Høring om nationale test i folkeskolen
den 14. september 2016 kl. 9.30 til 12.30
9.30 – 9.35
Velkomst
Tema: Nationale test – Udarbejdelse og udvikling
9.35– 9.45
9.45 – 9.55
9.55 – 10.10
De nationale test som ny praksis i den danske folkeskole
v. Kristine Kousholt, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
Faglig kvalitetssikring og udvikling af opgaver i de nationale test
v. Niels Jacob Hansen, University College Sjælland (UCSJ)
Test som pædagogisk værktøj i undervisningen
v. John B. Krejsler, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
10.10 – 10.25 Hvordan påvirker test lærerne og børnene
v. Katrin Hjort, Syddansk Universitet (SDU)
10.25 – 10.45 Spørgsmål og svar
Tema : Målsikkerhed og validitet
10.45– 10.55 Testenes indhold, udformning og effekt
v. Line Renate Hanssen, Rambøll Management Consulting
10.55-11.05
Validitet og reliabilitet - hvad måler vi og med hvilken sikkerhed?
v. Jeppe Bundsgaard, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
11.05 -11.15 Hvad bør vi måle, og hvordan kan vi måle anderledes?
v. Peter Allerup, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
11.15– 11.35 Spørgsmål og svar
Tema : Anvendelse af test som pædagogisk redskab
11.35– 11.45 De nationale tests funktion i forældresamarbejdet
v. Mette Witt Hagensen, Skole og Forældre
11.45 – 11.55 Hvordan anvendes de nationale test i dag?
v. Claus Hjortdal, Skolelederforeningen
11.55– 12.05 De nationale test som dialog- og styringsredskab
v. Mette Frederiksen, Syvstjerneskolen, Furesø Kommune
12.05– 12.25 Spørgsmål og svar
12.25– 12.30 Afslutning