Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1657460_0001.png
Til uddannelsesordførerne vedr. ændringer i forhold til kultur - og
samfundsfagsgruppen på hf i aftale om gymnasiale uddannelser af 3. juni 2016.
Undertegnede lærere i historie, samfundsfag og religion har arbejdet med og undervist i kultur – og
samfundsfagsgruppen på hf i en årrække.
Vi har med interesse læst aftaleteksten af 3. juni 2016 om gymnasiale uddannelser.
Vi skal her alene
fokusere på kultur - og samfundsfagsgruppen, hvor prøveformen foreslås ændret til en prøve i ét af de
tre fag, som indgår i faggruppen.
Vi er overraskede over forslaget og har store betænkeligheder ved
ændringen i prøveformen.
Den nuværende eksamensform er en mundtlig eksamen med udgangspunkt i en fællesfaglig synopsis.
Dette giver mulighed for at teste kursisterne i såvel fællesfaglige som i særfaglige kompetencer. Det er et
krav til den fællesfaglige synopsis, at der tages udgangspunkt i alle tre fags kernefaglighed, teori og
metoder. Ved eksamen sikres opfyldelsen af de faglige mål ved, at de tre fag er repræsenteret ved
eksaminatorer og censor.
Vi synes, at det med den nuværende tilrettelæggelse af faget og eksamensformen er lykkedes at lave et
godt produkt med en række styrker:
Fagligheden i de enkelte fag bevares som del af det fællesfaglige indhold.
På flere punkter er de tre fags faglighed blevet styrket, ved at de enkelte fag tvinges til at være
tydelige om deres faglige identitet og kernefaglighed.
Idet alle tre fag byder ind i forhold til aktuelle problemstillinger, bliver fagenes aktualitet og
relevans tydeliggjort for vore kursister.
Det fællesfaglige indhold i faggruppen er med til at styrke kursisterne engagement i
undervisningens aktuelle problemstillinger og bidrager i høj grad til kursisternes almene dannelse.
Disse styrker er meget svære at bevare hvis eksamensformen ændres til en enkeltfaglig eksamen i ét af de
tre fag, der indgår i faggruppen. Det er ganske enkelt ikke meningsfyldt fortsat at arbejde med tværfaglige
temaer i undervisningen og holde fokus på det givende ved at arbejde på denne måde, hvis eksamen er
særfaglig. Generelt bør eksamen afspejle undervisningen i faget og prøve kursisterne i deres faglighed som
faget udfoldes i sin helhed, men det kan ikke lade sig gøre, hvis man kun eksaminerer i et af fagene. En
eksamen i kun et af de tre fag, som ikke er på samme niveau, og ikke indebærer lige mange
undervisningstimer, er vilkårlig og uretfærdig.
Vi mener derfor, at ændringen i eksamensformen ødelægger faget. Vi mener ikke, at en eksamen i ét fag
skal give karakterer i tre fag.
På vegne af lærerne i historie, samfundsfag og religion ved Københavns VUC (KVUC), Skt. Petri Passage.
Frederik Kruse ([email protected]), Gitte Nordgaard ([email protected]), Andreas Bonne Sindberg ([email protected]), Ditte-
Marie Klingbech ([email protected]), Jakob Sørensen ([email protected]), Ditte Maria Burmeister ([email protected]),
Tina Rauff ([email protected]), Hanne Wiborg Hansen ([email protected]), Kate Østergaard ([email protected]),
Marianne Skaarup Damsgaard ([email protected]) Suzanne Gudbjerg-Hansen ([email protected]), Ulrik Juel
Lavtsen ([email protected]), Bilbo Egelund ([email protected]), Hanne Mortensen ([email protected]), Maria Vestergaard
([email protected]) Iben Helqvist ([email protected]) Maya Thisted ([email protected]), Søren Kabu Ocansey
([email protected]), Christina Harpsøe ([email protected])