Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Den 11. juli 2016
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
En ny dagsorden for færdigheder i Europa. En fælles indsats for at styrke den menneskelige
kapital, beskæftigelsesegnethed og konkurrenceevnen.
COM(2016) 381, COM(2016)382, COM(2016)383
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 10. juni 2016 sin meddelelse om en ny dagsorden for færdigheder i Europa, samt to
forslag til rådshenstillinger henholdsvis om oprettelsen af en færdighedsgaranti og om en revision af referencerammen for
kvalifikationer for livslang læring. Med udspillet ønsker Kommissionen at understøtte et fælles engagement og arbejde mod
en fælles vision for den strategiske betydning, som færdigheder har i forhold til at fastholde arbejdspladser, vækst og
konkurrenceevne. Udspillet skal styrke og strømline eksisterende og nye initiativer og dermed understøtte medlemsstaterne
i deres nationale reformer. Endvidere er formålet at opbygge og udvikle et højere niveau for færdigheder og kompetencer for
at sikre velfungerende arbejdsmarkeder, vækst og tilstedeværelsen af de nødvendige kompetencer hos arbejdsstyrken i
fremtiden.
Meddelelsen indeholder en række EU-tiltag, som skal understøtte de nationale indsatser, og som forventes fremlagt i løbet
af 2016 og 2017:
-
En færdighedsgaranti
-
En revision af rammen for nøglekompetencer
-
Oprettelse af en europæisk uge for færdigheder fra erhvervsuddannelserne
-
Lancering af en koalition for digitale færdigheder og jobs og udvikling af nationale strategier herfor
-
En revision af den europæiske referenceramme for kvalifikationer
-
Igangsættelse af ”Redskabet for tredjelandsstatsborgeres færdighedsprofiler”
-
En revision af Europass-rammen
-
Udarbejdelse af en analyse af hjerneflugts-problematikken
-
Iværksættelse af en plan for sektorsamarbejde om færdigheder
-
Igangsættelse af et initiativ til at følge færdiguddannede personer fra videregående uddannelser.
Regeringen kan overordnet set tilslutte sig Kommissionens udspil til en ny dagsorden for færdigheder og kvalifikationer, der
har til formål ar styrke vækst og beskæftigelse. Det er regeringens vurdering, at forslaget vil kunne bidrage på europæisk
plan til at styrke indsatsen for erhvervsuddannelse af unge og en mere målrettet opkvalificering af voksne, som mangler
grundlæggende færdigheder og kompetencer, hvilket også er væsentlige prioriteringer for den danske regering. Ligeledes
understøtter den nye dagsorden for færdigheder og kvalifikationer regeringens fokus på bedre match mellem de videregående
uddannelser og arbejdsmarkedet, og udspillet vil kunne bidrage til øget gennemsigtighed og anerkendelse af kvalifikationer
på tværs af medlemslandene. Det er regeringens opfattelse, at der i forhold til forslaget om en færdighedsgaranti for
kortuddannede voksne skal lægges mere vægt på en opkvalificering af voksne, der bidrager til at imødekomme
arbejdsmarkedets behov og fremme voksnes beskæftigelse, frem for at sigte mod, at voksne opnår et bestemt formelt
uddannelsesniveau.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
En ny dagsorden for færdigheder i Europa
den 10. juni 2016.
Baggrunden for meddelelsen er, at 70 mio. europæere mangler tilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder,
endnu flere har dårlige regnefærdigheder og digitale færdigheder, hvilket gør dem særligt udsatte for
arbejdsløshed, fattigdom og social eksklusion. Ligeledes har 40 pct. af europæiske arbejdsgivere svært
ved at finde medarbejdere, der har de nødvendige færdigheder til at sikre vækst og innovation.
1