Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1658465_0001.png
Vrinners Hoved den 20.08.2016
Til undervisningsminister Ellen Trane Nørby
samt medlemmer af Børne- og undervisningsudvalget
Kære Ellen Trane Nørby
Kære politikere i Folketingets Undervisningsudvalg.
I nedenstående findes en række udsagn fra regeringspolitikere vedrørende
faget tysk i Folkeskolen.
Udsagnene følges op af Tysklærerforeningen for Grundskolens forslag til
indsatsområder for at forbedre fagets stilling og dermed elevernes muligheder
med tysk fremadrettet.
”Vi så meget gerne, at danskerne blev bedre til tysk”
Det er nu ca. et år siden (28. august 2015), at statsminister Lars Løkke
Rasmussen til TV2 under et besøg i Sydtyskland udtalte:
”-Vi
så meget gerne,
at danskerne blev bedre til tysk. Selv om de taler et ganske udmærket
engelsk her, så siger de virksomheder, som jeg har talt med, at man ud over
at være til stede lokalt også skal kende kulturen og kunne tale og forstå tysk,
hvis man vil begå sig”.
Strategi for Tyskland
Februar 2016 udsender regeringen sin ”Strategi for Tyskland”. Det hedder
heri blandt andet om uddannelsessituationen:
”En styrkelse af
sprogundervisningen i tysk kan sættes ind på alle niveauer af
uddannelsessystemet, fra folkeskolen over de videregående uddannelser
samt i forhold til praktikpladser”
og
”Iværksætte et program for øget kvalitet i
tyskundervisningen og samspil mellem folkeskolen og
ungdomsuddannelserne, bl.a. gennem udbygget samarbejde mellem
tysklærere og ved at fremme talentarbejdet i tysk på tværs af
uddannelsesinstitutionerne”
samt
”Målrettede kampagner skal gøre
opmærksom på muligheder for tidlig tyskundervisning i folkeskolen og
fremtidige udviklings- og jobmuligheder. Programmet skal endvidere rumme
brobygningsaktiviteter i folkeskolens udskoling, som sikrer progression og
faglig sammenhæng i tyskundervisningen på tværs af uddannelserne”.
Die Deutschfähigkeit unserer jungen Leute
Den 14.4 2016 udtaler undervisningsministeren til ’Der Nordschleswiger”
blandt andet:
„Die Deutschfähigkeit unserer jungen Leute wird nur besser,
wenn wir auch einen besseren Unterricht leisten. Dazu müssen wir aber erst
unsere Deutschlehrer weiterbilden“.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 252: Henvendelse af 20/8-16 fra Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) vedrørende faget tysk i Grundskolen
Tysk skal styrkes
21. juni 2016 kan man i Folkeskolen læse:
“Tysk
skal styrkes i folkeskolen, på
læreruddannelsen og i efteruddannelsen af lærerne, sagde udenrigsminister
Kristian Jensen (V), da han i weekenden præsenterede regeringens
tysklandsstrategi på Folkemødet”.
Eksportfokus
I juni fremgår det af Udenrigsministeriets netpublikation ”Eksportfokus” om
Folkeskolen blandt andet under overskriften ’Til kamp for tyskfaget’:
Tysk-
krisen strækker sig hele vejen fra folkeskole over ungdomsuddannelser til de
højere læreanstalter. Tyskekspert og institutleder Jens Erik Mogensen fra
Københavns Universitet har ligefrem advaret om, at tysk risikerer helt at uddø
i Danmark – bortset fra hos en lille lærd elite. Paradoksalt nok samtidig med
at Tysklands tiltrækningskraft virker større end i mange årtier, og især de
unge boltrer sig i bunkevis af über-cool tyske låneord, Berlinerrejser, ’So ein
ding’ og tyskklingende navne på beværtninger”.
Og under overskriften
’Sproglig Femernforbindelse’: ”Nu
blæser regeringen til kamp for at styrke
tyskfaget. Det sker blandt andet gennem udpegning af særlige
sprogambassadører, udvekslingsophold og så en generel styrkelse af
tyskfaget på langs i uddannelsessystemet, som skal motivere unge til atter at
kaste sig over der, die og das.
Mere overordnet skal Danmark have en national sprogstrategi, der ser
nærmere på fødekæden hele vejen fra folkeskolen til universitetet.
Regeringen har nedsat en arbejdsgruppe, der mod slutningen af året ventes
at komme med forslag til en strategi”.
National sprogstrategi
Med baggrund i ovenstående henvender Tysklærerforeningen for
Grundskolen (TLFG) sig primo august til Undervisningsministeriet for at
indhente yderligere oplysninger om planer for sprogstrategien og for at få
indblik i arbejdsgruppens sammensætning.
Foreningen får den 12. august 2016 følgende svar, hvoraf gengives det
væsentlige:
”Den
nationale sprogstrategi udvikles i to spor. Et fælles spor,
hvor Uddannelsesministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling samarbejder om at udarbejde en række fælles anbefalinger som
kan styrke sprogene generelt og spor i Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, som skal give anbefalinger til styrkelse af overgangen mellem
grundskole og ungdomsuddannelse.
UFM har nedsat en arbejdsgruppe, som skal komme med et udspil til en
national sprogstrategi. Her ses der særligt på, at fremmedsprogs-
kompetencerne skal matche arbejdsmarkedets efterspørgsel på
sprogkompetencer. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL)
vil blive knyttet til arbejdsgruppen. Der vil blive interessentinddragelse på
forskellige niveauer i efteråret og afholdt en større konference i november for
alle interesserede.”
Svaret afsluttes med et løfte om, at TLFG vil blive kontaktet:
”Så snart vi kan
sige mere om arbejdsgruppen i MBUL samt konkret plan for inddragelse”.
Konkrete forslag
Når vi derfor henvender os til jer, er det for at påpege, at TLFG af gode
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 252: Henvendelse af 20/8-16 fra Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) vedrørende faget tysk i Grundskolen
grunde meget gerne bidrager til et arbejde, hvor faget tysk udvikles i
grundskolen. Det er her, grundstenen for det videre arbejde og en positiv
holdning til faget grundlægges.
Vi kan umiddelbart foreslå, at faget tysk i grundskolen styrkes således:
For det første:
Ændre bestemmelserne, så tysk bliver obligatorisk for alle
elever.
For det andet:
lade det nuværende vejledende timetal for sprog ændres til
minimumstimetal fra næste skoleår.
For det tredje:
sætte fokus på problemerne med timetallet: Ministeren har
tidligere bakket op om initiativerne vedr. tidligere sprogstart i tysk og ligeledes
bakket op om, at timer fra den understøttende undervisning kan konverteres
til tyskundervisning lokalt - således som det er besluttet i Sønderjylland.
Tysklærerforeningen for Grundskolen foreslår, at modellen breder sig på
landsplan, således at tysk på en række skoler påbegyndes fra 4. klasse.
For det fjerde:
Lade udtræksprøven i mundtlig tysk blive obligatorisk fra og
med prøveterminen maj-juni i skoleåret 2016/17.
Prøven efter 9. klasse er et de mest effektive håndtag, der kan skrues på for at hæve
niveauet (i øjeblikket skraber de mundtlige tyskkarakterer bunden). Og den nye aftale
om en gymnasiereform giver øgede problemer, da det er karakterne i de prøvebundne
fag, som bliver afgørende for elevernes muligheder for at komme i gymnasiet. Det vil
betyde, at eleverne yderligere vil nedprioritere udtræksfagene. Også af den grund skal
mundtlig tysk være obligatorisk for ikke at forøge fagets problemer. Der er tværtimod
behov for at faget tysk kommer ind i en positiv spiral!
For det femte:
Når prøverne ændres: være opmærksom på, at
lyttefærdigheden bibeholdes (nu som en del af den mundtlige prøve),
således at eleverne bliver krediteret for en færdighed, de generelt er gode
til.
For det sjette:
Det fremgår af
”Aftale om et fagligt løft af folkeskolen”,
at
der arbejdes med følgende indsatsområder:
a. Linjefagskompetence
b. Understøttelse af inklusionsindsatsen
c. Klasseledelse
d. Løbende faglig opdatering
e. Specialist funktioner, eksempelvis matematik og læsning
f. Øvrige særlige indsatsområder, eksempelvis it
g. Tværgående kurser ift. aftalte formål
TLFG har foretaget en pilotundersøgelse ved kommuner fordelt over hele
landet for at finde frem til, i hvilken udstrækning der sker en
”løbende faglig
opdatering”
via kortere fagligt-pædagogiske kurser. Undersøgelsen viser, at
lov 409 gennemgående forhindrer, at lærerne får mulighed for at deltage i
de korte inspirationskurser, som CFU og de faglige foreninger udbyder.
Kurser, der har multiplikatoreffekt i det daglige skolearbejde, og som bringer
den fornyelse ind i arbejdet der gør, at elevernes udbytte bliver ligefrem
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 252: Henvendelse af 20/8-16 fra Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) vedrørende faget tysk i Grundskolen
1658465_0004.png
proportionalt med lærerens engagement, hvilket igen er grundlæggende for
en faglig og inspirerende undervisning.
TLFG vil derfor opfordre kommunerne til at "efterse" og "opruste" deres
kursustilbud for tysklærerne i kommunen, således at samtlige tysklærere fx i
en kommende treårsperiode får en række lokale kursustilbud. Til den lokale
"oprustning" kunne høre ansættelse af en eller flere indfødte tyske
gæstelærere i kommunen, som naturligt kunne deltage i de lokale
kursustilbud - og som desuden kunne komme ud på skolerne for at deltage i
undervisningen. Da dette jo også handler om økonomi, kunne regeringen i
forbindelse med en central tysklandsstrategi stille øremærkede midler til
rådighed, som kommunerne kan søge om at få tildelt i den nævnte
treårsperiode, hvor kursusaktiviteten intensiveres for tysklærerne.
Vi vil være særdeles interesserede i at høre undervisningsministerens og de
politiske partiers holdning til vore forslag, lige som vi, som tidligere nævnt,
gerne deltager med input og direkte deltagelse i et eventuelt
udviklingsarbejde omkring en national sprogstrategi.
Med venlig hilsen
Flemming Nygaard
Formand for TLFG
[email protected]
2825 0669
Havvej 32 B
8420 Knebel
Hjalmar Jess
Formand for Sprogpolitisk Udvalg