Udkast 26.08.2016
Forslag til
lov om de gymnasiale uddannelser
Kapitel 1
Uddannelsernes formål
§ 1.
Formålet med uddannelserne omfattet af denne lov er at forberede eleverne til videregående
uddannelse, herunder at de tilegner sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens
kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene.
Stk. 2.
Eleverne skal gennem uddannelsens faglige og pædagogiske progression udvikle faglig indsigt
og studiekompetence. De skal opnå fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne
til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge vi-
den er centrale.
Stk. 3.
Uddannelserne skal have et dannelsesperspektiv med vægt på elevernes udvikling af personlig
myndighed. Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden:
medmennesker, natur og samfund, og til deres udvikling. Uddannelserne skal tillige udvikle elevernes
kreative og innovative evner og deres kritiske sans.
Stk. 4.
Uddannelserne og institutionskulturen som helhed skal forberede eleverne til medbestemmel-
se, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Undervisningen og hele
institutionens dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati og styrke elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling
mellem kønnene. Eleverne skal derigennem opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokra-
tisk samfund og forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til udvikling og
forandring samt forståelse af såvel det nære som det europæiske og globale perspektiv.
§ 2.
Der er følgende gymnasiale ungdomsuddannelser:
1) Den treårige uddannelse til teknisk studentereksamen (htx).
2) Den treårige uddannelse til merkantil studentereksamen (hhx).
3) Den treårige uddannelse til almen studentereksamen (stx).
4) Den toårige uddannelse til hf-eksamen (med eller uden overbygning).
Stk. 2.
De gymnasiale uddannelser i stk. 1 er målrettet unge med interesse for viden, fordybelse, per-
spektivering og abstraktion, og som primært sigter mod videregående uddannelse. Uddannelserne
udgør en helhed og afsluttes med en eksamen efter national standard.
Stk. 3.
Uddannelsen til almen studentereksamen findes også som en toårig uddannelse. Uddannelsen
er målrettet mod unge og voksne med interesse for viden, fordybelse, perspektivering og abstrakti-
on.
Stk. 4.
Gymnasial uddannelse kan tilrettelægges som gymnasial enkeltfagsundervisning (hf-
enkeltfag). Hf-enkeltfag er målrettet mod voksne med interesse for viden, fordybelse, perspektive-
ring og abstraktion.
Stk. 5.
Elever i erhvervsuddannelse kan gennemføre studierettet undervisning på gymnasialt niveau
og opnå en erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse, jf. lov om er-
hvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux).
§ 3.
I uddannelsen til teknisk studentereksamen er fagligheden nært forbundet med teknologiske,
naturvidenskabelige og erhvervsrettede dannelsesperspektiver. Uddannelsens formål, jf. § 1, realise-
res således inden for teknologiske og naturvidenskabelige fagområder i kombination med almene
fag. Uddannelsen skal udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk vi-
den som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold. Der lægges i undervisningen vægt på pro-
1