Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Til:
Ellen Trane Nørby, minister for børn, undervisning og ligestilling & Folketingets uddannelsesudvalg
Fremtidige forringelser af kvaliteten
Det er med stor bekymring og utilfredshed, at lærerne ved Hasseris Gymnasium og IB har modtaget de
bebudede 2%-besparelser på uddannelsesområdet. Ikke mindst set i lyset af de seneste forringelser af
undervisnings- og bygningstaxameteret, hvormed det almene gymnasium rammes dobbelt. Derfor ønsker
lærerne med denne skrivelse at udtrykke vores dybeste utilfredshed med og bekymring for de planlagte
besparelser på det gymnasiale område generelt og på STX-området specielt.
Hasseris Gymnasium er på ingen måde et gymnasium, som vil være i stand til at modstå den forventede
implementering af 2%-besparelserne, 2016-2019, uden en ændret kerneydelse. Dertil kommer, at STX-
området pålægges yderligere besparelser på 3,3% i 2017 grundet den netop vedtagne finansiering af
Erhvervsuddannelsesreformen. En samlet besparelse i denne størrelsesorden vil ufravigeligt få negative
konsekvenser – både for elever og for ansatte.
Eleverne kan vente større hold og lærerne forringede vilkår for at levere god undervisning både i STX og IB-
afdelingen. Herigennem vil udbyttet af undervisningen falde på grund af dels den mindre tid til den enkelte
elev, dels grundet kortere forberedelsestid for underviserne, der i forvejen er normaliseret. Dette kan ikke
undgås at have kraftige negative følgevirkninger på undervisningskvaliteten, elevudbytte og løfteevne,
fastholdelse af elever samt lærernes generelle arbejdsforhold, herunder psykiske arbejdsmiljø. Naturligvis vil
en mindre forberedelsestid og større holdstørrelser resultere i forringet undervisningskvalitet. Dette vil blive
kombineret med et usikkert, negativt og demoraliserende arbejdsmiljø i kraft af udsigterne til den kommende
besparelsesperiode, med årlige afskedigelsesrunder, der alt andet lige får negative følgevirkninger på
kerneydelsen; undervisning – en undervisning, der både retter sig mod de fagligt dygtige, de internationale
og de mere udfordrede elever.
Hasseris Gymnasium og IB har i en årrække været en del af og igangsat udviklingsprojekter; herunder kan
nævnes ”Projekt Uddannelsesløft”, ”Ny Nordisk Skole”, ”Faglig læsning”, ”Drenge og Motivation”, ”Løft og
Lær” for at løfte og motivere elever fra uddannelsesfremmede hjem. Mulighederne for videreudvikling og
implementering af disse tiltag vil alt andet lige blive forringet og den pædagogiske udvikling frygtes at gå tabt,
hvilket vil påvirke gymnasiets evne til at sætte ind for at hjælpe de udfordrede elever. Ligeledes begrænses
mulighederne for videreudvikling og fastholdelse af skolens internationale profil og kvaliteten af IB-
undervisningen. Samme problematik gør sig gældende for de særligt dygtige elever, hvor gymnasiet
anvender lærerressourcer på ekstraundervisning, universitetssamarbejde og andre undervisningsrelaterede
aktiviteter, såsom ekskursioner og lign. Også muligheden for at afholde disse aktiviteter forringes kraftigt,
såfremt forligsparterne er fastholdende.
Uddannelse er og bliver den bedste investering i fremtiden og en central grundpille for fremtidssikringen af
det danske velfærdssamfund. Ikke mindst set i lyset af den stadig voksende internationale konkurrence samt
tilhørende krav om innovation, kvalitets- og produktivitetsforbedringer. Målsætningen om, at Danmark bør
have nogle af verdens bedste uddannelser og dygtigste elever til netop denne fremtidssikring, klinger hult,
såfremt besparelserne gennemføres.
Lærere ved Hasseris Gymnasium og IB vil derfor på det kraftigste opfordre undervisningsministeren og
udvalgsmedlemmerne til at genoverveje besparelserne.
Vedtaget på et møde for lærerne ved Hasseris Gymnasium og IB, 22. oktober 2015.