk fordel, at sådan-
ne FVU-tilbud kan udbydes med henblik på en deltager-
kreds alene bestående af voksne tosprogede.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0007.png
7
ninger og idiomer samt anvende forskellige ordkend-
skabsstrategier.
– Styrke deres forudsætninger for læseaktiviteter gennem
læse- og skriveforberedelse, herunder ved opmærksom-
hed på sammenhæng mellem teksttype, læseformål og -
strategier samt anvende strategier til forståelse og afkod-
ning.
Undervisningen i FVU-start opdeles ikke i trin som i de to
andre FVU-fag FVU-læsning (4 trin) og FVU-matematik (2
trin). Det maksimale antal undervisningstimer i FVU-start er
på 60 klokketimer.
Der vil blive fastsat nærmere regler om indholdet af faget
FVU-start i medfør af bemyndigelsen i lovens § 4, stk. 5, og
forslagets § 1, nr. 4-5.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse skal undervisningen i for-
beredende voksenundervisning opdeles i trin. Det foreslåede
1. pkt. i § 4, stk. 2, er en videreførelse heraf i forhold til
FVU-læsning og FVU-matematik, men indebærer, at kravet
om opdeling i trin ikke omfatter det nye fag FVU-start.
Det foreslåede 2. pkt. i § 4, stk. 2, indebærer, at FVU-læs-
ning kan tilrettelægges for voksne tosprogede, dvs. med ud-
gangspunkt i de særlige faglige forudsætninger og behov
som denne gruppe af FVU-deltagerne har. Den særligt tilret-
telagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstil-
ling for tosprogede deltagerne tager sigte op, at disse delta-
gere typisk afslutter undervisningen på et læse- og skriveni-
veau, som ikke svarer til de færdigheder som deltagere i
FVU med dansk som modersmål har efter deltagelse i forløb
med FVU-læsning.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 5
Efter gældende § 4, stk. 4, 1. pkt., tilbydes der ved afslutnin-
gen af undervisningen på hvert trin deltagelse i en skriftlig
prøve. Der er tale om en centralt stillet skriftlig prøve, der
udarbejdes af et opgaveudvalg, der nedsættes af Ministeriet
for Børn, Undervisning og Ligestilling, Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet, og hvor der medvirker beskikkede cen-
sorer ved bedømmelsen af opgavebesvarelserne. Prøver i
FVU afholdelse af voksenuddannelsescentre, jf. lovens § 9
(og uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen, jf. lo-
vens § 13). Voksenuddannelsescentrene gennemfører prøve-
rne lokalt på voksenuddannelsescentret eller ved den drifts-
overenskomstspart, hvor undervisningen har været afholdt.
Prøver kan endvidere gennemføres lokalt på virksomheder
m.v., hvor undervisningen har været gennemført.
Det foreslåede § 4, stk. 4, 1. pkt., indebærer, at deltagerne i
mundtlig fremstilling og formidling ved afslutningen af un-
dervisningen skal tilbydes deltagelse i en mundtlig prøve.
Der vil i modsætning til de skriftlige prøver være tale om en
intern prøve, der gennemføres uden medvirken af en ekstern
censor. Der vil ligesom med de skriftlige prøver være tale
om bedømmelsen med bestået eller ikkebestået.
Den foreslåede § 4, stk. 4, 2. pkt., er en videreførelse af den
gældende ordning for prøverne i FVU-læsning og FVU-ma-
tematik.
Den gældende § 4, stk. 4, 2. pkt., der bliver 3. pkt., hvorefter
personer, der ikke har deltaget i undervisningen, kan indstil-
le sig til prøve som selvstuderende, videreføres og omfatter
således både de hidtidige skriftlige prøver som den nye in-
terne mundtlige prøve.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 6 og 10
Som en konsekvens af, at det nye FVU-fag FVU-start har
mundtlige prøver, jf. forslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at or-
det ”skriftlige” udgår. Bemyndigelsen i § 4, stk. 5, nr. 3, og
§ 9 i kapitel 4 vil herefter omfatte både de skriftlige og
mundtlige prøver.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov nr.
1539 af 27. december 2014, hvor betegnelsen »hushold-
ningsskoler og håndarbejdsskoler« blev ændret til »frie fag-
skoler«.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 8 og 9
Det foreslås, at de nuværende § 7, stk. 1, nr. 7 og 8, ophæ-
ves.
Skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser er i dag
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og dermed omfat-
tet af § 7, stk. 1, nr. 1.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0008.png
8
Med hensyn til uddannelsesinstitutioner, der er godkendt
sammenlagt i medfør af § 12, stk. 2, i lov om almen voksen-
uddannelse og om voksenuddannelsescentre, så er den insti-
tutionelle regulering, der var af voksenuddannelsescentrenes
forhold i lov om almen voksenuddannelse og om voksenud-
dannelsescentre i dag flyttet til lov om institutioner for al-
mengymnasiale uddannelser og almenvoksenuddannelse
m.v.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 11
Efter den foreslåede bestemmelse, der er delvis ny i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., reguleres klageforholdene i de til-
fælde, hvor ministeren for børn, undervisning og ligestilling
har henlagt opgaver efter loven til en styrelse under ministe-
rens instruktion. Fx er opgaver vedrørende tilsyn og prøve-
administration i dag henlagt til Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet.
Det foreslås med bestemmelsen, at ministeren for børn, un-
dervisning og ligestilling her kan fastsætte regler om frem-
gangsmåde ved indgivelse af klager, herunder fx at en klage
først skal sendes til styrelsen, der så skal vurdere sagen med
henblik på, om afgørelsen skal ændres eller klagen sendes
videre til ministeriet med styrelsens udtalelse, eller fastsætte
regler om at afgørelser truffet af styrelser under Ministeriet
for Børn, Undervisning og Ligestilling ikke kan påklages til
ministeriet, så styrelsens afgørelse bliver den endelige admi-
nistrative afgørelse af sagen.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at afskære klagead-
gang, der i øvrigt følger af lovgivningen. Det bemærkes, at
den klageadgang efter lovens § 19, stk. 4, 2. pkt., som en
deltager i FVU har til at påklage retlige spørgsmål til mini-
steren, vedrører voksenuddannelsescentrenes eller drifts-
overenskomstparteres afgørelser og i det omfang ministeren
henlægger behandlingen heraf til en styrelse vil det kunne
fastsættes, at styrelsens afgørelser heraf ikke kan påklages
til ministeren.
Bestemmelsen foreslås indført for at bringe lov om forbe-
redende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne i overensstemmelse med den nyeste lovgivnings-
praksis på ministeriets område, jf. § 36 i lov om kombineret
ungdomsuddannelse, § 21 a i lov om produktionsskoler, §
40 b i lov om friskoler og private grundskoler, § 49 a lov om
efterskoler og frie fagskoler, § 7 i lov om udbud af ung-
domsuddannelser i udlandet og § 18, stk. 3, i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. I § 73 i
det fremsatte forslag til lov om de gymnasiale uddannelser
er der en tilsvarende bestemmelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0009.png
9
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeun-
dervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 380 af 19.
april 2011, foretages følgende ændringer:
§ 1.
Formålet med forberedende voksenundervisning er at
give voksne mulighed for at forbedre og supplere deres
grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og skriftlig
fremstilling samt talforståelse, regning og basale matemati-
ske begreber med henblik på videre uddannelse samt at styr-
ke voksnes forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af
samfundslivet.
§ 3.
Undervisning efter denne lov kan gennemføres lokalt på
offentlige og private virksomheder, i foreninger og faglige
organisationer, på uddannelsesinstitutioner m.v. Undervis-
ning, der gennemføres lokalt, kan forbeholdes en bestemt
kreds af deltagere.
Stk. 2.
(...)
§ 4.
Forberedende voksenundervisning omfatter prøveforbe-
redende enkeltfagsundervisning i de 2 fag:
1) Læsning, stavning og skriftlig fremstilling.
2) Talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
3.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »i de 2 fag« til: »i de tre fag«, og ind-
sættes som nr. 1:
»1) Mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede.«
Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.
1.
I
§ 1
ændres »fremstilling samt talforståelse« til: »frem-
stilling, i talforståelse«, og efter »basale matematiske begre-
ber« indsættes: »samt for tosprogede i forhold til deres
grundlæggende færdigheder i mundtlig fremstilling og for-
midling«.
2.
I
§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »der gennemføres lo-
kalt«: »eller i henhold til § 4, stk. 1, nr. 1, eller § 4, stk. 2, 2.
pkt.«
§ 4.
Forberedende voksenundervisning omfatter prøveforbe-
redende enkeltfagsundervisning i de 2 fag:
1) Læsning, stavning og skriftlig fremstilling.
2) Talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Stk. 2.
Undervisningen opdeles i trin.
Stk. 3.-5.
(...)
§ 4.
(...)
Stk. 2.-3.
(...)
Stk. 4.
Ved afslutning af undervisningen på hvert trin tilby-
des deltagelse i en skriftlig prøve. Personer, der ikke har del-
taget i undervisningen, kan indstille sig til prøve som selv-
studerende.
4.
§ 4, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Undervisningen efter stk. 1, nr. 2 og 3, opdeles i
trin. Undervisningen efter stk. 1, nr. 2, kan endvidere tilret-
telægges for tosprogede.«
5.
§ 4, stk. 4, 1. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
»Ved afslutningen af undervisningen efter stk. 1, nr. 1, tilby-
des deltagelse i en mundtlig prøve. Ved afslutning af hvert
trin i undervisningen efter stk. 1, nr. 2 og 3, tilbydes delta-
gelse i en skriftlig prøve.«
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0010.png
10
Stk. 5.
(...)
§ 4.
(...)
Stk. 2.-4.
(...)
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
1) undervisningen, herunder om adgangen til denne, om op-
deling i trin, og om uddannelses- og erhvervsvejledning,
2) bevis for deltagelse i undervisningen samt betingelser
herfor og
3) skriftlige prøver, herunder om deltagelse som selvstude-
rende samt om udstedelse af bevis for deltagelse.
§ 7.
Efter driftsoverenskomst med voksenuddannelsescente-
ret kan undervisning efter denne lov udbydes af
1) institutioner godkendt efter lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse,
2) daghøjskoler,
3) produktionsskoler,
4) sprogcentre,
5) husholdningsskoler og håndarbejdsskoler,
6) folkeoplysende foreninger,
7) skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser,
8) uddannelsesinstitutioner, der er godkendt sammenlagt i
medfør af § 12, stk. 2, i lov om almen voksenuddannelse og
om voksenuddannelsescentre, og
9) regionale og kommunale institutioner med specialunder-
visning for voksne.
§ 7.
Efter driftsoverenskomst med voksenuddannelsescente-
ret kan undervisning efter denne lov udbydes af
1) institutioner godkendt efter lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse,
2) daghøjskoler,
3) produktionsskoler,
4) sprogcentre,
5) husholdningsskoler og håndarbejdsskoler,
6) folkeoplysende foreninger,
8.
I
§ 7, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »foreninger,«: »og«.
7.
§ 7, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) frie fagskoler,«.
6.
I
§ 4, stk. 5, nr. 3,
udgår »skriftlige«.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0011.png
11
7) skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser,
8) uddannelsesinstitutioner, der er godkendt sammenlagt i
medfør af § 12, stk. 2, i lov om almen voksenuddannelse og
om voksenuddannelsescentre, og
9) regionale og kommunale institutioner med specialunder-
visning for voksne.
Stk. 2.-3.
(...)
§ 7.
Efter driftsoverenskomst med voksenuddannelsescente-
ret kan undervisning efter denne lov udbydes af
1) institutioner godkendt efter lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse,
2) daghøjskoler,
3) produktionsskoler,
4) sprogcentre,
5) husholdningsskoler og håndarbejdsskoler,
6) folkeoplysende foreninger,
7) skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser,
8) uddannelsesinstitutioner, der er godkendt sammenlagt i
medfør af § 12, stk. 2, i lov om almen
voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, og
9) regionale og kommunale institutioner med specialunder-
visning for voksne.
Stk. 2.-3. (...)
9.
§ 7, stk. 1, nr. 7 og 8,
ophæves.
Nr. 9 bliver herefter nr. 7.
Afholdelse af skriftlige prøver ved forberedende voksenun-
dervisning
10.
I
kapiteloverskriften
før § 9 udgår »skriftlige«.
11.
Efter § 19 indsættes i
kapitel 10:
Ȥ 19 a.
Har ministeren for børn, undervisning og ligestil-
ling bemyndiget en styrelse under Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte reg-
ler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, herun-
der om at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren.«
§2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 259: Høringsmateriale vedr. Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (FVU-tilbud for tosprogede)
1659550_0012.png
12
Loven træder ikraft den 1. januar 2017.